Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021. május 21. péntek, 13:56

Változó igények a diákmunkásokkal kapcsolatban:

fizikai munka helyett adminisztrációs pozíciókra keresik leginkább a fiatalokat

A világjárvány a diákokat, gyakornoki helyüket kereső egyetemistákat és a frissen végzett pályakezdőket is jelentős kihívások elé állította. A tavaly márciusban kialakult bizonytalanság, a hitelen lezárások, bevételkiesések következtében a szezonális gyakornoki, kifejezetten idényhez igazodó diákmunkák egy időre veszélybe kerültek. A Profession.hu ennek apropóján felmérést készített saját adatbázisa alapján a diákmunkák helyzetéről, összehasonlítva a tavalyi és az idei szezon előtti lehetőségeket és kirajzolódó igényeket.

A diákmunkák általában nem igényelnek magasszintű, specifikus képzettséget, a megbízások határozott időszakra szólnak és jellemzően szezonálisak, hiszen többnyire az iskolai szünetek alatt jut ideje a fiataloknak munkát vállalni. Magyarország piacvezető állásportálja, a Profession.hu friss elemzésében a diákok helyzetét, lehetőségeit és igényeit mutatja be saját adatbázisa alapján.

 

A diákmunka szezonalitása

A feladott diákmunka hirdetések tekintetében 2020-ban több csúcs is volt a Profession.hu adatai alapján: áprilisban és júniusban indult meg a friss állások publikálása, ami a nyár közepi csökkenés után folyamatosan emelkedett egészen a tél beköszöntéig.

Érdekes, hogy ezzel párhuzamosan az egy hirdetésre jutó jelentkezők átlagos száma egy adott szakmai kategórián belül tavaly májusban és júniusban kúszott a legmagasabbra; ez az ugrás betudható az akkori nyitás hatásának is. Majd folyamatos csökkenés következett, ami egészen decemberig tartott, ekkor pedig friss hirdetésből érkezett kevesebb.

Az idei év újra erősen indult: januárban aktívan jelentkeztek a pályázók az álláskereső portálon elérhető diákmunkás helyekre. A legnagyobb aktivitás évről évre nyár elején tapasztalható, amikor az iskolai vakáció kezdetével felszabadul a diákok ideje.

A leggyakrabban meghirdetett diákállások

A piacvezető állásportál azt is vizsgálta, hogy milyen területekre kerestek a leginkább diákmunkásokat rajtuk keresztül, valamint, hogy ez milyen viszonyban áll a diákok által preferált kategóriákkal.

Az elmúlt egy év alatt nagy változás ment végbe a legkeresettebb diákmunkákat illetően: míg 2020-ban a legtöbb diákmunkát a fizikai/segéd/betanított munka, szakmunka, adminisztráció kategóriában adták fel, az idei évre jelentősen változott a sorrend: az adminisztráció vette át a vezetést, miközben a fizikai munka visszaszorult a dobogó második fokára, harmadikként pedig megjelentek a mérnököket kereső hirdetések, amit az értékesítés, utána az IT programozás követ, és csak hatodik helyen áll a szakmunka.

Ezek a diákok körében legnépszerűbb pozíciók

2020-ban a marketing, média, PR kategória vezette a Profession.hu-n a legnépszerűbb diákmunkák rangsorát, amit a vendéglátás, hotel, idegenforgalom követett, majd a fizikai, segéd és betanított munka, végezetül a top ötös lista utolsó két helyére a HR, munkaügy és a szakmunka került.

2021 első negyedévének eredményei azt mutatják, hogy a szakmunka élre tört a diákok által leggyakrabban megpályázott állások között, amit így a második helyre visszaesett marketing, média és PR, majd a HR és munkaügy kategóriák követnek egymás után, negyedikként a pénzügy és könyvelés, végezetül pedig az adminisztráció, asszisztens, irodai munka következik.

Honnan érkeznek az álláshirdetések és honnan a diákok?

Az álláskereső oldalon feladott hirdetések forrását tekintve nincs különbség a tavalyi és az idei év első negyede között: mindkét esetben Budapest volt a legaktívabb diákmunkaerő keresésben, amit Pest megye, majd Győr-Moson-Sopron követ.

A jelentkezők részéről nézve azonban változott a sorrend: a 2020-as évet az egy hirdetésre jutó jelentkezők számának rangsorában Baranya maga mögé utasította a fővárost, amit Hajdú-Bihar megye követett. Ez idénre Fejér megye, Budapest és Baranya megye sorrenddé alakult át.

GrowUp! – a pályaválasztási tanácsok és diákmunkák tudástára

Tavaly decemberben indította el a Profession.hu a GrowUp! nevű Pályaválasztási és diákmunka tudástárat, ami kifejezetten a diákmunkát, gyakornoki pozíciót keresők, pályaválasztási dilemmával küzdő fiatalok számára jött létre. Pályaválasztással és diákmunkákkal kapcsolatos kérdésekben eligazító videósorozattal segítve őket életük következő nagy lépésének megtételében. Mindemellett tanárok számára óravázlatok is elérhetőek, amelyek hasznos segédanyagok a fiatalok munkaerőpiaci felkészítéséhez.

„Nagyon fontosak számunkra a munkaerőpiacra lépésre készülő diákok, ezért kezdtünk szoros együttműködésbe több diákszövetkezettel, és ezért dolgozik egy diákmunkáért felelős szakértő is a Profession.hu csapatában. A GrowUp! kezdeményezést is azért hívtuk életre, hogy segítsük a fiatalokat információkkal, hasznos tippekkel, hogy minél felkészültebbek legyenek a munkaerőpiaci elvárásokkal szemben” – teszi hozzá Varga Balázs, a Profession.hu marketing igazgatója.

Profession.hu sajtóközleménye

 

 

 

A Profession.hu-ról

A Profession.hu Magyarország piacvezető állásportálja 1,2,3, melynek célja, hogy összekösse a munkaadókat az álláskeresőkkel a leginnovatívabb eszközök segítségével. 2021 első negyedévére több mint 1 millió munkakereső regisztrált a Profession.hu saját adatbázisába.4 Népszerűségének köszönhetően a magyar álláspiacon minden második jelentkezés a Profession.hu oldalán keresztül történik.5 Az évek során a cég folyamatosan bővítette termékei és szolgáltatásai körét: a legismertebb álláskereső oldal3 mellett a Profession Services is a portfólió részét képezi.




1 18-59 év közötti 1000 fős minta válaszai alapján 2021 első negyedévében Magyarországon a Profession.hu a piacvezető állásportál.

2 Similarweb oldal látogatottsági adatai alapján a Profession.hu a leglátogatottabb tematikus állásportál Magyarországon 2021 első negyedévében.

323-59 év közötti 500 fős minta válaszai alapján a Profession.hu a legismertebb állásportál Magyarországon 2021 első negyedévében.

4 Profession saját adatok (2021. Q1)

5 Mystery Shopping kutatás (2020)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep