Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. február 12. kedd, 17:46

Szociális kompetenciák fejlesztése 10.

Akadályozva – a mozgássérültek világa

15-16 éveseknek 45 percben

A terv leginkább egy 45 perces osztályfőnöki vagy magyar nyelvi tanóra keretében használható fel. Az óra előkészítéseként a diákok – egy térképvázlat és egy munkalap segítségével – kis csoportokban dolgozva, felmérést végeznek saját lakókörzetükben. Azt igyekeznek megállapítani, hogy a környék közterei és a sokak által használt épületek mennyire közelíthetők meg akadálymentesen a kerekes székkel közlekedő emberek számára. A külön-külön szerzett tapasztalatokat az órán összesítik, és elkészítik a környék leginkább problémás részeinek a „feketelistáját”. Ezután hivatalos levelet fogalmaznak a témával kapcsolatban a település (vagy a kerület) polgármesterének, segítségét kérve a problémák elhárításához. A levelet ténylegesen is eljuttatják a címzetthez.

A foglalkozás célja

Betekintést engedni a diákok számára a mozgássérültek világába. Mozgósítani szociális érzékenységüket és szolidaritásukat. Elősegíteni, hogy a feladatok elvégzése által növekedjen a tanulókban a mások problémái iránti érzékenység, valamint a közösség ügyeiért való felelősségérzet. Hozzájárulni ahhoz, hogy tapasztalatokat szerezzenek a terepmunkában, és fejlődjön írásbeli kifejezőkészségük.

Előkészítés

Az előző órán a gyerekek 3-6 fős csoportokat alakítottak, és minden csoport kapott egy e célra előkészített térképet az iskola tágabb körzetéről, valamint egy-egy csoportos feladatlapot.

A saját városunk, községünk vagy kerületünk fénymásolt térképén annyi körzetet kell előzetesen színes filctollal kijelölni, ahány csoport alakul majd az osztályban.
A csoportok feladat az lesz, hogy bejárják az általuk választott (vagy véletlenszerűen nekik jutott) körzetet, és figyelmesen megvizsgálják a köztereket és közintézményeket abból a szempontból, hogy vajon mennyire könnyen közelíthetők azok meg a kerekesszékkel közlekedő emberek számára. A diákok jegyzeteket készítenek körzetük „fekete pontjairól”, és feljegyzéseiket magukkal hozzák az órára.

Megjegyzés a pedagógus számára
A térképeken akkora körzeteket érdemes kijelölni, amelyek 1-2 órás sétával bejárhatók.

Szükséges eszközök

  • Színes filctollal körzetekre bontott térkép-másolat annyi példányban, ahány 3-6 fős csoport fog dolgozni az osztályban;
  • papírlapok és írószerek a csoportmunkához;
  • csomagolópapír és vastag filctoll az összesítéshez.

A foglalkozás felépítése

I. Ráhangolás

A tanár elmondja a diákoknak, hogy Magyarországon – csakúgy, mint a világ más fejlett államaiban – az Alkotmány és különféle egyéb törvények is garantálják a fogyatékkal élők jogait, például az akadálymentes közlekedéshez való jogot. A valóságban azonban a mozgássérültek sokszor a legegyszerűbb ügyeket sem tudják segítség nélkül elintézni, egy magas járdaszegély vagy néhány lépcső miatt…

II. Új ismeretek és fejlesztő gyakorlatok
1. A problémák felderítése

A csoportok összeülnek, és áttekintik saját térképüket és a korábban készített jegyzeteiket.
Közösen meghatározzák, hogy a körzetükben talált kritikus „gócpontok” közül melyik az a 3-5 helyszín, amelynek a megközelítése vélhetően a legnagyobb nehézség elé állítja a mozgássérülteket. (Jó, ha ennek során azokra a közterületek és közintézményekre fókuszálnak, amelyeket az adott térségen belül az emberek általában a leggyakrabban vesznek igénybe.) A kiválasztott helyszínek jellemzését leírják egy külön papírra.
Ezután minden csoport választ egy képviselőt.

2. A problémák összesítése

A csoportok képviselői – az előzőleg elkészített jegyzetek alapján – egy nagy csomagolópapírra összesített listát készítenek a környék „fekete pontjairól”, a legnehezebben megközelíthető helyekről.

3. Akció indul

A többiek – saját korábbi csoportjukban maradva – hivatalos levelet fogalmaznak a település/kerület polgármesterének címezve. Ebben ismertetik az általuk elvégzett kutatómunkát, felhívják a figyelmet a téma fontosságára, és kérik a polgármester segítségét annak érdekében, hogy csökkenjen térségükben a nehezen megközelíthető helyek száma.
A feketelistás gócpontokat ekkor még egyelőre nem említik meg a levélben, de ügyelnek a hivatalos levél formai és tartalmi szabályainak a betartására.

III. Lezárás

Az osztály meghallgatja a feketelistát elkészítő csoport képviselőjének ismertetőjét, valamint a többi csoport által készített hivatalos levelek fogalmazványait. Az elhangzottakból közös döntés alapján ollózzák össze a végleges levél szövegét, amit egy önként vállalkozó tanuló letisztáz.

A levél végleges változatának elkészítése és célba juttatása érdekében 2-2 tanuló vállalja a következő feladatokat:

  • a levél számítógépes megírása,
  • a helyesírás és a formai megfelelőség ellenőrzése,
  • a polgármester hivatalos levelezési címének felkutatása,
  • a levél ajánlott formában való feladása.

A levél sorsáról a következő órán számolnak be a többieknek azok, akik szerepet vállaltak a célba juttatásában.

Mellékletek

(Szerző: Ur Anita)

Az óraleírás több civil szakmai szervezettel közös projekt keretében jött létre, melyhez az OFOE 2005-ben csatlakozott. A projekt kezdeményezője és szervezője az EDUNET Alapítvány szakmai vezetője, Gönczöl Enikő. A projekt többi résztvevője: ALÉLA Kulturális Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) és a Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA). A projektet a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) támogatta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.10.16.
Lelki problémája van a gyereknek? Várhatja, hogy ellássák!
Jelenleg félelmetesen hosszú sorok kígyóznak a gyermekpszichológusokat foglalkoztató pedagógiai szakszolgálatok előtt, akárcsak a gyerekpszichiátriai ambulanciákon. Miközben az állami mellett...
(Forrás: index)
--
2021.10.16.
Mit tegyél, ha bántják és kiközösítik a gyerekedet?
Kevés szívfájdítóbb dolog létezik szülő számára, mint amikor azt tapasztalja, hogy a suliban bántják, kiközösítik a gyerekét. Az áldozat szégyenkezik, gyakran titkolja mindazt, amit...
(Forrás: családi net)
--
2021.10.16.
A pedagógusok szerint a kormány slendriánsága miatt fulladt kudarcba az első sztrájktárgyalásuk
A Pedagógus Szakszervezet (PSZ) felháborítónak tartja, hogy a közös sztrájkbizottságban nem volt nevesítve, csak a PDSZ. Így a levél Kisfaludy Lászlót csak a PDSZ-szel való tárgyalásra...
(Forrás: Mérce)
--
2021.10.16.
Minden francia iskolában megemlékeztek a meggyilkolt történelemtanárról
A pedagógust egy évvel ezelőtt egy csecsen terrorista azért ölt meg kegyetlenül, mert a szólásszabadságról tartott óráján Mohamed profétáról készült karikatúrákat is bemutatott. Az...
(Forrás: Infostart)
--
2021.10.16.
Tizenhat Pest megyei iskola fejlesztését gyorsította fel a kormány
Összesen tizenhat, a budapesti agglomerációhoz tartozó település iskolafejlesztési programját nyilvánították nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé csütörtökön. A kiadott...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.10.16.
Hol kezdődik az autonómia a pedagógiában?
A tapasztalatok azt igazolják, hogy temérdek probléma halmozódik fel az oktatás, még inkább a nevelés világában. Ám a legnagyobb gond éppen az, hogy a nevelés társadalmi tekintélye és...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep