Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. augusztus 27. csütörtök, 13:29

Tanévnyitó

Néhány éve már rokkantnyugdíjasként élek, de augusztus 20. után még most is fura nyugtalanság vesz rajtam erőt: az új év készülődésének izgalma. Hiszen egy tanárnak az újév nem január elseje, hanem szeptember elseje!

Ez az idei tanévkezdés azonban minden eddiginél szokatlanabb, kiszámíthatatlanabb lesz. Közhelyesen szólva csak a váratlanság lesz állandó.

Az új NAT és az új tankönyvek sokkja már-már szinte megszokott lett az elmúlt években, a beletörődés demoralizáló légköre lengi be a tervezés időszakát. Nem irigylem azokat a kollégákat, akik szakmai meggyőződésük ellenére kénytelenek tanterveket írni, de azokat sem, akiknek már szakmai véleményük sincs, csak túlélni akarnak. És azokat a keveseket sem, akik még értelmiségiként élik meg a pedagógushivatást. No és a gyerekeket és a szülőket meg pláne nem. Ebben a rendszerben mindenki szenved és kínlódik.

Ugyanakkor vannak kis szigetek, iskolák, pedagógusközösségek, akik a rendszer határait feszegetve pozitív közeget teremtenek, ahol a gyerekek jól érezhetik magukat és gyarapodhatnak.

Mi vár az iskolákra idén?

Megosztottság, hiszen a szakképzés másik alrendszerbe került át, magasabb bérekkel.

Iskolaőrség. Hatalmas vitákat generált ez a döntés, nemcsak a pályakezdő tanárokénál magasabb fizetések miatt, hanem főleg azért, mert semmilyen szakmai felmérés nem igazolja annak hasznosságát, ha az erőszak intézményesítve bekerül az oktatásba.

Tanárhiány, immáron a működést veszélyeztető mértékben. Ezernél is jóval több meghirdetett tanári álláshely van országszerte a szakképzők ajánlatai nélkül. A fiatalok, a frissen végzettek többnyire el sem kezdik már a pályát, hiszen a minimálbérrel közel megegyező bérükből nem tudnak megélni. Akik meg elkezdték, azok gyorsan elmenekülnek, hiszen a megbecsültség, a körülmények, az elvárások egyáltalán nem bírnak megtartó erővel. És öregszünk, folyamatosan, ami semmilyen módon nem egészséges.

Utoljára hagytam a vírusfenyegetettséget. A legnagyobb bizonytalansági faktor most ez. Elkezdjük a tanítást normálisan? Vagy hamarosan megint online találjuk magunkat és diákjainkat? Vagy valami vegyes megoldás lesz? Vagy egyáltalán mi lesz itt?????? A bizonytalanságot csak növeli, hogy hozzánemértő, cinikus, a valóságot nyomokban sem tartalmazó válaszokat és utasításokat kapnak az iskolák, még arra sem sikerült felkészülni az immáron központosított oktatásirányításnak, amire lehetett volna.

Fura tanévnek nézünk elébe, a vírus, a maszk és a kézfertőtlenítő új elemei lesznek a tervezésnek a tankönyvek és tantermek beosztása mellett. Vagy helyett. Vagy ki tudja…….

Nem túl derűs soraimmal kívánok a lehetőségeken belül eredményes tanévet minden iskolásnak, legyen az diák vagy tanár!

Gyulai Zsuzsa

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.09.23.
Lannert Judit: A gyerekeink jövőjének ne a saját múltunkat képzeljük el
Recseg-ropog a világ tartószerkezete, nem ok nélkül gondolják sokan, hogy a klímaválság, a koronavírus-járvány és az új európai háború az új hét csapás, és ki tudja, milyen nehézs...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.09.23.
Rétvári: A Nemzeti alaptantervben jelentősen csökkentettük a tanulói terheket
„Nem nemzeti, mert ekkora mennyiségű tananyag az adott korosztály legalább kétharmada számára nem elsajátítható, őket a nemzetből mintegy kirekeszti. Nem alaptanterv, mert a tanítást teljes...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.23.
Minőségi kulturális élmény elsőtől nyolcadik osztályig
Októbertől lehet pályázni az európai viszonylatban is egyedülálló Lázár Ervin-programra, amelynek célja, hogy szociális helyzettől függetlenül évente legalább egyszer minden 1–8. é...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.09.23.
Geszti: „Tanári diplomám most dörömböl a fiókban, és emlékeztet rá, hogy szolidaritást kell vállalni velük”
„Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy ISKOLA, ahol becsülték a tudást, a tehetséget, a szorgalmat, a jellemet – és becsülték a tanárokat is. Ebben az ISKOLÁBAN tanított a regényb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.22.
SZTRÁJK: MIÉRT KELL FOLYTATNI? MIT ÉRTÜNK EL EDDIG?
A kormány csak arra vár, hogy kifáradjunk, lelombozódjunk, elveszítsük a lendületet. Ezt nem szabad megengedni!De van egy sokkal jobb érvünk. Bár érdemtelenül keveset beszélünk róla, de...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2022.09.21.
Óvodapedagógus-hiány: Minden nyolcadik állás betöltetlen Budapesten
A G7 készített egy részletes összeállítást a fővárosi önkormányzatok válaszaiból. A gazdasági portál az óvodapedagógusok helyzetéről érdeklődött, az óvodák – a bölcsődékkel...
(Forrás: 24.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep