Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. október 11. csütörtök, 10:38

Szociális kompetenciák fejlesztése 5.

Új tanuló érkezett

11 éveseknek 45 percben

Milyen módon lehet egy másik gyereket megismerni, és hogyan lehet elősegíteni a közösségbe való minél gyorsabb befogadását?

A foglalkozás célja

Annak – beszélgetések és dramatikus játék keretében való – közös átgondolása, hogy milyen módon lehet egy másik gyereket megismerni, és hogyan lehet elősegíteni a közösségbe való minél gyorsabb befogadását.

Előkészítés

Az óra előtti héten a tanulók kérdéseket fogalmaznak meg, amelyeket az osztályba újonnan érkező társuknak tennének fel azért, hogy megismerjék őt. A kérdéseket egy erre a célra kijelölt dobozba dobják bele. Az összegyűlt kérdéseket érdemes az óra előtt tematikus csoportokba rendezni.
A csoportmunka során használandó kis feladatlapokat a csoportok tervezett számának megfelelő mennyiségben sokszorosítani kell.
A termet a csoportmunkának megfelelően kell berendezni, úgy azonban, hogy a helyszín a jelenetek bemutatását is lehetővé tegye.

(Kiegészítő megjegyzés: A mi osztálytermünkben egy szekrényében van egy osztályfőnöki láda, amelyikbe a gyerekek bármikor bedobhatnak olyan kérdéseket, amikre valamelyik következő beszélgetés keretében választ szeretnének kapni.)

Szükséges eszközök

  • Írólapok a kérdések megfogalmazásához és az ötletek gyűjtéséhez
  • Írószerek
  • A segédletben található feladatlap a csoportok számának megfelelő mennyiségben
    sokszorosítva

A foglalkozás felépítése

I. Ráhangolás

A tanulók 3-4 fős kis csoportokat alakítanak. A tanár részletet olvas fel Móra Ferenc Három Matyi című elbeszéléséből, majd minden csoport kap egy kis feladatlapot, amelyen az alábbi kérdés, és két befejezésre váró mondat található.

Elfogadhatónak tartjátok az osztály viselkedését?

  • Nem, mert…
  • Igen, mert…
II. Új ismeretek és fejlesztő gyakorlatok

1. Új osztálytársunk érkezett

A tanár arra kéri a gyerekeket, képzeljék el, hogy ők is hasonló cipőben járnak – új osztálytársuk érkezik nemsokára.
A csoportok feladata az, hogy ötletbörze formájában végiggondolják, hogyan könnyíthetik majd meg a számára az új környezetbe való beilleszkedést. A külön-külön megfogalmazott ötleteket a táblán egy közös lista formájában összesítik.

(Megjegyzés: Egyebek mellett ilyen ötletek kerülhetnek fel a listára: közös feladat vállalása az új gyerekkel, padtársnak fogadása, tanulópárt alkotni vele stb.)

2. Hogyan segíthetünk neki?

Minden csoport kiválaszt magának a listáról egy olyan segítségnyújtási módot, amit a tagok a valóságban is elképzelhetőnek tartanak a maguk számára. A gyerekek rövid jelenet formájában bemutatják az általuk elképzelt helyzetet.

3. Kívánatos tulajdonságok

A jelenetek megtekintése után a tanulók – tanári irányítással – választ keresnek arra a kérdésre, hogy vajon milyen emberi tulajdonságok segíthetnek az ilyen helyzetek jó megoldásában.

(Megjegyzés: Jó, ha ebben a beszélgetésben egyebek mellett megerősítést kap a segítőkészség, az alkalmazkodóképesség, az őszinteség, a bizalom és a becsületesség mint pozitív tulajdonság.)

III. Lezárás

Az új osztálytárs megismerése

A tanár sorban felolvassa azokat a kérdéseket, amiket a diákok korábban fogalmaztak meg azzal kapcsolatban, hogy mi mindent kérdeznének az új osztálytárstól.
Aztán megbeszélik, hogy milyen módon lehet tapintatosan és kulturáltan érdeklődni egy másik ember iránt az első találkozás alkalmával, és mi az, ami már tolakodásnak számít.

Értékelés

Egy-egy mondatban minden tanuló elmondja, hogy mi az, amit gondolatként magával visz erről az óráról.

Segédletek

(Szerző: Horváthné Palkó Andrea)

Az óraleírás több civil szakmai szervezettel közös projekt keretében jött létre, melyhez az OFOE 2005-ben csatlakozott. A projekt kezdeményezője és szervezője az EDUNET Alapítvány szakmai vezetője, Gönczöl Enikő. A projekt többi résztvevője: ALÉLA Kulturális Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) és a Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA). A projektet a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) támogatta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep