Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. augusztus 27. csütörtök, 13:29

Tanévnyitó

Néhány éve már rokkantnyugdíjasként élek, de augusztus 20. után még most is fura nyugtalanság vesz rajtam erőt: az új év készülődésének izgalma. Hiszen egy tanárnak az újév nem január elseje, hanem szeptember elseje!

Ez az idei tanévkezdés azonban minden eddiginél szokatlanabb, kiszámíthatatlanabb lesz. Közhelyesen szólva csak a váratlanság lesz állandó.

Az új NAT és az új tankönyvek sokkja már-már szinte megszokott lett az elmúlt években, a beletörődés demoralizáló légköre lengi be a tervezés időszakát. Nem irigylem azokat a kollégákat, akik szakmai meggyőződésük ellenére kénytelenek tanterveket írni, de azokat sem, akiknek már szakmai véleményük sincs, csak túlélni akarnak. És azokat a keveseket sem, akik még értelmiségiként élik meg a pedagógushivatást. No és a gyerekeket és a szülőket meg pláne nem. Ebben a rendszerben mindenki szenved és kínlódik.

Ugyanakkor vannak kis szigetek, iskolák, pedagógusközösségek, akik a rendszer határait feszegetve pozitív közeget teremtenek, ahol a gyerekek jól érezhetik magukat és gyarapodhatnak.

Mi vár az iskolákra idén?

Megosztottság, hiszen a szakképzés másik alrendszerbe került át, magasabb bérekkel.

Iskolaőrség. Hatalmas vitákat generált ez a döntés, nemcsak a pályakezdő tanárokénál magasabb fizetések miatt, hanem főleg azért, mert semmilyen szakmai felmérés nem igazolja annak hasznosságát, ha az erőszak intézményesítve bekerül az oktatásba.

Tanárhiány, immáron a működést veszélyeztető mértékben. Ezernél is jóval több meghirdetett tanári álláshely van országszerte a szakképzők ajánlatai nélkül. A fiatalok, a frissen végzettek többnyire el sem kezdik már a pályát, hiszen a minimálbérrel közel megegyező bérükből nem tudnak megélni. Akik meg elkezdték, azok gyorsan elmenekülnek, hiszen a megbecsültség, a körülmények, az elvárások egyáltalán nem bírnak megtartó erővel. És öregszünk, folyamatosan, ami semmilyen módon nem egészséges.

Utoljára hagytam a vírusfenyegetettséget. A legnagyobb bizonytalansági faktor most ez. Elkezdjük a tanítást normálisan? Vagy hamarosan megint online találjuk magunkat és diákjainkat? Vagy valami vegyes megoldás lesz? Vagy egyáltalán mi lesz itt?????? A bizonytalanságot csak növeli, hogy hozzánemértő, cinikus, a valóságot nyomokban sem tartalmazó válaszokat és utasításokat kapnak az iskolák, még arra sem sikerült felkészülni az immáron központosított oktatásirányításnak, amire lehetett volna.

Fura tanévnek nézünk elébe, a vírus, a maszk és a kézfertőtlenítő új elemei lesznek a tervezésnek a tankönyvek és tantermek beosztása mellett. Vagy helyett. Vagy ki tudja…….

Nem túl derűs soraimmal kívánok a lehetőségeken belül eredményes tanévet minden iskolásnak, legyen az diák vagy tanár!

Gyulai Zsuzsa

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.09.13.
Balla István: A karanténoktatás legalább megmutatta a szülőknek, mi megy a magyar iskolában
A koronavírus miatt hosszú hónapokra online módra átállított oktatás nagy lehetőség lett volna arra, hogy a kényszerhelyzet miatt az iskola a 21. századba lépjen, ám ezt nem használtuk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.09.13.
A pedagógusok felelősségéről
Spirit rádió Ellenpont c. műsorának linkje, ahol Ercse Kriszta Nagy Erzsivel a pedagógusok felelősségéről, az iskolai erőszakról, a (pedagógiai) lehetőségekről, a társadalmi és a központi...
(Forrás: Spirit FM)
--
2021.09.01.
Diákok százezrei ülnek be ma az iskolapadba
A magyar oktatási rendszerben az alulteljesítő tanulók száma 25 százalék felett van a 15 évesek körében. Egyes kutatások szerint, akik a nemzetközi mérések alapján nem érik el a négyes...
(Forrás: Világgazdaság)
--
2021.09.01.
Fejvesztve menekülnek a tanárok az iskolákból: mutatjuk, mi az oka
Most hivatalosan azért nem kapnak béremelést a pedagógusok, mert a koronavírus-válság miatt a gazdasági helyzet ezt nem teszi lehetővé, miközben a gazdaság a vártnál gyorsabban áll talpra...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.08.31.
FELSZÁLLT A FÜST: NINCSEN VESZÉLY, NINCS KORLÁTOZÁS, A MINISZTÉRIUMNAK SEMMI DOLGA 2021-08-31
Bár Maruzsa Zoltán a mai napig nem válaszolt a tanévre való felkészülését firtató kérdéseinkre, a felkészítésre nem panaszkodhatnak az iskolák, óvodák: már a tanévnyitó előtti napon...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.08.31.
Érzékenyítő programja miatt támadják az Illyést – A helyi Fidesz elítéli és megvédi az LMBTQ-lobbitól a budaörsi gyerekeket
2021. június 10-én a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium közösségi oldalán számolt be, hogy több civil szervezet is tartott előadásokat, workshopokat az iskolájukban. Többek között egy transznem...
(Forrás: Budaőrsi Info)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep