Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. június 30. csütörtök, 15:19
Címkék:

Azok a vidám, gondtalan tanév végi napok…

Pillanatkép a szentendrei HÉV-ről:

A zsúfolt szerelvényen utazó, 9-10 éves gyerekekből álló osztály túl van a tanév végi szabadidős program első napján.

Tanítónő: Gyerekek, a szülők egy részének már adtam írásos tájékoztatást a holnapi programról: 9-kor találkozó az iskola előtt, mozi utána gyrosozás. Kérek szépen mindenkitől 4 db BKV jegyet, 1000-1500 forintot gyrosozásra és innivalóra. (Néhány gyereknek, akiknek a szülőjével valószínűleg nem találkozott reggel, kiosztja a tájékoztató cédulákat).

Kislány: Tanító néni, én vegeteriánus vagyok.

Tanítónő: Elég szomorú, akkor te hozz pénzt pattogatott kukoricára! Ennyi a szülők hozzájárulása a holnapi naphoz, a mozit mi álljuk az osztálypénzből.

Kisfiú: Tanító néni, a holnapi programon nem tudok részt venni, mert már az eddigi befizetés is megterhelő volt nekünk…

Egy utas: A mozi. is legalább 900 forint, ez összesen már majdnem háromezer…

Egy másik utas: Ezt is a szülők fizették ki, hiszen miből van vajon az osztálypénz?

Tanítónő nem reagál, elfordul.

A tanév végi napok általában lazábban telnek, az iskolák többsége ezt a tanulás szempontjából már amúgy is holt időszakot használja ki szabadidős programokra, kirándulásra, városnézésre. A pedagógus nincs könnyű helyzetben. Hiszen felelősséget kell vállalnia a kisebb-nagyobb gyerekek biztonságáért; boldogulnia kell a kötöttségekből kiszabadult gyerekcsapatok fegyelmezésével; el kell viselnie, hogy vadidegen felnőttek szemrehányó megjegyzéseket tesznek tanulói viselkedésére vagy az ő nevelési módszereire, esetleg pusztán arra a tényre, hogy a tömegközlekedési eszközökön megzavarja nyugalmukat a gyerekek óhatatlanul zajos és nyüzsgő társasága. Meg aztán olyan programokat is kell szerveznie, amelyek, amellett hogy tanulságosak, le is kötik tanítványait, felkeltik a kíváncsiságukat, és amelyek végső soron értékes élményekhez is juttatják őket.
A nehézségek korántsem teljes listájához egyre súlyosbodó gondként csapódik még a programok finanszírozásának egyre megoldhatatlanabb gondja. Hiszen nem lehet minden megmozduláshoz pályázati pénzhez jutni, és egyre szélesedik azon szülők tábora, akik számára a néhány ezer forintos kiadás is megterhelő. „Az év végi osztálykirándulásoktól legalább annyira tartanak a szülők, mint a tanévkezdéstől, tapasztalataik szerint ugyanis ilyenkor ezreket kell »bedobni« a közös kasszába a gyerekek kikapcsolódásaira” – olvasható például a Népszabadságban (Ötvenezer forintos utazás a fővárosban).

Vajon mi járhatott a fenti történetben szereplő pedagógus fejében? Hogyan érezhette magát ebben a helyzetben? A benne lappangó feszültséget is jelezte, ahogyan a „vegeteriánus” kislány felvetésére reagált. Persze, lehetett volna elfogadóbb, türelmesebb, de nem lehet csodálkozni azon, hogy éppen ezen a ponton lett elege az egészből, és fogadta meg magában, hogy többé nem szervez külön programokat az osztályának, megteszi nekik az iskolaudvar vagy a közeli játszótér (ha egyáltalán van ilyen).

A tanítási órán kívüli programokra szinte egyáltalán nincs forrás az iskolák többségében. És a szülők zsebe sem éppen feneketlen kút. Persze kínálat, óriási és vonzó kínálat van a piacon. De talán ezen a területen mégsem a piaci viszonyoknak kellene diktálniuk.

SZJ

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.03.23.
AZ ORSZÁGOS KÖZNEVELÉSI TANÁCS MŰKÖDÉSÉNEK ÉS ÚJJÁVÁLASZTÁSÁNAK ANOMÁLIÁI
Korábban beszámoltunk róla, hogy egy nyílt levéllel kerestük meg az Országos Köznevelési Tanács civil szervezeti képviselőit (OKNT), mivel mandátuma lejárt, de a pedagógus civil szervezeteket...
(Forrás: ckpinfo)
--
2023.03.23.
Komoly kutatáson alapuló rövidfilmsorozat hívja fel a figyelmet az oktatás problémás területeire
Március 5-én délután mutatták be azt az öt, egyenként nyolcperces kisfilmet, amit a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. (T-Tudok Zrt.) és a Kreatív Tanulás és Oktatá...
(Forrás: Qubit)
--
2023.03.23.
Elliot Aronson szociálpszichológus: Kötelezővé tenném a kritikus gondolkodás oktatását – a HVG exkluzív interjúja
Egy vezetőnek a politikai ellenfelei közül kellene válogatnia a munkatársait, hogy elkerülje az önbecsapás csapdáját – állítja Elliot Aronson, A társas lény című szociálpszichológiai...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.03.22.
Ez a szakadék széle – új pályára kényszerült a Trefort vezetőtanára
Sikeres szakember, népszerű tanár volt, aki rengeteget dolgozott a természettudományos pedagógushiány felszámolásáért. Szakmány Csaba, a Trefort vezetőtanára, akit a kémiaoktatás fejleszt...
(Forrás: válasz online)
--
2023.03.21.
Ne játssz a pénzzel! Vagy mégis?
Tizenötödik éve zászlóshajója a pénzügyi tudatosság oktatásának a Magyar Nemzeti Bank, a Diákhitel Központ és a Magyar Bankszövetség által közösen létrehozott Pénziránytű Alapí...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.03.21.
Aligha kerülnek a gimnáziumok alapítványi egyetemi fenntartásba
Felröppent a hír, hogy „modellváltás” kezdődhet a közoktatásban, miután a Szinyei Merse Pál Gimnázium az alapítványi működésű Óbudai Egyetem fenntartásába kerülhet. Oktatáskutat...
(Forrás: hírklikk)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep