Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. október 11. csütörtök, 10:38

Szociális kompetenciák fejlesztése 5.

Új tanuló érkezett

11 éveseknek 45 percben

Milyen módon lehet egy másik gyereket megismerni, és hogyan lehet elősegíteni a közösségbe való minél gyorsabb befogadását?

A foglalkozás célja

Annak – beszélgetések és dramatikus játék keretében való – közös átgondolása, hogy milyen módon lehet egy másik gyereket megismerni, és hogyan lehet elősegíteni a közösségbe való minél gyorsabb befogadását.

Előkészítés

Az óra előtti héten a tanulók kérdéseket fogalmaznak meg, amelyeket az osztályba újonnan érkező társuknak tennének fel azért, hogy megismerjék őt. A kérdéseket egy erre a célra kijelölt dobozba dobják bele. Az összegyűlt kérdéseket érdemes az óra előtt tematikus csoportokba rendezni.
A csoportmunka során használandó kis feladatlapokat a csoportok tervezett számának megfelelő mennyiségben sokszorosítani kell.
A termet a csoportmunkának megfelelően kell berendezni, úgy azonban, hogy a helyszín a jelenetek bemutatását is lehetővé tegye.

(Kiegészítő megjegyzés: A mi osztálytermünkben egy szekrényében van egy osztályfőnöki láda, amelyikbe a gyerekek bármikor bedobhatnak olyan kérdéseket, amikre valamelyik következő beszélgetés keretében választ szeretnének kapni.)

Szükséges eszközök

  • Írólapok a kérdések megfogalmazásához és az ötletek gyűjtéséhez
  • Írószerek
  • A segédletben található feladatlap a csoportok számának megfelelő mennyiségben
    sokszorosítva

A foglalkozás felépítése

I. Ráhangolás

A tanulók 3-4 fős kis csoportokat alakítanak. A tanár részletet olvas fel Móra Ferenc Három Matyi című elbeszéléséből, majd minden csoport kap egy kis feladatlapot, amelyen az alábbi kérdés, és két befejezésre váró mondat található.

Elfogadhatónak tartjátok az osztály viselkedését?

  • Nem, mert…
  • Igen, mert…
II. Új ismeretek és fejlesztő gyakorlatok

1. Új osztálytársunk érkezett

A tanár arra kéri a gyerekeket, képzeljék el, hogy ők is hasonló cipőben járnak – új osztálytársuk érkezik nemsokára.
A csoportok feladata az, hogy ötletbörze formájában végiggondolják, hogyan könnyíthetik majd meg a számára az új környezetbe való beilleszkedést. A külön-külön megfogalmazott ötleteket a táblán egy közös lista formájában összesítik.

(Megjegyzés: Egyebek mellett ilyen ötletek kerülhetnek fel a listára: közös feladat vállalása az új gyerekkel, padtársnak fogadása, tanulópárt alkotni vele stb.)

2. Hogyan segíthetünk neki?

Minden csoport kiválaszt magának a listáról egy olyan segítségnyújtási módot, amit a tagok a valóságban is elképzelhetőnek tartanak a maguk számára. A gyerekek rövid jelenet formájában bemutatják az általuk elképzelt helyzetet.

3. Kívánatos tulajdonságok

A jelenetek megtekintése után a tanulók – tanári irányítással – választ keresnek arra a kérdésre, hogy vajon milyen emberi tulajdonságok segíthetnek az ilyen helyzetek jó megoldásában.

(Megjegyzés: Jó, ha ebben a beszélgetésben egyebek mellett megerősítést kap a segítőkészség, az alkalmazkodóképesség, az őszinteség, a bizalom és a becsületesség mint pozitív tulajdonság.)

III. Lezárás

Az új osztálytárs megismerése

A tanár sorban felolvassa azokat a kérdéseket, amiket a diákok korábban fogalmaztak meg azzal kapcsolatban, hogy mi mindent kérdeznének az új osztálytárstól.
Aztán megbeszélik, hogy milyen módon lehet tapintatosan és kulturáltan érdeklődni egy másik ember iránt az első találkozás alkalmával, és mi az, ami már tolakodásnak számít.

Értékelés

Egy-egy mondatban minden tanuló elmondja, hogy mi az, amit gondolatként magával visz erről az óráról.

Segédletek

(Szerző: Horváthné Palkó Andrea)

Az óraleírás több civil szakmai szervezettel közös projekt keretében jött létre, melyhez az OFOE 2005-ben csatlakozott. A projekt kezdeményezője és szervezője az EDUNET Alapítvány szakmai vezetője, Gönczöl Enikő. A projekt többi résztvevője: ALÉLA Kulturális Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) és a Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA). A projektet a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) támogatta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.25.
Tanügyi intézkedés nincs, de sok iskolában alig van tanár, aki tanítana
Tanügyi intézkedés jelenleg egy iskolában sincs, ugyanis nemrég módosultak a karanténszabályok, az oltatlanokra öt nap karantén vár, aki viszont be van oltva és nincs pozitív teszteredmé...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.25.
Ránki Sára: ELBALTÁZOTT ÍRÁSBELIK
Összegezve: az idei felvételi feladatsor sem azt kéri számon, amit tanítunk. Nem indulnak a gyerekek egyenlő esélyekkel, eleve nem tudnak egyenlő esélyekkel indulni. Gondoljunk a Covid okozta...
(Forrás: Jelen)
--
2022.01.25.
A kormány szeretné, ha úgy sztrájkolnának a tanárok, hogy azért tanítanak is közben
Nem jutott eredményre a kormánnyal folytatott tárgyalások során a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének és a Pedagógusok Szakszervezetének közös sztrájkbizottsága. Pedig már hónapok...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.01.25.
UZSALYNÉ PÉCSI RITA A TRANSZHATÁSRÓL, AZ OKOSESZKÖZMENTES ISKOLÁKRÓL ÉS A SZÜLŐI MINTÁRÓL
Hirtelen lett az életünk része a kütyüvilág, nem alakult még ki a kultúrája, nem vagyunk tudatosak. Sikeres elvonót irányító kutató is van olyan, aki azt mondja magáról, hogy maga is leszok...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.01.24.
„A feladatsorok összeállítói egyáltalán nem vettek tudomást arról, mi történt az elmúlt két évben\"
Ezekkel a feladatokkal ki lehet deríteni, hogy egy diák tudja-e, mi a különbség a képző, a jel és a rag között, vagy felismer-e egy magas hangrendű szót. Arról viszont semmit nem tudunk meg...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.24.
Ónody-Molnár Dóra: TÖMEGESEN KERÜLNEK KI AZ ISKOLÁKBÓL OLYAN FIATALOK, AKIK NEM TUDNAK SEM ÍRNI, SEM OLVASNI, SEM SZÁMOLNI – 2. rész
A tanárok szavaiból kiderül: nem a „lemorzsi” miatt csökken a statisztikában a buktatások száma, hanem azért, mert az elszegregálódó iskolákban a pedagógusok felhagytak a buktatással...
(Forrás: Jelen)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep