Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. augusztus 3. hétfő, 13:19

Baj van az oktatással…

Baj van az oktatással, a tantervvel, a pedagógusokkal, stb. Sok új hang jelenik meg, akik a tanárok (egyedüli) felelősségének tartják a kialakult helyzetet, és kizárólag azt tartanák jó megoldásnak, ha a pedagógustársadalom egyként felállna, és lehúzná a rolót. Néha még a “bezzegazindexesekmegcsinálták” is olvasható itt-ott. Eltekintve attól, hogy az Index szerkesztősége 80 fő, a tanárok száma országosan meg ennek a sokszorosa, van itt néhány egyéb szempont is, amire nem szoktak odafigyelni.

Itt van mindjárt a személyiség, a tanárszemélyiség. Évtizedek (évszázadok?) óta elvárás, hogy az iskola kötelességtudatra, rendezettségre, bizonyos mértékű szabálykövetésre nevelje a gyerekeket, fiatalokat. (Szabályok még a legszabadabb iskolaelképzelésekben is vannak, sőt a fejlődéslélektan szerint a szabályok, korlátok, következmények nélküli nevelés kifejezetten ártalmas.) Ezeket a szabályokat a pedagógusoknak kell közvetíteniük a diákok felé. Ehhez elengedhetetlenül szükséges, hogy a közvetítő maga is azonosuljon az átadandó szabályokkal, különben nem képes ezeket hitelesen képviselni. (És itt most nem a diktatórikus elemekről beszélek, hanem egy normálisan működő iskola szabályairól.) Az állandóan lázadó pedagógus, nem lenne hiteles a közvetítésben.  Részben ezzel magyarázható, hogy a pályára évtizedek (évszázadok) óta azon személyiségek választódnak ki, akik képesek hitelesen közvetíteni a gyerekek felé szabályokat/korlátokat/kereteket. Nem irreális tőlük várni a rendszer megdöntését?

Azt is tény, hogy a pedagógustársadalom elöregedőben van (47,6  az átlagéletkor). Történelmi tapasztalatok igazolják, és azt hiszem, a szociálpszichológia sem mond ennek ellent, hogy ezek a korosodó csoportok életkori fejlődési fázisuknak megfelelően többnyire a stabilitást keresik. Nem irreális tőlük várni a rendszer elsöprését?

Aztán persze szólhatok a pedagógustársadalom nagy részére jellemző kiégésről, meg annak  következményeiről az egyes pedagógusok habitusára, teherbírására nézve. Megemlíthetem a “szendvicsállapotot“: ez a korosztály általában egyidejűleg gondoskodik kamasz gyermekeiről és támogatja idős szüleit. A kapcsolódó feladatok a családok nagy részében a nőkre hárulnak, a pedagógustársadalom többsége (a legutolsó mérés szerint 79 %-a) pedig nő. Többségüknek nincs tartaléka, nem tudja felvállalni, hogy akár 2-3 hónapra is jövedelem nélkül maradjon.

Mit kellene, lehetne tenni?

Először is nem kizárólag a pedagógusokra hárítani a felelősséget a helyzet kialakulásáért, és tőlük várni a hősies kiállást, a helyzet megoldásáért való következetes küzdelmet.

Másodszor, és talán ez lenne a fontosabb: létrehozni egy valóban hatékonyan működő nagy létszámú, jól szervezett civil szervezetet, esetleg egy ellenzéki pártot olyan programmal, amely nagyobb tömeget is meg tud szólítani. És annak a szervezetnek, esetleg pártnak valóban el is kellene kezdenie érdemi és hatékony  munkát végezni…

A feladat és a felelősség semmiképen sem hárulhat egy elöregedő, elnőiesedet, kiégéssel küzdő, rendkívül leterhelt társadalmi csoportra.

Gyulai Zsuzsa

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep