Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. április 30. szerda, 17:55
Címkék:

Zsebpénz

Honlapunk gyakori szerzője (és egyesületi tagunk): Török Ildikó nyilatkozott a nemrégiben Vasárnapi Hírek újságírójának. A diákok zsebpénzével kapcsolatos gondolatait, mivel közérdekű kérdésről van szó, itt is közzé tesszük.

 

„Csak a zsebpénz lenne több”

(részlet – Vasárnapi Hírek, 2008. április 20. szerző: Vasvári)

Az osztályfőnöki órán és a hetedikesek etikaóráin is szó esik olykor a zsebpénzről, ami inkább elkülönítő tényező. A gyerekek nagyobbik része nálunk lakótelepi, a többiek lakóparkiak vagy családi házas övezetben élnek. S ez „vízválasztó”. A szünetben, a büfében derül ki, hogy kit mennyivel engednek el. Van, aki minden szünetben a büfében vásárol, úgy napi ezer forintnak hág a nyakára, és van, aki még reggelit, uzsonnát sem hoz, ingyenes ebédet kap a menzán, s a büfé közelébe se merészkedik. 1A gyerekek pontosan tudják egymásról, hogy ki mennyit költhet.

Amikor etikaórán arról beszéltünk, hogy a pénz milyen szerepet tölt be az életükben, akkor ők fogalmazták meg – ha nem is ezzel szóval –, hogy a zsebpénz náluk persztízsmérő. A kamaszok életében is lényeges, hogy mennyit költhetnek, mit tudnak vagy nem tudnak megvenni. Ahogyan egy menedzsernek fontos az, hogy milyen autóval jelenik meg, nekik meg az, hogy például az osztálykirándulásra mennyi költőpénzzel engedik el őket. Bizony van, aki alig két fagyira elegendő ötszáz forinttal jön, más meg tízezerrel.

Hál’ isten a barátságok nem ennek alapján szövődnek, de tény: nagyobb a „holdudvara” annak a gyereknek, akinek több van a zsebében. Igaz: olykor csalóka a dolog. Volt egy tanítványom, aki épp ennek révén próbált társaságot gyűjteni maga köré, ám rendre kihasználták; kölcsön kértek tőle, és soha nem adták meg… A pénz nem teremt igazi érzelmi kapcsolatokat.

A másik lényeges gond az, hogy a gyerekek zömének a szülők nem is kifejezetten zsebpénzt adnak, hanem inkább „reggelire”, „büfére” szánt napi summát. Ezért a fiatalok nem tanulnak meg takarékoskodni, gazdálkodni, beosztással élni, otthon nem is ellenőrzik a pénzköltésüket. Így még a havi 25-30 ezer forinttal enni küldött csemete is inkább azzal „flancol”, hogy napi négy-öt 250 forintos robbanós cukorba mártható nyalókát vesz, ahelyett, hogy valamire gyűjtene. Pedig megtehetné, mert a büfében van a nyalókánál olcsóbb, egészségesebb alma, sárgarépa, müzli is.

S ha gyűjtenének, mire költenék? Ruhára, játékra, könyvre nem. Azt ebben a korban még a szüleik vesznek nekik. A fiúk tán CD-lemezt, a lányok meg pipere-holmit, körömlakkot, szemfestéket, hajpántot, kis fülbevalót vásárolnak – látom az illatszerboltban. S meglepő: minden évben van nálunk ásványkiállítás és -vásár, és bár nem olcsók, sokan vesznek ott féldrágakőből csiszolt ékszert.
A nyílt irigykedés nálunk nem jellemző, s aki kérkedik a pénzével, azt nagyon hamar lehurrogják. A tolvajlás ritkán, de ezért elő-előfordul – olykor pénznek vagy más holminak kel lába –, a lopás azonban ebben az életkorban még nagyon könnyen lelepleződik. A múltkor például az egyik gyerek elemelt egy mobiltelefont. Fölhívtuk a számot, és fölvette, így rögtön kiderült, ki a szarka.
Persze a szülők is gyakran jóhiszeműek. Gondolkodás nélkül adnak a gyereküknek pénzt, ha azzal érvel, hogy amire kéri, az már mindenkinek van. Én is megfizettem a szülői tanulópénzt, amikor a lányom elhitette velem, hogy óvodában már csak neki nincsen Barbi babája. Megkapta, pedig nem volt igaz, hogy mindenkinek lett volna. A gyerekek kisírják, amit akarnak, és sikerrel, mert anyu, apu többnyire azt hiszi, hogy az már nevelés, ha olykor erőn fölül költekezve ellátja divatos tárgyakkal a csemetéjét. Ebből az attitűdből ad mintát.

Pedig az igazi, akár szolid zsebpénzzel is jobbat tenne neki, mert akkor módja lenni megtanulni a pénz szerepét, értékét.


Török Ildikó a budapesti Laborcz Ferenc Általános Iskolában magyart, történelmet és etikát tanít, az osztályfőnöki munkaközösség vezetője.

Egy üzenet

  1. Juli szerint:

    "Hogy mennyi zsebpénzt kap, illetve kapjon manapság a gyerek? Valószínűleg eme költséget illetően a legnagyobb a szórás. Van, aki úgy gondolkodik, hogy amíg mindent megkap a gyerek, ami szükséges, fagyira meg kérhet, ha akar; nem kell zsebpénz. A vagyonosabb szülők pedig több tízezret is adnak neki havonta. Valahol a kettő között lehet az igazság, mondjuk egy alsósnak adjunk havi kétezer, egy felsősnek pedig havi ötezer forintot, hogy ne kapassuk el, de azért tanuljon meg takarékoskodni (persze, ez nem törvényszerű, de hátha). Ez összesen háromszázharminckétezer forint a nyolc év alatt." A szöveg a Hírextrából származik, az Aula is felhívja a figyelmet erre Az iskolatáska nehéz a pénztárca könnyű című írásra: http://www.hirextra.hu/hirek/article.php?menu_id=2&cat=10&article_id=71623

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.05.07.
Kiemelt beruházás lesz a Fudan egyetem
Palkovics László kezdeményezi, hogy a kormány nyilvánítsa nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá a kínai Fudan Egyetem építését - mondta az atv.hu kérdésére az innovációs...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.05.07.
Maruzsa oltakozásra buzdítja a fiatalokat: \"Ne feledjétek: no vakcina, no party\"
Az egész országban rendben zajlottak eddig az érettségi vizsgák – közölte Maruzsa Zoltán köznevelésügyi államtitkár az Operatív Törzs pénteki sajtótájékoztatóján. Megerősítette...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2021.05.07.
Vége a karanténoktatásnak, de nem tehet úgy az iskola, mintha semmi nem történt volna
A középiskolások eddigi életük mintegy tizenötödét töltötték iskolán kívüli oktatással, de a kisebbeknek is sok hetet kellett kihagyniuk, ezt nem lehet nem figyelembe venni a tanév utols...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.05.07.
Az egyetemek helyett a fideszesekkel feltöltött kuratóriumoknak lesz autonómiájuk
Hiába erőlködik Stumpf István, a felsőoktatási modellváltás koordinációjáért felelős kormánybiztos, bizonygatva, hogy az egyetemek fölé rendelt kuratóriumok szakmai alapon, akadémiai...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.05.06.
Nádori Gergely: Hogyan tovább?
Kiváló alkalom nyílik először is arra, hogy a jelenléti oktatásba is megpróbáljuk a jól működő digitális gyakorlatokat beemelni. Érdekes, hogy még mindig sok tanár fejében elválik ez...
(Forrás: tanárblog)
--
2021.05.06.
Az ITM államtitkára szerint előremutató, hogy ma már több nyolcadikos jelentkezik szakképzésbe, mint gimnáziumba
Pölöskei Gáborné szerint előremutató az arányok megváltozása, hiszen míg 3 - 4 évvel ezelőtt a nyolcadikosok 41 százaléka gimnáziumba jelentkezett, most a technikumokba jelentkeztek ennyin...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep