Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. november 4. szerda, 17:48

Járvány, az iskola tanítómestere (részlet)

A Népszava jelentette meg Bessenyei István izgalmas írását. Itt – kedvcsinálóul  – közlünk belőle két rövid részletet, de feltétlenül javasoljuk az egész cikk elolvasását. 

Így vagy úgy, a rendszer valahogy átvészelte az első hullámot, ám alig nyitottak ki szeptemberben az iskolák, máris megjelent a teljes bezárás rémképe. Alig volt idő az első szakasz tanulságainak átgondolására, máris új szükségmegoldásokon kellett gondolkodni. Most aggódva figyeljük a fejleményeket, és csak abban reménykedhetünk, hogy a várható bezárások nem tartanak sokáig.

De a teljes iskolalezárások utáni időben is minden bizonnyal érvényben kell maradniuk a szigorú járványügyi előírásoknak, így például a csak az iskolai terek újjászervezésével, a szétültetésekkel megvalósítható kötelező távolságtartásnak. Újszerű probléma keletkezett. A rendelkezés nyomán megnövekedett térszükségletet ugyanis csak úgy lehetne biztosítani, ha megkétszereznénk az osztálytermek számát – de ezt megoldást nyugodtan az utópiák világába utalhatjuk. Lehetséges kényszermegoldásként felmerülhet az is, hogy az iskola úgy csökkenti a tanulói létszámot, hogy csak az osztály egyik felét engedi be a tanterembe, az osztály kiszorult másik felét pedig kiengedi az épület szabad tereibe, a könyvtárba, a számítógépes terembe, a tornaterembe, a sportpályára, a büfébe, az aulába, a tanulókuckóba, a pihenősarokba vagy az olvasósarokba.

De mivel nem állítható minden tanuló mellé felügyelő tanár, a tanulók e terekben spontán szabad felhasználású időhöz jutnak, amelyben ismét visszaköszön az önszervező tanulás, az időmenedzsment képességek meglétének vagy hiányának problematikája.

(…)

S miközben a hivatal kénytelen hallgatólagosan tudomásul venni az igazgatók sorozatos hatáskör-túllépéseivel is járó, a központi előírásoktól eltérő helyi megoldásokat, nem hajlandó lemondani sem a szigorú tatalomszabályozásról, sem a centralizált irányítási módszerekről, sem a kötelező, túlméretezett tananyag csökkentéséről. Így nem csak hogy még nagyobb súlyt kapott, de drámaivá is vált az az oktatáspolitikai kérdés, hogy a NAT kötelező tartalmakat, folyamatokat, kimeneteket, ideológiákat központilag meghatározó, zárt, lineáris rendszere hogyan egyeztethető össze a sokszínű nyílt online tér helyi autonómiákat feltételező működésmódjával.  

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.05.27.
DR. GYURKÓ SZILVIA: „AHOL ÉVEKIG TUD GYEREKEKET BÁNTALMAZNI VALAKI, OTT NEM ÁRTATLAN SENKI”
A titkoknak az a természetük, hogy kiderülnek. Soha nem volt olyan erős a nyilvánosság, mint most. Joggal félhetnek azok, akik eddig bíztak a saját hatalmukban, és abban a képességükben,...
(Forrás: WMN)
--
2023.05.27.
Nem hangsúlyos téma a társadalomban, hogy mi történik a gyermekvédelmi szakellátásban
A társadalomban nagyon sokféle kép él a gyermekeltűnésekkel kapcsolatban. Amikor egy kisgyerek tűnik el egy családból valamilyen fatális véletlen folytán – eltéved, elkóborol, elsodró...
(Forrás: Népszava)
--
2023.05.27.
Kiakadt a magyar apuka: a sporttagozatos suliban felmondtak a tesitanárok, az informatikai szakközépben nincs informatikatanár
Korchma Zsombor beszámolója szerint a helyzet így a 2022/2023-as tanév vége felé a következő:Az informatikai szakközépiskolába járó fiának szeptemberben volt informatikatanára utoljára...
(Forrás: rtl.hu)
--
2023.05.27.
Tiltakoznak a diákok, mert érettségi közben rúgták ki a történelemtanárukat
A hivatalos indoklás szerint azért kellett elbocsátani M.-et, mert szakmai minősítése 2 százalékkal elmaradt a központilag előírt szinttől. Úgy tudjuk, hogy a szakmai elkötelezettséget é...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.05.27.
Hiánypótló egyetemi szakképzés indul a MOME-n
Az itthon és külföldön egyaránt dinamikusan fejlődő szolgáltatástervezési szakmában egyre több vállalat és intézmény keres service designert, hogy segítségükkel tökéletesítsék szolg...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2023.05.27.
„Ne csak mi tudjuk, hogy baj van” – mindkét elsős osztály tanítónője elmegy a hosszúhetényi suliból
Két elsős osztály is indulna ősszel, de mindkét kijelölt tanítónő elmegy a hosszúhetényi általános iskolából. A hír meglepte, elkeserítette a szülőket, akik dühösek és cselekedni...
(Forrás: Telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep