Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. június 8. péntek, 12:58
Címkék:

„Podo-Híd” Szakmai Nap 2007

Kerecsenden (Heves megyei község), a Magyary Károly Általános és Zeneiskolában 2005 óta évente rendeznek pedagógiai módszertani napokat. Szinte hihetetlen, de mintha egy másik bolygón járnánk: támogató önkormányzat, ösztönző, a kollégáit őszintén méltányoló igazgató, lelkes pedagógusok, derűs, tanítóikhoz/tanáraikhoz ragaszkodó, érzékelhetően motivált gyerekek, felszabadult hangulat… És ez nem csupán kirakat: szavahihető tanúink vannak arra, hogy itt nem csupán ünnepélyes alkalmakkor működnek így a dolgok…

2004-ben rendeztük meg első alkalommal a „Podo-Híd” Pedagógiai Módszertani Napot, amely már a kezdeteknél jelentős sikert hozott. A résztvevők száma meghaladta az általunk várt létszámot, az elégedettségmérés pedig minden területen 90% fölötti eredményt hozott.

A 2005-ös módszertani napot már a gyakorlati pedagógia, a hatékony megoldások bemutatása és terjesztése köré szerveztük. Nyolc területen és csoportban tartottunk metodikai bemutatókat, majd a bemutatók kapcsán szekciókban vitattuk meg a látottakat. Külön öröm volt számunkra, hogy módszertani napunk már második évében regionálissá bővült, hiszen nemcsak megyénkből, hanem Borsod és Nógrád, sőt Szolnok és Baranya megyéből is fogadhattunk érdeklődőket.

Már ekkor világossá vált számunkra – partneri igényméréseink is ezt támasztják alá –, hogy módszertani napjaink nem szűkíthetők le csak a roma gyerekek oktatás területére, még akkor sem, ha iskolánk egyik sajátossága éppen a cigány gyermekek túlnyomó aránya.
Meggyőződésünk, hogy az alkalmazásképes tudás, amely valójában az egyén boldogulásának és az eredményes társadalmi integrációnak a záloga, csak szilárd alapokra építhető. A szilárd alapok pedig a gyermek kompetenciafejlesztésével teremthetők meg. 2006. évi módszertani napunk középpontjába a kompetenciafejlesztést állítottuk azért, hogy meggyőzzük a résztvevőket ennek kiemelt fontosságáról.

Ebben az évben – a folyamatosság jegyében – szintén a kompetenciaalapú oktatás volt a fő témánk, de elsősorban a gyakorlat szempontjából.
Megalapozandó a gyakorlati bemutatókat a résztvevők három nagyszerű és főleg elgondolkodtató előadást hallgathattak meg.

  • Lénárd Sándor, az ELTE adjunktusa a változó pedagógus szerepekről szólt.
  • Kiss Sándor főjegyző a kerecsendi Roma Integrációs Modellprogram eredményeit és a program folytatását mutatta be a ROMA pályázat keretein belül.
  • Dr. Szekszárdi Júlia egyetemi docens, az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének elnöke pedig „A nevelés múltja, jelene, jövője” címmel tartott előadást.

A plenáris előadások után került sor hét szekcióban bemutató órákra a következők szerint:

  1. Szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterület (2. osztály) – tanított: Győrfi Olívia
  2. Szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterület (5. osztály) – tanított: Román Istvánné
  3. Matematika-logikai kompetenciaterület (2. osztály) – tanított: Baksa Erika
  4. Matematika-logikai kompetenciaterület (7. osztály) – tanított: Gasparovics Istvánné
  5. Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák fejlesztése osztályfőnöki óra keretében (4/a osztály) – tanított: Szucsik Istvánné
  6. Életpálya-építési kompetenciák fejlesztése az osztályfőnöki óra keretében (4/b osztály) – tanított: Katona Ildikó
  7. Cigány népismeret – tanított: Rubyné Fehér Ildikó

Vendégeink – akik ebben az évben is az ország minden részéről érkeztek –
talán ráéreztek arra a légkörre, amely kollégáim felkészültsége, empátiája, szakmai elkötelezettsége mellett lehetővé teszi eredményes munkánkat. Hogy így van, ezt az óramegbeszéléseken tapasztalt reakciók és a későbbi visszajelzések is igazolják.

Köszönettel tartozom minden támogatónknak, köztük kiemelten Kerecsend Község Önkormányzatának, Román Lászlóné szakmai igazgatóhelyettesnek, aki a szervezést és a szakmai irányítást vállalta magára, és minden munkatársamnak, akik nagyon kemény munkával hozzájárultak a nap sikeréhez.

Nagy György

igazgató

(A rendezvény az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával a HEFOP 3.1.3 program keretében valósult meg.)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.27.
Marad a kötelező 50 óra az érettségi előtt, de hogyan teljesíthető?
A mostani helyzetben az iskolák a fennmaradt közösségi szolgálatos órák erejéig az online iskolai folyamatokba is bevonhatnak titeket (pl. online tananyaghoz segédanyagok készítése), segí...
(Forrás: eduline)
--
2020.11.27.
Új iskolatípus: általános iskola után rögtön az egyetem előszobájába mehetnek a gyerekek
Az új oktatási program keretében mind a közép- és felsőfokú oktatási tartalmakat, mind a duális képzést összehangolják, utóbbi azért lehet szerencsés, mert a tanulók a felsőfokú du...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.27.
A tanítóképzőket lenyelik az egyházak, a tanárképzés lassan összeomlik
Megtört a császári átok és megszületett az egyetem – mondogatták 2016-ban Egerben az akkor Eszterházy Károly Főiskolán, miután az intézmény egyetemi rangot kapott a kormánytól. Az „á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep