Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. október 11. csütörtök, 10:38

Szociális kompetenciák fejlesztése 5.

Új tanuló érkezett

11 éveseknek 45 percben

Milyen módon lehet egy másik gyereket megismerni, és hogyan lehet elősegíteni a közösségbe való minél gyorsabb befogadását?

A foglalkozás célja

Annak – beszélgetések és dramatikus játék keretében való – közös átgondolása, hogy milyen módon lehet egy másik gyereket megismerni, és hogyan lehet elősegíteni a közösségbe való minél gyorsabb befogadását.

Előkészítés

Az óra előtti héten a tanulók kérdéseket fogalmaznak meg, amelyeket az osztályba újonnan érkező társuknak tennének fel azért, hogy megismerjék őt. A kérdéseket egy erre a célra kijelölt dobozba dobják bele. Az összegyűlt kérdéseket érdemes az óra előtt tematikus csoportokba rendezni.
A csoportmunka során használandó kis feladatlapokat a csoportok tervezett számának megfelelő mennyiségben sokszorosítani kell.
A termet a csoportmunkának megfelelően kell berendezni, úgy azonban, hogy a helyszín a jelenetek bemutatását is lehetővé tegye.

(Kiegészítő megjegyzés: A mi osztálytermünkben egy szekrényében van egy osztályfőnöki láda, amelyikbe a gyerekek bármikor bedobhatnak olyan kérdéseket, amikre valamelyik következő beszélgetés keretében választ szeretnének kapni.)

Szükséges eszközök

  • Írólapok a kérdések megfogalmazásához és az ötletek gyűjtéséhez
  • Írószerek
  • A segédletben található feladatlap a csoportok számának megfelelő mennyiségben
    sokszorosítva

A foglalkozás felépítése

I. Ráhangolás

A tanulók 3-4 fős kis csoportokat alakítanak. A tanár részletet olvas fel Móra Ferenc Három Matyi című elbeszéléséből, majd minden csoport kap egy kis feladatlapot, amelyen az alábbi kérdés, és két befejezésre váró mondat található.

Elfogadhatónak tartjátok az osztály viselkedését?

  • Nem, mert…
  • Igen, mert…
II. Új ismeretek és fejlesztő gyakorlatok

1. Új osztálytársunk érkezett

A tanár arra kéri a gyerekeket, képzeljék el, hogy ők is hasonló cipőben járnak – új osztálytársuk érkezik nemsokára.
A csoportok feladata az, hogy ötletbörze formájában végiggondolják, hogyan könnyíthetik majd meg a számára az új környezetbe való beilleszkedést. A külön-külön megfogalmazott ötleteket a táblán egy közös lista formájában összesítik.

(Megjegyzés: Egyebek mellett ilyen ötletek kerülhetnek fel a listára: közös feladat vállalása az új gyerekkel, padtársnak fogadása, tanulópárt alkotni vele stb.)

2. Hogyan segíthetünk neki?

Minden csoport kiválaszt magának a listáról egy olyan segítségnyújtási módot, amit a tagok a valóságban is elképzelhetőnek tartanak a maguk számára. A gyerekek rövid jelenet formájában bemutatják az általuk elképzelt helyzetet.

3. Kívánatos tulajdonságok

A jelenetek megtekintése után a tanulók – tanári irányítással – választ keresnek arra a kérdésre, hogy vajon milyen emberi tulajdonságok segíthetnek az ilyen helyzetek jó megoldásában.

(Megjegyzés: Jó, ha ebben a beszélgetésben egyebek mellett megerősítést kap a segítőkészség, az alkalmazkodóképesség, az őszinteség, a bizalom és a becsületesség mint pozitív tulajdonság.)

III. Lezárás

Az új osztálytárs megismerése

A tanár sorban felolvassa azokat a kérdéseket, amiket a diákok korábban fogalmaztak meg azzal kapcsolatban, hogy mi mindent kérdeznének az új osztálytárstól.
Aztán megbeszélik, hogy milyen módon lehet tapintatosan és kulturáltan érdeklődni egy másik ember iránt az első találkozás alkalmával, és mi az, ami már tolakodásnak számít.

Értékelés

Egy-egy mondatban minden tanuló elmondja, hogy mi az, amit gondolatként magával visz erről az óráról.

Segédletek

(Szerző: Horváthné Palkó Andrea)

Az óraleírás több civil szakmai szervezettel közös projekt keretében jött létre, melyhez az OFOE 2005-ben csatlakozott. A projekt kezdeményezője és szervezője az EDUNET Alapítvány szakmai vezetője, Gönczöl Enikő. A projekt többi résztvevője: ALÉLA Kulturális Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) és a Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA). A projektet a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) támogatta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.09.13.
Balla István: A karanténoktatás legalább megmutatta a szülőknek, mi megy a magyar iskolában
A koronavírus miatt hosszú hónapokra online módra átállított oktatás nagy lehetőség lett volna arra, hogy a kényszerhelyzet miatt az iskola a 21. századba lépjen, ám ezt nem használtuk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.09.13.
A pedagógusok felelősségéről
Spirit rádió Ellenpont c. műsorának linkje, ahol Ercse Kriszta Nagy Erzsivel a pedagógusok felelősségéről, az iskolai erőszakról, a (pedagógiai) lehetőségekről, a társadalmi és a központi...
(Forrás: Spirit FM)
--
2021.09.01.
Diákok százezrei ülnek be ma az iskolapadba
A magyar oktatási rendszerben az alulteljesítő tanulók száma 25 százalék felett van a 15 évesek körében. Egyes kutatások szerint, akik a nemzetközi mérések alapján nem érik el a négyes...
(Forrás: Világgazdaság)
--
2021.09.01.
Fejvesztve menekülnek a tanárok az iskolákból: mutatjuk, mi az oka
Most hivatalosan azért nem kapnak béremelést a pedagógusok, mert a koronavírus-válság miatt a gazdasági helyzet ezt nem teszi lehetővé, miközben a gazdaság a vártnál gyorsabban áll talpra...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.08.31.
FELSZÁLLT A FÜST: NINCSEN VESZÉLY, NINCS KORLÁTOZÁS, A MINISZTÉRIUMNAK SEMMI DOLGA 2021-08-31
Bár Maruzsa Zoltán a mai napig nem válaszolt a tanévre való felkészülését firtató kérdéseinkre, a felkészítésre nem panaszkodhatnak az iskolák, óvodák: már a tanévnyitó előtti napon...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.08.31.
Érzékenyítő programja miatt támadják az Illyést – A helyi Fidesz elítéli és megvédi az LMBTQ-lobbitól a budaörsi gyerekeket
2021. június 10-én a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium közösségi oldalán számolt be, hogy több civil szervezet is tartott előadásokat, workshopokat az iskolájukban. Többek között egy transznem...
(Forrás: Budaőrsi Info)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep