Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. szeptember 15. hétfő, 7:50

Hogyan élnek, hogyan gondolkodnak a mai gyerekek?

A 8–14 évesek kommunikációs és fogyasztói, valamint életmódbeli szokásait vizsgálta a Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet. A kutatásban részt vevő 2000 tanuló reprezentálja az ország gyerekeit, kiskamaszait. Az adatokból megtudhatjuk például azt, hogy a korosztály 29%-a nem érti, hogyan lehetett korábban mobiltelefon nélkül élni.

A 8–14 évesek kommunikációs és fogyasztói, valamint életmódbeli szokásait vizsgálta a Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet. A kutatásban részt vevő 2000 tanuló reprezentálja az ország gyerekeit, kiskamaszait. A kétezer fős mintán végzett vizsgálat során a gyerekeket félórás, szüleiket tízperces kérőívvel kérdezték ki, majd a csemeték egy hétig vezettek kommunikációs naplót a teljesebb kép érdekében. A kérdések érvényességét biztosító interjúztatási sorozat és a kérdőívezés is pszichológusok segítségével zajlott.

E kutatás eredményei (is) azt mutatták, hogy a korosztály két nagyobb részre bontható: a 8–11 és a 12–14 évesek csoportjára.

A 8–11 éveseket főként az állatok érdeklik, de autókról, sportról, játékokról, filmekről és mobiltelefonokról is szívesen tájékozódnak. A tájékozódás fő forrásait a szülők, barátok, osztálytársak jelentik.

A nagyobbakat a számítógépek, a divat, a hírességek, a zene, a csajozás és a pasizás, valamint a sport és a pletykák érdeklik. Az információforrások listáján az ő esetükben a szülők már egészen hátra szorulnak, megelőzik őket a barátok, osztálytársak, az internet és az iskola.

A megkérdezettek majdnem felének nincs példaképe, 22% esetében a szülők azok, a név szerint említettek közül pedig Cristiano Ronaldo (portugál focista) „győzött”.

Média

A leghitelesebb, leghasznosabb, leginkább szórakoztató információforrásnak a tévét tartják, amelyet az internet, az újság és a rádió követ. Netfüggő fiatalt még nem sokat találunk közöttük; alig egytizedük mondta, hogy nem szívesen megy olyan helyre, ahol nincsen internetkapcsolat. Kedvenc sorozatát azonban már majdnem 60%-uk nem hagyná ki, 29%-uk pedig nem érti, hogyan lehetett korábban mobiltelefon nélkül élni.

A magyar 8–14 évesek leggyakrabban RTL Klubot néznek, a Danubius Rádiót hallgatják, a Startlapon böngésznek és Bravót olvasnak. Érdekes, hogy a tematikus gyermekcsatornákat nézettségükben megelőzi egy kereskedelmi adó – a felmérés eredményeit bemutató Gábos Zsuzsa szerint ez arra utal, hogy a gyerekek azt nézik, amit szüleik.

Ez nem egészen igaz a legkedveltebb internetes oldalakra; ezek közül a gyerekek számára készülő weboldalakat megelőzik például a különböző közösségi oldalak. Míg az 5 legnépszerűbb tévécsatorna közt szerepel a Minimax és a Jetix is, addig egyetlen, kimondottan gyerekekre vagy fiatalokra szabott tartalmú weboldal sem szerepel az ötös toplistán.

A család vásárlásaira gyakorolt hatás

Egy átlagos magyar 8–14 éves gyermek havi szinten 3300 forintot költ el: a korcsoportba tartozó körülbelül 830 ezer fiatal esetében ez évi 33 milliárd forintot jelent. Emellett a családi beszerzésekbe is beleszól már ez a korosztály is.

A gyerekek nemcsak a kifejezetten nekik szánt termékek, hanem a család más vásárlásaira, beszerzéseire is komoly hatással vannak. A gyerekek 82 százalékának hallgatnak a véleményére a család ruha- , 71 százalék esetében élelmiszervásárlásaiban, de 29 százalék esetében még autóvásárláskor is. A „hallgatnak a véleményére” nemcsak azt jelenti, hogy megmondják, baracklekvárt vegyenek-e, vagy szilvalekvárt, hanem a márkaválasztásba is beleszólnak a gyerekek.

Molnár Zsuzsanna

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.06.24.
A VÉGLETESEN ELAVULT OKTATÁSI MÓDSZEREK ÉS A MOTIVÁCIÓ HIÁNYA MIATT NEM BESZÉLNEK A MAGYAROK IDEGEN NYELVEKET
Vagyis ott tartunk, hogy nemcsak nyelvpedagógiai, de teljes oktatási reformra lenne szükség ahhoz, hogy a számonkérés helyett a fejlesztés legyen az első az iskolákban. „A tanároknak azt...
(Forrás: Qubit)
--
2021.06.24.
Továbbra is egy százalék alatt van a fogyatékossággal élő hallgatók aránya az egyetemeken
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségének (MEOSZ) kutatása szerint a mozgáskorlátozott egyetemi hallgatók továbbra is komoly akadályokkal szembesülnek tanulmányaik sor...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.06.22.
Magyar ezüstérem az első Európai Lány Informatikai Diákolimpián
2021-ben első alkalommal rendezték meg az Európai Lány Informatikai Diákolimpiát (EGOI) Svájcban, amelyen a négyfős magyar csapatból Éles Júlia, a szatmárnémeti Kölcsey Ferenc Főgimná...
(Forrás: index)
--
2021.06.21.
TE ÉSZREVENNÉD A GYEREKEDEN, HA SZEXUÁLIS ERŐSZAK ÁLDOZATÁVÁ VÁLT? VAN TANÁR, AKI IGEN!
Idén a 13 éves kalocsai fiú esetének kapcsán merült fel az iskola és a tanárok szerepe a családon belüli erőszak felfedezésében, az áldozat segítésében. Hogy mi történt? A kamasz tan...
(Forrás: index)
--
2021.06.21.
Nem akar fizetni a tankerület, elbukta a zeneiskola az épületet, amiről lemondott a Freeszfe
Az ügy miatt a Freeszfe-sek lemondtak az épület bérleti jogáról, amit egy új pályázat keretében már a zeneiskola fenntartója, a Belső-Pesti Tankerületi Központ nyert meg. Bár az önkorm...
(Forrás: telex)
--
2021.06.21.
Nem, a gyermek szexuális nevelése nem kizárólag a szülőre tartozik
Mert nem az az elsődleges, hogy mi volt a szülő elgondolása a gyermeke „helyes szexuális neveléséről”, hanem a rá bízott kiskorú fizikai és mentális jólléte. A magyar társadalom tö...
(Forrás: Mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep