Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. augusztus 27. csütörtök, 13:29

Tanévnyitó

Néhány éve már rokkantnyugdíjasként élek, de augusztus 20. után még most is fura nyugtalanság vesz rajtam erőt: az új év készülődésének izgalma. Hiszen egy tanárnak az újév nem január elseje, hanem szeptember elseje!

Ez az idei tanévkezdés azonban minden eddiginél szokatlanabb, kiszámíthatatlanabb lesz. Közhelyesen szólva csak a váratlanság lesz állandó.

Az új NAT és az új tankönyvek sokkja már-már szinte megszokott lett az elmúlt években, a beletörődés demoralizáló légköre lengi be a tervezés időszakát. Nem irigylem azokat a kollégákat, akik szakmai meggyőződésük ellenére kénytelenek tanterveket írni, de azokat sem, akiknek már szakmai véleményük sincs, csak túlélni akarnak. És azokat a keveseket sem, akik még értelmiségiként élik meg a pedagógushivatást. No és a gyerekeket és a szülőket meg pláne nem. Ebben a rendszerben mindenki szenved és kínlódik.

Ugyanakkor vannak kis szigetek, iskolák, pedagógusközösségek, akik a rendszer határait feszegetve pozitív közeget teremtenek, ahol a gyerekek jól érezhetik magukat és gyarapodhatnak.

Mi vár az iskolákra idén?

Megosztottság, hiszen a szakképzés másik alrendszerbe került át, magasabb bérekkel.

Iskolaőrség. Hatalmas vitákat generált ez a döntés, nemcsak a pályakezdő tanárokénál magasabb fizetések miatt, hanem főleg azért, mert semmilyen szakmai felmérés nem igazolja annak hasznosságát, ha az erőszak intézményesítve bekerül az oktatásba.

Tanárhiány, immáron a működést veszélyeztető mértékben. Ezernél is jóval több meghirdetett tanári álláshely van országszerte a szakképzők ajánlatai nélkül. A fiatalok, a frissen végzettek többnyire el sem kezdik már a pályát, hiszen a minimálbérrel közel megegyező bérükből nem tudnak megélni. Akik meg elkezdték, azok gyorsan elmenekülnek, hiszen a megbecsültség, a körülmények, az elvárások egyáltalán nem bírnak megtartó erővel. És öregszünk, folyamatosan, ami semmilyen módon nem egészséges.

Utoljára hagytam a vírusfenyegetettséget. A legnagyobb bizonytalansági faktor most ez. Elkezdjük a tanítást normálisan? Vagy hamarosan megint online találjuk magunkat és diákjainkat? Vagy valami vegyes megoldás lesz? Vagy egyáltalán mi lesz itt?????? A bizonytalanságot csak növeli, hogy hozzánemértő, cinikus, a valóságot nyomokban sem tartalmazó válaszokat és utasításokat kapnak az iskolák, még arra sem sikerült felkészülni az immáron központosított oktatásirányításnak, amire lehetett volna.

Fura tanévnek nézünk elébe, a vírus, a maszk és a kézfertőtlenítő új elemei lesznek a tervezésnek a tankönyvek és tantermek beosztása mellett. Vagy helyett. Vagy ki tudja…….

Nem túl derűs soraimmal kívánok a lehetőségeken belül eredményes tanévet minden iskolásnak, legyen az diák vagy tanár!

Gyulai Zsuzsa

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.27.
Marad a kötelező 50 óra az érettségi előtt, de hogyan teljesíthető?
A mostani helyzetben az iskolák a fennmaradt közösségi szolgálatos órák erejéig az online iskolai folyamatokba is bevonhatnak titeket (pl. online tananyaghoz segédanyagok készítése), segí...
(Forrás: eduline)
--
2020.11.27.
Új iskolatípus: általános iskola után rögtön az egyetem előszobájába mehetnek a gyerekek
Az új oktatási program keretében mind a közép- és felsőfokú oktatási tartalmakat, mind a duális képzést összehangolják, utóbbi azért lehet szerencsés, mert a tanulók a felsőfokú du...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.27.
A tanítóképzőket lenyelik az egyházak, a tanárképzés lassan összeomlik
Megtört a császári átok és megszületett az egyetem – mondogatták 2016-ban Egerben az akkor Eszterházy Károly Főiskolán, miután az intézmény egyetemi rangot kapott a kormánytól. Az „á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep