Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. november 4. szerda, 17:48

Járvány, az iskola tanítómestere (részlet)

A Népszava jelentette meg Bessenyei István izgalmas írását. Itt – kedvcsinálóul  – közlünk belőle két rövid részletet, de feltétlenül javasoljuk az egész cikk elolvasását. 

Így vagy úgy, a rendszer valahogy átvészelte az első hullámot, ám alig nyitottak ki szeptemberben az iskolák, máris megjelent a teljes bezárás rémképe. Alig volt idő az első szakasz tanulságainak átgondolására, máris új szükségmegoldásokon kellett gondolkodni. Most aggódva figyeljük a fejleményeket, és csak abban reménykedhetünk, hogy a várható bezárások nem tartanak sokáig.

De a teljes iskolalezárások utáni időben is minden bizonnyal érvényben kell maradniuk a szigorú járványügyi előírásoknak, így például a csak az iskolai terek újjászervezésével, a szétültetésekkel megvalósítható kötelező távolságtartásnak. Újszerű probléma keletkezett. A rendelkezés nyomán megnövekedett térszükségletet ugyanis csak úgy lehetne biztosítani, ha megkétszereznénk az osztálytermek számát – de ezt megoldást nyugodtan az utópiák világába utalhatjuk. Lehetséges kényszermegoldásként felmerülhet az is, hogy az iskola úgy csökkenti a tanulói létszámot, hogy csak az osztály egyik felét engedi be a tanterembe, az osztály kiszorult másik felét pedig kiengedi az épület szabad tereibe, a könyvtárba, a számítógépes terembe, a tornaterembe, a sportpályára, a büfébe, az aulába, a tanulókuckóba, a pihenősarokba vagy az olvasósarokba.

De mivel nem állítható minden tanuló mellé felügyelő tanár, a tanulók e terekben spontán szabad felhasználású időhöz jutnak, amelyben ismét visszaköszön az önszervező tanulás, az időmenedzsment képességek meglétének vagy hiányának problematikája.

(…)

S miközben a hivatal kénytelen hallgatólagosan tudomásul venni az igazgatók sorozatos hatáskör-túllépéseivel is járó, a központi előírásoktól eltérő helyi megoldásokat, nem hajlandó lemondani sem a szigorú tatalomszabályozásról, sem a centralizált irányítási módszerekről, sem a kötelező, túlméretezett tananyag csökkentéséről. Így nem csak hogy még nagyobb súlyt kapott, de drámaivá is vált az az oktatáspolitikai kérdés, hogy a NAT kötelező tartalmakat, folyamatokat, kimeneteket, ideológiákat központilag meghatározó, zárt, lineáris rendszere hogyan egyeztethető össze a sokszínű nyílt online tér helyi autonómiákat feltételező működésmódjával.  

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.09.13.
Balla István: A karanténoktatás legalább megmutatta a szülőknek, mi megy a magyar iskolában
A koronavírus miatt hosszú hónapokra online módra átállított oktatás nagy lehetőség lett volna arra, hogy a kényszerhelyzet miatt az iskola a 21. századba lépjen, ám ezt nem használtuk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.09.13.
A pedagógusok felelősségéről
Spirit rádió Ellenpont c. műsorának linkje, ahol Ercse Kriszta Nagy Erzsivel a pedagógusok felelősségéről, az iskolai erőszakról, a (pedagógiai) lehetőségekről, a társadalmi és a központi...
(Forrás: Spirit FM)
--
2021.09.01.
Diákok százezrei ülnek be ma az iskolapadba
A magyar oktatási rendszerben az alulteljesítő tanulók száma 25 százalék felett van a 15 évesek körében. Egyes kutatások szerint, akik a nemzetközi mérések alapján nem érik el a négyes...
(Forrás: Világgazdaság)
--
2021.09.01.
Fejvesztve menekülnek a tanárok az iskolákból: mutatjuk, mi az oka
Most hivatalosan azért nem kapnak béremelést a pedagógusok, mert a koronavírus-válság miatt a gazdasági helyzet ezt nem teszi lehetővé, miközben a gazdaság a vártnál gyorsabban áll talpra...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.08.31.
FELSZÁLLT A FÜST: NINCSEN VESZÉLY, NINCS KORLÁTOZÁS, A MINISZTÉRIUMNAK SEMMI DOLGA 2021-08-31
Bár Maruzsa Zoltán a mai napig nem válaszolt a tanévre való felkészülését firtató kérdéseinkre, a felkészítésre nem panaszkodhatnak az iskolák, óvodák: már a tanévnyitó előtti napon...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.08.31.
Érzékenyítő programja miatt támadják az Illyést – A helyi Fidesz elítéli és megvédi az LMBTQ-lobbitól a budaörsi gyerekeket
2021. június 10-én a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium közösségi oldalán számolt be, hogy több civil szervezet is tartott előadásokat, workshopokat az iskolájukban. Többek között egy transznem...
(Forrás: Budaőrsi Info)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep