Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. augusztus 3. hétfő, 13:19

Baj van az oktatással…

Baj van az oktatással, a tantervvel, a pedagógusokkal, stb. Sok új hang jelenik meg, akik a tanárok (egyedüli) felelősségének tartják a kialakult helyzetet, és kizárólag azt tartanák jó megoldásnak, ha a pedagógustársadalom egyként felállna, és lehúzná a rolót. Néha még a “bezzegazindexesekmegcsinálták” is olvasható itt-ott. Eltekintve attól, hogy az Index szerkesztősége 80 fő, a tanárok száma országosan meg ennek a sokszorosa, van itt néhány egyéb szempont is, amire nem szoktak odafigyelni.

Itt van mindjárt a személyiség, a tanárszemélyiség. Évtizedek (évszázadok?) óta elvárás, hogy az iskola kötelességtudatra, rendezettségre, bizonyos mértékű szabálykövetésre nevelje a gyerekeket, fiatalokat. (Szabályok még a legszabadabb iskolaelképzelésekben is vannak, sőt a fejlődéslélektan szerint a szabályok, korlátok, következmények nélküli nevelés kifejezetten ártalmas.) Ezeket a szabályokat a pedagógusoknak kell közvetíteniük a diákok felé. Ehhez elengedhetetlenül szükséges, hogy a közvetítő maga is azonosuljon az átadandó szabályokkal, különben nem képes ezeket hitelesen képviselni. (És itt most nem a diktatórikus elemekről beszélek, hanem egy normálisan működő iskola szabályairól.) Az állandóan lázadó pedagógus, nem lenne hiteles a közvetítésben.  Részben ezzel magyarázható, hogy a pályára évtizedek (évszázadok) óta azon személyiségek választódnak ki, akik képesek hitelesen közvetíteni a gyerekek felé szabályokat/korlátokat/kereteket. Nem irreális tőlük várni a rendszer megdöntését?

Azt is tény, hogy a pedagógustársadalom elöregedőben van (47,6  az átlagéletkor). Történelmi tapasztalatok igazolják, és azt hiszem, a szociálpszichológia sem mond ennek ellent, hogy ezek a korosodó csoportok életkori fejlődési fázisuknak megfelelően többnyire a stabilitást keresik. Nem irreális tőlük várni a rendszer elsöprését?

Aztán persze szólhatok a pedagógustársadalom nagy részére jellemző kiégésről, meg annak  következményeiről az egyes pedagógusok habitusára, teherbírására nézve. Megemlíthetem a “szendvicsállapotot“: ez a korosztály általában egyidejűleg gondoskodik kamasz gyermekeiről és támogatja idős szüleit. A kapcsolódó feladatok a családok nagy részében a nőkre hárulnak, a pedagógustársadalom többsége (a legutolsó mérés szerint 79 %-a) pedig nő. Többségüknek nincs tartaléka, nem tudja felvállalni, hogy akár 2-3 hónapra is jövedelem nélkül maradjon.

Mit kellene, lehetne tenni?

Először is nem kizárólag a pedagógusokra hárítani a felelősséget a helyzet kialakulásáért, és tőlük várni a hősies kiállást, a helyzet megoldásáért való következetes küzdelmet.

Másodszor, és talán ez lenne a fontosabb: létrehozni egy valóban hatékonyan működő nagy létszámú, jól szervezett civil szervezetet, esetleg egy ellenzéki pártot olyan programmal, amely nagyobb tömeget is meg tud szólítani. És annak a szervezetnek, esetleg pártnak valóban el is kellene kezdenie érdemi és hatékony  munkát végezni…

A feladat és a felelősség semmiképen sem hárulhat egy elöregedő, elnőiesedet, kiégéssel küzdő, rendkívül leterhelt társadalmi csoportra.

Gyulai Zsuzsa

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.21.
Gyarmathy Éva: Bizonytalanságban hagyott oktatási rendszer
yerekek, diákok, pedagógusok, oktatók és szülők kapkodják a fejüket, hogy mi folyik itt, hogyan lehetne megoldani a megoldhatatlan feladványt, amit az oktatásirányítás rárótt minden ré...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.21.
Távoktatásra állnak át a felsőoktatási intézmények Prágában
Szombaton 2046 új koronavírus-fertőzést mutattak ki a laboratóriumok Csehországban, ami a járvány kezdete óta az eddig legmagasabb hétvégi napi szám - derült ki az egészségügyi miniszt...
(Forrás: népszava)
--
2020.09.21.
Kásler: Ösztöl a hetedikes fiúk is megkaphatják a HPV elleni oltást
Kásler a hétfői sajtótájékoztatóján azt is elmondta, az oltás – mint a lányok esetében is – önkéntes és ingyenes, a védőoltást a szülői beleegyező nyilatkozat után az iskolákban...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.21.
Eltűnő gyerekek, széthajszolt szülők, magukra hagyott tanárok = Siker ??? – válasz a digitális oktatásról szóló cikkünk reflexióira. SZERZŐ: Setényi János, Szepesi Balázs
Ekkora felháborodást Összkép cikk talán még nem váltott ki. Hogyan lehetett siker a karanténiskola, mikor sok tanár és szülő szétdolgozta magát, rengeteg gyerek ki- vagy lemaradt? Ezzel...
(Forrás: összkép.hu)
--
2020.09.20.
L. Ritók Nóra: Ami beleég az emberbe
Ezek a történetek nem múlnak. És mindig jönnek újabbak. Küzdünk, harcolunk, végre az egyik helyen már nem jellemzők, de akkor felbukkan egy másik faluban. Vagy egy odaköltöző családban...
(Forrás: hvg.hu/a nyomor széle )
--
2020.09.19.
Az alsósok szülei is bemehetnek gyerekükkel a lázmérésre
Az érdekképviselet vezetője megkésettnek látja a hőmérőzést. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Szabó Zsuzsa nemrég azt nyilatkozta lapunknak, nemhogy iskolaorvosokból, még...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep