Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. szeptember 4. hétfő, 13:21
Címkék:

Tanévkezdés: bizalmatlanság és zűrzavar

Most, a tanév kezdetén illene valami kedves, ünnepélyes, bizalomerősítő és derülátó szöveget közölni, amelyben szeretettel üdvözöljük a kollégákat, eredményes munkát kívánunk stb., stb.

Sajnos e pillanatban egy ilyen gesztus üresnek, sőt visszatetszőnek hatna, hiszen úgy tapasztaljuk: az iskolákban uralkodó hangulat egyáltalán nem nevezhető ünnepélyesnek. Még akkor sem, ha miniszterünk Csömödéren tartott tanévnyitó beszédében a gyerekeket az „ország aranytartalékainak” nevezte. Ezzel a kijelentéssel nem vitatkozunk, nyilvánvaló ugyanis, hogy a gyerekek valóban a jövő letéteményesei. (Igaz: egyre kevesebben vannak, az idei elsősök száma még a százezret sem éri el.)

Az egyre kevesebb tanulóval azonban – úgy tűnik – egyre több a gond, s a pedagógusok minden szakmai tudására, idejére, energiájára szükség van ahhoz, hogy megküzdjenek a sokasodó nevelési problémákkal. Ahelyett azonban, hogy minden erejükkel az ebből adódó feladatokra összpontosíthatnának, jelenleg egészen más dolgok veszik igénybe őket. Az általános bizalmatlanság, bizonytalanság mellett most egy előkészítetlen, néhány nappal a tanévkezdés előtt kibocsátott (és a lehető legrosszabb jogi bikkfanyelven megfogalmazott) minisztériumi rendelkezés borzolja a kedélyeket.

Függetlenül attól, hogy az intézkedés mögött milyen szándék húzódik, önmagában az előkészítetlenség, az, hogy a feladatot néhány nappal a tanévkezdés előtt zúdították az iskolákra, elég ahhoz, hogy növelje a káoszt és fokozza az elkeseredést. Nevezetesen a tanárok kéthavi időkeretének meghatározásáról, az ezzel kapcsolatos adminisztratív teendőkről van szó, amelyhez az orientáló segédanyag csak augusztus 24-én került fel az OM honlapjára.

A helyzet korábbi bizonytalanságait is jelzi, hogy honlapunk tanácsadó rovatát egész nyáron is naponta ostromolták a kollégák munkajogi kérdésekkel (ezeknek csak egy része publikus és jelenik meg a válasszal együtt a rovatban). Az utóbbi napokban növekvő számban érkeznek hozzánk ezzel az új rendelkezéssel kapcsolatban különböző, az iskolavezetés és a fenntartó tanácstalanságát, a pedagógusok riadtságát, az iskola kiszolgáltatottságát tükröző kérdések. A rovatban dolgozó szakember a konkrét felvetésekre természetesen rendre válaszol.

Egy sereg olyan probléma merül fel azonban, amelyet pusztán a távolból adott tanácsok segítségével lehetetlen orvosolni, amely csupán az érintettek közötti egyeztetés útján tisztázható, közös erőfeszítéssel enyhíthető és oldható meg. Ehhez azonban a jogszabályok ismerete és megértése mellett a fenntartó és az iskola, az iskolavezetés és a tantestület közötti kölcsönös bizalmon alapuló kapcsolatra, no meg (a pedagógus és a gyerekek jogait egyaránt szem előtt tartó) érdemi érdekérvényesítésre is nagy szükség van. Közös erővel talán sikerül megtalálni a saját mozgástér igazi határait, s elejét venni a hibás (például csak a „költséghatékonyságra” koncentráló, elfogult, a hierarchia konzerválására törekvő), beláthatatlan következményekkel járó döntéseknek.

Nem kétségbeesésre, pánikra van most szükség, hanem higgadt, átgondolt cselekvésre… Persze tudom, hogy ezt könnyebb mondani, mint megvalósítani.

Mi – amennyire tudunk – igyekszünk segíteni. Részben továbbra is rendelkezésre állnak interaktív rovataink, ahol a felmerülő kérdésekre törekszünk megalapozott válaszokat adni.

Emellett összegyűjtjük és közzé tesszük azokat a problémákat, amelyek a tanévkezdés során felmerültek. Ezek egy része közös gondolkodással, a hasznosítható tapasztalatok cseréjével enyhíthető, más részük viszont mindenképpen az illetékes hatóságtól igényel választ.

Feltétlenül törekedni fogunk arra, hogy az illetékeseket rábírjuk a nyilvános válaszadásra.

Szekszárdi Júlia

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.09.13.
Balla István: A karanténoktatás legalább megmutatta a szülőknek, mi megy a magyar iskolában
A koronavírus miatt hosszú hónapokra online módra átállított oktatás nagy lehetőség lett volna arra, hogy a kényszerhelyzet miatt az iskola a 21. századba lépjen, ám ezt nem használtuk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.09.13.
A pedagógusok felelősségéről
Spirit rádió Ellenpont c. műsorának linkje, ahol Ercse Kriszta Nagy Erzsivel a pedagógusok felelősségéről, az iskolai erőszakról, a (pedagógiai) lehetőségekről, a társadalmi és a központi...
(Forrás: Spirit FM)
--
2021.09.01.
Diákok százezrei ülnek be ma az iskolapadba
A magyar oktatási rendszerben az alulteljesítő tanulók száma 25 százalék felett van a 15 évesek körében. Egyes kutatások szerint, akik a nemzetközi mérések alapján nem érik el a négyes...
(Forrás: Világgazdaság)
--
2021.09.01.
Fejvesztve menekülnek a tanárok az iskolákból: mutatjuk, mi az oka
Most hivatalosan azért nem kapnak béremelést a pedagógusok, mert a koronavírus-válság miatt a gazdasági helyzet ezt nem teszi lehetővé, miközben a gazdaság a vártnál gyorsabban áll talpra...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.08.31.
FELSZÁLLT A FÜST: NINCSEN VESZÉLY, NINCS KORLÁTOZÁS, A MINISZTÉRIUMNAK SEMMI DOLGA 2021-08-31
Bár Maruzsa Zoltán a mai napig nem válaszolt a tanévre való felkészülését firtató kérdéseinkre, a felkészítésre nem panaszkodhatnak az iskolák, óvodák: már a tanévnyitó előtti napon...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.08.31.
Érzékenyítő programja miatt támadják az Illyést – A helyi Fidesz elítéli és megvédi az LMBTQ-lobbitól a budaörsi gyerekeket
2021. június 10-én a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium közösségi oldalán számolt be, hogy több civil szervezet is tartott előadásokat, workshopokat az iskolájukban. Többek között egy transznem...
(Forrás: Budaőrsi Info)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep