Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. november 30. vasárnap, 6:32
Címkék:

Beszámoló a VIII. Országos Neveléstudományi Konferenciáról

A konferencia résztvevői számokban

A konferencia idén is igen népszerű szakmai programnak bizonyult. A 410 regisztrált résztvevővel lezajlott programsorozatra 11 fő érkezett Kanadából, Horvátországból, Vajdaságból, Szlovéniából, Szlovákiából, Erdélyből és Kárpátaljáról.

A szakmai program keretében 75 előadás, 46 poszter és 27 szimpózium (benne további 124 előadás) került sorra. A kísérő rendezvények (Állófogadás az MTA Könyvtártermében, Komolyzenei koncert az MTA Dísztermében, Társas szendvicsvacsora a Duna Palotában) is számos kolléga érdeklődését keltette fel.

A konferencia nem számszerűsíthető szellemi, szakmai hatásait az élő közvetítés, az előadások rögzítése és a legjobbnak ítélt előadások tanulmánykötetbe válogatása is erősíthette.

A konferencia internetes közvetítése révén természetesen ennél jóval többen kísérhették figyelemmel a konferencia eseményeit határon innen és határon túlról egyaránt.

A konferencia szakmai koncepciójáról

A VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia azt a célt szolgálta, hogy a hatékony tudomány és a sikeres iskola közötti kapcsolatot egy közössé tett pedagógiai kultúrában is értelmezhessük. Ennek jegyében idei szakmai seregszemlénk a „Hatékony tudomány, pedagógiai kultúra, sikeres iskola” gondolatkörében zajlott le.
A konferencia hivatalos honlapján így fogalmaztunk:

„Válaszút elé érkeztünk. Az elmúlt években a magyar oktatásügy felelős irányítói, kutatói, felsőoktatási és közoktatási szereplői nehéz viták közepette végül a magyar oktatási rendszer európai integrációja mellé álltak. Az ehhez szükséges jogi és gazdasági környezet kialakítása, a bolognai folyamathoz való csatlakozás, a tanárképzés rendszerének átalakítása, a minőségi oktatás validációs biztosítása, a teljesítmény növelése során azonban egyre nyilvánvalóbb, hogy új fejezetet kell nyitnunk a neveléstudomány és a pedagógiai gyakorlat ellentmondásos kapcsolatában is. Mára bizonyossá vált, hogy a gyakran önmagáért való tudomány és az osztálytermekbe zárt erőfeszítések önmagukban nem lesznek képesek az ígért és remélt új pedagógiai kultúra elmélyítéséhez és egy jobb, élhetőbb, sikeresebb intézményi és személyes életvilág felépítéséhez. Ideje tehát szembenéznünk azzal a dilemmával, miképpen lehet a közös szándékot felelős együttműködésben is megerősítenünk. A VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia azt a célt szolgálja, hogy a hatékony tudomány és a sikeres iskola közötti kapcsolatot egy közössé tett pedagógiai kultúrában is értelmezhessük.”

Arra törekedtünk, hogy ez a koncepcionális keret erősen érvényesüljön a három napon, így e gondolatkört vezette be a megnyitó (Perjés István, BCE), a nyitó előadás (Arató Gergely, OKM), a plenáris előadás (Hunyady György, ELTE), s ennek jegyében zártuk a konferenciát is (Barrie Bennett, University of Toronto ).

A szakmai program megtervezése során is gondot fordítottunk arra, hogy a tematikus előadások és a poszterszekciók blokkjaiban is érvényesülhessen ez a koncepció.

Sikerült elérnünk, hogy a konferencia új műfajában, a kerekasztalok esetében is (A közoktatás-fejlesztés új irányai, kutatások a hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű gyermekek esélyeiről; A digitális pedagógia szerepe a pedagógiai kultúra megújításában) ez a gondolatkör kerüljön a középpontba.

A közös kultúraépítés lehetőségét az is erősíthette, hogy bár a szakmai közönség döntő többsége a hazai felsőoktatás műhelyeiből érkezett, számos oktatáskutató, civil szakmai szervezet, gyakorló pedagógus, egyetemi, főiskolai és doktori iskolai hallgató, könyvkiadó és oktatásinformatikai magáncég is jelen volt a konferencián.

A konferencia szellemiségét tükrözi az is, hogy – a korábbiaktól eltérően – a konferencia hivatalos honlapján minden előadás és bemutatott poszter tartalmi összefoglalója elérhető, olvasható, névre és tartalomra kereshető, ezzel a további szakmai kapcsolatépítés, egyéni vagy műhelymunka lehetőségét is erősíthetjük.

A konferencia utóélete

A konferencia legsikeresebb előadásait a Pedagógiai Bizottság tanulmánykötetben kívánja megjelentetni a következő konferenciára. A konferencia zárásakor Kozma Tamás, az MTA Pedagógiai Bizottság elnöke Bárdos Jenőnek (Pannon Egyetem) adta át a folytonosságot szimbolizáló stafétabotot.

Perjés István
a konferencia elnöke

Ollé János
a konferencia titkára

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.31.
Totyik Tamás: Ha nem cselekszik azonnal, a kormánynak vállalnia kell a felelősséget a közoktatás padlóra küldéséért
A Nemzeti alaptanterv bevezetése, az iskolák tömeges kiszervezése (egyházi fenntartású iskolák számának drasztikus megemelkedése), a köznevelési rendszer szétszabdalása (óvodák fenntart...
(Forrás: mérce)
--
2021.07.31.
A harzbergi demokratikus iskola. Benedikt Hageneder írása
gy csoport tanítóképzős diák a bécsi egyházi tanárképző főiskolán (Kirchliche Pädagogische Hochschule – KPH – Wien/Krems) úgy döntött, hogy nem elégszik meg a főiskola nyújtotta...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.07.31.
Kilenc órai iskolakezdést és tanári béremelést - 12 pontos oktatási tervet fogalmazott az ADOM
Az ADOM Diákmozgalom utcai és online aláírásgyűjtésbe kezdett az általuk megfogalmazott 12 oktatási reformjavaslat mellett. A diákszervezet azt szeretné, ha a javaslataikat a jövő évi orsz...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.28.
„NE MAGAS LÓRÓL TEKINTSÜNK LE A GYEREKEKRE, HANEM MERJÜNK VELÜK HUMORIZÁLNI” A tavalyi év egyik Szupertanár-jelöltjével beszélgettünk
Van, aki olyan őszinte lelkesedéssel, nyílt átéléssel beszél a munkájáról, hogy már néhány szavából átjön, mennyire imádja, amit csinál. Így van ez a tavalyi Szupertanár-jelölt Poly...
(Forrás: dívány.hu)
--
2021.07.28.
Takaró Mihály vezényletével alakítják át a NAT után a tanárképzést is
Az átalakítás a pedagógusképzés lebutítását vetíti előre a szakemberek szerint. „Egy tanárnak nyilvánvalóan nemcsak az érettségi tananyagot kell tudnia, hanem annál jóval többet....
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.28.
A kormány nem megvédi, hanem pajzsként használja a gyerekeket
A gyermekek felhasználása politikai kampányokban nem újszerű, Magyarországon sajnos kifejezetten gyakori probléma. Nem ismeretlen jelenség, amikor politikusok óvodákban, iskolákban parádé...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep