Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. december 8. hétfő, 19:39
Címkék:

Élményen keresztül a gyerekig

Beszámoló a 100 játék élménypedagógiai szakmai napról

Hűvös, mondhatni hideg és esős napon gyülekeztek pedagógusok, szociális munkások, érdeklődők a Kontyfa utcai iskola előtt. Érthetetlen, hogy mit kerestek itt szombaton, hisz pihenőnap ez, és kellene is a lazítás az iskolákban töltött hetek, hónapok után. Mégis egye többen voltak, majd lassan besétáltak az előtérbe és regisztráltak. Ekkor derült ki, hogy sokan vagyunk, nagyon sokan. Messziről, vidékről, de több szomszédos országból is eljöttek a „Kalandok és álmok” Pedagógiai Műhely által szervezett szakmai napra, mely egy hosszabb, több alkalomból álló szakmai sorozat első rendezvénye, és az élménypedagógia iskolai alkalmazásának lehetőségeit kívánja bemutatni az érdeklődők számára.

A rövid köszöntő után a foglalkozásvezetők azonnal megmozgatták a résztvevőket, és innentől pörgős, folyamatosan alakuló játéksorozat vette kezdetét. Három helyszínen, több csoportban olyan játékokkal ismerkedhettünk meg a gyakorlatban, amelyeket azonnal vagy kisebb átalakítás után használni tudunk saját közösségeinkben. Mire észbe kaptunk, addigra sajnos vége is lett, beesteledett.

Az egyenként 90 perces foglalkozások három témakör köré csoportosultak.

Kovács Nikoletta tréner, az iskola pedagógusa, az élménypedagógiai módszerekre épülő erőszak-megelőző programot ismertette meg a résztvevőkkel, melynek célja az (iskolai) erőszak megelőzése, illetve szükség szerinti kezelése. A „Fegyvertelen játszótárs” elnevezésű tréningen ehhez kaptunk kézzel fogható segítséget. Ez a mozgáson alapuló program próbára teheti a gyerekek szociális készségeit, igénybe veszi kreativitásukat, erősségeiket, fényt deríthet gyengeségeikre, önismeretre nevel.

Pölös Annamária, Ancsa feledhetetlen foglalkozása a magatartási és beilleszkedési zavarokkal küzdő gyermekek egyéni és csoportos fejlesztési lehetőségeiből adott ízelítőt. Játékos foglalkozása elfeledtette velünk, hogy felnőtt emberek vagyunk, ráadásul többségében pedagógusok, és másfél óra önfeledt játékkal ajándékozott meg bennünket. Ezeket muszáj volt már a következő héten kipróbálni saját iskolánkban, és mondhatom, nagy sikert arattak. Pedig nem kellett hozzá más, mint egy pakli kártya és ezeknek a módszereknek az ismerete. Ezek a játékok a tantárgyi tudást is fejlesztik, bővítik, így rendkívül hasznosan alkalmazhatóak a tanítási órákon is.

Bányai Sándor, a pedagógiai műhely vezetője, A multikulturális tartalmak és az interkulturális nevelés címmel az önismeret fejlesztéséhez, az előítéletek leküzdéséhez, a kisebbségi csoportokkal kapcsolatos pozitív hozzáállás megerősítéséhez adott segítséget élménypedagógiai játékaival. Ismét bebizonyosodott mindenki számára, hogy az élménypedagógiának helye van az iskolákban, közösségekben. Hogy eszközeivel könnyebben fejleszthetőek a közösségek, az egyéni kompetenciák, képességek. Mert ha taníthatok, nevelhetek játékosan – akkor miért ne úgy tegyem? Meggyőződésem, hogy hatékonyabban fejleszthetem a gyerekeket, a közösségeket, ha játék közben történik mindez.

A szakmai sorozat következő állomása január 19-21. között lesz a MindenGyerek Konferencián, ahol a Kalandok és álmok Pedagógiai Műhely külön szekcióban újabb eszközöket adhat kezünkbe a gyerekek hatékonyabb fejlesztéséhez. Én biztosan ott leszek…

Addig is íme egy játék, amellyel a gyerekekben fejleszthetjük a térbeli tudatosságot:

Figyelj! Állj meg! (térbeli tudatosság, figyelem, a másikra figyelés fejlesztése)

A) Adott térben sétálnak a résztvevők. Ha a játékban előzetesen kijelölt játékos megáll, akkor mindenkinek meg kell állnia.
B) Két kijelölt játékossal játsszuk.
C) Mindenkinek mindenkire figyelnie kell, bárki megáll, mindenkinek meg kell állnia.

Leiner Károly (Zöld Béka tanár úr)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.07.01.
Első körben magukért kellene kiállni a tanároknak
Egy tanár feladatai között szerepel az is, hogy példát mutasson a diákok számára. Nyilván idehaza ez már egy egyre ritkábban előforduló dolog, de nem szabad elfelejteni, hogy egy normális...
(Forrás: Kolozsvári Szalonna - és hír-telen beszólunk)
--
2022.07.01.
Mindenki félrenézett: egy nevelő tíz éven keresztül bántalmazta a gyerekeket Böjte Csaba intézményeiben
A nem jogerős bírósági ítélet szerint egy nevelő (K. Sz.) tíz éven át szexuálisan bántalmazta a gyermekeket az erdélyi Dévai Szent Ferenc Alapítvány gyermekotthonaiban – adják hírü...
(Forrás: Mérce)
--
2022.07.01.
A FEJLETT ÁLLAMOK KÖZÜL MAGYARORSZÁGON TÁTONG A LEGNAGYOBB SZAKADÉK ISKOLÁZOTTAK ÉS ISKOLÁZATLANOK KÖZÖTT
„Egyre kevesebb igény lesz arra, hogy a rutinszerű kognitív és manuális feladatokat emberek végezzék el, viszont egyre nagyobb szükség lesz a kreatív, jól kommunikáló és fejlett szociá...
(Forrás: Qubit)
--
2022.07.01.
\"Rendes körülmények között eszembe sem jutna távozni\" – elege lett a pilisborosjenői iskola igazgatóhelyettesének
Június 30-ával lemondott közalkalmazotti jogviszonyáról Jávor Csaba, a Pilisborosjenői Német Nemzetiségi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatóhelyettese,26 évig taní...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.29.
Válaszolt a Belügyminisztérium a tanároknak: kevesebb óra nem lesz, nagyobb fizetésemelés csak akkor, ha jól teljesít a gazdaság
A szakszervezetek a nem pedagógusi munkakörben foglalkoztatott oktatási dolgozók béremelését is kérték, egész pontosan azt, hogy az ő garantált alapilletményük ne legyen kevesebb, mint a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.29.
Az Orbán-kormány sem a tanárok érdemi bérrendezésre, sem munkaterheik csökkentésére nem tett javaslatot a sztrájkbizottsági tárgyaláson
A kormány nevében tárgyaló Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár szerint 10 százaléknál nagyobb mértékű emelés is lehetséges, amennyiben “a gazdaság jól teljesít”. Szabó Zsuzsa...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep