Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2009. október 1. csütörtök, 6:16
Címkék:

Ilyennek látom magamat, ilyennek látnak mások

A kamaszoknak szóló önismereti feladat segít az őket olyannyira izgató kérdés megválaszolásában. Kiskamaszokkal, a mágikus vágyak időszakához igazodva, az „Ilyen vagyok” és „Ilyen szeretnék lenni” kérdéssel játszhatjuk.

A feladat rövid leírása

A résztvevők feladata, hogy saját maguknak kartonpapírból dupla maszkot alkossanak, amelynek egyik oldalára az „Ilyennek látom magamat”, másik oldalára pedig az „Ilyennek látnak mások” című maszkot készítik el. Ha gondoljuk, előkészíthetjük a kartonpapír maszkformákat (így több idő jut a dekorálásra), de ha van rá idő, adjunk lehetőséget, hogy a maszk formáját (körvonala, szeme, szája) is a résztvevők tervezzék meg, hiszen maga a maszkforma megalkotása is számos önkifejezési lehetőséget rejt magában. (Ha idő híján előre kivágjuk, készítsünk többféle maszkformát!)

A dekoráció technikája a vonalrajzos motívumoktól a színezésen át a montázstechnikáig bármi lehet. A gyakorlat végén egymásban bízó kiscsoportban mindenki bemutatja a maszkját, a többiek rákérdezhetnek az egyes motívumokra. Ha a feladat jól sikerül, és a diákok nyitottak egymás iránt, a maszkokkal később a termet díszíthetjük (természetesen csak azokét a diákokét használjuk, akik ezt szívesen veszik).

Időigény

90 perc.

Eszközök

A dekorációhoz célszerű az eszközök minél szélesebb körét elérhetővé tenni (zsírkréta, grafit, filctoll, tempera stb., valamint sok színes újság, olló, ragasztó a montázstechnikához). Ha a diákok maguk tervezik a maszk formáját, szükséges mindenkinek külön ceruza és olló, hiszen ezt a munkafázist mindenképpen egyszerre végzik, így nem tudnak osztozkodni. A maszk legalább famentes rajzlap vastagságú vagy vastagabb kartonra készüljön, hogy stabil maradjon, ha valahová ki szeretnénk függeszteni.

A munka menete

1. A helyszín előkészítése, még a foglalkozás előtt (4-5 fős munkahelyek kialakítása összetolt asztalokból)

2. Bemelegítés, egymásra hangolódás, 5 perc

3. A feladat ismertetése és szimpátiacsoportok alakítása, 5 perc

4. Munka (és rendrakás), 60 perc

5. Közös értelmezés, 15 perc
A 4-5 fős szimpátia-csoportok kapjanak 10 percet arra, hogy egymás maszkjait megnézzék, kérdéseket tegyenek fel, gondolataikat megbeszéljék. Ezután 5 percben minden csoport azt mutatja meg ebből az osztálynak, amit a leginkább közlésre érdemesnek tartanak.

6. Lezárás, 5 perc
Tanári visszajelzés, illetve a maszkok további sorsának rendezése; akik erre a célra felajánlják, azoknak a munkájával a termet vagy az épület más terét díszíthetjük.

Várható eredmények

Nagyhatású projektív feladat: az elkészült mű valóban kifejezi az alkotóját! Maga a munka folyamata az egyre mélyülő intimitás állapotát hozza el a legtöbb diák számára. Néhányan akár olyan metaforákhoz is juthatnak az alkotás során, ami segíti önmaguk, érzéseik pontosabb megfogalmazását, és nem utolsósorban egymást is jobban megismerik a feladat nyomán a diákok.

Amire mindenképpen figyelni kell

Figyelni kell a kiscsoportok biztonságára, vagyis arra, hogy minden gyerek biztonságos környezetben dolgozik-e (az egy-egy asztalnál ülők belelátnak egymás művébe, sőt jó esetben szinte együtt dolgoznak: beszélnek a készülő műről, egymásnak keresnek a képes újságokban motívumokat stb. Ha valaki rosszul, feszélyezve érzi magát ebben a társaságban, számára lehetetlenné válik a feladat végrehajtása. Akit nyugtalanít ez a helyzet, annak engedjük meg, hogy félrevonuljon.

Akadhat olyan diák, akinek ez a feladat „túl mélyre megy”, hiszen kendőzetlenül önmagára vonatkozó kérdést teszünk fel ezzel a gyakorlattal. Készüljünk előre mentő feladatokkal! Ne próbáljuk kihúzni a feladat méregfogát („csak egy sima farsangi maszkot készíts, ami szép vagy izgalmas, nem kell, hogy rád jellemző legyen”), ez nem fog sikerülni. Adjunk hasznos, a többiek tevékenységéhez hasonló (vágás, ragasztás, színezés) feladatot, amivel nekünk TÉNYLEG segít – és még az is lehet, hogy közben ő is a feladaton fog gondolkodni…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.06.04.
Ideje átgondolni a pályaválasztást: a mesterséges intelligencia arannyal kövezi ki a karrierutakat
A mesterséges intelligencia viharos gyorsasággal írja át a munka világát, több millió munkahelyet szüntet meg, viszont kutatók szerint legalább ennyi új munkalehetőséget teremt. Szakért...
(Forrás: Index)
--
2023.06.03.
A köznevelési államtitkár megállapította, hogy a holnap iskolája nem lehet olyan, mint a tegnapi
Maruzsa Zoltán elmondta, hogy a magyar köznevelés 11 935 helyszínen zajlik, és 1,5 millió óvodást és tanulót szolgál ki. Hozzátette: éppen tíz éve vette át az állam e hatalmas intézm...
(Forrás: Hírklikk)
--
2023.06.03.
Két XII. kerületi iskolában is az alapítványon keresztül támogatják pénzzel a tanárokat a szülők
A Telexnek a Szülői Összefogás Közösség képviselője azt mondta: érti azokat a szülőket, akik próbálják fenntartani a rendszert a gyerekeik érdekében, de ez szerinte csak „pillanatnyi...
(Forrás: Telex)
--
2023.06.03.
Bűnösnek mondták ki a magyar kormány elleni diáktüntetés egyik részvevőjét
A „Gyerekeket bántasz! 7IGEN-nel a gyermekbántalmazó rendszer ellen” elnevezésű megmozduláson a résztvevők tömegesen megindultak az Oktogontól a Fidesz Magyar Polgári Szövetség Budapest...
(Forrás: Index)
--
2023.06.03.
Vérellátó: sikeres volt a középiskolai edukációs program
A vérellátó szolgálat pénteki, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a programmal több mint 12 400 fiatalt értek el. A főleg biológia, testnevelés vagy osztályfőnöki óra keretében elhangzott...
(Forrás: Index)
--
2023.06.02.
MOST AKKOR KI AKADÁLYOZZA, HOGY 800 EZRES FIZETÉSE LEGYEN A TANÁROKNAK?
A kormány közel 800 milliárd forintot fordítana a pedagógusok béremelésére, nagyrészt EU-s forrásból. Egyszer azt mondják, már minden akadály elhárult az uniós finanszírozás elől, m...
(Forrás: lakmusz.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep