Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. március 6. kedd, 14:22
Címkék:

Felhívás: „Az oktatás közügy!”

VII. Nevelésügyi Kongresszus

A Magyar Pedagógiai Társaság, a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottsága, az Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet, a Magyar Diáksport Szövetség, a Magyar Szakképzési Társaság, a Magyar Úttörők Szövetsége, a Magyarországi Evangélikus Egyház, a Magyarországi Gyermekbarátok Mozgalma, a Megyei Jogú Városok Szövetsége, az Országos Köznevelési Tanács, a Pedagógusok Szakszervezete, a Szülők Egyesülete a Gyermekekért, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége, a Történelemtanárok Egylete
2008. augusztus 25-re összehívja a

VII. Nevelésügyi Kongresszust „Az oktatás közügy!” címmel.

Az 1993-ban megtartott VI. Nevelésügyi Kongresszus óta Magyarországon a társadalmi átalakulás az oktatási rendszerben is radikális változást eredményezett. Ennek egyik következménye lett az új jogszabályi háttér megszületése, amely érintette az iskolaszerkezetet, a tartalmi szabályozást, a követelményeket, az értékelést és a minőségirányítást egyaránt. Az iskolarendszer vertikális és horizontális szerkezetének a módosulása mellett az oktatásban nagymértékű expanzió zajlott le, ami együtt járt a tankötelezettség időtartamának meghosszabbodásával. Kiépültek a piacgazdaság és a demokrácia intézményei, átalakult a társadalom szerkezete, alapvető változások zajlottak le a gazdaság és a munka világában is.

További oktatáspolitikai, szerkezeti, illetve financiális következményekkel járt, hogy hazánk 2004-ben tagja lett az Európai Uniónak. Az időszak reformtörekvései azonban sokszor — politikai közmegegyezés híján — megtorpantak.

Az átalakulás során sok, új, ma még megoldatlan probléma is keletkezett. Ilyenek például a globalizálódás által felerősített kulturális, technológiai, környezeti és gazdasági következmények, a leszakadók és a veszélyeztetettek növekvő létszáma, a változások kedvezményezettjei és vesztesei között nagyra nyílt olló, amelyekre a ma iskolájának, a pedagógus szakmának is megoldásokat kell keresnie.

Az oktatási rendszer nincs kellőképpen felkészülve az iskolázatlan felnőttek gyerekeinek oktatására, szelektíven működik, ma már az iskolák közötti különbségek jelentős mértékben befolyásolják az egyes gyermekek tanulási- és életesélyeit. Az oktatásügy és a munkaerőpiac kapcsolatai romlottak; a nevelés-oktatás intézményei sok tekintetben működési zavarokkal küzdenek; erőtlen az óvodák, az iskolák és a civil szféra — szülők, ifjúsági mozgalmak, média — együttműködése.

Mindezek indokolják azt, hogy a nevelés-oktatás iránt elkötelezett társadalmi és szakmai szervezetek 15 év elteltével újra országos kongresszuson vitassák meg a magyarországi nevelés ügyét azzal a céllal, hogy a civil szféra, az iskolafenntartók, az állam, az érintett szakmák elméleti és gyakorlati képviselői együttesen

  • elemezzék az oktatásügyben halmozódó problémákat és a megtett reformlépések hatását,
  • mutassák be a társadalomban, illetve a gazdaságban zajló folyamatok és az oktatásügy kölcsönhatását Magyarországon, s egyben tegyenek javaslatot a kívánatos és lehetséges fejlődés irányaira;
  • teremtsenek alkalmat a nevelésügyért, az oktatásért közvetlen felelősséget viselők eszmecseréjére, együttműködésének erősítésére;
  • mindezzel érdemben járuljanak hozzá ahhoz, hogy a nevelésügy társadalmi közüggyé váljon.

A kezdeményezők felhívják az érintett országos civil szervezeteket, az önkormányzatokat és az iskolafenntartók társulásait, a munkaadók és munkavállalók képviselőit, a szakmai egyesületeket, az intézményeket, hogy csatlakozzanak a felhíváshoz, vegyenek részt a kongresszus előkészítésében és lebonyolításában, támogassák e történelmi jelentőségű rendezvény megvalósítását!

A csatlakozási szándékot a VII. Nevelésügyi Kongresszus Szervező Bizottságánál (e-mail: nk-szb[kukac]eik[pont]bme[pont]hu; telefon: 1-463-2655) lehet bejelenteni.

Budapest, 2007. január 29.

Válasz a csatlakozóknak

Tisztelt Szervezeti Képviselő!
Kedves Elnök Asszony/Úr!

Köszönjük, hogy csatlakozó nyilatkozatával támogatja az oktatás történelmében is jelentős esemény, a VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS megvalósítását.

Bízunk benne, hogy közösen könnyebb lesz feltárni azokat a gondokat, megmutatni azokat az eredményeket, kimunkálni azokat a lehetőségeket, amelyek segítenek abban, hogy a magyar diákok boldog, sikeres gyerekek és elégedett felnőttek legyenek.

Reméljük, hogy konferenciánk üzenete, miszerint az „Oktatás közügy”, nem csak szlogen marad, hanem megérinti, cselekvésre serkenti mindazokat, akik – legyenek értelmiségi vagy fizikai munkakörben dolgozók, döntéshozók vagy alkalmazottak, vagy egyszerűen „csak” szülők – felelősséget éreznek a jövő generációi iránt.

Csatlakozásával – az Ön által képviselt intézmény, szervezet is – hozzájárul ahhoz, hogy a konferencia legfőbb célja valóra váljon: miszerint az iskola jobbá tétele valamennyi érintett közös feladata.

Gondolkozzunk együtt!

Kísérje figyelemmel a honlapon – www.nk7.hu – megjelenő információkat!

Javaslatait, véleményét tegye közzé Fórum rovatunkban! Amennyiben konkrét feladatokat is vállal, legyen az: rendezvény, tájékoztatás vagy egyéb, értesítsen minket, és honlapunkon megjelentetjük. A konferencia szervezői egy-egy helyi rendezvényen is szívesen adnak tájékoztatást.

A további szoros együttműködés és a sikeres kongresszus reményében, üdvözlettel:

Budapest, 2007. március 5.

Dr. Benedek András

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.27.
Marad a kötelező 50 óra az érettségi előtt, de hogyan teljesíthető?
A mostani helyzetben az iskolák a fennmaradt közösségi szolgálatos órák erejéig az online iskolai folyamatokba is bevonhatnak titeket (pl. online tananyaghoz segédanyagok készítése), segí...
(Forrás: eduline)
--
2020.11.27.
Új iskolatípus: általános iskola után rögtön az egyetem előszobájába mehetnek a gyerekek
Az új oktatási program keretében mind a közép- és felsőfokú oktatási tartalmakat, mind a duális képzést összehangolják, utóbbi azért lehet szerencsés, mert a tanulók a felsőfokú du...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.27.
A tanítóképzőket lenyelik az egyházak, a tanárképzés lassan összeomlik
Megtört a császári átok és megszületett az egyetem – mondogatták 2016-ban Egerben az akkor Eszterházy Károly Főiskolán, miután az intézmény egyetemi rangot kapott a kormánytól. Az „á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep