Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2009. október 1. csütörtök, 6:16
Címkék:

Ilyennek látom magamat, ilyennek látnak mások

A kamaszoknak szóló önismereti feladat segít az őket olyannyira izgató kérdés megválaszolásában. Kiskamaszokkal, a mágikus vágyak időszakához igazodva, az „Ilyen vagyok” és „Ilyen szeretnék lenni” kérdéssel játszhatjuk.

A feladat rövid leírása

A résztvevők feladata, hogy saját maguknak kartonpapírból dupla maszkot alkossanak, amelynek egyik oldalára az „Ilyennek látom magamat”, másik oldalára pedig az „Ilyennek látnak mások” című maszkot készítik el. Ha gondoljuk, előkészíthetjük a kartonpapír maszkformákat (így több idő jut a dekorálásra), de ha van rá idő, adjunk lehetőséget, hogy a maszk formáját (körvonala, szeme, szája) is a résztvevők tervezzék meg, hiszen maga a maszkforma megalkotása is számos önkifejezési lehetőséget rejt magában. (Ha idő híján előre kivágjuk, készítsünk többféle maszkformát!)

A dekoráció technikája a vonalrajzos motívumoktól a színezésen át a montázstechnikáig bármi lehet. A gyakorlat végén egymásban bízó kiscsoportban mindenki bemutatja a maszkját, a többiek rákérdezhetnek az egyes motívumokra. Ha a feladat jól sikerül, és a diákok nyitottak egymás iránt, a maszkokkal később a termet díszíthetjük (természetesen csak azokét a diákokét használjuk, akik ezt szívesen veszik).

Időigény

90 perc.

Eszközök

A dekorációhoz célszerű az eszközök minél szélesebb körét elérhetővé tenni (zsírkréta, grafit, filctoll, tempera stb., valamint sok színes újság, olló, ragasztó a montázstechnikához). Ha a diákok maguk tervezik a maszk formáját, szükséges mindenkinek külön ceruza és olló, hiszen ezt a munkafázist mindenképpen egyszerre végzik, így nem tudnak osztozkodni. A maszk legalább famentes rajzlap vastagságú vagy vastagabb kartonra készüljön, hogy stabil maradjon, ha valahová ki szeretnénk függeszteni.

A munka menete

1. A helyszín előkészítése, még a foglalkozás előtt (4-5 fős munkahelyek kialakítása összetolt asztalokból)

2. Bemelegítés, egymásra hangolódás, 5 perc

3. A feladat ismertetése és szimpátiacsoportok alakítása, 5 perc

4. Munka (és rendrakás), 60 perc

5. Közös értelmezés, 15 perc
A 4-5 fős szimpátia-csoportok kapjanak 10 percet arra, hogy egymás maszkjait megnézzék, kérdéseket tegyenek fel, gondolataikat megbeszéljék. Ezután 5 percben minden csoport azt mutatja meg ebből az osztálynak, amit a leginkább közlésre érdemesnek tartanak.

6. Lezárás, 5 perc
Tanári visszajelzés, illetve a maszkok további sorsának rendezése; akik erre a célra felajánlják, azoknak a munkájával a termet vagy az épület más terét díszíthetjük.

Várható eredmények

Nagyhatású projektív feladat: az elkészült mű valóban kifejezi az alkotóját! Maga a munka folyamata az egyre mélyülő intimitás állapotát hozza el a legtöbb diák számára. Néhányan akár olyan metaforákhoz is juthatnak az alkotás során, ami segíti önmaguk, érzéseik pontosabb megfogalmazását, és nem utolsósorban egymást is jobban megismerik a feladat nyomán a diákok.

Amire mindenképpen figyelni kell

Figyelni kell a kiscsoportok biztonságára, vagyis arra, hogy minden gyerek biztonságos környezetben dolgozik-e (az egy-egy asztalnál ülők belelátnak egymás művébe, sőt jó esetben szinte együtt dolgoznak: beszélnek a készülő műről, egymásnak keresnek a képes újságokban motívumokat stb. Ha valaki rosszul, feszélyezve érzi magát ebben a társaságban, számára lehetetlenné válik a feladat végrehajtása. Akit nyugtalanít ez a helyzet, annak engedjük meg, hogy félrevonuljon.

Akadhat olyan diák, akinek ez a feladat „túl mélyre megy”, hiszen kendőzetlenül önmagára vonatkozó kérdést teszünk fel ezzel a gyakorlattal. Készüljünk előre mentő feladatokkal! Ne próbáljuk kihúzni a feladat méregfogát („csak egy sima farsangi maszkot készíts, ami szép vagy izgalmas, nem kell, hogy rád jellemző legyen”), ez nem fog sikerülni. Adjunk hasznos, a többiek tevékenységéhez hasonló (vágás, ragasztás, színezés) feladatot, amivel nekünk TÉNYLEG segít – és még az is lehet, hogy közben ő is a feladaton fog gondolkodni…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.10.20.
Varga Előd: Miért teljesen értelmetlen a munkád, ha irodalomtanár vagy?
A kudarcot négy fő okra vezetem vissza: a diákok lelkivilágától elszakadt elitista tananyagra; az értelmiségi lét totális félreértésére; az alkalmazott módszerek nyers nyomulósságára...
(Forrás: Azonnali)
--
2021.10.19.
Van olyan gimnázium, ahonnan a végzősök fele külföldre ment
Az egyik budapesti gimnáziumban a májusban érettségizettek közül minden második diák szeptemberben már valamelyik külföldi egyetemen kezdett, de a HVG most megjelent középiskolai rangsorá...
(Forrás: eduline)
--
2021.10.19.
Egy 18 éves magyar gimnazista nyerte az egyik legrangosabb oxfordi esszéversenyt
Egy 18 éves magyar diák szerezte meg az első helyet az egyik legismertebb és legnevesebb oxfordi esszéversenyen, ráadásul olyan témával, amely a tapasztalt bölcsészhallgatóknak is feladná...
(Forrás: eduline)
--
2021.10.16.
Lelki problémája van a gyereknek? Várhatja, hogy ellássák!
Jelenleg félelmetesen hosszú sorok kígyóznak a gyermekpszichológusokat foglalkoztató pedagógiai szakszolgálatok előtt, akárcsak a gyerekpszichiátriai ambulanciákon. Miközben az állami mellett...
(Forrás: index)
--
2021.10.16.
Mit tegyél, ha bántják és kiközösítik a gyerekedet?
Kevés szívfájdítóbb dolog létezik szülő számára, mint amikor azt tapasztalja, hogy a suliban bántják, kiközösítik a gyerekét. Az áldozat szégyenkezik, gyakran titkolja mindazt, amit...
(Forrás: családi net)
--
2021.10.16.
A pedagógusok szerint a kormány slendriánsága miatt fulladt kudarcba az első sztrájktárgyalásuk
A Pedagógus Szakszervezet (PSZ) felháborítónak tartja, hogy a közös sztrájkbizottságban nem volt nevesítve, csak a PDSZ. Így a levél Kisfaludy Lászlót csak a PDSZ-szel való tárgyalásra...
(Forrás: Mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep