Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. április 17. kedd, 15:31

Szociális kompetenciák fejlesztése 3.

Szabályalkotás

12-14 éveseknek 45 percben

A foglalkozás célja

A szabályalkotás, az egyeztetés és a kompromisszumkeresés gyakorlása egy egyszerű szituációs játék keretében.

Előkészítés

A padokat és a székeket úgy rendezzük el, hogy a tanulók 4-5 fős csoportokban tudjanak dolgozni.
A szabályalkotást segítő szempontsort sokszorosítsuk annyi példányban, ahány csoport fog majd dolgozni az órán, és készítsük ki azokat a csoportok asztalára.

A szabályértékelő táblázatot sokszorosítsuk annyi példányban, ahány tanulónk van, de ezeket csak közvetlenül a kitöltés előtt osszuk ki!

Szükséges eszközök

Csoportonként egy-egy csomagolópapír és egy vastag, színes filctollkészlet a javaslatok elkészítéséhez.
Nagy csomagolópapírok, egy vastag, színes filctollkészlet és ragasztógyurma a tanár számára a közösen elfogadott szabályok rögzítéséhez.

A foglalkozás felépítése

I. Ráhangolás

A gyerekek 4-5 fős csoportokat alkotnak. A tanár ismerteti a feladatot az alábbi szituációleírás felhasználásával. (5 perc)

Képzeljétek el a következő helyzetet: Az osztály egy kisebb jachttal tengeri kiránduláson vesz részt. Egy váratlan vihar kisodorja a hajót a nyílt óceánra, ahol hosszas hánykolódás után egy lakatlan szigeten veti partra a víz. Felnőttek nincsenek a csoporttal. Csak rajtatok múlik, hogy mi történik majd veletek.

Az asztalon található szempontok felhasználásával fogalmazzatok meg néhány egyszerű és világos szabályt, amely alapja lehet az együttéléseteknek.

A munkára tíz percet kapnak a csoportok. Utána egyeztetjük a javaslatokat.

II. Új ismeretek és fejlesztő gyakorlatok

1. A csoportok javaslatokat dolgoznak ki a lakatlan szigetre vetődött csapat számára az előre sokszorosított szempontok figyelembe vételével. (10 perc)

2. A diákok a tanár irányításával egyeztetik a szabályjavaslatokat. Először az egyik csoport olvassa fel az általa megfogalmazott első szabályt a többieknek. Az osztály (kézfelemeléssel) elfogadja vagy elveti a javaslatot. Ezután a következő csoport ismertet egy szabályt, majd az osztály ismét szavaz – egészen addig, amíg minden egyes ötlet el nem hangzott. Az ismétlődő javaslatokat értelemszerűen össze lehet vonni. Az egyszerű többséggel elfogadott szabályokat a tanár felírja a falra kifüggesztett csomagolópapírra. Ez lesz a képzeletbeli sziget Alkotmánya. (15 perc)

3. A tanár kiosztja a szabályértékelő táblázatokat, amit a tanulók önállóan töltenek ki.
(5 perc)

III. Lezárás

A záróbeszélgetés keretében a tanulók egyeztetik egymással, hogy mi került az általuk kitöltött táblázat egyes rovataiba. (10 perc)

Segédletek

Kapcsolódási pontok

A foglalkozás jól kapcsolható az osztályfőnöki és a társadalomismereti órák keretében az együttélési normák témaköréhez.

(Szerző: Mandák Csaba és Sulyok Zsuzsa)

Az óraleírás több civil szakmai szervezettel közös projekt keretében jött létre, melyhez az OFOE 2005-ben csatlakozott. A projekt kezdeményezője és szervezője az EDUNET Alapítvány szakmai vezetője, Gönczöl Enikő. A projekt többi résztvevője: ALÉLA Kulturális Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) és a Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA). A projektet a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) támogatta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep