2010. szeptember 14. kedd, 14:58
Peer Krisztina – Földes Petra:
Nyári kalandozás a határon túl
2010 nyarán számos határon túli képzést vezettünk az OFOE programjai sorában.
Ahol jártunk
Komárom: Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége XIX. Nyári Egyeteme –Osztályfőnöki kompetenciák fejlesztése
Földes Petra nyitóelőadása (ppt)
Gaal Gertrúd csoportvezető beszámolója
Gálfi Mária beszámolója a Dunatáj című hetilapban
Csíkszereda: Bolyai Nyári Akadémia 2010 –– Tapasztalati tanulás élménypedagógiai módszerekkel

Nagykovácsi: Magyar Köztársaság Oktatási és Kulturális Minisztériumának Határon Túli Magyarok Titkársága a Balassi Intézet közreműködésével –– Tapasztalati tanulás – élménypedagógia

Nemesócsa, Gúta és Érsekújvár: Tanév eleji nevelőtestületi csapatépítés

Célként tűztük ki
A képzések célja a kompetenciák fejlesztésén túl az élménypedagógia eszköztárának megismerése, a tapasztalati tanulás összetevőinek tudatosítása, a hétköznapi pedagógiai gyakorlatban alkalmazható élménypedagógiai módszerek sajátélményű megtapasztalása volt. A résztvevők tapasztalatokat és ismereteket szereztek a csoportdinamika jellegzetességeiről és a vezetői magatartásokról, ami hozzásegíti őket ahhoz, hogy pedagógusi munkájukban tudatosabban viszonyuljanak a csoporthoz (osztályhoz), és saját csoportvezetői szerepükhöz.
Nem titkolt célunk volt emellett a pedagógusok rekreációja, a csapatépítés is.


A képzés során a résztvevők megismerhették a tapasztalati tanulási ciklust, és gyakorolták az élménypedagógiai foglalkozások vezetéséhez szükséges pedagógiai módszereket. Tudatosabbá váltak a csoport állapotának és fejlettségének megfelelő feladatok megválasztásában, az adekvát vezetői magatartás megjelenítésében.

Amit csináltunk
Pedagógusként, osztályfőnökként csoportokkal dolgozunk, ám nem mindig használjuk kellő tudatossággal az ebben rejlő lehetőségeket. Az osztály kezdetben egyénekből álló közösség, ami folyamatosan alakul, változik, és a megfelelő vezetői hatások nyomán valóban csoporttá kovácsolódik. Ennek a csoportnak minden esetben célja a tagok személyiségének és önismeretének fejlesztése, a tágabb értelemben vett tanulás és a társas készségek fejlesztése. Nem spontán módon, hanem a vezető irányításával tudatosan, a fenti célok mentén alakul. Csoportdinamikai szempontból végighalad azon a természetes csoportfejlődési folyamaton, ami elkerülhetetlen valamennyi csoport életében. A csoport az elérni kívánt célját minden esetben önmaga, a saját erőforrásaiból valósítja meg, és ideális esetben mindez nem egyéni, hanem közösségi szinten történik.


Miközben a képzés során a csoport maga is végighalad az alakulás-szerveződés-alkotás-búcsú fázisain és így saját élményként is tapasztalja a csoportdinamikai folyamatokat, az alábbi tartalmi egységeket, „tananyagot” dolgozzuk fel:
A csoport és a vezető kapcsolata
- A csoportok kialakulásának fázisai, jellegzetességei
- A csoportképződés szabályai
- Az egyén szerepe a csoportban
- A vezető helye a csoportban
- A vezetési stílusok és vezetői attitűdök
- A megváltozott tanárszerep (a tanár mint facilitátor)
Konfliktuskezelés csoportban
- Az agresszió természete
- A konfliktuskezelés stratégiái és a szituációs vezetési technikák
- Konfliktusmegoldás csoportban
Közösségi értékek megteremtése, a tapasztalatok beépítése a mindennapi gyakorlatba
- Együttműködés, bizalom kialakítása a csoportban
- Az alapvető értékek megteremtése és stabilizálása a közösségben
A képzésen tanultak hasznosításának, saját pedagógiai gyakorlatba való beépítésének megtervezése

Csoportvezetőként nagyszerűen éreztük magunkat a képzéseken! Büszkék vagyunk a résztvevőktől kapott visszajelzésekre, ami megerősít minket abban, hogy jó úton vagyunk, és kellő kihívást jelent a további tanuláshoz, önképzéshez. Itt is el kell azonban mondanunk, hogy csoport nélkül nincs sikeres folyamat – ezért ezúton is szeretnénk megköszönni azt a nyitottságot és aktivitást, amit a képzéseinken részt vevők kifejtettek a közös cél érdekében.
Élménypedagógia szakirodalom
Kaposi László: Játékkönyv (Marczibányi Téri Művelődési Ház, Budapest, 2002)
Kispéter Andrea – Sövényházy Edit: Élménypedagógia – Csapatépítő játékok ( Bába Kiadó, Szeged, 2009)
Lohász Cecília – Söregi Viktória szerk.: Több mint játék – Szabadtéri játékok gyerekeknek és fiataloknak (Természetjáró Fiatalok Szövetsége, Budapest, 2009)
Lovász Károly: Élménypedagógia (Lectum Kiadó, Szeged, 2005)
Matthew D. Liddle: Tanítani a taníthatatlant – Élménypedagógiai Kézikönyv (Pressley Ridge Magyarország Alapítvány, Budapest, 2008)
Tóth Julianna – Szűcs Katalin – Miklósi Balázs: Hogy valóban élmény legyen! Problémás gyerekek bevonása a nevelési folyamatokba az élménypedagógia eszközeivel (In.: Tanári Létkérdések, Raabe Kiadó, Budapest, 2009. szeptember)
Tóth Julianna: A gyermekvédelmi szakellátásban élők speciális helyzete – Élménypedagógia a gyermekotthonokban (Család, Gyermek, Ifjúság, Budapest, 2007/2. )
A témával kapcsolatos hasznos linkek
www.pressleyridge.org/magyarorszag
http://elmenyakademia.hu/
http://www.outwardbound.hu/
www.kalandokesalmok.hu
http://szabadidoszervezo.net/szasz/
Gratulálunk Petrának és Krisztinek a rendkívül tartalmas és színvonalas programhoz. Ráadásul a kép nem teljes, hiszen az OFOE a felsoroltakon kívül Kassán és Szabadkán is tartott igen sikeres tréningeket az idei Nyári Egyetemen, illetve Nyári Akadémián. Kassán Török Ildikóval, Szabadkán Mandák Csabával együtt keltettük jó hírét az egyesületnek. Mindenhová vissza várnak bennünket…