Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59
Címkék:

Az etikatanítás gyakorlata

Könyvajánló

„Az etikatanítás gyakorlata” címmel tantárgypedagógiai műhelytanulmányokat jelentetett meg a Krónika Nova Kiadó (Szerkesztő: Homor Tivadar.)

IllusztrációAz etika oktatásának máig is lezáratlan és megoldatlan problémájához kapcsolódó gyűjtemény számtalan lényeges elméleti, gyakorlati, módszertani kérdést vet fel. A kötet tartalma rendkívül gazdag és műfaji szempontból is sokszínű. Alkalmazhatóságát megnehezíti, hogy elmaradt a gondos szerkesztés, esetlegesen következnek egymás után tantervek, tematikák, esszék, módszertani leírások. A potenciális olvasók és felhasználók dolgát szeretném megkönnyíteni, amikor az alábbiakban röviden körvonalazom az egyes fejezetek témáját. A sorrend a kötet tartalmát követi.

A megjelent 14 írás közül az első Kamarás István: Emberismeret, etika tantervek című tematikája, amely az általános iskola hetedik évfolyamán tanított Embertan, emberismeret tantárgyak helyetét tekinti át.

Falus Katalin: Etika és tudomány című tanulmánya az etika és a szaktudományok kapcsolatát történelmi kontextusba ágyazva vizsgálja. Abból a kérdésből indul ki a szerző, hogy „létezik-e tudományos erkölcs, létezik-e erkölcsös tudomány”.

Falus Katalin és Jakab György Adaptációs problémák az etikus és demokratikus magatartásra nevelés terén című tanulmányban angolszász tananyagmintákon (esettanulmányokon) keresztül érzékelteti azokat az értékrendbeli különbségeket és egyúttal az e problémákból adódó nyelvi és kulturálius nehézségeket, amelyekkel egy program adaptáció során szembesültek.

Homor Tivadar az embertam, etika tantárgy tanításának szakmódszertani kérdéseit tekinti át A tevékenység-központú etikatanítás pedagógiája című tanulmányában.

Dankó József egy intézmény helyi tantervén keresztül mutatja be azt a tervezései folyamatot, amelynek során a személyiségfejlesztés emberismereti tartalmai beépülnek a helyi pedagógiai programba (Albert Schweitzer Dorogra írott levele).

Az Etikatanítási program című fejezet (Homor Tivadar) a 11. évfolyamon tanított etika témakörökról, tananyagtartalmakról, fejlesztési követelményekről, értékelési módokról, tevékenységformákról, alkalmazható módszerekről és rendelkezésre álló taneszközökről ad tájékoztatást.

Jakab György fejezete olyan szépirodalmi, publicisztikai, szemelvényeket, esettanulmányokat közöl az etika és irodalom, a mozgóképkultúra és a médiaismeret tárgyköreiből, amelyek a hozzájuk kapcsolt kérdések és feladatok segítségével bizonyos etikai témák feldolgozását orientálják.

Zöldy Pál az etikaismeretek tanításának interaktív módszereit körvonalazza.

Turcsik György Kulturaltropológiai alternatív tantervi vázlata egy az 1-8. osztály számára készült komplex (irodalmi, művészeti, zenei, történelmi és etikai indíttatású) komplex műveltséganyagot mutat be.

Vörös Klára írása arról szól, hogy miként lehet gyorsan és szakszerűen tájékozódni a könyvtár hagyományos és modern információhordozóiban.

Szekszárdi Júlia Felkészülés a felelős döntésre című tanulmányában az erkölcsi nevelés iskolai helyzetét tekinti át, és gyakorlati megoldásokat mutat be az erkölcsi problémahelyzetek tanórákon, illetve osztályfőnöki órán történő feldolgozásához.

Kövesi György az emberi kapcsolatok, az erkölcs és a jog, valamint az ember mint erkölcsi lény témakörökben közöl óravázlatokat, módszertani ötleteket.

Tóth Csilla Természet – Környezet – Ember című szakmódszertani összeállítása két óratervet mutat be az ember és a természet, valamint a lakóhely és a természeti környezet kapcsolatáról.

Sz. J.

Az etikatanítás gyakorlata.
Szerk. Homor Tivadar.
Bp.: Krónika Nova, 2003.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.27.
Marad a kötelező 50 óra az érettségi előtt, de hogyan teljesíthető?
A mostani helyzetben az iskolák a fennmaradt közösségi szolgálatos órák erejéig az online iskolai folyamatokba is bevonhatnak titeket (pl. online tananyaghoz segédanyagok készítése), segí...
(Forrás: eduline)
--
2020.11.27.
Új iskolatípus: általános iskola után rögtön az egyetem előszobájába mehetnek a gyerekek
Az új oktatási program keretében mind a közép- és felsőfokú oktatási tartalmakat, mind a duális képzést összehangolják, utóbbi azért lehet szerencsés, mert a tanulók a felsőfokú du...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.27.
A tanítóképzőket lenyelik az egyházak, a tanárképzés lassan összeomlik
Megtört a császári átok és megszületett az egyetem – mondogatták 2016-ban Egerben az akkor Eszterházy Károly Főiskolán, miután az intézmény egyetemi rangot kapott a kormánytól. Az „á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep