Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. szeptember 5. kedd, 12:20
Címkék:

„Valaki mondja meg…!”

Sztrájkhangulat a tantestületben

Nem lehet csodálkozni azon, hogy a mi iskolánkban a tanévnyitó értekezlet elkeseredett, mondhatni „sztrájkhangulatban” zajlott le. A pedagógusok hangulata már korábban sem volt túlzottan derülátó a reálbérek várható drasztikus csökkenése miatt, most meg – az óraszámemelés következtében – állások válnak bizonytalanná. A mi iskolánkban például két státus vált feleslegessé, és szerencsénk, hogy éppen két kolléganőnk kérte a nyugdíjaztatását, mivel egyébként aktív, esetleg családos kollégát kellett volna elküldenünk.

Erre az alaphangulatra érkezett a rendelkezés a kéthavi keretidőről és a kapcsolódó nyilvántartási kötelezettségről. Nálunk már az indulás pillanatában, szeptember 1-jén felbukkantak olyan problémák, amelyek jelentős részére korábban nem számítottunk, nem is számíthattunk, s így nem tudtunk megfelelően felkészülni rájuk. A következőkben felsorolt kérdések (a lista korántsem teljes!) feltételezhetően nem csupán a mi iskolánkban vetődnek fel.

1. Ha csak a ténylegesen megtartott órákat lehet adminisztrálni, akkor mi lesz az önhibánkon kívül elmaradt vagy részben elmaradt órákkal? Melyik kategóriába illeszthetők a következőkben felsorolt tevékenységek? Nem lehet ténylegesen tanított óra, de nem is tanórán kívüli foglalkozás, hiszen tanítási időben zajlik. Megoldás-e az, hogy az ilyen alkalmakat mindenki tanóraként adminisztrálja?

Ilyen alkalmak – többek között – a következők:

  • orvosi és fogorvosi vizsgálatra visszük a gyerekeket tanítási idő alatt;
  • külső előadó tart drog- és bűnmegelőzési órát;
  • 2-4 szakóra helyett országos és kerületi mérés zajlik;
  • iskolai ünnepélyeket, ünnepi megemlékezéseket tartunk tanítási időben;
  • az iskola kulturális szemléjének napján délelőtt nincs tanítás, tehát ténylegesen egyetlen tanóra sincs. Ugyanakkor temérdek többletmunkát és fáradságot igényel a rendezvény előkészítése és lebonyolítása.

2. A tanév első napján máris felmerült az a probléma, hogy az órarend szerinti négy osztályfőnöki órára csak az osztályfőnök és helyettese megy be, a többi szaktanár adminisztrációs munkát végez, és szünetekben ügyel. Nekik mit lehet ilyen esetben beírni a „ttó” (= ténylegesen tanított órák)-hoz? 0-t?

3. Az iskola köteles 7.30-tól 8.30-ig reggeli ügyeletet biztosítani. Eddig az erre járó fizetséget ügyeleti díjként számolták el. Ez a lehetőség szeptember 1-jétől megszűnik, mivel a gyermekek felügyelete a pedagógusok munkaköri kötelességei közé sorolódik. Milyen formában lehet ezt a 60 percet a jövőben beleszámítani a napi nyolcórás munkaidőbe?

4. Egy kolléganő már az elmúlt májusban bejelentkezett az osztályával a Parlament meglátogatására. (Diákcsoportok általában csak délelőtt mehetnek.) Az érintett tanárnő most azon töpreng, hogy elvigye-e tanítványait a megrendelt programra. Ez ugyanis rajta kívül kedvezőtlenül érinti még azt a három pedagógust is, akiknek az adott napon az osztállyal órájuk lenne. Helyettesítési díj ez esetben nem fizethető, hiszen a kolléganő nem hivatalosan van távol, és nincs táppénzen sem. S mivel nem szakórát tart, a rendkívüli programra szánt idő neki sem számolható el.

5. A munkaidő pontos elszámoltatása mellett miként illeszthetők a nyilvántartott munkaidőbe a hétvégeken tartott programok (pl. osztálykirándulás, szülőkkel közösen szervezett gulyásparti, alapítványi bál stb.)? Hogyan sorolható be ez a tevékenység a tanórán kívüli foglalkozások közé?

6. Az alacsony óraszámú tantárgyakat oktató kollégák esetében még a lehetséges korrepetálásokkal együtt sem jön össze a heti kötelező óramennyiség,. Ők lesznek azok, akik önhibájukon kívül nem tudják majd teljesíteni a minimális óraszámot. Mi lesz velük? „Büntetésként” több intézményben kell majd működniük? És mi történik velük olyan településeken, ahol nincs másik iskola? Született ennek a problémának a megoldására végrehajtási terv?

7. Ki és milyen díjazásért fogja ezt a temérdek többlet adminisztrációt elvégezni (hetenkénti munkaidő-nyilvántartások összesítése, elszámolása, ellenőrzése)? Az amúgy is agyonterhelt igazgatóhelyettesek ezt nem igazán győzik majd. Vagy erre a feladatra is szánható bizonyos mennyiségű óraszám?

8. Az önkormányzat meghatározza a tanórán kívüli foglalkozásokra fordítható órakeretet. Ennek legnagyobb részét az osztálybontások viszik el. (Ez rendben is lenne, hiszen a kisebb létszám a minőségi munkát segíti.) Nem marad viszont óra például tehetséggondozó szakkörre, mivel a felzárkóztatásra a mi – túlnyomórészt hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozó – iskolánkban az átlagosnál lényegesen nagyobb igény van. A tehetségesekkel történő foglalkozás lehetőségének csökkenése a mi esetünkben az eleve meglévő esélyegyenlőtlenség fokozódását eredményezi. Annyit írnak, beszélnek a társadalmi-szociális háttérnek a gyerekek életesélyeit meghatározó szerepéről! Úgy véljük, hogy a kényszerű takarékosság éppen azokat a gyerekeket, fiatalokat sújtja majd a leginkább, akik eleve rossz pozícióból indítanak. Átgondolták-e ezt az illetékesek?

9. És mivel éppen egy osztályfőnöki egyesület honlapján szólalok meg, felvetek még egy lényeges szempontot. Az osztályfőnöki tevékenységre, pontosabban a szélesen értelmezett nevelés megvalósítására szinte minden finanszírozható lehetőség megszűnik. Nálunk hetente már most is csak fél osztályfőnöki óra van, s a gyerekekkel való foglalkozás ledolgozott óraként történő elismertetéséhez végképp hiányoznak a szükséges anyagi feltételek. A következményekbe bele sem merek gondolni…

Reménykedem abban, hogy akadnak olyan iskolák, ahol a hasonló gondokra sikerült/sikerül jó megoldást találni. Mindannyiunknak hasznára válna, ha a kapcsolódó tapasztalatokat megosztanánk egymással.

TI

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.02.03.
Pankotai Lili: Az iskola vezetősége megszavaztatta a tanárokkal, hajlandóak-e velem dolgozni
Pankotai úgy érezte, elfogyott körülötte a levegő, szerinte pszichológiai hadviselést folytattak ellene, és tavaly novemberben eljött az iskolából, sőt, Pécsről is, azóta a budapesti Alternat...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.02.03.
Rétvári Bence tisztázta a pedagógusbér-emelés részleteit
dén januártól már 10 százalékkal emelkedtek a pedagógusbérek, de amint megérkeznek a Magyarországnak járó EU-s források, 21 százalékra emelkedhet az idei béremelés mértéke. Ezt a jö...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.02.02.
Nem csitul a tanársztrájk, újabb akciók jönnek Március 15-ére pedig a diákok is nagyobb megmozdulást szerveznek.
A szakképzésben oktatók hosszabb ideig tartó munkabeszüntetésével folytatódhat a tiltakozási hullám az oktatásban, a részleteket hamarosan elkezdi kidolgozni a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete...
(Forrás: Népszava)
--
2023.02.02.
Kütyüikbe bújó gyerekek - itt az ideje a szemléletváltásnak
#agyermekkornemapplikáció címmel társadalmi figyelemfelhívó kampány indult, melynek célja a gyermekeket nevelő szülők és pedagógusok edukálása, az online tartalmakkal kapcsolatos tévhitek...
(Forrás: infostart)
--
2023.02.02.
A szaki felemelkedése az elitbe – így szorul ki az értelmiség a legjobban keresők közül
Meglepő társadalmi folyamat zajlik Magyarországon: az alkalmazott szakmunkások és betanított munkások közül az utóbbi években egyre többen kerültek fel a legfelső jövedelmi ötödbe, mik...
(Forrás: G7)
--
2023.01.31.
„A tankerületekhez hasonlóan a szakképzési centrumok is próbálják fékezni a sztrájkot” - Több helyen egész napos munkabeszüntetésre készülnek a tanárok
Kedd délelőtt a PDSZ és több más ágazati érdekképviselet (köztisztviselők, kormánytisztviselők, védőnők, rendvédelmi és szociális dolgozók) vezetői közös sajtótájékoztatót tartanak...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep