Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. július 1. csütörtök, 8:38

Hanczár Gergely

Rendhagyó ajánló az OFOE új kötetéről

A Történetek, módszerek – új nevelési kézikönyv osztályfőnököknek jó kis „pecsvörk” (patchwork) könyv krétaporos kezű osztályfőnököknek. Azoknak a pedagógusoknak való, akiket diákjaik életük végéig nem felejtenek el. Nem a megemlegetős fajtára gondolok persze. Arra az osztályfőnökre gondolok, aki tud és szeret és akar a diákjaival kirándulni, beszélgetni, vagy legalább emberként viszonyulni hozzájuk. Akinek fontos, hogy milyen emberek lesznek a diákjai. Aki a bürokratikus osztályfőnöki terheket legfeljebb szükséges rossznak tekinti, de semmiképp sem léte értelmének. Ezekről ugyanis szó sem esik benne.

Olyan könyv, amire nehéz azt mondani, hogy nincs rá idő. Mint egy körhinta. Senki nem mondja, hogy szívesen mennék a Vidám Parkba, de nincs időm rá. Szédítő! Sorra jönnek igazi tanárok, és mesélnek. Mondanám: tanítanak, de mégsem. Legalábbis nem a hagyományos értelemben. Ők valóban mesélnek, és együtt gondolkodnak velem. Mesélnek mobiltelefonokról, reklámokról, tetoválásról, internetes bennszülöttekről, agresszióról, falfirkákról, konfliktusokról és a saját gyerekkorukról is. Én pedig ráébredek, milyen közel vagyunk egymáshoz. Nem csak nekem volt tehát szerencsém antipedagógusokhoz húgyszagú iskolában. És rájövök arra is, hogy mennyiféleképpen lehet gondolkodni dolgokról, ha az ember éppen gondolkodni akar. Ha problémát megoldani akar, nem pedig egymásnak hápogni a kibírhatatlan fiatalokról.

Az a bizonyos MVP pajzs nem segít. És megint nem hagynak minket továbbmenni azzal, hogy: „áh, ez MásValaki Problémája”. Vegyük már észre, hogy kurvákat is nevelünk az iskolákban. A társadalom összes szennyét, nyomorát, sőt még az oktatási minisztériumunk legalját és legtetejét is mi neveltük. És ha minden kötél szakadt már, akkor az iskolának kellene még valamit tennie. De persze nem nagyon tud, illetve nem mindig, illetve általában nem. De mégis meg kellene próbálnia valahogy!

Mi neveltük azokat is, akik oly gyönyörűen kidolgozták a közoktatás szabályzóit, az osztályfőnöki bürokrácia részleteit, és azokat is, akik ezeket számon kérik rajtunk. És persze közoktatásunk produktuma az a szülői korosztály, amelyik most saját iskolai élményei alapján úgy bánik a tanárral, ahogy tapasztaljuk.

Mi neveltük azokat is, akik nemigen tudják megkülönböztetni a demokráciát a demagógiától. Valljuk be: ebben mi magunk sem állunk túl jól. Festőnek induló utcaseprőket is nevelünk. És persze olyan tanárokat is, akik a következő generáció festőit nevelik utcaseprőkké. Hát ez nagyszerű! És ezen ez a könyv semmit sem fog változtatni. Hiszen a könyvet és persze ezt az ajánlót pont azok nem fogják elolvasni, akiknek pedig tényleg nagyon kellene. Hiszen el sem hiszik, hogy erre szükségük lenne. S ha végül mégis belekezdenek, akkor sem értik a benne rejlő üzenetet.

Tudományos közlés nincs benne. A nagy ped-elmélészek pedig kritizálni szokták azokat, akik nem közelítenek elég tudományosan a nevelés ügyeihez. Hát kritizálják kedvükre, ha egyáltalán elolvassák ezt a kötetet. Ha egyáltalán akarnak ilyesmit olvasni.

Valóban „pecsvörk”. Igazából kézikönyvnek nevezi magát, mert rövid, mindenfelé kúszó fejezetek vannak benne. De ez minden, csak nem kézikönyv. Seregszemle. Digest. Gondolatszemle. Színes apró. Tárlatvezetés, olvasókönyv vagy valami hasonló. Annyiban mégis kézikönyv, hogy egy szuszra olvashatatlan, gondolkodni is kell közben. Meg utánanézni dolgoknak. Nethez szokott szemem hiányolja a szokásos „bővebben…” linket. Mert gyakran jól jött volna.

Ez a könyv gondolatokat közöl. Akinek füle van, megérti, akinek agya van, továbbgondolja, akinek osztálya van, használni fogja. Nehéz olvasnivaló azért, mert kikényszerít egyfajta szemléletváltást. Én elolvastam, bár nem vagyok már tanár. Tettem tehát egy pici lépést annak érdekében, hogy naprakész legyek. Legalábbis annyira, hogy tudjam: mennyi minden létezik az iskola világában, amiről nem is tudok.

Hanczár Gergely

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep