Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. február 12. kedd, 17:46

Szociális kompetenciák fejlesztése 10.

Akadályozva – a mozgássérültek világa

15-16 éveseknek 45 percben

A terv leginkább egy 45 perces osztályfőnöki vagy magyar nyelvi tanóra keretében használható fel. Az óra előkészítéseként a diákok – egy térképvázlat és egy munkalap segítségével – kis csoportokban dolgozva, felmérést végeznek saját lakókörzetükben. Azt igyekeznek megállapítani, hogy a környék közterei és a sokak által használt épületek mennyire közelíthetők meg akadálymentesen a kerekes székkel közlekedő emberek számára. A külön-külön szerzett tapasztalatokat az órán összesítik, és elkészítik a környék leginkább problémás részeinek a „feketelistáját”. Ezután hivatalos levelet fogalmaznak a témával kapcsolatban a település (vagy a kerület) polgármesterének, segítségét kérve a problémák elhárításához. A levelet ténylegesen is eljuttatják a címzetthez.

A foglalkozás célja

Betekintést engedni a diákok számára a mozgássérültek világába. Mozgósítani szociális érzékenységüket és szolidaritásukat. Elősegíteni, hogy a feladatok elvégzése által növekedjen a tanulókban a mások problémái iránti érzékenység, valamint a közösség ügyeiért való felelősségérzet. Hozzájárulni ahhoz, hogy tapasztalatokat szerezzenek a terepmunkában, és fejlődjön írásbeli kifejezőkészségük.

Előkészítés

Az előző órán a gyerekek 3-6 fős csoportokat alakítottak, és minden csoport kapott egy e célra előkészített térképet az iskola tágabb körzetéről, valamint egy-egy csoportos feladatlapot.

A saját városunk, községünk vagy kerületünk fénymásolt térképén annyi körzetet kell előzetesen színes filctollal kijelölni, ahány csoport alakul majd az osztályban.
A csoportok feladat az lesz, hogy bejárják az általuk választott (vagy véletlenszerűen nekik jutott) körzetet, és figyelmesen megvizsgálják a köztereket és közintézményeket abból a szempontból, hogy vajon mennyire könnyen közelíthetők azok meg a kerekesszékkel közlekedő emberek számára. A diákok jegyzeteket készítenek körzetük „fekete pontjairól”, és feljegyzéseiket magukkal hozzák az órára.

Megjegyzés a pedagógus számára
A térképeken akkora körzeteket érdemes kijelölni, amelyek 1-2 órás sétával bejárhatók.

Szükséges eszközök

  • Színes filctollal körzetekre bontott térkép-másolat annyi példányban, ahány 3-6 fős csoport fog dolgozni az osztályban;
  • papírlapok és írószerek a csoportmunkához;
  • csomagolópapír és vastag filctoll az összesítéshez.

A foglalkozás felépítése

I. Ráhangolás

A tanár elmondja a diákoknak, hogy Magyarországon – csakúgy, mint a világ más fejlett államaiban – az Alkotmány és különféle egyéb törvények is garantálják a fogyatékkal élők jogait, például az akadálymentes közlekedéshez való jogot. A valóságban azonban a mozgássérültek sokszor a legegyszerűbb ügyeket sem tudják segítség nélkül elintézni, egy magas járdaszegély vagy néhány lépcső miatt…

II. Új ismeretek és fejlesztő gyakorlatok
1. A problémák felderítése

A csoportok összeülnek, és áttekintik saját térképüket és a korábban készített jegyzeteiket.
Közösen meghatározzák, hogy a körzetükben talált kritikus „gócpontok” közül melyik az a 3-5 helyszín, amelynek a megközelítése vélhetően a legnagyobb nehézség elé állítja a mozgássérülteket. (Jó, ha ennek során azokra a közterületek és közintézményekre fókuszálnak, amelyeket az adott térségen belül az emberek általában a leggyakrabban vesznek igénybe.) A kiválasztott helyszínek jellemzését leírják egy külön papírra.
Ezután minden csoport választ egy képviselőt.

2. A problémák összesítése

A csoportok képviselői – az előzőleg elkészített jegyzetek alapján – egy nagy csomagolópapírra összesített listát készítenek a környék „fekete pontjairól”, a legnehezebben megközelíthető helyekről.

3. Akció indul

A többiek – saját korábbi csoportjukban maradva – hivatalos levelet fogalmaznak a település/kerület polgármesterének címezve. Ebben ismertetik az általuk elvégzett kutatómunkát, felhívják a figyelmet a téma fontosságára, és kérik a polgármester segítségét annak érdekében, hogy csökkenjen térségükben a nehezen megközelíthető helyek száma.
A feketelistás gócpontokat ekkor még egyelőre nem említik meg a levélben, de ügyelnek a hivatalos levél formai és tartalmi szabályainak a betartására.

III. Lezárás

Az osztály meghallgatja a feketelistát elkészítő csoport képviselőjének ismertetőjét, valamint a többi csoport által készített hivatalos levelek fogalmazványait. Az elhangzottakból közös döntés alapján ollózzák össze a végleges levél szövegét, amit egy önként vállalkozó tanuló letisztáz.

A levél végleges változatának elkészítése és célba juttatása érdekében 2-2 tanuló vállalja a következő feladatokat:

  • a levél számítógépes megírása,
  • a helyesírás és a formai megfelelőség ellenőrzése,
  • a polgármester hivatalos levelezési címének felkutatása,
  • a levél ajánlott formában való feladása.

A levél sorsáról a következő órán számolnak be a többieknek azok, akik szerepet vállaltak a célba juttatásában.

Mellékletek

(Szerző: Ur Anita)

Az óraleírás több civil szakmai szervezettel közös projekt keretében jött létre, melyhez az OFOE 2005-ben csatlakozott. A projekt kezdeményezője és szervezője az EDUNET Alapítvány szakmai vezetője, Gönczöl Enikő. A projekt többi résztvevője: ALÉLA Kulturális Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) és a Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA). A projektet a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) támogatta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.09.29.
Bódis Kriszta – Hegymenet (podcast)
Hogyan működik az a program, amely egy reménytelen cigánytelepről is képes ott született gyerekeket az egyetemig elvezetni? És mi motiválja, mi hajtja a Van helyed rendszer megalkotóját munk...
(Forrás: Az élet, meg minden podcast)
--
2022.09.29.
L.Ritók Nóra: Amit a jövő hozhat
Ám ahhoz, hogy a családjukból kiemelt gyerekek stabilizálódjanak, nagyon erős szakmai segítség kellene. Ezek a kicsik-nagyok mind traumatizáltak, szörnyű dolgokon mentek keresztül, és egé...
(Forrás: viszont.hu)
--
2022.09.29.
Gyarmathy Éva: „A munka világa is kreatív agyakért kiált”
Fontos a tér, az alkotó klíma, de nem hiányozhat a kreativitásból a kidolgozás, a befektetendő munka – a kreatív működés „kemény része”. Meg kell tanulni módszeresen gondolkodni....
(Forrás: g7.hu)
--
2022.09.29.
Fenyő D. György: Nagyságrendekkel kevesebb tananyagot kellene megtanítani az iskolában
Amikor 2006-ban az Európai Unió – a tagállamok jogkörében hagyva az oktatást – megfogalmazta az egész életen át tartó tanulás követelményét, egyúttal meghatározta, melyek azok a kulcskompetenci...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.09.29.
Egy gödöllői elitgimnázium diákjai nem akarnak iskolába járni a tarthatatlan állapotok miatt
A gimnáziumban július óta felújítások zajlanak, amelyek csak az év végére fejeződhetnek be, így a tanítás úgy kezdődött el, hogy közben dolgoznak az intézményben. Korábban több sz...
(Forrás: 24.hu)
--
2022.09.29.
Berendelték a tankerülethez a gödöllői igazgatót, az iskola előtt tüntetnek a szülők, diákok
A tankerületvezető nem ment el az általa összehívott szülői fórumra, ehelyett berendelte a tető nélküli gimnázium igazgatóját. Az iskola előtt szülők, gyerekek tüntetnek, és várjá...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep