Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. április 16. péntek, 3:09
Címkék:

Ládi Zsuzsa

Kérdések mindenféle alkalmakra

Osszuk meg egymással ötleteinket! Kolléganőnk, Ládi Zsuzsa, teszteket, vetélkedőn felhasználható kérdéseket küldött szerkesztőségünkbe azzal a szándékkal, hogy kipróbált feladatsorai másoknak is kedvet csinálnak kész osztálytermi anyagaik közlésére. A tízéves OFOE – áprilisi ajándékként – örömmel adja közre a honlap olvasóinak ezt a gazdag anyagot.

A fele sem igaz

Aki velem egyidős, az a tévéből jól ismeri ezt a műsort és a játékszabályokat. A fiatalabbak kedvéért azért elmondom, hogy működik ez az egész. Az eredeti változat szerint van egy játékvezető, aki felteszi a kérdéseket, és van három segédje, a), b) és c), akik a válaszokat olvassák fel. Szerencsésnek tartom, ha erre a feladatra kollégákat kértek fel, akik nemcsak felolvassák a leírt választ, hanem jól körbe tudják keríteni a mondanivalójukat, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne az, amit mondanak, vagyis: el tudják hitetni, hogy az ő válaszuk a helyes. Így lesz mókás a játék felnőttnek, gyereknek egyaránt. A versenyzőkből két nagy csapatot kell alakítani, akik a kérdés elhangzása után felkérik az egyik tanárt a válaszadásra, majd eldöntik, hogy elfogadják-e, amit mondott. A játékvezető ezután azonnal pontoz a következőképpen:

Jó válasz elfogadása: 2 pont.
Jó válasz el nem fogadása: 0 pont.
Rossz válasz el nem fogadása: 1 pont.
Rossz válasz elfogadása: –1 pont.

Adott kérdésszám után (ez a résztvevők számától, a kérdések számától és a versenyre szánt időtől is függ), győztest hirdetnek. A vesztes csapat kiesik, már csak nézheti a játékot, a győztes csapat feleződik, és így megy ez addig, amíg végül párharccá alakul a küzdelem. Ennek végén eldől, ki lesz a nyertes, és következhet az eredményhirdetés. Még egy apró megjegyzést hadd tegyek: a jó válasz minden kérdés esetén hangozzék el, hogy tanuljanak is valamit a gyerekek ebből az egészből.
Ha kevésnek találjátok a kérdéseket, kiegészíthetitek magatok is, vagy válogassatok a többi munkámból (Testmatek, Állati érdekességek). És még valami: ötleteket, kész munkákat ilyen vagy hasonló témában szívesen fogadnék én is.

A fele sem igaz – vetélkedő (versenyzői példány), pdf
A fele sem igaz – vetélkedő (játékvezetői példány), pdf

Állati érdekességek

Ezt az anyagot az internetről vettem, csak feladatlapként megformáztam. Így használható vetélkedőkön, versenyeken, akár biológiaórán is.

Állati érdekességek (versenyzői példány), pdf
Állati érdekességek (játékvezetői példány), pdf

Amit egy falusi gyereknek tudni illik

Ezt a feladatsort jó néhány évvel ezelőtt készítettem. Hátránya, hogy egy az egyben nem használható fel a helyi sajátosságok különbözősége miatt, de remélem, ötletadónak, gondolatébresztőnek jó! Számomra fontos a hagyományok őrzése, ápolása, a tanítványaimat is erre nevelem.

Hogyan használható ez a feladatsor? Osztályfőnöki órán, honismeretórán a tananyag része ez a téma, de helyismereti vetélkedő is szervezhető belőle. Kipróbáltam már gyereknapi akadályversenyen (természetesen akkor csak részleteiben), ahol az alsósok is részt vettek, nagyon élvezték, főleg az állathangokat és a régies szavakat.

Ha mondanivalótok, kérdésetek van a feladatokkal kapcsolatban, szívesen állok rendelkezésetekre, és várom a további ötleteiteket!

Amit egy falusi gyereknek tudni illik (pdf)

Gyufajátékok

Ezeket a játékokat az internetről gyűjtöttem, a gyerekek nagyon szeretik. Többféleképpen lehet játszatni: az egyik, ha valódi gyufákból rakják ki az alakzatokat, és úgy próbálkoznak a megoldással. A másik variáció a Smart Board-tábla, amellyel magam készítettem el a feladványokat. Rendkívül népszerű így, mert látványos, izgalmas (főleg, ha van tétje), a gondolkodás fejlesztéséről már nem is beszélek. Akinek tehát van interaktív táblája, egy kis időráfordítással könnyedén elkészítheti ebben a formában is, megéri!

Gyufajátékok (pdf)

Testmatek

Hány m2 bőrünk felszíne? Mennyi folyadékot izzadunk ki évente? Mennyi új sejtet termelünk percenként? Huszonnégy feleletválasztós kérdés az emberi test működéséről, melyek biológiaórán, iskolanapon vagy bármilyen játékos alkalommal felhasználhatók.

Testmatek (versenyzői példány), pdf
Testmatek (megoldás), pdf

Javaslataitokat várom, és jó szórakozást kívánok:
Ládi Zsuzsa

Egy üzenet

  1. Csilla szerint:

    Nem tudom eléggé kifejezni a hálámat és a köszöntemet!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep