Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. február 12. kedd, 17:46

Szociális kompetenciák fejlesztése 10.

Akadályozva – a mozgássérültek világa

15-16 éveseknek 45 percben

A terv leginkább egy 45 perces osztályfőnöki vagy magyar nyelvi tanóra keretében használható fel. Az óra előkészítéseként a diákok – egy térképvázlat és egy munkalap segítségével – kis csoportokban dolgozva, felmérést végeznek saját lakókörzetükben. Azt igyekeznek megállapítani, hogy a környék közterei és a sokak által használt épületek mennyire közelíthetők meg akadálymentesen a kerekes székkel közlekedő emberek számára. A külön-külön szerzett tapasztalatokat az órán összesítik, és elkészítik a környék leginkább problémás részeinek a „feketelistáját”. Ezután hivatalos levelet fogalmaznak a témával kapcsolatban a település (vagy a kerület) polgármesterének, segítségét kérve a problémák elhárításához. A levelet ténylegesen is eljuttatják a címzetthez.

A foglalkozás célja

Betekintést engedni a diákok számára a mozgássérültek világába. Mozgósítani szociális érzékenységüket és szolidaritásukat. Elősegíteni, hogy a feladatok elvégzése által növekedjen a tanulókban a mások problémái iránti érzékenység, valamint a közösség ügyeiért való felelősségérzet. Hozzájárulni ahhoz, hogy tapasztalatokat szerezzenek a terepmunkában, és fejlődjön írásbeli kifejezőkészségük.

Előkészítés

Az előző órán a gyerekek 3-6 fős csoportokat alakítottak, és minden csoport kapott egy e célra előkészített térképet az iskola tágabb körzetéről, valamint egy-egy csoportos feladatlapot.

A saját városunk, községünk vagy kerületünk fénymásolt térképén annyi körzetet kell előzetesen színes filctollal kijelölni, ahány csoport alakul majd az osztályban.
A csoportok feladat az lesz, hogy bejárják az általuk választott (vagy véletlenszerűen nekik jutott) körzetet, és figyelmesen megvizsgálják a köztereket és közintézményeket abból a szempontból, hogy vajon mennyire könnyen közelíthetők azok meg a kerekesszékkel közlekedő emberek számára. A diákok jegyzeteket készítenek körzetük „fekete pontjairól”, és feljegyzéseiket magukkal hozzák az órára.

Megjegyzés a pedagógus számára
A térképeken akkora körzeteket érdemes kijelölni, amelyek 1-2 órás sétával bejárhatók.

Szükséges eszközök

  • Színes filctollal körzetekre bontott térkép-másolat annyi példányban, ahány 3-6 fős csoport fog dolgozni az osztályban;
  • papírlapok és írószerek a csoportmunkához;
  • csomagolópapír és vastag filctoll az összesítéshez.

A foglalkozás felépítése

I. Ráhangolás

A tanár elmondja a diákoknak, hogy Magyarországon – csakúgy, mint a világ más fejlett államaiban – az Alkotmány és különféle egyéb törvények is garantálják a fogyatékkal élők jogait, például az akadálymentes közlekedéshez való jogot. A valóságban azonban a mozgássérültek sokszor a legegyszerűbb ügyeket sem tudják segítség nélkül elintézni, egy magas járdaszegély vagy néhány lépcső miatt…

II. Új ismeretek és fejlesztő gyakorlatok
1. A problémák felderítése

A csoportok összeülnek, és áttekintik saját térképüket és a korábban készített jegyzeteiket.
Közösen meghatározzák, hogy a körzetükben talált kritikus „gócpontok” közül melyik az a 3-5 helyszín, amelynek a megközelítése vélhetően a legnagyobb nehézség elé állítja a mozgássérülteket. (Jó, ha ennek során azokra a közterületek és közintézményekre fókuszálnak, amelyeket az adott térségen belül az emberek általában a leggyakrabban vesznek igénybe.) A kiválasztott helyszínek jellemzését leírják egy külön papírra.
Ezután minden csoport választ egy képviselőt.

2. A problémák összesítése

A csoportok képviselői – az előzőleg elkészített jegyzetek alapján – egy nagy csomagolópapírra összesített listát készítenek a környék „fekete pontjairól”, a legnehezebben megközelíthető helyekről.

3. Akció indul

A többiek – saját korábbi csoportjukban maradva – hivatalos levelet fogalmaznak a település/kerület polgármesterének címezve. Ebben ismertetik az általuk elvégzett kutatómunkát, felhívják a figyelmet a téma fontosságára, és kérik a polgármester segítségét annak érdekében, hogy csökkenjen térségükben a nehezen megközelíthető helyek száma.
A feketelistás gócpontokat ekkor még egyelőre nem említik meg a levélben, de ügyelnek a hivatalos levél formai és tartalmi szabályainak a betartására.

III. Lezárás

Az osztály meghallgatja a feketelistát elkészítő csoport képviselőjének ismertetőjét, valamint a többi csoport által készített hivatalos levelek fogalmazványait. Az elhangzottakból közös döntés alapján ollózzák össze a végleges levél szövegét, amit egy önként vállalkozó tanuló letisztáz.

A levél végleges változatának elkészítése és célba juttatása érdekében 2-2 tanuló vállalja a következő feladatokat:

  • a levél számítógépes megírása,
  • a helyesírás és a formai megfelelőség ellenőrzése,
  • a polgármester hivatalos levelezési címének felkutatása,
  • a levél ajánlott formában való feladása.

A levél sorsáról a következő órán számolnak be a többieknek azok, akik szerepet vállaltak a célba juttatásában.

Mellékletek

(Szerző: Ur Anita)

Az óraleírás több civil szakmai szervezettel közös projekt keretében jött létre, melyhez az OFOE 2005-ben csatlakozott. A projekt kezdeményezője és szervezője az EDUNET Alapítvány szakmai vezetője, Gönczöl Enikő. A projekt többi résztvevője: ALÉLA Kulturális Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) és a Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA). A projektet a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) támogatta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep