Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. július 1. csütörtök, 8:38

Hanczár Gergely

Rendhagyó ajánló az OFOE új kötetéről

A Történetek, módszerek – új nevelési kézikönyv osztályfőnököknek jó kis „pecsvörk” (patchwork) könyv krétaporos kezű osztályfőnököknek. Azoknak a pedagógusoknak való, akiket diákjaik életük végéig nem felejtenek el. Nem a megemlegetős fajtára gondolok persze. Arra az osztályfőnökre gondolok, aki tud és szeret és akar a diákjaival kirándulni, beszélgetni, vagy legalább emberként viszonyulni hozzájuk. Akinek fontos, hogy milyen emberek lesznek a diákjai. Aki a bürokratikus osztályfőnöki terheket legfeljebb szükséges rossznak tekinti, de semmiképp sem léte értelmének. Ezekről ugyanis szó sem esik benne.

Olyan könyv, amire nehéz azt mondani, hogy nincs rá idő. Mint egy körhinta. Senki nem mondja, hogy szívesen mennék a Vidám Parkba, de nincs időm rá. Szédítő! Sorra jönnek igazi tanárok, és mesélnek. Mondanám: tanítanak, de mégsem. Legalábbis nem a hagyományos értelemben. Ők valóban mesélnek, és együtt gondolkodnak velem. Mesélnek mobiltelefonokról, reklámokról, tetoválásról, internetes bennszülöttekről, agresszióról, falfirkákról, konfliktusokról és a saját gyerekkorukról is. Én pedig ráébredek, milyen közel vagyunk egymáshoz. Nem csak nekem volt tehát szerencsém antipedagógusokhoz húgyszagú iskolában. És rájövök arra is, hogy mennyiféleképpen lehet gondolkodni dolgokról, ha az ember éppen gondolkodni akar. Ha problémát megoldani akar, nem pedig egymásnak hápogni a kibírhatatlan fiatalokról.

Az a bizonyos MVP pajzs nem segít. És megint nem hagynak minket továbbmenni azzal, hogy: „áh, ez MásValaki Problémája”. Vegyük már észre, hogy kurvákat is nevelünk az iskolákban. A társadalom összes szennyét, nyomorát, sőt még az oktatási minisztériumunk legalját és legtetejét is mi neveltük. És ha minden kötél szakadt már, akkor az iskolának kellene még valamit tennie. De persze nem nagyon tud, illetve nem mindig, illetve általában nem. De mégis meg kellene próbálnia valahogy!

Mi neveltük azokat is, akik oly gyönyörűen kidolgozták a közoktatás szabályzóit, az osztályfőnöki bürokrácia részleteit, és azokat is, akik ezeket számon kérik rajtunk. És persze közoktatásunk produktuma az a szülői korosztály, amelyik most saját iskolai élményei alapján úgy bánik a tanárral, ahogy tapasztaljuk.

Mi neveltük azokat is, akik nemigen tudják megkülönböztetni a demokráciát a demagógiától. Valljuk be: ebben mi magunk sem állunk túl jól. Festőnek induló utcaseprőket is nevelünk. És persze olyan tanárokat is, akik a következő generáció festőit nevelik utcaseprőkké. Hát ez nagyszerű! És ezen ez a könyv semmit sem fog változtatni. Hiszen a könyvet és persze ezt az ajánlót pont azok nem fogják elolvasni, akiknek pedig tényleg nagyon kellene. Hiszen el sem hiszik, hogy erre szükségük lenne. S ha végül mégis belekezdenek, akkor sem értik a benne rejlő üzenetet.

Tudományos közlés nincs benne. A nagy ped-elmélészek pedig kritizálni szokták azokat, akik nem közelítenek elég tudományosan a nevelés ügyeihez. Hát kritizálják kedvükre, ha egyáltalán elolvassák ezt a kötetet. Ha egyáltalán akarnak ilyesmit olvasni.

Valóban „pecsvörk”. Igazából kézikönyvnek nevezi magát, mert rövid, mindenfelé kúszó fejezetek vannak benne. De ez minden, csak nem kézikönyv. Seregszemle. Digest. Gondolatszemle. Színes apró. Tárlatvezetés, olvasókönyv vagy valami hasonló. Annyiban mégis kézikönyv, hogy egy szuszra olvashatatlan, gondolkodni is kell közben. Meg utánanézni dolgoknak. Nethez szokott szemem hiányolja a szokásos „bővebben…” linket. Mert gyakran jól jött volna.

Ez a könyv gondolatokat közöl. Akinek füle van, megérti, akinek agya van, továbbgondolja, akinek osztálya van, használni fogja. Nehéz olvasnivaló azért, mert kikényszerít egyfajta szemléletváltást. Én elolvastam, bár nem vagyok már tanár. Tettem tehát egy pici lépést annak érdekében, hogy naprakész legyek. Legalábbis annyira, hogy tudjam: mennyi minden létezik az iskola világában, amiről nem is tudok.

Hanczár Gergely

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.06.14.
Az osztályzás viccé vált, ősztől változás kell az iskolákban
„A frontális oktatásról már régen kiderült, hogy idejétmúlttá vált. Bizonyítottan hatékonyabb, ha a gyerekek párokban, csoportokban dolgozhatnak, ha közük van egymáshoz a tevékenysé...
(Forrás: index)
--
2021.06.14.
Gulyás Márton: A putyini mintára készült homofób törvény végszavazását bojkottálni kell
Ahogy azt a Patent Egyesület helyesen és éleslátásról tanúbizonyságot téve megjegyezte (szó szerint idézem): „a kormány a kiskorúak védelme mögé bújva lehetetlenítené el az iskolai...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.06.13.
Zselici vallomások. Visszatekintés egy pedagóguspálya alkonyán az eszmélés éveire. Szücs-Gáspár Borbála írása
Látom magamat a zselici dombok között kószálni, a meggyfa tetején kemencében sütött kenyérrel a kezemben pirosló gyümölcsöt enni. Látom az árkot, ahol „ároklityást” játszottunk...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.06.13.
A pedagógusok mentális felépüléséről is gondoskodni kell a nyári szünetben
Megindult a visszaszámlálás, mindössze két nap maradt hátra a tanévből, amely – a tavalyihoz hasonlóan – idén is rendhagyó volt. A digitális oktatás a pedagógusok, a diákok és a sz...
(Forrás: index)
--
2021.06.13.
Milliárdos profitot hozott a nyögvenyelősen működő digitális oktatás
Bár az iskolák informatikai rendszere nem bírta a digitális oktatás terhelését, de a rendszer fejlesztésében és üzemeltetésében részt vevő eKréta Informatikai és SDA Informatika Zrt.-...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.06.13.
A szólásszabadság és a gyermekjogok védelmében
A lényeg, hogy a környezeti hatásoknak nem egyszerűen szerepe van, hanem döntő többség esetén az a nagyobb súlyú. A környezeti hatások értelemszerűen gyermekkoriak, mivel akkor formáló...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep