Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022. június 11. szombat, 21:09

A mobiltelefonok mögött

Imre Katalin

A közelemben lévő gyereklány olykor 1-2 órára eltűnik a mobiltelefonjával, amit üveges szemekkel bámul. „Versenyeztünk a barátnőmmel – mondja – hogy ki olvas el több könyvet  egy 1 év alatt. Én nyertem 60-nal. Az a nyereményem, hogy kérhetek tőle egy könyvet.”  

Utólag derült ki, hogy mind a 60 könyvet a mobilján olvasta el, ráadásul angolul. Még később vált világossá, hogy a valóságban – az én szűk 50 éves valóságomban – egy-egy könyv terjedelme 7-800 oldal. Egészen pontosan 62 db 120-970 oldalas könyvet olvasott el egy naptári év alatt. Nem csak az oldalszámok állapíthatók meg, hanem a címek is listázhatóak annak az applikációnak a segítségével, amellyel a könyvek is olvashatók. Az élmény merőben más, mint a kézzel fogható, tapintható, szagolható papírkönyv esetében. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez az eredmény a pandémia alatti bezártság évében, digitális oktatás mellett született.) Miután visszaraktam az állam a helyére, a 16 éves gyereklány kapott egy Kindle-t (e-book olvasó), hogy könnyebben tudjon elolvasni másik 60 könyvet.

A versenyt elvesztő ifjú hölgyről még később derült ki, hogy Wattpad-on ír folytatásos történeteket.  Utánajárás után vált előttem világossá, hogy ez egy olyan internetes felület, ahol amatőr irodalmi alkotásokat is meg lehet osztani, mások számára olvashatóvá tenni. Magam is beleolvastam a 16 éves írásaiba, és megrökönyödtem az egyéni hangtól, a gördülékeny írásmódtól. A szerző az iskolapadban csöndes, visszahúzódó. Nagyon vágyik a magyartanára elismerésére, amit azóta sem kapott meg. Szülei sem tudják, hogy kislányuk a világhálón ír.

A múlt héten biológia órán az évvégi jegyeket egyeztettem 15 évesekkel. Egy örökké mobilozó, füzetét otthonhagyó, hebrencs ifjú erősen győzködött arról, hogy a jobbik jegyet adjam meg neki. Soroltam az érveket, hogy mi mindenért tartom igazságosabbnak a gyengébb jegyet. Majd genetika feladatokat gyakoroltunk, az órai munkáért jegyet lehetett kapni. A szeleburdi ifjú az egész órán valami nagyon színes, nagyon mozgó játékkal játszott a mobilján, mint ahogy gyakran máskor is. Majd nagy hirtelen letette a mobilt, kiperdült a tábla elé, és teljesen hibátlanul megoldotta a genetika példát. Kapott rá egy ötöst, és így az év végére meglett a jobbik jegye.

Tegnap megkérdeztem az osztályaimat, mit szeretnének, mitől éreznék majd jobban magukat a tanórákon? Az egyik osztály kémia óráján ennyit kért csupán a jövő tanévre: „Gyógyuljon meg a Tanárnő!”. Ez idő alatt majdnem minden diáknak ott volt a kezében a mobil. (Sőt, emlékeim szerint az enyémben is.) A telefont bámulva kiáltott fel azután az egyikük odafordulva az osztálytársához: „Hiszen neked ma van a születésnapod! Minden bizonnyal fészbukon vette ezt észre. Mire egy másik osztálytárs a kezében lévő mobilról elindított egy dalt, és Halász Judittal (!) együtt énekelve köszöntötték a szülinapost.

Sok ilyen meglepő élményem van a mai generáció „okoseszköz” használatával kapcsolatban.

Persze, rengeteg buktatója, árnyoldala is van a mobilozásnak, a közösségi média használatának. (A túlzás semmiben sem jó!)

Mégis teljesen biztos vagyok abban, hogy a mobiltelefonok mögött himbálódzó, imbolygó  fejek megismerhetőek és megszerethetőek.

Imre Katalin

  

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.10.03.
„Ha minden tanár feláll, felborul a rendszer. Álljatok fel, veletek vagyunk!” – ismét a kirúgott tanárokért tüntettek a Kölcseynél
Több százan öltöttek kockás ruhát, hogy szolidaritást vállaljanak a sztrájkjog ellehetetlenítése miatt polgári engedetlenséget választó pedagógusokkal.A korai időpont ellenére hétfő...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.10.02.
A fogyatékosság a középkorban. Csizmárné Gede Erika Judit írása
A középkori társadalom emberének képzeletét a „csoda” uralta. A „csodák” közé sorolódtak a különféle fogyatékossággal születetett gyermekek is. Jelenlétük az elképzelt lényekkel...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.10.02.
Diákonként havi nyolcezer forint segítséget vár a szülőktől egy budapesti iskola
A tanárok fizetése olyan alacsony, hogy több kollégájuknak megélhetési gondja van, ezért csak idén már a tanári gárdájuk 10 százaléka a hivatás elhagyására kényszerült. Ezzel elindult...
(Forrás: Infostart)
--
2022.09.29.
Bódis Kriszta – Hegymenet (podcast)
Hogyan működik az a program, amely egy reménytelen cigánytelepről is képes ott született gyerekeket az egyetemig elvezetni? És mi motiválja, mi hajtja a Van helyed rendszer megalkotóját munk...
(Forrás: Az élet, meg minden podcast)
--
2022.09.29.
L.Ritók Nóra: Amit a jövő hozhat
Ám ahhoz, hogy a családjukból kiemelt gyerekek stabilizálódjanak, nagyon erős szakmai segítség kellene. Ezek a kicsik-nagyok mind traumatizáltak, szörnyű dolgokon mentek keresztül, és egé...
(Forrás: viszont.hu)
--
2022.09.29.
Gyarmathy Éva: „A munka világa is kreatív agyakért kiált”
Fontos a tér, az alkotó klíma, de nem hiányozhat a kreativitásból a kidolgozás, a befektetendő munka – a kreatív működés „kemény része”. Meg kell tanulni módszeresen gondolkodni....
(Forrás: g7.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep