Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021. augusztus 6. péntek, 19:52

Demokratizáljuk az iskoláinkat!


Megjelent az Egyensúly Intézet javaslatcsomagja az állampolgári nevelés
reformjáról

Az Egyensúly Intézet legújabb tanulmánya szerint Magyarországon kulcsfontosságú feladat az állampolgári nevelés és a demokratikus készségek fejlesztése. Az agytröszt javaslatcsomagjában amellett érvel, hogy egy demokrácia stabil működéséhez és a választók hatékony önérdek-érvényesítéséhez a polgároknak meghatározott értékekre, viselkedési mintákra, attitűdökre és készségek egész halmazára van szükségük.

Mivel senki nem ezekkel a képességekkel születik, a demokratikus nevelés a
közoktatás feladata lenne, amely azonban három évtizeddel a rendszerváltás után sem képes megfelelően ellátni ezt a feladatot.

Bár a 2020-as Nemzeti alaptanterv az állampolgári ismereteket önálló tárgyként vezette be a 8. és a 12. évfolyamon, a tantárgy oktatásának jelenlegi modelljével kapcsolatban legalább négy probléma felmerül:

  1. az alacsony óraszám,
  2. a megfelelően felkészített pedagógusok hiánya,
  3. a közoktatás frontális jellege,
  4. valamint az iskolák nem kellően demokratikus működése

Az Egyensúly Intézet azt javasolja, hogy a demokratikus készségeket önálló tárgyként,az 1-től a 8. évfolyamig legalább heti egy, majd a 9-től a 12. évfolyamig két órában oktassák!

A demokratikus nevelésnek frontális oktatás helyett a készségek fejlesztésére, a projekt- és élményalapú oktatásra, a gyerekek bevonására és aktivizálására kell épülnie. A diákoknak lehetőséget kell biztosítani arra, hogy életközeli, gyakorlati helyzetekben tapasztalhassák meg a demokratikus részvétel erejét, a békés egyet nem értés lehetőségeit és a közügyek befolyásolásának fontosságát.Ehhez ugyanakkor a demokratikus nevelésre alkalmas tanárokat is kell képezni.

Ma a legtöbbször – jobb híján – történelemtanárokra bízzák az állampolgári ismeretek oktatását. Ehelyett állampolgári ismeretek tárgyú pedagógus-szakvizsgával rendelkező vagy/és szakirányú felsőfokú (jogi, közgazdasági, politikatudományi, szociológusi) végzettséggel rendelkező pedagógusoknak kellene ellátniuk ezt a feladatot.

Az agytröszt kiemeli, hogy a demokratikus állampolgári készségeket lehetetlen elsajátítani hierarchikus, tekintélyelvű, passzivitásra és engedelmességre nevelő intézményekben. A magyar oktatást ezért általában is demokratizálni kell: be kell vonni a diákokat az intézményt és az osztályt érintő döntéshozatalba, a közös cselekvés és a felelős polgári magatartás megtapasztalásába. A demokrácia élménye ne korlátozódjék egyetlen tanóra keretei közé!

Az Egyensúly Intézet tanulmánya az állampolgári nevelés reformjáról innen, a részletes javaslatcsomag pedig innen tölthető le.

Bővebb információ:
Boda Tímea. kommunikációs vezető
+36 20 9232 93; sajto@egyensulyintezet.hu

Az Egyensúly Intézet Magyarország független agytrösztje. A döntéshozók és a nyilvánosság élénk érdeklődése mellett az ország fejlődését szolgáló, vonzó és megvalósítható jövőkép megalkotásán és arra épülő szakpolitikai javaslatokon dolgozik, amelyek túlmutatnak a jelenlegi magyarországi politikai diskurzusok keretein. Feladatának tartja meghaladni a hagyományos pártpolitikai-ideológiai szembenállásokat, hogy hatékony és messzire tekintő megoldásokat találhasson a 21. század új kihívásaira

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep