Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59
Címkék:

Család, Gyermek, Ifjúság

Kiemelten Közhasznú Egyesület

A szervezet eddigi működése, eredményei

A Család, Gyermek, Ifjúság Kiemelten Közhasznú Egyesület csaknem egy évtizede működik, és végez úttörő munkát a gyerekek védelme és a családok erősítése, összetartása terén. 1993-ban alakult az első olyan civil szervezetek egyikeként Magyarországon, melyek célul tűzték ki a családok, a velük foglalkozó segítő szakemberek és a közvélemény komplex támogatását, a szó legszélesebb értelmében – mára az ország egyik legnagyobb gyermekvédelmi szakmai egyesületeként tartják számon.

Tevékenységi köre szerteágazó, ezek közé tartozik a család- és gyermekvédelem vagy az egészségmegőrzés és betegségmegelőzés éppúgy, mint a szociális tevékenység, a kutatás, képességfejlesztés, a környezetvédelem vagy az ember és állampolgári jogok védelme. Az Egyesület elsősorban hazai programok gazdája, de kiterjedt nemzetközi hálózattal rendelkezik, hiszen egyik fontos feladatának tekinti a külföldön már hatékonyan és sikeresen működő gyermekvédelmi és családi programok magyarországi meghonosítását.
Munkatársaink felismerték a kilencvenes évek elején uralkodó nagyfokú információhiányt a fent említett területeken, és mindenekelőtt ennek enyhítésére törekedtek mind írásos anyagok megjelentetésével, mind szakmai és ismeretterjesztő programok szervezésével és megvalósításával. Az idő elteltével egyre nagyobb hangsúlyt helyezhettünk a konkrét szolgáltatások nyújtására is.

Az Egyesület 1999-ben megkapta a „kiemelten közhasznú” fokozatot, mellyel elismerték úttörő és nélkülözhetetlenül fontos munkáját a gyerekek és családok védelmében, illetve a szakemberek, és a közvélemény tájékoztatásában.

Legfontosabb programok, tevékenységek

Család, Gyermek, Ifjúság című folyóirat

A kéthavonta megjelenő szakmai folyóirat 1993 óta a magyar gyermek- és ifjúságvédelem egyedülálló szakmai lapja, és fontosnak tartja a minél szélesebb körű információáramlás biztosítását és az itthon és külföldön hozzáférhető sikeres, hasznos programok, módszerek, kiadványok bemutatását.

Fiksz képességfejlesztő, döntés-előkészítő program befogadó családok számára

A régió gyermekvédelmének egyik legnagyobb problémája, az intézetekben nevelkedő gyerekek helyzetének rendezése kizárólag úgy oldható meg, ha a saját családjukban valamilyen okból nem nevelhető gyerekek a feladatra felkészített befogadó családokba kerülhetnek. 1997 novembere óta törvény írja elő, hogy a befogadó családoknak egy képzésen kell részt venniük. Ma az egyetlen ilyen komplex felkészítő programot a Család, Gyermek, Ifjúság Kiemelten Közhasznú Egyesület nyújtja, felelősséget vállalva a hazai nevelőszülői hálózat képzéséért és szakmai szupervíziójáért is. A képzés alapja az amerikai PRIDE program. Az Egyesület által 1997 óta kiképzett csaknem 150 képző közel 3000 nevelőcsalád felkészítését látta el, ezzel biztonságos otthonhoz juttatva 5000 gyereket.

Chicoca fája

Program a gyermekek elleni szexuális visszaélések megelőzésére. A külföldi szakemberek által kidolgozott, Mexikóban évek óta sikeresen működő program egy filmre építve segít tudatosítani a gyerekekkel a szexuális bántalmazás problémáját, így hozzájárulva a megelőzéshez, illetve lehetőséget teremtve a már megtörtént bántalmazás felfedésére és a következmények kezelésére. Az Egyesület gyermekbántalmazással foglalkozó szakemberei 1997-ben dolgozták ki a program magyarországi adaptációját. A program első két évében 7000 6–14 év közötti gyerek, valamint 1000 felnőtt vett részt a filmvetítésen és az azt követő beszélgetésen.

Child Care Forum

Adatbázis a Közép- és Kelet-Európában intézetben élő gyerekek körülményeiről. Az Egyesület az UNICEF Regionális Irodájának felkérésére 1998 és 2000 között széles körű kutatást folytatott hat közép- és kelet-európai ország részvételével. A világon egyedülálló adatbázis több mint 5000 gyerek helyzetét vizsgálta meg, különös tekintettel arra, miért és hogyan kerülnek be az intézetekbe, és milyen lehetőségeik vannak az onnan való távozásra. A kutatás zárótanulmányát az UNICEF firenzei kutatóközpontja jelenteti meg.

Családi Mediációs és Gyermekjogi Iroda

A mediáció a vitás kérdések rendezésének olyan módja, ahol a konfliktusban álló felek képzett vitavezető segítségével maguk tisztázzák érdekeiket, és ezek figyelembevételével jutnak el a megállapodáshoz. Minden résztvevő képviseli saját szempontjait, érdekeit, és kizárólag olyan döntés születhet, amelyben mindegyik érintett fél szempontja megjelenik. A Magyarországon a közelmúltig igen kevéssé ismert konfliktuskezelő technika kiválóan alkalmazható a család- és gyermekvédelem területén, segítve a családoknak egymással, gyerekeikkel kapcsolatos konfliktusaik előremutató kezelésében. Az Egyesület számos előadást tartott szakembereknek országszerte a módszer alkalmazási lehetőségeiről, kiadta az első magyar nyelven olvasható szakkönyvet, és közreműködött az Országos Mediációs Szakmai Szövetség megalakításában is. Nagy sikerrel nyújt mediációs szolgáltatást és akkreditált képzést.

„Ne hagyjuk őket magukra”

Információs kampány és program a csecsemőgyilkosságok megelőzésére. Magyarországon rendkívül aggasztó probléma, hogy átlagosan minden két hétben egyszer csecsemőgyilkosság történik. A gyermeküket megölő anyák rendkívüli krízishelyzetben vannak többnyire terhességük teljes ideje alatt, és a megelőzés kulcsfontosságú eleme lenne, hogy a környezetükben élő laikusok és szakemberek megfelelően reagáljanak erre. Az Egyesület 1999 óta információs kampányt folytat a közvélemény tájékoztatására, valamint rendszeresen képzéseket szervez a szakemberek felkészítésére.

Szemtől szembe konfliktuskezelő és megoldáskereső program

Szemtől szembe konfliktuskezelő és megoldáskereső program problémás fiatalok, a törvénnyel összeütközésbe került gyerekek és kisközösségeik számára. Számos külföldi országban terjedt már el az a szemlélet és módszer, mely egy káresemény, esetleg bűncselekmény bekövetkezte után elsősorban a kár helyreállítására, az áldozat kárpótlására és az elkövető visszaesésének megelőzésére koncentrál. Egyesületünk 1999-ben kezdte meg azt a programot, mely az áldozatok, elkövetők és szukebb-tágabb környezetük, közösségük lelki békéjét a valódi szükségletekre reagálva állítja helyre.

1027 Budapest, Varsányi Irén u. 17. I. em.
tel.: 225-35-25, 225-35-27

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep