Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2009. június 29. hétfő, 5:25

Az átlagosnál jóval gyakoribb a tanórai rendzavarás

Egy nemzetközi kutatás tapasztalataiból

A 23 ország 200 iskolájában mintegy 5000 felsős tanárral végzett TALIS elnevezésű kutatás szerint Magyarországon kiugróan sok tanár gondolja azt, hogy a vulgáris beszéd, illetve a fizikai bántalmazások komolyan zavarják a tanítás folyamatát – derül ki az OECD felméréséből.

A kutatásban részt vett pedagógusok többsége szerint nem ismerik el kellőképpen a munkájukat. Alig több mint egyharmaduk számolt be arról, hogy megdicsérték őket, illetve egyértelmű visszajelzést kaptak, és mindössze 10 százalék gondolja úgy, hogy ezek érdemi változást hoztak az anyagi juttatásokat illetően. Magyarországon ennél valamivel többen: tízből négyen látják úgy, hogy az iskola vezetése észreveszi és jutalmazza azt, ha fejlesztik a munkájukat.

Az oktatási intézmények légkörét is eltérően ítélték meg az egyes országokban. Itthon a 37%-os TALIS-átlaghoz képest kiemelkedően magas, 77% volt azok aránya, akik szerint a vulgáris beszéd és a káromkodás komolyan akadályozza a munkát. Hasonlóan magas, 70% feletti volt a tanórai rendzavarás miatt panaszkodók aránya – a többi országban ez 58 százalék körül alakult. Magyarországon az átlagnál súlyosabb problémának ítélik a rongálásokat (a 25%-os átlaggal szemben 53%), a diákok közötti megfélemlítést (33-mal szemben 46%), illetve a diákok közötti fizikai bántalmazásokat (15-tel szemben 35%). A TALIS-országok átlagához képest kisebb gondnak tűnik viszont az alkohol- és kábítószer-fogyasztás, valamint az iskolából való késés.

Ami a tanítási gyakorlatot illeti, nemzetközi szinten ma már erőteljesebben érvényesülnek a diákok aktivitására építő tanítási stratégiák. Magyarország ebből a szempontból a középmezőnyben van, a tanárok közötti együttműködés terén azonban lenne mit javítani. Itthon inkább a segédanyagok cseréje és az ezekről folytatott diskurzus jellemző a tanárok között, míg a valóságos folyamatban való együttműködés – a team-munkában tanítás, a konkrét tapasztalatok megosztása, a házi feladatok összehangolása – kevésbé elterjedt.

A továbbképzésekkel viszonylag elégedettek a magyar tanárok, ám érdekes módon sokkal többen vesznek rajta részt az idősebb generációból, mint a fiatalok közül. A nemzetközi átlaghoz képest (35%) sokkal kevesebben vesznek részt kutatásokban, az óralátogatás azonban népszerűnek mondható. A pedagógusok szerint egyébként három területen lenne a legnagyobb szükség továbbképzésre: a speciális tanulási igényű diákok oktatásával, a viselkedési és fegyelmezési problémákkal küzdő diákok kezelésével, valamint a számítógépes ismeretek bővítésével kapcsolatban.

A TALIS kutatás összefoglaló jelentése itt olvasható (pdf-ben).

2 üzenet

  1. hanger szerint:

    hát ettől a nagyszabású OECD felméréstől nem lettem okosabb. alighanem más sem. egyszer részt vettem egy hatalmas nagy nemzetközi OECD felmérésben: 35000 diák, sokezer tanár, kitudja hány iskola, satöbbi. akkor láttam belülről, hogy kik és hogyan terveznek és hajtanak végre ilyen kutatást. meg láttam azt is, hogy milyen módon adatelemeznek. azóta nem nagyon várom az OECD-től, hogy bármi tényleg fontosat vegyenek észre.

  2. tabmiki szerint:

    Ami a továbbképzéseken résztvevők korösszetételét illeti, tragikus a fiatalabb kollégák hozzáállása, jómagam 43 évesen is szívesen veszek részt – értelmes – továbbképzéseken. Ami az igényelt témákat illeti, a kilencvenes évek második felétől rengeteg informatikai témájú, illetve számítógépes ismereteket közvetítő képzés volt. Talán nem kellet volna a tisztelt kollégáknak megvárni, amíg a digitális táblák elárasztják az iskolákat. Akkor most nem kellene sikítva menekülni az osztálytermekből.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.12.01.
Rossz álom és józan ész – „A puszta hatalmi őrjöngésen kívül semmilyen alapja nincs a félév érvénytelenítésének”
Az egészségügyi helyzet miatt kihirdetett statárium árnyékában, sunyi módon meghozott \"lex SZFE\" pontosan illeszkedik a hatalom durva és folyamatos támadásainak sorába, 155 éves egyetem...
(Forrás: Népszava)
--
2020.12.01.
“Nem mondjuk ki hangosan: ég a ház!” – egy diák véleménye az oktatásról
A tanár választhat: vagy a kerettantervben foglaltakat tanítja meg, vagy az életre készít fel. Ez a választás, ahogy sok minden más kimeríti őt: amikor a fő tantárgyat tanító pedagógus...
(Forrás: Adom diákmozgalom)
--
2020.12.01.
Az iskolát be kell záratni, annyi fertőzött tanár volt- mutatjuk a tanárszűrés tapaszlatait
A lap megkereste a Pedagógusok Szakszervezetét (PSZ) a tesztelés kapcsán, Gosztonyi Gábor alelnök szerint vegyes a kép: sok helyen akadtak olyan tanárok, akik nem vállalták az önkéntes tesztel...
(Forrás: Hírhugó)
--
2020.12.01.
Hajnal Gabriella: Büszke vagyok a pedagógusaink helytállására
Az utóbbi időben számottevően javult az iskolák informatikai felszereltsége, az eszközpark több tíz milliárd forintos támogatásból bővülhetett – mondta lapunknak Hajnal Gabriella. A Klebelsberg...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.12.01.
Fullajtár Andrea egy különös SZFE-s tárgyalásról: „Azóta is hányingerem van”
A Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai szerint fenyegető trükkel érték el az új vezetők, hogy tárgyalóasztalhoz üljenek velük az oktatók: azokat rendelték be elbeszélgetésre,...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.12.01.
\"Miközben ellenállunk, adjunk is valamit\" – az SZFE-sek tévéjével elviselhetőbb a bezártság
Az ellenállás és a sztrájk egyik formája lett az online nézhető Sztrájktévé, amelyen hazai filmes nagyágyúk, esztéták, újságírók szabad egyetemi előadásait nézhetjük meg. Ha már...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep