Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. augusztus 3. hétfő, 13:19

Baj van az oktatással…

Baj van az oktatással, a tantervvel, a pedagógusokkal, stb. Sok új hang jelenik meg, akik a tanárok (egyedüli) felelősségének tartják a kialakult helyzetet, és kizárólag azt tartanák jó megoldásnak, ha a pedagógustársadalom egyként felállna, és lehúzná a rolót. Néha még a “bezzegazindexesekmegcsinálták” is olvasható itt-ott. Eltekintve attól, hogy az Index szerkesztősége 80 fő, a tanárok száma országosan meg ennek a sokszorosa, van itt néhány egyéb szempont is, amire nem szoktak odafigyelni.

Itt van mindjárt a személyiség, a tanárszemélyiség. Évtizedek (évszázadok?) óta elvárás, hogy az iskola kötelességtudatra, rendezettségre, bizonyos mértékű szabálykövetésre nevelje a gyerekeket, fiatalokat. (Szabályok még a legszabadabb iskolaelképzelésekben is vannak, sőt a fejlődéslélektan szerint a szabályok, korlátok, következmények nélküli nevelés kifejezetten ártalmas.) Ezeket a szabályokat a pedagógusoknak kell közvetíteniük a diákok felé. Ehhez elengedhetetlenül szükséges, hogy a közvetítő maga is azonosuljon az átadandó szabályokkal, különben nem képes ezeket hitelesen képviselni. (És itt most nem a diktatórikus elemekről beszélek, hanem egy normálisan működő iskola szabályairól.) Az állandóan lázadó pedagógus, nem lenne hiteles a közvetítésben.  Részben ezzel magyarázható, hogy a pályára évtizedek (évszázadok) óta azon személyiségek választódnak ki, akik képesek hitelesen közvetíteni a gyerekek felé szabályokat/korlátokat/kereteket. Nem irreális tőlük várni a rendszer megdöntését?

Azt is tény, hogy a pedagógustársadalom elöregedőben van (47,6  az átlagéletkor). Történelmi tapasztalatok igazolják, és azt hiszem, a szociálpszichológia sem mond ennek ellent, hogy ezek a korosodó csoportok életkori fejlődési fázisuknak megfelelően többnyire a stabilitást keresik. Nem irreális tőlük várni a rendszer elsöprését?

Aztán persze szólhatok a pedagógustársadalom nagy részére jellemző kiégésről, meg annak  következményeiről az egyes pedagógusok habitusára, teherbírására nézve. Megemlíthetem a “szendvicsállapotot“: ez a korosztály általában egyidejűleg gondoskodik kamasz gyermekeiről és támogatja idős szüleit. A kapcsolódó feladatok a családok nagy részében a nőkre hárulnak, a pedagógustársadalom többsége (a legutolsó mérés szerint 79 %-a) pedig nő. Többségüknek nincs tartaléka, nem tudja felvállalni, hogy akár 2-3 hónapra is jövedelem nélkül maradjon.

Mit kellene, lehetne tenni?

Először is nem kizárólag a pedagógusokra hárítani a felelősséget a helyzet kialakulásáért, és tőlük várni a hősies kiállást, a helyzet megoldásáért való következetes küzdelmet.

Másodszor, és talán ez lenne a fontosabb: létrehozni egy valóban hatékonyan működő nagy létszámú, jól szervezett civil szervezetet, esetleg egy ellenzéki pártot olyan programmal, amely nagyobb tömeget is meg tud szólítani. És annak a szervezetnek, esetleg pártnak valóban el is kellene kezdenie érdemi és hatékony  munkát végezni…

A feladat és a felelősség semmiképen sem hárulhat egy elöregedő, elnőiesedet, kiégéssel küzdő, rendkívül leterhelt társadalmi csoportra.

Gyulai Zsuzsa

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.05.22.
Centenáriumi falujárás Kodály népdalgyűjtő útjainak emlékezetére. Dinyés Soma, Körber Katalin és Walter Judit írása
Éppen száz esztendeje, hogy Kodály Zoltán emlékezetes népdalgyűjtő útjaira sor került. A modern magyar zeneélet, nem kevésbé a XX. századi énektanítás meghatározó műveit jegyezhette...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.05.22.
Totyik Tamás: meddig lehet a hivatástudatra hivatkozni, meddig lehet azzal visszaélni?
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) azt tartotta volna fontosnak, hogy az oktatás egésze egységes rendszerben, egy tárcánál legyen. Ebből a szempontból másodlagos kérdés, hogy a minisztert...
(Forrás: hírklikk)
--
2022.05.22.
\"A kormány oktatáspolitikai célja első pillanattól a tanítás kontrollja volt\" – interjú Radó Péterrel
Ez az oktatási rendszer nem feltétlenül arra van kitalálva, hogy a szülőket sakkban tartsa; nem annyira az alul lévők politikai magatartásának a stabilizálását szolgálja, mint inkább a...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2022.05.22.
Egy óvónő mentette meg az allergiás sokkot kapó kisfiú életét Újpesten
Januárban halállal végződött egy hasonló eset, most azonban kéznél volt az életmentő gyógyszer, Ildikó néni pedig azonnal tudta, hogy mit kell tennie. Az Allergiaközpont tájékoztatása...
(Forrás: index)
--
2022.05.22.
Nem túl jó Magyarországon fiatalnak lenni, ha csak a statisztikákat nézzük
2022 az EU-ban a fiatalok éve. Ennek örömére az Európai Bizottság egy játékos kalkulátort készített az Eurostat adataiból, amelyben a 16 és 29 év közötti fiatalok hasonlíthatják össze...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.05.22.
Kulcsfontosságú az informatika és a digitalizáció a képzésben is
digitalizáció és az informatika kulcsfontosságú szerepet tölt be mindennapi életünkben: így például az egészségügyben, a folyamatosan fejlődő honvédelemben vagy a környezettudatos,...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep