Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. április 17. kedd, 15:31

Szociális kompetenciák fejlesztése 3.

Szabályalkotás

12-14 éveseknek 45 percben

A foglalkozás célja

A szabályalkotás, az egyeztetés és a kompromisszumkeresés gyakorlása egy egyszerű szituációs játék keretében.

Előkészítés

A padokat és a székeket úgy rendezzük el, hogy a tanulók 4-5 fős csoportokban tudjanak dolgozni.
A szabályalkotást segítő szempontsort sokszorosítsuk annyi példányban, ahány csoport fog majd dolgozni az órán, és készítsük ki azokat a csoportok asztalára.

A szabályértékelő táblázatot sokszorosítsuk annyi példányban, ahány tanulónk van, de ezeket csak közvetlenül a kitöltés előtt osszuk ki!

Szükséges eszközök

Csoportonként egy-egy csomagolópapír és egy vastag, színes filctollkészlet a javaslatok elkészítéséhez.
Nagy csomagolópapírok, egy vastag, színes filctollkészlet és ragasztógyurma a tanár számára a közösen elfogadott szabályok rögzítéséhez.

A foglalkozás felépítése

I. Ráhangolás

A gyerekek 4-5 fős csoportokat alkotnak. A tanár ismerteti a feladatot az alábbi szituációleírás felhasználásával. (5 perc)

Képzeljétek el a következő helyzetet: Az osztály egy kisebb jachttal tengeri kiránduláson vesz részt. Egy váratlan vihar kisodorja a hajót a nyílt óceánra, ahol hosszas hánykolódás után egy lakatlan szigeten veti partra a víz. Felnőttek nincsenek a csoporttal. Csak rajtatok múlik, hogy mi történik majd veletek.

Az asztalon található szempontok felhasználásával fogalmazzatok meg néhány egyszerű és világos szabályt, amely alapja lehet az együttéléseteknek.

A munkára tíz percet kapnak a csoportok. Utána egyeztetjük a javaslatokat.

II. Új ismeretek és fejlesztő gyakorlatok

1. A csoportok javaslatokat dolgoznak ki a lakatlan szigetre vetődött csapat számára az előre sokszorosított szempontok figyelembe vételével. (10 perc)

2. A diákok a tanár irányításával egyeztetik a szabályjavaslatokat. Először az egyik csoport olvassa fel az általa megfogalmazott első szabályt a többieknek. Az osztály (kézfelemeléssel) elfogadja vagy elveti a javaslatot. Ezután a következő csoport ismertet egy szabályt, majd az osztály ismét szavaz – egészen addig, amíg minden egyes ötlet el nem hangzott. Az ismétlődő javaslatokat értelemszerűen össze lehet vonni. Az egyszerű többséggel elfogadott szabályokat a tanár felírja a falra kifüggesztett csomagolópapírra. Ez lesz a képzeletbeli sziget Alkotmánya. (15 perc)

3. A tanár kiosztja a szabályértékelő táblázatokat, amit a tanulók önállóan töltenek ki.
(5 perc)

III. Lezárás

A záróbeszélgetés keretében a tanulók egyeztetik egymással, hogy mi került az általuk kitöltött táblázat egyes rovataiba. (10 perc)

Segédletek

Kapcsolódási pontok

A foglalkozás jól kapcsolható az osztályfőnöki és a társadalomismereti órák keretében az együttélési normák témaköréhez.

(Szerző: Mandák Csaba és Sulyok Zsuzsa)

Az óraleírás több civil szakmai szervezettel közös projekt keretében jött létre, melyhez az OFOE 2005-ben csatlakozott. A projekt kezdeményezője és szervezője az EDUNET Alapítvány szakmai vezetője, Gönczöl Enikő. A projekt többi résztvevője: ALÉLA Kulturális Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) és a Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA). A projektet a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) támogatta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.07.06.
„Sokan még nem látják, milyen katasztrófa felé rohanunk” – a szülők nélkül nem lehet megmenteni a közoktatást
Bár a Fővárosi Ítélőtábla korábban jogellenesnek ítélte a pedagógus-szakszervezet által meghirdetett januári, kétórás figyelmeztető sztrájkot, a Kúria hétfőn megállapította: a munkabesz...
(Forrás: válasz online)
--
2022.07.06.
Az iskolamegszüntetésekkel el lehet tüntetni a tanárhiányt?
A belügyminiszter terveire az az egyik lehetséges magyarázat, hogy az iskolamegszüntetésekkel el lehet tüntetni a tanárhiányt. Ha nem kell a falusi kisiskolákba szaktanárt szerezni, nem lesz...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.07.06.
Az Orbán-kormány célja, hogy az összes iskolában az állami egyentankönyveket használják, akkor is, ha azok nem a legjobbak
Jelentősen lecsökkent a magánkiadós tankönyvek elérhetősége az iskolák számára: míg 2020-ban a tankönyvrendelések 14 százalékát tették ki a magánkiadók kötetei, 2021-re 12 százal...
(Forrás: Népszava)
--
2022.07.06.
Rétvári Bence: Újfajta továbbképzéseket kínál a pedagógusoknak a Makovecz Campus Alapítvány Képzési Intézete
Újszerű, a pedagógusok igényeire szabott, ingyenes továbbképzéseket kínál ősztől a Makovecz Campus Alapítvány (MCA) Képzési Intézete - jelentette be a Belügyminisztérium (BM) parlamenti...
(Forrás: vasarnap.hu)
--
2022.07.06.
3 OK, AMIÉRT NEM ÍRUNK AZ ERDÉLYI VISSZAÉLÉSEKRŐL
Amennyiben olyan értesülés kerülne a birtokunkba, amit helyesnek tartanánk megosztani a nyilvánossággal, meg fogjuk tenni, de jelenleg mindent elmondtak, leírtak, megkérdeztek, felvetettek sz...
(Forrás: Szemlélek)
--
2022.07.06.
A közoktatás racionalizálása a NER-ben
Először is szögezzük le: a jelenlegi szisztémában nem lehet jól racionalizálni. Ehhez szükséges volna az iskolák és az igazgatók jogköreinek visszaszolgáltatása, a KK szolgálató, seg...
(Forrás: Azonnali)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep