Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. augusztus 27. csütörtök, 13:29

Tanévnyitó

Néhány éve már rokkantnyugdíjasként élek, de augusztus 20. után még most is fura nyugtalanság vesz rajtam erőt: az új év készülődésének izgalma. Hiszen egy tanárnak az újév nem január elseje, hanem szeptember elseje!

Ez az idei tanévkezdés azonban minden eddiginél szokatlanabb, kiszámíthatatlanabb lesz. Közhelyesen szólva csak a váratlanság lesz állandó.

Az új NAT és az új tankönyvek sokkja már-már szinte megszokott lett az elmúlt években, a beletörődés demoralizáló légköre lengi be a tervezés időszakát. Nem irigylem azokat a kollégákat, akik szakmai meggyőződésük ellenére kénytelenek tanterveket írni, de azokat sem, akiknek már szakmai véleményük sincs, csak túlélni akarnak. És azokat a keveseket sem, akik még értelmiségiként élik meg a pedagógushivatást. No és a gyerekeket és a szülőket meg pláne nem. Ebben a rendszerben mindenki szenved és kínlódik.

Ugyanakkor vannak kis szigetek, iskolák, pedagógusközösségek, akik a rendszer határait feszegetve pozitív közeget teremtenek, ahol a gyerekek jól érezhetik magukat és gyarapodhatnak.

Mi vár az iskolákra idén?

Megosztottság, hiszen a szakképzés másik alrendszerbe került át, magasabb bérekkel.

Iskolaőrség. Hatalmas vitákat generált ez a döntés, nemcsak a pályakezdő tanárokénál magasabb fizetések miatt, hanem főleg azért, mert semmilyen szakmai felmérés nem igazolja annak hasznosságát, ha az erőszak intézményesítve bekerül az oktatásba.

Tanárhiány, immáron a működést veszélyeztető mértékben. Ezernél is jóval több meghirdetett tanári álláshely van országszerte a szakképzők ajánlatai nélkül. A fiatalok, a frissen végzettek többnyire el sem kezdik már a pályát, hiszen a minimálbérrel közel megegyező bérükből nem tudnak megélni. Akik meg elkezdték, azok gyorsan elmenekülnek, hiszen a megbecsültség, a körülmények, az elvárások egyáltalán nem bírnak megtartó erővel. És öregszünk, folyamatosan, ami semmilyen módon nem egészséges.

Utoljára hagytam a vírusfenyegetettséget. A legnagyobb bizonytalansági faktor most ez. Elkezdjük a tanítást normálisan? Vagy hamarosan megint online találjuk magunkat és diákjainkat? Vagy valami vegyes megoldás lesz? Vagy egyáltalán mi lesz itt?????? A bizonytalanságot csak növeli, hogy hozzánemértő, cinikus, a valóságot nyomokban sem tartalmazó válaszokat és utasításokat kapnak az iskolák, még arra sem sikerült felkészülni az immáron központosított oktatásirányításnak, amire lehetett volna.

Fura tanévnek nézünk elébe, a vírus, a maszk és a kézfertőtlenítő új elemei lesznek a tervezésnek a tankönyvek és tantermek beosztása mellett. Vagy helyett. Vagy ki tudja…….

Nem túl derűs soraimmal kívánok a lehetőségeken belül eredményes tanévet minden iskolásnak, legyen az diák vagy tanár!

Gyulai Zsuzsa

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.12.06.
MIRE KARANTÉNBA KERÜLNEK A GYEREKEK, LEJÁR A KARANTÉN: TELJES FEJETLENSÉG COVID-ÜGYBEN AZ ISKOLÁKBAN
Soha ennyi gyerek nem volt még beteg. Szerencsére a többségük nagyon enyhe, megfázásos tünetekkel átvészeli az egészet. Egy ideje már nagyon sok a hiányzó. Próbálunk minden megtenni annak...
(Forrás: wmn.hu)
--
2021.12.06.
Támogatás Állatos pornóval zaklattak egy 14 éves kunszentmiklósi iskolást, a rendőrség nyomoz
A rendőrség azután kezdett nyomozni, hogy egy, az iskolai évfolyam számára létrehozott Facebook-csoportban terjedni kezdett egy állatos pornófelvétel, amiről a megosztói azt állították,...
(Forrás: telex)
--
2021.12.06.
A digitális kompetencia fejlesztése megkerülhetetlen - konferencia
A szakképzésben is van már digitális tananyagtár, tavasszal pedig elindul a tanárok képzése, hogyan építhetik be ezeket a tanmenetbe - mondta Pölöskei Gáborné, az ITM szakképzésért felel...
(Forrás: Infostart)
--
2021.12.06.
Sztrájkra készülnek a tanárok, kétórás figyelmeztető akció is jöhet
megjelent a rendelet a pedagógusok 2022-es béremeléséről. A jogszabály alapján nem az alapbérek emelkednek, hanem a szakmai ágazati bérpótlék, méghozzá 10 százalékkal.A Pedagógusok Demokratikus...
(Forrás: Eduline)
--
2021.12.06.
Finn sztárpedagógus a magyar oktatásról: „Ha egy nemzet vezetői nem a saját népükbe fektetnek be, akkor mibe?”
Több mint húsz éve kötődik Magyarországhoz, azt mondja, egyéniségének fejlődéséhez nagy mértékben hozzájárultak az itt töltött évek. Második hazájának tartja Magyarországot. A finn...
(Forrás: szabadeuropa..hu)
--
2021.12.05.
Így vannak pontosan a karanténszabályok az iskolákban, amikkel sok szülő nem ért egyet
Az oltott és tünetmentes személyek védettek, részükre a karantén elrendelése indokolatlan, ezért a hetedik évfolyamtól felfelé egy igazolt megbetegedés esetén csak a szoros kontaktnak min...
(Forrás: Blikk)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep