Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2009. február 4. szerda, 6:36
Címkék:

Érettségi elnöki jelentés helyett

Tamás Ferenc

Negyvenes éveimben vagyok – egy elnőiesedő szakmában férfiként. Egy székesfehérvári (szak)középiskolában tanítok matematikát, fizikát és informatikát. Főszakomnak az utóbbit tekintem, ami hobbim is. Mindenem a tanítás, a mások segítése, bár „megélhetési” informatikusként tucatnyi honlapot is szerkesztek a magamé mellett. Feleségem szerint internetfüggő vagyok… Természettudósként valószínűleg meglepő, de egyre jobban szeretek írni szakirodalmat és szépirodalmat egyaránt.

Alapértelmezésben középiskolai tanár vagyok. Kicsit szerettem volna továbblépni, így pár éve vagyok érettségi elnök (is). Felelősségteljes és cseppet sem könnyű munka. Tény, hogy anyagilag sem rossz: fizetés-kiegészítésként ideális. Az érettségi elnöki munka lényege a törvényesség betartása és betartatása. Talán hihetetlen, de én mindenekelőtt az emberi tartalmát szeretem.

Vidéki kisváros kis gimnáziumában ülök. Osztályfőnök nagyon fél, mivel egy vaskalapos elnök nagyon megnehezítheti a felnőttképzős osztály munkáját. Én a törvényességet felügyelem, azon kívül mindenben igyekszem segíteni. Remélem, hogy sikerül is…

Történelemtanár pár feladatot elnézett javításkor. A szívem szakad meg, de a törvényesség miatt kénytelen vagyok lejjebb rontani a két érintett dolgozatot.

Az angolos kezdi a feleltetést. A második maturáló hihetetlen könnyedén és jól beszéli az amerikai angolt, sajnos a vizsga az oxfordi angol. Rákérdezek, hogy honnan ez a nyelvtudás: három évig volt bébiszitter Chicagóban, de hazajött, mert szeretett volna gyereket – és az ízig-vérig magyar legyen! A nyelvtana pocsék, éppenhogy átment azon a részen, de élvezet hallgatni és vele beszélgetni.

Következő felelő szintén angolból. Jó nyelvtani dolgozatot írt (85%), de fogalmazni alig tud. Kínkeservvel, a törvényes minimális pontszámmal lehet átengedni. Felelet után a tanárt kérdezem a miértről: van Rigó utcai írásbeli nyelvvizsgája, de beszélni alig tud. Sajnos rossz nyelviskolát választott!

Magyar nyelv és irodalom, első felelő: Bánk bán. Negyvenes hölgy. Férje munkanélküli. Feketén dolgozik, ahol tud. Ő tartja el mindkettőjüket, meg a két serdülőkorú gyereket. Néha három műszakban. Gyönyörűen beszél. A bizottság el van ragadtatva. Szalag mellett dolgozik egy multinál. Semmibe veszik a munkahelyén. Kiutálják, mert nekiment az érettséginek.

Másik felelő. Matematikából igen gyenge volt az írásbelije, így szóbeliznie kell. Harmincöt körüli férfi. Sofőr egy közepes vállalatnál. Iskoláskora óta nem volt kezében matematikakönyv: nagyjából átment az év végi vizsgákon, de ez a feladatsor kifogott rajta, mindössze 12% lett. Jó és logikus a gondolkodása, de azért vannak hibái. Érzi ezt ő is. Megvan a maradék is, érvényes a vizsgája. Rákérdez, hogy megvan-e. Nem mondhatom meg! De ha nincsen meg, akkor őt kirúgják a munkahelyéről. Most mi lesz? Mit tegyek? Még nem is utalhatok rá. Utálom magamat és a rendszert, de nekem kötelességem a törvényesség betartatása és betartása. Rossz a rendszer?!

Történelemfelelet. Nagyon szőke, jó alakú, huszonöt éves hölgy, kifejezetten csinos ruhában. Mellettem ülő szakos kolléga elsápad és hirtelen minden színben játszik a feje. Teljes és tökéletes fejetlenség. Időrendben totálisan keveri a római demokráciát és a császárságot. Gáz van. Póttételt kell húzatni. II. világháború egyes részei. Megrémül, mert tudja, hogy ezután az írásbelitől függetlenül elégtelen lehet a vizsgája. Ájulás kerülgeti. Kimenni nem lehet, mert már kihúzta a tételt. Osztályfőnöke visz neki kis vizet. Tehetetlenek vagyunk. Odamegyek én is, megkérdezem, hogy mi a baj. Sírva bevallja, hogy tegnap reggel evett utoljára, mert idegességében egy falat sem ment le a torkán. Kimegyek ennivalóért. A többi vizsgázó már vár: tudták, hogy B. ilyen, de ők sem tudtak belediktálni egy falatot sem. Cukros üdítőt is viszek be neki. Nézem, ahogy eszik. Végre megnyugszik.

Negyven perc múlva jön ki felelni: istenem, csak bele ne ájuljon! A keleti front eseményei teljes és szép időrendben. Jaltai tárgyalások, Berlin ostroma, Roosevelt halála… Ennyit jelent pár falat étel! Felelet után kiküldöm, hogy megnyugodjon. Angolszakos kollegina gyorsan utána oson, nehogy baja legyen. A vécében már kezdte hánytatni magát: kezdődő anorexia. Nem bírja a stresszt. A második cigaretta után lenyugodott. Ez kellett? Anorexia vagy nikotinfüggés?

Huszonéves hölgy. Biológiából a cukorbetegségről írt projektmunkát. Kiválónál is jobb az anyag. A feladat ismertetése és a felelete után rákérdezek: honnan az ilyen jó ismerete? Kislánya hatéves, és most egy éve fedezték fel, hogy cukros. Férje elvált tőle. Nem is törődik velük. Hol van itt az igazság? És az emberség?

Órák óta folyik a vizsga. A terem a lapos tető alatt van, két ventilátor ellenére is brutális az időjárás. A teremben lehet vagy harminckilenc fok. Borzalom. Ilyenkor felelni életük legnehezebb vizsgáján. Előttem egy újabb harmincas hölgy ül. Enyhén molett. Izzad, kókadozik. Ady Endre szerelmi költészetéből felel. Tanárán látom, hogy jobban izgul, mint ő maga. Az életrajza egész jó. Verselemzése már kevésbé. Végig birizgálja a vékony kis nyakláncát. Izgul. Nem jut eszébe Csinszka valódi neve. Leblokkol, bepánikol. Tanára ártatlan tréfával megmosolyogtatja, aztán egy viccel megnevetteti. Megnyugodott. Persze, hogy beugrik minden. Felelő elmegy. Tanár úr csendben bevallja, hogy a hölgy az érettségi előtt mondott fel a munkahelyén, mert nem engedték el vizsgázni, és több szabadsága már nem volt.

Másnap. Huszonéves fiatalember tűzoltónak készül. Csak érettségivel kerülhet be. (Tényleg? Nem tudom.) Ráadásul barátnője csak akkor megy hozzá feleségül, ha leérettségizik. Nem semmi a tét, de sikeres mindahány vizsgája, bár történelemből volt némi melléfogása.

Újabb felelő: madárcsontú, huszonéves lány. Munkahelye az egyik nagyáruház: árurakodó. 180-185 centi és alig 50 kg. Ez a vékony lány naponta több mázsát emel, és azért tanul, hogy végre továbbléphessen, mert nem bírja a munkahelyi stresszt és az igénybevételt, meg az állandó túlórát. Miért jó a cégnek, hogy így kikészíti? Nem értem…

Újabb felelő. Szülei a bátyját egyetlen hónappal az érettségi előtt vették ki az iskolából, mert elmúlt tizennyolc éves, és pénzt kell keresnie. Nem értek volna rá még egyetlen egy hónapot? Most a húga van itt. A szülők valamilyen szekta tagjai. A lány csak nappal tanulhat, mert a villanyt kikapcsoltatták otthon. Általában a többiek hívták meg egy kis nyalánkságra, mert az alapételen kívül soha semmit nem kapott otthon. Édesség, csokoládé, de még egy cappuccino is tilos. Ha valamit venni mert magának, akkor szülei megbüntették. Matekja olyan rossz lett, hogy már nem is vizsgázhat. Osztálytársaitól rákérdezek, hogy melyik szekta ez. Az. Nem tudtam, hogy ilyen szélsőségek is vannak. Rémisztő! Miért tűrik ezt? És ő miért tűri ezt?

Harmadik nap. Osztás. Aki törzslap-kivonatot kap, annak még van vizsgája. Általában matek. Szektás kislánynak is. Miközben átnyújtom a kivonatot, rákérdezek, hogy folytatja-e. Megesküszik, hogy még akkor is, ha szülei ettől eltiltják. Milyen emberi sors ez? Tucatnyi elégedett vizsgázó, kezükben a kék színű érettségi bizonyítvánnyal. Ünnepelnek. Terem előtt várakozik egy öt-hat éves forma, aranyos kislány, mellette egy nagymama. Anyja kilép, kezében a frissen megkapott érettségije: Anya! Sikerült! Imádlak! Anya! A cukros kislány volt… A szívem belefájdult!

Többször voltam érettségi elnök, több helyen. Ez a csoport nagyon megviselt és nem csak a trópusi hőség miatt. Brutálisnál is keményebb emberi sorsok. Tragédiák és sikerek. Ha végre hazaérek, akkor két napig csak alszom. Most már csak az országút vár, meg a kocsim, ha el akar indulni… Kedves volt 12.x osztály! Sok sikert az életben! Boldoguljanak! Megérdemlik.

Tamás Ferenc

8 üzenet

  1. gyuzsu szerint:

    Kedevs Ferenc, szívemből szólt ez az írás. Magam szaktanárként vizsgáztatok le évente legalább egy osztályt egy esti gimiben. napestig tudnám folytatni ezeket a sorsokat. POnt tegnap találkoztam egy vagy 4 éve érettségizett tanítványommal, aki négy gyerekét kísérte épp haza az intézményekből. Köztük azt a kisfiút is, aki még pocaklakó volt nagyon utolsó idős anyukája hasában a vizsgakor.

  2. L. Rirók Nóra szerint:

    Jó volt olvasni. Megható, felemelő hangulatom lett tőle-bár lehet, nem ez volt a cél az írással. Azért érzek így, mert ők eljutottak az érettségéig. És ez nagyon jó. Jövőképpel rendelkező, életüket alakítani akaró emberek bontakoztak ki előttem, amíg olvastam. Bár sokkal több ilyen lehetne…..

  3. Gesztenye szerint:

    Kedves Ferenc!
    Én most fogom végig élni az érettségit. 39 éves vagyok,bevallom,hogy félek a vizsgáktól nagyon!
    A lelkiismeretem tiszta,mert tanulok rendesen,de ugye van ilyen tantárgy,hogy matematika:)?Hát ettől fél az egész osztály!Pedig Pató tanárnő nagyon jól elmagyarázza.Csak ugye az IDŐ.Az nagyon kevés.
    Azért örülök,hogy rátaláltam erre az írásra,mert ott a vizsgán eszembe fog jutni, hogy az érettségi elnöknek is vannak érzései,próbál segíteni.(Mert az elnököt az ember olyan misztikusnak képzeli:))
    Munkájához jó egészséget,TÜRELMET és kitartást kívánok!

  4. Anna szerint:

    Kedves Tamás!

    Tavaly rehabilitációs tevékenység keretében tanítottam egy 30 körüli kőmívest. Nem Kelemen volt, hanem Robi. Tájékozódni-közlekedni tanultunk, mert látása java részt elveszett, de a többi is múlóban.
    Egyik alkalommal órán egy felállványozott ház előtt mentünk el: az állványon éppen dolgoztak. Megállt, aztán csak álltunk, álltunk: belül csendben folyt a gyászszertartás.
    A környezetében nincs becse a tanulásnak: nem is hitte a kiterjedt rokonság, hogy más út nincs csak az, amit választott: jelentkezett esti gimnázumba, az első évén túl is jutott sikerrel.
    Kívánok neki ilyen érettségi elnököt…

  5. Judit szerint:

    Kedves Tamás!

    igen, aki ezt nem látja, nem éli át nem tudhatja mit jelent eljutni az érettségiig és eljuttatni odáig a diákokat, de ez a hivatásunk nem szakma….. hivatás… melyet anyagilag sosem becsültek meg, de akkor is csináljuk, mert kell…. mert belülről érezzük a késztetést….

  6. T. M. szerint:

    Köszönöm!

  7. tanár szerint:

    Az érettségivel és az iskolarendszerrel nagyon sok probléma van.
    Például a matematika tantárgy diszkrimináció áldozata, ugyanis abból nem tehet szóbeli vizsgát az, akinek 25% feletti az írásbelije. Pedig a szóbelivel szinte mindig javítani szoktak az eredményen, már csak azért is, mert azt a szaktanár állítja össze, tehát olyan feladatokat tesz bele, amiről órákon szó volt, így meglepetés nem érheti a felkészült diákot.
    Másrészt az érettségielnökök hajlamosak lenézni a matekból 10 és 25 % között teljesített diákokat, mondván, hogy „igen gyenge”. Holott ha magyarból ennyi százalékot ér el, az fel sem tűnik, hiszen abból mindenki szóbelizik, tehát az írásbeli eredménye csak tájékoztató jellegű, a kutyát nem érdekli, és a bizonyítványba se kerül bele. Valaki kitalálta, hogy matematikából nem kell szóbelizni, hogy miért nem, arra nincs ésszerű magyarázat. Harmadrészt a szóbeli érettségin kizárólag humán tárgyak szerepelnek, leszámítva az „igen gyenge” matekosokat. A természettudományos tárgyakat így negatív diszkrimináció illeti, mintha azok nem lennének fontosak, pedig az élet éppen ezeken alapszik (biológia, matematika, kémia, fizika, földrajz).

  8. pl. szerint:

    @tanár: Matematika szóbelin javítani? Már amikor bevezették a szóbelit, az rettenetesen fura volt. Vagy ez csak arra van, hogy a magolósok is átmenjenek? A mateknak pont az lenne a lényege, hogy használd a fejed. A SÖTÉTSÉG!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep