Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2009. február 5. csütörtök, 17:06
Címkék:

Erőszakmentes, biztonságos iskola

Civitas Pedagógiai Napok

Erőszakmentes, biztonságos iskola: bemutatók, jó gyakorlatok, módszerek, kiadványok címmel a Civitas Pedagógiai Intézet, az Osztályfőnök Országos Szakmai Egyesülete, a Mérei Ferenc Szociometriai Egyesület és a Millenáris Nonprofit Kft. Jövő Iskolája a Fővárosi Közoktatás-fejlesztési Közalapítvány támogatásával Civitas Pedagógiai Napokat szervez 2009. február 19-20-án 10-től 17-ig a Millenárison, a Jövő Háza Kiállítás területén (Bp., 1024 Fény u. 20-22.).

A rendezvény a regisztrált résztvevők számára ingyenes!

Miért érdemes eljönni?

Ha Ön nem közömbös az alábbi gondolatokban, élményekben, ha a kompetenciáit akarja fejleszteni, ha szaktudáshoz kíván jutni jó gyakorlatok, szakemberek, kiadványok révén.

  • „Nemcsak divat… szerintem az iskola nem lehet közömbös a napjaink agressziójával szemben, mert áldozata és a megelőzés, kezelés részfelelőse is egyben, de…”
  • „Az agresszió idegen tőlem, nem tudom kezelni.”
  • „Néha elszakad a cérna és agresszív leszek, később nagyon megbánom…”
  • „Szerintem a biztonságot csak kemény fegyelemmel és biztonsági szolgálattal lehet hatásosan biztosítani.”
  • „Megbénulok az agresszív helyzetben…”
  • „El se tudom képzelni, hogy mit tegyek, ha a szülő vagy diák részéről agresszív inzultus ér.”
  • „Zavar a gyermeki agresszió (bántják egymást), szeretnék tenni ellene, de egyre inkább úgy rézem, hogy nincs eszközöm…”
  • „Tudom, mi az agresszió, azt is tudom, hogyan kell kezelni, tudásomat szívesen megosztanám, terjeszteném.”
  • „Ha a médiát cenzúráznák, nem lennének ilyen gondjaink.”

Kiket várunk?

  • Pedagógusokat (pozíciót betöltőket: vezetők, igazgatóhelyettesek, nevelők, oktatók stb.; funkciókat betöltőket: osztályfőnökök, gyermekvédelmisek, diákönkormányzat segítők stb.)
  • Nevelési tanácsadók munkatársait
  • Pedagógiai Szolgáltatók munkatársait
  • Gyermekvédelmi területen dolgozó szakembereket
  • Pedagógusképző intézmények tanárait
  • Felsőoktatási intézmények pedagógia, pszichológia szakos és/vagy bármely szakos diákjait
  • Bárkit, akit érdekel

A program tervezett struktúrája

2009. február 19.

10.00 – 10.30 Megnyitó

10.30 – 11.30 Saját magunkon keresztül a módszerekig (Bagdy Emőke előadása)

11.30 – 14.00 Jó gyakorlatok bemutatása, kiadványok böngészése

14.00 – 17.00 Módszerbemutatók zárt csoportban (5 csoport)

2009. február 20.

10.00 – 10.30 Megnyitó

10.30 – 11.30 “Veled is megtörténhet” – színházi nevelés a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színházban (a Kolibri Színház bemutatója)

11.30 – 14.00 Jó gyakorlatok bemutatása,
kiadványok böngészése

14.00 – 17.00 Módszerbemutatók zárt csoportban (5 csoport)

A módszerbemutatók maximum 20 fős létszámmal működnek, előzetes regisztráció alapján. A bemutatók tréningszerűen zajlanak, ezért kérjük, hogy egyszerre csak egy csoportba jelentkezzenek. A tréningszerű forma miatt a megkezdett szekciók között vándorlás nem lehetséges.

Módszerbemutatók

Bizalomépítés: a professzionális tanári kommunikáció szerepe az iskolai agresszió megelőzésében

(Február 19. 14–17 h, I. terem; szekcióvezető: Sallai Éva.)

Az osztálytermi interakciók elemzése jól segíti a tanári kommunikáció jelentőségének felismerését a tanár-diák kapcsolat alakulásában: megerősödésében vagy meggyengülésében. Iskolai videofelvételek, filmrészletek, egy kapcsolati modell és néhány izgalmas gyakorlat segítségével vesszük számba a professzionális tanári kommunikáció legfontosabb elemeit, a kapcsolati viselkedésszabályozás lehetőségeit.

Konstruktív konfliktuskezelés: az agresszió megelőzésének egyik lehetséges módja

(Február 20. 14–17 h, II. terem; szekcióvezető: Szekszárdi Júlia.)

A konstruktív konfliktuskezelés módja elsajátítható – pedagógusként, diákként is. A bemutató ötleteket ad azokhoz a módszerekhez, amelyek segítenek kifejleszteni a konstruktív konfliktuskezeléshez szükséges kompetenciákat.

„Egyedül nem megy”: konfliktusmegoldás csoportban

(Február 20. 14–17 h, III. terem; szekcióvezető: Peer Krisztina.)

Hogyan lehet a citromból limonádét csinálni? Hogyan lehet egy „rossz csoportból”, agresszív bandából pozitív értékrendű csapatot formálni?

A „Szemtől szembe” módszer: közösségi konfliktuskezelés az iskolában

(Február 19. 14–17 h, III. terem; szekcióvezető: Földes Petra.)

A bemutató megismerteti a Szemtől szembe módszert, amely biztonságos keretet nyújthat a közösségnek kárt okozó „elkövetőknek”, hogy valódi belátáson keresztül juthassanak el a jóvátétel belső igényéhez; a manifesztálódó konfliktusok közvetlen érintettjeinek és tágabb közösségük tagjainak a megbékéléshez.

Bunkóság és fair play: érvényesülés az osztályok mikro-társadalmában

(Február 19. 14–17 h, II. terem; szekcióvezető: Járó Katalin és Sarkadi Nagy Szilvia, Mérei Ferenc szociometriai Egyesület.)

A bemutató megismerteti az ún. Mérei-projektet, mely az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolájának kimunkálás alatt lévő, szociometriára építő, szociális kompetenciafejlesztő programja a diákok közötti érintkezésben egyre gyakoribbá és rombolóbbá váló durvaság kezelésére.

Egymást nem értő felek: hogyan közvetít a mediációs módszer?

(Február 20. 14–17 h, I. terem; szekcióvezető: Magyar Judit.)

A jelenség: a gyerekek valós és vélt sérelmeik észlelése pillanatában szinte rögtön ütnek, mintha csak a fizikai erőszakot ismernék. Mi lehet a megoldás? Ha szeretnénk, hogy kevesebb legyen az agresszió az iskolában, már a gyerekeknek megtaníthatjuk, hogy figyeljenek egymásra, mérlegeljenek, mielőtt cselekednének.
A foglalkozáson a résztvevők megismerik a közvetítés módszerét, a gyakorolhatják az ehhez szükséges készségeiket.

Túszdráma: szembesülés az agresszió közeli személyes élménnyel és reakciókkal, személyes válaszlehetőségek megtalálása

(Február 19. 14–17 h, IV. terem; szekcióvezető: Rózsa Ildikó.)

„Botrány az osztályteremben! Egy tanuló fenyegető testhelyzettel akadályozta tanárát a teremből való kijutásban” – tájékoztatnak a hírek. A szekció résztvevőivel arra keressük a választ, mit teszünk „itt és most”. A történet elképzelt, de mégis valóságos, döntéseink fiktívek, de befolyásolhatják valós reflexióinkat. A résztvevők –különböző szerepeket vállalva – maguk is alakíthatják az eseményeket. Cél, hogy a „túszdráma” úgy oldódjon meg, hogy szereplői számukra vállalható válaszlehetőségeket találjanak oly módon, hogy a reakcióban a sértettség, a stigmatizáció, a saját agresszió, a bagatellizálás (és egyéb agresszív és agressziót kiváltó) tényezők a lehető legkevesebb helyet szoríthassák ki maguknak.

Szükségszerű „más”-képp?: konfliktuskezelés önismereti játékokkal, helyzetelemzéssel

(Február 20. 14–17 h, V. terem; szekcióvezető: Zach Anita és Tolonics Júlia.)

„… kedd, 3. tanítási óra 14. perc: Krisztián rendszeresen beleharap az előtte ülő Gertrúdba, aki ezt szemrebbenés nélkül tűri.” E számunkra megdöbbentő esemény társaik számára is mindennapi. … Hogyan válhatott ez természetessé számukra?
Mikor és miért válhat az agresszió problémamegoldássá? Milyen kapcsolat van a szorongás és az agresszió között? Hogyan védhetjük meg a sajátos nevelési igényű gyerekeket önmaguktól és társaiktól? Hogyan válhat az áldozatból agresszor?
A foglalkozáson ön- és társismereti játékokkal, helyzetelemzéssel választ keresünk az ilyen és hasonló kérdésekre.

Az eszközök felelőssége?: a „médiazaj” által bennünk keltett feszültség felismerése és kezelése

(Február 19. 14–17 h, V. terem; szekcióvezető: Tisza Géza és Barát Tamás.)

Fölerősödtek a „zajok” körülöttünk, sőt a média erre rá is játszik, hiszen ebben a zajban a figyelmünket úgy tudja megragadni, ha a „leghangosabb”. Ez pedig feszültséget kelt, amit kezelnünk kell az agresszív viselkedés kialakulása előtt.

Legyünk éberek, tudjuk kezelni… elsősorban: magunkat!

Az agresszió háttere: „egy idegenséggel teleszőtt világ”

(Február 20. 14–17 h, IV. terem; szekcióvezető: Kovács Tímea.)

… Folyamatosan és megkerülhetetlenül az „idegen világ” részeivé váltunk, … már utaznunk sem kell ahhoz, hogy különös, meghökkentő világokkal és furcsa szokásokat követő emberekkel „találkozzunk”… A bemutató a mai magyar társadalomban jelenlévő, a kulturális különbségek által keltett félelmeket és az ezekre reagáló agresszivitást elemzi konkrét iskolai példák alapján.

Regisztráció

Regisztrációs lap e-mailben kérhető a landi[kukac]civitas-pszi[pont]hu címen Lakatosné Laczkó Andreának. A regisztrációs lapokat a megadott elérhetőségen Lakatosné Laczkó Andreának címezve várjuk postai úton vagy faxon legkésőbb 2009. február 5-ig.

A módszerbemutatókon való részvételt a beérkezés sorrendjében tudjuk biztosítani, szekciónként 20 főig. A bemutatók tréningszerűen zajlanak, ezért kérjük, hogy egyszerre csak egy csoportba jelentkezzenek, a megkezdett szekciók között vándorlás nem lehetséges.

CIVITAS PEDAGÓGIAI SZAKMAI SZOLGÁLTATÓ INTÉZET

1061 BUDAPEST, KIRÁLY UTCA 16.

TEL.: 06-1-267-0783; FAX: 327-4107

landi[kukac]civitas-pszi[pont]hu

3 üzenet

  1. terepmunkás szerint:

    Olyan jó lett volna, ha ez a felhívás nem február 5-én, a jelentkezési határidő lejártának estéjén került volna fel…

  2. hadnagy márta szerint:

    Egyetértek az előttem szólóval! Akinek tegnap nem volt pl. ideje megnézni, az "így járt". Pedig biztos sok érdeklődő lenne!!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. Juli szerint:

    A mi honlapunkra valóban későn került fel a hirdetés, elnézést kérünk érte. Csekély mentség, de a decemberi hírlevelünkben az OFOE tagoknak hírt adtuk a készülő rendezvényről. A szekciók már az itt meghirdetett határidő előtt, számunkra is váratlan gyorsasággal megteltek, de a rendezvény nyitott, tehát a délelőtti programokra bárki jöhet, akinek kedve és ideje van. Ha a szekciók témái iránt továbbra is ekkora az érdeklődés, megpróbálunk lehetőséget teremteni az ismétlésre.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep