Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. április 4. szerda, 14:43

Szociális kompetenciák fejlesztése 2.

Ez vagyok én!

12 éveseknek 45 percben

A foglalkozás célja

Annak elősegítése, hogy különféle gyakorlatok révén a tanulók tapasztalatokat szerezzenek az önmegfigyelés, önkifejezés, önértékelés, önábrázolás és az önjellemzés terén.

Előkészítés

Kérjük meg a diákokat, hogy a következő órára hozzanak magukkal otthonról egy-egy tárgyat, amelyről azt gondolják, hogy a színe, a formája, a használati módja vagy a funkciója révén jól jellemzi őket.
Mi magunk is hozzunk otthonról egy olyan tárgyat, ami hozzánk kötődik hasonló módon.

Szükséges eszközök

  • Ceruza, toll, kártyaformára felvágott rajzlapok, gombostű, képkeret papírból
  • Lámpa és egy függőlegesen felfüggesztett lepedő
  • Sötétítő függöny a terem árnyékolásához

A foglalkozás felépítése

I. Ráhangolás

Mi lenne ha? (szimbólumteszt)

A tanulók körben ülnek a földön vagy a székeken. Elmondják, hogy milyen állattá, növénnyé, bútordarabbá vagy természeti jelenséggé szeretnének átváltozni. A tanár nem kommentálja a hallottakat, nem mond véleményt, és nem kérdez közben semmit.

Névjegykártya készítése

A tanulók rövid idő alatt készítenek egy rájuk jellemző névjegykártyát. Ráírják a nevüket, és rajzolnak rá valamit. Kitűzik a ruhájukra, és ezt viselik az óra végéig.

II. Új ismeretek és fejlesztő gyakorlatok

Önkép-portré

Egymást követően mindenki beáll a papírból készített képkeretbe, és úgy rendezi el arcvonásait, hogy a portré jól jellemezze őt. Mindig csak egy gyerek szerepel, és a többiek alkotják a közönséget.

Jellemző mozdulatok (sziluett gyakorlat)

A felfüggesztett és hátulról megvilágított lepedő mögött árnyjáték formájában mindenki bemutat egy olyan mozdulatot, amelyről úgy érzi, hogy jellemző rá.

Játékvariációk:

  • A gyerekek egyenként mennek be a lepedő mögé, és beállnak valamilyen pózba.
  • Két-három gyerek megy be egyszerre, de csak egyikük áll a lámpa elé. A többieknek ki kell találniuk, hogy ki pózol.
  • Több gyerek megy be a lepedő mögé. Egymás után két tanuló állítja be ugyanazt a mozdulatot. A többieknek ki kell találniuk, hogy kik pózoltak, és mit mutattak.

Jellemző tárgy

A tanulók körben ülnek, és megmutatják az otthonról hozott tárgyat. Mindenki megnevezi a tárgyát. Indoklásra most sincs szükség.

Improvizáció a tárggyal

A tanár szituációkat ismertet. Önként vállalkozó tanulók tárgyaik segítségével megjelenítik az adott szituációt. Néhány ötlet a helyzetgyakorlatokhoz:

  • Tornaóra után az öltözőben. Az órán kosaraztatok. Ott vannak köztetek a nyertes és a vesztes csapat játékosai. A vesztesek most beszélik meg a játék menetét: a rossz passzokat és az egyéb problémákat. Négy-öt tanuló játssza el!
  • Megbeszélted a barátoddal, hogy találkoztok és moziba mentek. A filmet csak ebben az időpontban játsszák. Te elkéstél, a film már elkezdődött. Ketten játsszátok el!
  • A büfénél álltok. Már majdnem sorra kerültök, de ekkor becsengetnek. Mi történik? Két-három tanuló játssza el!
  • A matekóra elején a tanár váratlanul bejelenti, hogy röpdolgozatot irat. Már osztja is a lapokat. Hogyan viselkedtek? Három-négy tanuló játssza el!
  • A szünetben fociztok. Egy rossz rúgás, s a labda betöri a tanterem ablakát. Mit csináltok? Öt-hat tanuló játssza el!
III. Lezárás

A tanulók körben ülnek, és a tanár irányításával megbeszélik, ki hogyan tudta bemutatni saját magát a különféle jelzések segítségével: a névjegykártyával, a mimikával, a mozdulatokkal, a tárgyakkal és a helyzetgyakorlatokkal. Sikerült-e valami fontosat megmutatni magukból?

Megjegyzés: Ügyeljünk rá, hogy mindenki meg tudjon szólalni a záró beszélgetés keretében.

Kapcsolódási pontok

A foglalkozás jól kapcsolható az iskolai tanterv következő pontjához:

  • az osztályfőnöki órák keretében – az önismeret fejlesztésének témaköréhez.

(Szerző: Liptákné Kemény Blanka)

Az óraleírás több civil szakmai szervezettel közös projekt keretében jött létre, melyhez az OFOE 2005-ben csatlakozott. A projekt kezdeményezője és szervezője az EDUNET Alapítvány szakmai vezetője, Gönczöl Enikő. A projekt többi résztvevője: ALÉLA Kulturális Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) és a Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA). A projektet a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) támogatta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep