Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. szeptember 8. szerda, 20:30
Címkék:

Film az innovációról

Az innovációról szóló oktatófilm az ún. UTANPOT projekt keretében készült el. A projektről részletes tájékoztatás olvasható az INNOVA honlapján és a Facebookon. Az új taneszközt jelenleg 60 iskolában tesztelik. A film feldolgozását segítő tanári útmutató honlapunkról is letölthető. Az OFOE munkatársai pedagógiai szakértőkként vesznek részt a munkacsoportban.

Részletek az útmutató bevezetőjéből

Az utóbbi években divattá vált az innováció mellett kiállni és az innováció lelkes támogatójaként megjelenni. A divat világa izgalmas, sőt, a divat egyike a legkreatívabb iparágaknak, ugyanakkor igen múlékony érdemeket is produkál (idézzük fel egy pillanatra az iskolákat is elárasztó úgynevezett patacipőt: annak idején ügyes termékinnováció volt, aztán bő egy év alatt kiment a divatból; a tanár kollégák bizonyára végtelen számú egyéb példát tudnak felidézni). A patacipők divatjával ellentétben az innovációk komplex, a tudomány, a technológia és a kreativitás világával összefonódó jelensége nem a tiszavirág életű csillogást és a feledés jótékony homályát érdemli. A „Neked pörög a dob!” filmek alapötlete már évekkel azelőtt megszületett, hogy megkezdődött volna az innováció szónak a talán még nem végzetes hazai amortizációja. Csaknem 15 év innováció-kutatási és 3 év pedagógiai tapasztalata az alábbi három hazai problémára hívta fel a figyelmet, melyekkel kapcsolatban a célszerű beavatkozási szintnek az iskola, mégpedig a 7. évfolyammal induló korosztály tűnt. Magyarországon nem, vagy messze nem eléggé érzékeljük, hogy az innováció:

  • mennyi mindent meghatároz a személyes életünkben;
  • mekkora társadalomformáló ereje és jelentősége van;
  • (ha nem is kellő mértékben és hangsúllyal, de) Magyarországon is jelen van, és rajtunk, illetve főleg a fiatalokon múlik, hogy mennyire használjuk az újításokat és ötleteinket személyes életünk és tágabb közösségünk jólétének javítására.

Reményeink szerint a választott filmes megoldás alkalmas lesz arra, hogy felkeltse és ébren tartsa a legkülönbözőbb érdeklődésű diákok és tanáraik figyelmét, vitákat gerjesszen, és változatos feldolgozási módok megvalósítására ösztönözzön. Ehhez a jelen Útmutató ad ugyan némi muníciót, de – hasonlóan az innovációkhoz, amelyek esetében kimutatható az egyedi helyzetek közötti különbségek jelentősége – a taneszköz felhasználásánál is egyedi megoldások születnek majd. (Borsi Balázs)

4 üzenet

  1. márta szerint:

    Mi megnéztük és megbeszéltük az osztályommal a filmet. Érdekes dolgot tapasztaltam. Akkor nem nagyon mutattak lelkesedést, érdeklődést, ímmel-ámmal vettek részt a beszélgetésben. Magyarul: többet vártam tőlük. Érdekes viszont, hogy most miután eltelt kb. 2 hét a legutolsó beszélgetés óta, egyre gyakrabban térnek vissza rá, különféle célzásokkal, utalásokkal. Csak néhány példát említenék: ma megfenyegettem őket, hogy ha nem változtatnak a viselkedésükön, én is stílust váltok. Mi van tanárnő, innováció? – volt a válaszuk. Vagy: múlt héten fodrásznál voltam. Másnap reggel: Tanárnő, innováció?
    Úgy veszem észre időre volt szükségük, hogy leülepedjen, hogy megemésszék. Lehet, hogy a kérdőíveket is érdemes lenne mondjuk az őszi és a téli szünet között mégy egyszer kitöltetni? na jó, ez csak egy eszement ötlet a részemről. 🙂

  2. Borsi Balázs szerint:

    Kedves Márta!

    Érdekes, amit tapasztalt. Egy ütemben nézték meg a 3*20 perces filmeket? Diákjai "interaktív" beszélgetésre máskor sem vállalkoznak? És bár nehéz megbecsülni, magát a filmet is unták, vagy az valamilyen szinten lekötötte őket?

  3. márta szerint:

    Kedves Balázs!
    Bocsi hogy csak késve válaszolok.
    Az első két részt gyakorlatilag egymás után néztük meg és beszéltük meg, viszont az órarend miatt a harmadikat csak 10 nap múltán sikerült.
    Kommunikatív osztály, gyakran szoktunk különféle interaktív foglalkozásokat tartani, a harmadik résznél szerintem az idegen személy jelenléte volt inkább, ami feszélyezte őket. Viszont az első két résznél csak én voltam, ezért nem értettem igazán a passzivitásukat.
    Azt sem mondhatom, hogy unták volna a filmet, na jó természetesen voltak, akiket nem igazán érdekelt, de ezek más filmmel is így lettek volna.
    Ezért is írtam, hogy szerintem le kellett ülepedjen bennük az egész.

  4. Borsi Balázs szerint:

    Kedves Márta!

    Köszönöm szépen a választ. Én most hétvégén levetítettem közgazdász tanároknak, és egyöntetű volt a vélemény, hogy a film esetenként "elitista", azaz olykor az "átlag" diákok élethelyzetétől, nyelvezetétől messze áll. Elképzelhető, hogy ez összefügg a tapasztaltakkal. Folyik a 2. körös kérdőívek feldolgozása, kíváncsian várom az eredményeket – ha kimutatható valami, lehet, hogy okosabbak leszünk valamivel. Üdvözlettel: Borsi Balázs

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.02.08.
Megvolt a sztrájk (megint), hogyan tovább (újra)? (videóval)
Évek óta zajlik - hol nagyobb, hol kisebb intenzitással - az oktatási tiltakozás. Mit tanultunk az elmúlt évekből? Számtalan eszközzel igyekeztek pedagógusok, diákok és szülők is felhí...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.02.08.
Sokat \"gépezik\" a gyerek? Szülői kisokos készült
\"A biztonságosabb internet felé az első lépést a szülő teheti meg, ha beszélget gyermekével a témáról. Megtalálni a közös hangot, feltenni az első kérdést azonban nem könnyű feladat...
(Forrás: Infostart)
--
2023.02.08.
Majdnem minden második gyerek találkozott már 18+-os tartalommal az interneten
A Yettel digitális oktatási programja, a ProSuli megbízásából készült felmérés megerősítette, hogy már a 7–12 évesek is aktívan használják a közösségi médiát, pedig egyes platformok...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.02.07.
Intenzív szülősködés: a gyerekek nem lesznek boldogabbak tőle, az egyenlőtlenségeket viszont biztosan fenntartja
A gyereknevelés a 21. században nem magánügy, hanem képzett szakemberek felügyeletére bízott társadalmi tényező. És bár a gyereknevelés pszichologizálása már a 19. század végén elkezd...
(Forrás: Qubit)
--
2023.02.07.
Óriási érzelmi és anyagi terhet ró a családokra az intenzív gyereknevelés, de ha nem tesznek meg mindent a gyerekük jövőjéért, senki más nem fog
A gyerekközpontúsággal is összeköthető, hogy a gyerek jövője, sorsa ennyire fontos lett. A neoliberális szemléletben ez egyfajta befektetés is az államok részéről, hogy később minél...
(Forrás: Népszava)
--
2023.02.07.
Tiltakozások a közoktatásban: honnan jövünk, merre tartunk?
Ha még sokáig tiltakozunk, megoldhatjuk a közoktatás problémáit? Miért nem sikerült eddig elérni a céljainkat, és mit csinálhatnánk másképp? Sokan keressük a választ ezekre a kérdésekre...
(Forrás: Szülői Hang)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep