Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021. augusztus 6. péntek, 19:52

Demokratizáljuk az iskoláinkat!


Megjelent az Egyensúly Intézet javaslatcsomagja az állampolgári nevelés
reformjáról

Az Egyensúly Intézet legújabb tanulmánya szerint Magyarországon kulcsfontosságú feladat az állampolgári nevelés és a demokratikus készségek fejlesztése. Az agytröszt javaslatcsomagjában amellett érvel, hogy egy demokrácia stabil működéséhez és a választók hatékony önérdek-érvényesítéséhez a polgároknak meghatározott értékekre, viselkedési mintákra, attitűdökre és készségek egész halmazára van szükségük.

Mivel senki nem ezekkel a képességekkel születik, a demokratikus nevelés a
közoktatás feladata lenne, amely azonban három évtizeddel a rendszerváltás után sem képes megfelelően ellátni ezt a feladatot.

Bár a 2020-as Nemzeti alaptanterv az állampolgári ismereteket önálló tárgyként vezette be a 8. és a 12. évfolyamon, a tantárgy oktatásának jelenlegi modelljével kapcsolatban legalább négy probléma felmerül:

  1. az alacsony óraszám,
  2. a megfelelően felkészített pedagógusok hiánya,
  3. a közoktatás frontális jellege,
  4. valamint az iskolák nem kellően demokratikus működése

Az Egyensúly Intézet azt javasolja, hogy a demokratikus készségeket önálló tárgyként,az 1-től a 8. évfolyamig legalább heti egy, majd a 9-től a 12. évfolyamig két órában oktassák!

A demokratikus nevelésnek frontális oktatás helyett a készségek fejlesztésére, a projekt- és élményalapú oktatásra, a gyerekek bevonására és aktivizálására kell épülnie. A diákoknak lehetőséget kell biztosítani arra, hogy életközeli, gyakorlati helyzetekben tapasztalhassák meg a demokratikus részvétel erejét, a békés egyet nem értés lehetőségeit és a közügyek befolyásolásának fontosságát.Ehhez ugyanakkor a demokratikus nevelésre alkalmas tanárokat is kell képezni.

Ma a legtöbbször – jobb híján – történelemtanárokra bízzák az állampolgári ismeretek oktatását. Ehelyett állampolgári ismeretek tárgyú pedagógus-szakvizsgával rendelkező vagy/és szakirányú felsőfokú (jogi, közgazdasági, politikatudományi, szociológusi) végzettséggel rendelkező pedagógusoknak kellene ellátniuk ezt a feladatot.

Az agytröszt kiemeli, hogy a demokratikus állampolgári készségeket lehetetlen elsajátítani hierarchikus, tekintélyelvű, passzivitásra és engedelmességre nevelő intézményekben. A magyar oktatást ezért általában is demokratizálni kell: be kell vonni a diákokat az intézményt és az osztályt érintő döntéshozatalba, a közös cselekvés és a felelős polgári magatartás megtapasztalásába. A demokrácia élménye ne korlátozódjék egyetlen tanóra keretei közé!

Az Egyensúly Intézet tanulmánya az állampolgári nevelés reformjáról innen, a részletes javaslatcsomag pedig innen tölthető le.

Bővebb információ:
Boda Tímea. kommunikációs vezető
+36 20 9232 93; sajto@egyensulyintezet.hu

Az Egyensúly Intézet Magyarország független agytrösztje. A döntéshozók és a nyilvánosság élénk érdeklődése mellett az ország fejlődését szolgáló, vonzó és megvalósítható jövőkép megalkotásán és arra épülő szakpolitikai javaslatokon dolgozik, amelyek túlmutatnak a jelenlegi magyarországi politikai diskurzusok keretein. Feladatának tartja meghaladni a hagyományos pártpolitikai-ideológiai szembenállásokat, hogy hatékony és messzire tekintő megoldásokat találhasson a 21. század új kihívásaira

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.12.06.
MIRE KARANTÉNBA KERÜLNEK A GYEREKEK, LEJÁR A KARANTÉN: TELJES FEJETLENSÉG COVID-ÜGYBEN AZ ISKOLÁKBAN
Soha ennyi gyerek nem volt még beteg. Szerencsére a többségük nagyon enyhe, megfázásos tünetekkel átvészeli az egészet. Egy ideje már nagyon sok a hiányzó. Próbálunk minden megtenni annak...
(Forrás: wmn.hu)
--
2021.12.06.
Támogatás Állatos pornóval zaklattak egy 14 éves kunszentmiklósi iskolást, a rendőrség nyomoz
A rendőrség azután kezdett nyomozni, hogy egy, az iskolai évfolyam számára létrehozott Facebook-csoportban terjedni kezdett egy állatos pornófelvétel, amiről a megosztói azt állították,...
(Forrás: telex)
--
2021.12.06.
A digitális kompetencia fejlesztése megkerülhetetlen - konferencia
A szakképzésben is van már digitális tananyagtár, tavasszal pedig elindul a tanárok képzése, hogyan építhetik be ezeket a tanmenetbe - mondta Pölöskei Gáborné, az ITM szakképzésért felel...
(Forrás: Infostart)
--
2021.12.06.
Sztrájkra készülnek a tanárok, kétórás figyelmeztető akció is jöhet
megjelent a rendelet a pedagógusok 2022-es béremeléséről. A jogszabály alapján nem az alapbérek emelkednek, hanem a szakmai ágazati bérpótlék, méghozzá 10 százalékkal.A Pedagógusok Demokratikus...
(Forrás: Eduline)
--
2021.12.06.
Finn sztárpedagógus a magyar oktatásról: „Ha egy nemzet vezetői nem a saját népükbe fektetnek be, akkor mibe?”
Több mint húsz éve kötődik Magyarországhoz, azt mondja, egyéniségének fejlődéséhez nagy mértékben hozzájárultak az itt töltött évek. Második hazájának tartja Magyarországot. A finn...
(Forrás: szabadeuropa..hu)
--
2021.12.05.
Így vannak pontosan a karanténszabályok az iskolákban, amikkel sok szülő nem ért egyet
Az oltott és tünetmentes személyek védettek, részükre a karantén elrendelése indokolatlan, ezért a hetedik évfolyamtól felfelé egy igazolt megbetegedés esetén csak a szoros kontaktnak min...
(Forrás: Blikk)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep