Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022. január 3. hétfő, 11:12

A 3D tanulás/tanítás

Manapság mindenki számára  elérhetők – s azóta már nem csillagászati áron – a 3D-s szkennerek, így ha van minta, akkor annak lemásolásával lehet replikát készíteni. Szeretnél telefontartót? A Lego robotodhoz kellene még alkatrész? Letöltesz egy sémát vagy beszkennelsz egy már meglévőt, és nyomtathatod is. Persze ha egyénit szeretnél alkotni, akkor a legjobb, ha magad tervezed. Akár szobrokat is nyomtathatsz. Például ha a kézi szkennerrel beszkenneled a kutyusodat, egy gyönyörű fát, virágot vagy akár önmagadat – olvashattuk Gyarmathy Éva cikkében 2019-ben, amikor az akkori Digitális Tér Konferencia egyik szenzációja volt a szerzőről ezzel a technikával elkészített szobor. 

A 3D-s tanulás az e-learning iparág izgalmas, fejlődő területe. A technológia mára már elég éretté vált ahhoz, hogy bekerüljön a mindennapi képzési formák közé, sőt az iskolákba is. Ezért van nagy jelentősége annak, hogy az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán idén elindul a  3D tanulás szakirányú továbbképzési szak, amire  január 20-g lehet jelentkezni.

Amit a 3D-ről mindenkinek tudni érdemes

A papír és képernyő alapú tanulás a maga korában megnyitotta az utat az emberiség számára a széleskörű információszerzéshez, de közben egy dimenziót elvett a tanulásból. Sokak idegrendszere tudott és tud könnyen és jól alkalmazkodni ehhez a 2D világhoz. Ők azok, akik hátrányba kerülnek a 2D-re optimalizált oktatásban is. Vagy diagnózist kapnak (tanulási, figyelem és hiperaktivitászavar), vagy csak szimplán képességeik alatt teljesítenek. Az iskolai kudarc pusztítja a tanulási és teljesítmény motivációt, ami az egész életre kiható mentális problémák forrása lehet.

A 21. századi technika átalakítja a környezetet. Az információk elérése szempontjából végtelenné váltak a lehetőségek, ami az információk befogadását és használatát megnehezíti, a tanulást és problémamegoldást pedig akadályozza. A 21. századi technika ugyanakkor lehetővé teszi, hogy visszanyerjük az emberi kognitív képességek fejlődése és hatékonysága szempontjából elengedhetetlen harmadik dimenziót. A jelen ipari forradalomban is központi szerepet játszó robotika, 3D nyomtatás, modellezés és virtuális valóság a tanulás és tanítás újjáalakításában is alapvető területek.

A 3D tanulás egyik része a hagyományos, fiziológiai, 3D létezés: a testi-téri tapasztalatok, vizuális észleletek használata. A természetes tanulásban ezek még jelen voltak, de ahogy az információk könnyebben elérhetők lettek, a tanulás hangsúlya áttevődött a papír és képernyő 2D virtuális világára, az információk befogadására. Ez az, a tanulás, amihez sokan tudnak megfelelően alkalmazkodni. Ők azok, akik fejlesztésre szorulnak, ami nem más, mint a 3. dimenzióban tanulás: mozgásfejlesztések, finom mozgásos gyakorlatok és valódi, tapintható anyagokon keresztüli tanulással történő extra fejlesztést kapnak. Ezek a fejlesztések mindenkinek jót tennének, hiszen az emberi agy a mozgásos, háromdimenziós világban a leghatékonyabb. Nem véletlen, hogy az emberiség technikai megoldásai is ebben az irányban haladnak.

A 3D tanulás új területe a digitális eszközök által nyílt meg. Azok az eszközök, amelyek a munka világában a technológiai hátteret meghatározzák, a tanulásban és tanításban is alapvetőek. A kézzel fogható anyagok, tárgyak létrehozása és mozgatás, valamint a 3D virtualitásban tevékenykedés kiegészíti a fiziológiai mozgásos lehetőségeket, miközben felkészít a 21. századi technológia használatára.

Az iskolai problémákat nem a gyerekek elavult tanulási módokra való motiválása, erőltetése és ezek sikertelensége esetén diagnózisokba sorolása oldja meg, hanem a 3D világban történő tevékenységben tartás.

Gyarmathy Éva

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.25.
Tanügyi intézkedés nincs, de sok iskolában alig van tanár, aki tanítana
Tanügyi intézkedés jelenleg egy iskolában sincs, ugyanis nemrég módosultak a karanténszabályok, az oltatlanokra öt nap karantén vár, aki viszont be van oltva és nincs pozitív teszteredmé...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.25.
Ránki Sára: ELBALTÁZOTT ÍRÁSBELIK
Összegezve: az idei felvételi feladatsor sem azt kéri számon, amit tanítunk. Nem indulnak a gyerekek egyenlő esélyekkel, eleve nem tudnak egyenlő esélyekkel indulni. Gondoljunk a Covid okozta...
(Forrás: Jelen)
--
2022.01.25.
A kormány szeretné, ha úgy sztrájkolnának a tanárok, hogy azért tanítanak is közben
Nem jutott eredményre a kormánnyal folytatott tárgyalások során a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének és a Pedagógusok Szakszervezetének közös sztrájkbizottsága. Pedig már hónapok...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.01.25.
UZSALYNÉ PÉCSI RITA A TRANSZHATÁSRÓL, AZ OKOSESZKÖZMENTES ISKOLÁKRÓL ÉS A SZÜLŐI MINTÁRÓL
Hirtelen lett az életünk része a kütyüvilág, nem alakult még ki a kultúrája, nem vagyunk tudatosak. Sikeres elvonót irányító kutató is van olyan, aki azt mondja magáról, hogy maga is leszok...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.01.24.
„A feladatsorok összeállítói egyáltalán nem vettek tudomást arról, mi történt az elmúlt két évben\"
Ezekkel a feladatokkal ki lehet deríteni, hogy egy diák tudja-e, mi a különbség a képző, a jel és a rag között, vagy felismer-e egy magas hangrendű szót. Arról viszont semmit nem tudunk meg...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.24.
Ónody-Molnár Dóra: TÖMEGESEN KERÜLNEK KI AZ ISKOLÁKBÓL OLYAN FIATALOK, AKIK NEM TUDNAK SEM ÍRNI, SEM OLVASNI, SEM SZÁMOLNI – 2. rész
A tanárok szavaiból kiderül: nem a „lemorzsi” miatt csökken a statisztikában a buktatások száma, hanem azért, mert az elszegregálódó iskolákban a pedagógusok felhagytak a buktatással...
(Forrás: Jelen)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep