Egy új magyar film középiskolásokról középiskolásoknak
Kedves Pedagógusok,
szeretnénk figyelmükbe ajánlani a Kárpáti György Mór Jövő nyár című, új filmjét, amely 2023. január 12-től kerül a mozikba.
Témája a tizenéveskori krízis, az öngyilkosság és a gyászfeldolgozás, egy gimnáziumi osztály történetén keresztül. A film a szervezett iskolai mozilátogatásokon, közönségtalálkozókon alkalmat adhat a kérdéskörről való beszélgetésre.
A filmet novemberben, premier előtt levetítettük középiskolás diákoknak és tanáraiknak. Az itt látható videóban ők beszélnek a filmélményről:
A film szinopszisa
Milán, a 18 éves nyughatatlan gimnazista nyári táborban vesz részt osztálytársaival. Szerelmi háromszög kezd el alakulni közte, Anna és Dani között. A három fiatal a társaságból kiválva a saját útját járja. Az események váratlan fordulatot vesznek, és a táborban történtek egy életre nyomot hagynak bennük. Egy év elteltével az osztály visszatér a kirándulás helyszínére, már Milán nélkül. A Jövő nyár története a tinédzser fiú öngyilkosságának lehetséges okai, és annak feldolgozása körül forog.
A rendező, Kárpáti György Mór korábbi kisfilmje, a Gólyatábor (2016) szintén a kései tizenéves korosztályról mesélt. A rendező így nyilatkozik a témaválasztásról: „A gyerekkor és a felnőttkor közötti dinamikus lét a változás korszaka. Érdekelnek ezek az elemibb élethelyzetek, a fiatal közösségek. Néha jobban, mint a felnőttek problémái.”
Teaser előzetes:
A Jövő nyár készítésének folyamatáról (részletek a film sajtókönyvéből)
Ahogy az a Központi Statisztikai Hivatal közleményében olvasható,
a 2020-as évben a Covid-19 pandémia megnövelte az önbántó viselkedések számát hazánkban. Az elzártság, az egyedüllét, a beteg szerettek elvesztése negatív módon befolyásolta sok ember mentális egészségét, és bár folyamatosan működnek lelkisegély-szolgálatok, a világjárvány okozta stresszt nem mindenki tudta kezelni. Az alkotócsapat elsősorban emiatt kezdett el a szuicid viselkedés témájával foglalkozni, ennek a jelenségnek a mélyére ásni.
A Jövő nyár úgy járja körbe egy tizenéves fiú öngyilkosságának történetét, hogy közben nem válik didaktikussá vagy túlzóvá. A film fejlesztése során koncepció volt, hogy Milán kálváriájának folyamatát töredékesen látjuk, és főként visszaemlékezésekből tudjuk meg, mi válthatta ki a tragédiát. A forgatókönyv megírásában Petrányi Viktória producer és Lányi Zsófi dramaturg segítette a rendező munkáját. „Szoros, intenzív alkotói közösség van közöttünk Vikivel és Zsófival. Minden ötletemet átbeszélem velük. Hozok egy szöveget, és ők reflektálnak az anyagra. Biztonságban érzem magam a közös munka során” – meséli György. A fejlesztésnél Horváth Lili Olga pszichológussal konzultáltak az alkotók, hogy többet megtudjanak arról, milyen előjelei vannak a szuiciditásnak, mi vezet valakit egy ilyen tett végrehajtásához.
A Jövő nyár két tábori részből, a Milán halála előtti eseményekből, és az azt követő évből áll. Mivel a film nagy része iskolai táborban játszódik, így fontos volt, hogy autentikus, fiatal szereplők formálják meg a diákokat. A történet középpontjában álló három karakter, Milán, Anna és Dani együtt szöknek el az erdei kirándulásról. Az Annát alakító Bukovszky Orsi a forgatás idején elsőéves volt a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, míg a Danit alakító Brezovszky Dániel és a Milánt megformáló Liber Ágoston másodévesek. A rendező úgy emlékszik vissza, izgalmas volt velük együtt dolgozni, főleg, mert kevés filmes tapasztalattal rendelkeztek.
A casting során több mint 100 fiatallal találkozott György, és végül 22 diák lett a filmbeli osztály tagja. Az első meghallgatást a járvány miatt egy parkban tartották. Sokkal jobb volt így, mint egy neonfényes teremben, hiszen maga a film is a természetben játszódik, akárcsak a rendező nagy sikerű, 2011-es kisfilmje, a Berlinale versenyprogramjában szerepelt Erdő. A beszélgetések során nemigen volt olyan fiatal, akinek ne lett volna közeli vagy távoli érintettsége az önbántó viselkedésessel kapcsolatban. A castingban segített Szokol Jutka színházrendező, illetve később elkísérte a stábot a forgatásra, ahol workshopot tartott a szereplőknek. Amíg a három főszereplővel zajlott a forgatás, Jutka a többieknek tartott improvizációs foglalkozást.
A forgatás előtti nyáron többször összegyűlt beszélgetni a színészcsapat. Nem voltak konkrét feladataik, a rendezőnek ilyenkor az volt a fontos, hogy a fiatalok megismerjék egymást. A diákok kíváncsiak, nyitottak voltak, kezdtek összekovácsolódni, és egy idő után valódi osztályközösséggé váltak. A találkozók során mindenki elmesélte saját tapasztalatait és élményeit. Horváth Lili Olga az improvizációk után leült a fiatalokkal, és beszélgetett velük az érzéseikről. Sokat számított a diákoknak, hogy egy szakértőt érdekli a véleményük, visszajelzéseket ad, és fontos tudnivalókat elmond ezzel a tragikus jelenséggel kapcsolatban.
A Jövő nyár nem szolgál megoldással vagy általános érvényességű igazsággal. Célja, hogy diskurzust indítson el az öngyilkosság témájával kapcsolatban. Az ilyen tragédiákra sokszor nincsenek konkrét okok, magyarázatok, és a film sem erre keresi a választ. Inkább bemutatja, mit okoz egy ilyen trauma a közösségben. „Egy a filmhez hasonló, osztályközösséget érintő veszteségnél a közösség tagjai sokféle, akár egymástól látszólag nagyon különböző módon reagálhatnak. Segíthet annak a kimondása, hogy nincsen ”helyes” módja vagy tempója annak, ahogy ilyenkor érezni ”kell”. Segíthet, ha van lehetőség közösségként is foglalkozni a történtekkel, közösen keresni azokat a formákat, rítusokat, amit az adott csoport önazonosnak tud érezni, ami számukra segíteni tudja az események megértését és feldolgozását, és amiben mindenki saját igénye és teherbírása szerint vehet részt” – fejti ki gondolatait Horváth Lili Olga pszichológus, a rendező konzulense.
Ezt a komplex és megterhelő folyamatot mutatja be a Jövő nyár azoknak a szemszögéből, akik a veszteséget megélték. A rendezőnek fontos, hogy a szülők, tanárok, diákok körében felmerüljön ez a téma, és ne kezeljék tabuként a mentális problémákat. Azzal, ha szembenézünk e nehéz és fájdalmas jelenséggel, talán még időben észrevehetővé válnak a túlzóan negatív gondolatok első jelei.
2023.11.21. A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel... (Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21. Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg... (Forrás: Eduline)
2023.07.15. Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur... (Forrás: Index)