Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022. január 3. hétfő, 11:12

A 3D tanulás/tanítás

Manapság mindenki számára  elérhetők – s azóta már nem csillagászati áron – a 3D-s szkennerek, így ha van minta, akkor annak lemásolásával lehet replikát készíteni. Szeretnél telefontartót? A Lego robotodhoz kellene még alkatrész? Letöltesz egy sémát vagy beszkennelsz egy már meglévőt, és nyomtathatod is. Persze ha egyénit szeretnél alkotni, akkor a legjobb, ha magad tervezed. Akár szobrokat is nyomtathatsz. Például ha a kézi szkennerrel beszkenneled a kutyusodat, egy gyönyörű fát, virágot vagy akár önmagadat – olvashattuk Gyarmathy Éva cikkében 2019-ben, amikor az akkori Digitális Tér Konferencia egyik szenzációja volt a szerzőről ezzel a technikával elkészített szobor. 

A 3D-s tanulás az e-learning iparág izgalmas, fejlődő területe. A technológia mára már elég éretté vált ahhoz, hogy bekerüljön a mindennapi képzési formák közé, sőt az iskolákba is. Ezért van nagy jelentősége annak, hogy az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán idén elindul a  3D tanulás szakirányú továbbképzési szak, amire  január 20-g lehet jelentkezni.

Amit a 3D-ről mindenkinek tudni érdemes

A papír és képernyő alapú tanulás a maga korában megnyitotta az utat az emberiség számára a széleskörű információszerzéshez, de közben egy dimenziót elvett a tanulásból. Sokak idegrendszere tudott és tud könnyen és jól alkalmazkodni ehhez a 2D világhoz. Ők azok, akik hátrányba kerülnek a 2D-re optimalizált oktatásban is. Vagy diagnózist kapnak (tanulási, figyelem és hiperaktivitászavar), vagy csak szimplán képességeik alatt teljesítenek. Az iskolai kudarc pusztítja a tanulási és teljesítmény motivációt, ami az egész életre kiható mentális problémák forrása lehet.

A 21. századi technika átalakítja a környezetet. Az információk elérése szempontjából végtelenné váltak a lehetőségek, ami az információk befogadását és használatát megnehezíti, a tanulást és problémamegoldást pedig akadályozza. A 21. századi technika ugyanakkor lehetővé teszi, hogy visszanyerjük az emberi kognitív képességek fejlődése és hatékonysága szempontjából elengedhetetlen harmadik dimenziót. A jelen ipari forradalomban is központi szerepet játszó robotika, 3D nyomtatás, modellezés és virtuális valóság a tanulás és tanítás újjáalakításában is alapvető területek.

A 3D tanulás egyik része a hagyományos, fiziológiai, 3D létezés: a testi-téri tapasztalatok, vizuális észleletek használata. A természetes tanulásban ezek még jelen voltak, de ahogy az információk könnyebben elérhetők lettek, a tanulás hangsúlya áttevődött a papír és képernyő 2D virtuális világára, az információk befogadására. Ez az, a tanulás, amihez sokan tudnak megfelelően alkalmazkodni. Ők azok, akik fejlesztésre szorulnak, ami nem más, mint a 3. dimenzióban tanulás: mozgásfejlesztések, finom mozgásos gyakorlatok és valódi, tapintható anyagokon keresztüli tanulással történő extra fejlesztést kapnak. Ezek a fejlesztések mindenkinek jót tennének, hiszen az emberi agy a mozgásos, háromdimenziós világban a leghatékonyabb. Nem véletlen, hogy az emberiség technikai megoldásai is ebben az irányban haladnak.

A 3D tanulás új területe a digitális eszközök által nyílt meg. Azok az eszközök, amelyek a munka világában a technológiai hátteret meghatározzák, a tanulásban és tanításban is alapvetőek. A kézzel fogható anyagok, tárgyak létrehozása és mozgatás, valamint a 3D virtualitásban tevékenykedés kiegészíti a fiziológiai mozgásos lehetőségeket, miközben felkészít a 21. századi technológia használatára.

Az iskolai problémákat nem a gyerekek elavult tanulási módokra való motiválása, erőltetése és ezek sikertelensége esetén diagnózisokba sorolása oldja meg, hanem a 3D világban történő tevékenységben tartás.

Gyarmathy Éva

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.09.24.
Ez eldőlt, megszólalt a Belügyminisztérium iskola-ügyben: erre készülhetnek a magyar szülők télen
Egyre többet lehet hallani arról, hogy az iskoláknak nincs pénzük felújításra és eszközök beszerzésére, így a szülőkkel akarják megoldani ezeket a feladatokat. Az iskolák karbantartá...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2022.09.24.
300 diák tüntetett a budapesti Szerb Antal Gimnázium előtt a tanáraikért és az oktatásért
Újabb iskolában álltak ki a diákok a tanáraikért és az oktatás fejlesztéséért: a budapesti Szerb Antal Gimnázium tanulói a közleményük szerint péntek reggel mintegy háromszázan alkottak...
(Forrás: Mérce)
--
2022.09.24.
A minisztérium szerint az új Nat úgy jó, ahogy van, és pluszban még \"hazafias, gyermekközpontú és 21. századi\" is
Ha a tananyag valóban sok és elsajátítására a kormány bevallása szerint is több időt kell hagyni, akkor miért nem inkább a tananyag mennyiségét csökkenti a Kormány, megkönnyítve ezzel...
(Forrás: Eduline)
--
2022.09.24.
Pedagógusok Szakszervezete: El fognak szabadulni az indulatok, amikor megérkeznek az első energiaszámlák
Hétfő óta tart a pedagógusok országos gördülő sztrájkja, amelyhez egyre többen csatlakoznak a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke szerint, ám egyelőre nincsenek annyian, mint a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.24.
18 fok sincs egy fóti gimnáziumban, már most meleg teát osztanak
Tizenhat-tizennyolc fok van jelenleg a Fóti Népművészeti Szakgimnáziumban – erről tájékoztatta a szülőket az intézmény vezetője. A szerkesztőségünkhöz is eljutott levelének létezé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.24.
Sem utódja, sem boldog őse. Ady Endre versének kibontása dramatikus módszerekkel. Végh Ágnes írása
A drámatanári képzés vizsgatanítására is azért választottam ezt a művet, mert a lét egyetemes kérdéseit feszegeti, amelyekkel előbb-utóbb mindenki szembesül az élete során. Az alábbiakban...
(Forrás: tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep