Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022. november 30. szerda, 13:57

Egy új magyar film középiskolásokról középiskolásoknak

Kárpáti György Mór, a film rendezője

Kedves Pedagógusok,

szeretnénk figyelmükbe ajánlani a Kárpáti György Mór Jövő nyár című, új filmjét, amely 2023. január 12-től kerül a mozikba.

Témája a tizenéveskori krízis, az öngyilkosság és a gyászfeldolgozás, egy gimnáziumi osztály történetén keresztül. A film a szervezett iskolai mozilátogatásokon, közönségtalálkozókon alkalmat adhat a kérdéskörről való beszélgetésre.

A filmet novemberben, premier előtt levetítettük középiskolás diákoknak és tanáraiknak. Az itt látható videóban ők beszélnek a filmélményről:

A film szinopszisa

Milán, a 18 éves nyughatatlan gimnazista nyári táborban vesz részt osztálytársaival. Szerelmi háromszög kezd el alakulni közte, Anna és Dani között. A három fiatal a társaságból kiválva a saját útját járja. Az események váratlan fordulatot vesznek, és a táborban történtek egy életre nyomot hagynak bennük. Egy év elteltével az osztály visszatér a kirándulás helyszínére, már Milán nélkül. A Jövő nyár története a tinédzser fiú öngyilkosságának lehetséges okai, és annak feldolgozása körül forog.

A rendező, Kárpáti György Mór korábbi kisfilmje, a Gólyatábor (2016) szintén a kései tizenéves korosztályról mesélt. A rendező így nyilatkozik a témaválasztásról: „A gyerekkor és a felnőttkor közötti dinamikus lét a változás korszaka. Érdekelnek ezek az elemibb élethelyzetek, a fiatal közösségek. Néha jobban, mint a felnőttek problémái.”

Teaser előzetes:

A Jövő nyár készítésének folyamatáról (részletek a film sajtókönyvéből)

Ahogy az a Központi Statisztikai Hivatal közleményében olvasható,

a 2020-as évben a Covid-19 pandémia megnövelte az önbántó viselkedések számát hazánkban. Az elzártság, az egyedüllét, a beteg szerettek elvesztése negatív módon befolyásolta sok ember mentális egészségét, és bár folyamatosan működnek lelkisegély-szolgálatok, a világjárvány okozta stresszt nem mindenki tudta kezelni. Az alkotócsapat elsősorban emiatt kezdett el a szuicid viselkedés témájával foglalkozni, ennek a jelenségnek a mélyére ásni.

A Jövő nyár úgy járja körbe egy tizenéves fiú öngyilkosságának történetét, hogy közben nem válik didaktikussá vagy túlzóvá. A film fejlesztése során koncepció volt, hogy Milán kálváriájának folyamatát töredékesen látjuk, és főként visszaemlékezésekből tudjuk meg, mi válthatta ki a tragédiát. A forgatókönyv megírásában Petrányi Viktória producer és Lányi Zsófi dramaturg segítette a rendező munkáját. Szoros, intenzív alkotói közösség van közöttünk Vikivel és Zsófival. Minden ötletemet átbeszélem velük. Hozok egy szöveget, és ők reflektálnak az anyagra. Biztonságban érzem magam a közös munka során” – meséli György. A fejlesztésnél Horváth Lili Olga pszichológussal konzultáltak az alkotók, hogy többet megtudjanak arról, milyen előjelei vannak a szuiciditásnak, mi vezet valakit egy ilyen tett végrehajtásához.

A Jövő nyár két tábori részből, a Milán halála előtti eseményekből, és az azt követő évből áll. Mivel a film nagy része iskolai táborban játszódik, így fontos volt, hogy autentikus, fiatal szereplők formálják meg a diákokat. A történet középpontjában álló három karakter, Milán, Anna és Dani együtt szöknek el az erdei kirándulásról. Az Annát alakító Bukovszky Orsi a forgatás idején elsőéves volt a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, míg a Danit alakító Brezovszky Dániel és a Milánt megformáló Liber Ágoston másodévesek. A rendező úgy emlékszik vissza, izgalmas volt velük együtt dolgozni, főleg, mert kevés filmes tapasztalattal rendelkeztek.

A casting során több mint 100 fiatallal találkozott György, és végül 22 diák lett a filmbeli osztály tagja. Az első meghallgatást a járvány miatt egy parkban tartották. Sokkal jobb volt így, mint egy neonfényes teremben, hiszen maga a film is a természetben játszódik, akárcsak a rendező nagy sikerű, 2011-es kisfilmje, a Berlinale versenyprogramjában szerepelt Erdő. A beszélgetések során nemigen volt olyan fiatal, akinek ne lett volna közeli vagy távoli érintettsége az önbántó viselkedésessel kapcsolatban. A castingban segített Szokol Jutka színházrendező, illetve később elkísérte a stábot a forgatásra, ahol workshopot tartott a szereplőknek. Amíg a három főszereplővel zajlott a forgatás, Jutka a többieknek tartott improvizációs foglalkozást.

A forgatás előtti nyáron többször összegyűlt beszélgetni a színészcsapat. Nem voltak konkrét feladataik, a rendezőnek ilyenkor az volt a fontos, hogy a fiatalok megismerjék egymást. A diákok kíváncsiak, nyitottak voltak, kezdtek összekovácsolódni, és egy idő után valódi osztályközösséggé váltak. A találkozók során mindenki elmesélte saját tapasztalatait és élményeit. Horváth Lili Olga az improvizációk után leült a fiatalokkal, és beszélgetett velük az érzéseikről. Sokat számított a diákoknak, hogy egy szakértőt érdekli a véleményük, visszajelzéseket ad, és fontos tudnivalókat elmond ezzel a tragikus jelenséggel kapcsolatban.

A Jövő nyár nem szolgál megoldással vagy általános érvényességű igazsággal. Célja, hogy diskurzust indítson el az öngyilkosság témájával kapcsolatban. Az ilyen tragédiákra sokszor nincsenek konkrét okok, magyarázatok, és a film sem erre keresi a választ. Inkább bemutatja, mit okoz egy ilyen trauma a közösségben. „Egy a filmhez hasonló, osztályközösséget érintő veszteségnél a közösség tagjai sokféle, akár egymástól látszólag nagyon különböző módon reagálhatnak. Segíthet annak a kimondása, hogy nincsen ”helyes” módja vagy tempója annak, ahogy ilyenkor érezni ”kell”. Segíthet, ha van lehetőség közösségként is foglalkozni a történtekkel, közösen keresni azokat a formákat, rítusokat, amit az adott csoport önazonosnak tud érezni, ami számukra segíteni tudja az események megértését és feldolgozását, és amiben mindenki saját igénye és teherbírása szerint vehet részt” – fejti ki gondolatait Horváth Lili Olga pszichológus, a rendező konzulense.

Ezt a komplex és megterhelő folyamatot mutatja be a Jövő nyár azoknak a szemszögéből, akik a veszteséget megélték. A rendezőnek fontos, hogy a szülők, tanárok, diákok körében felmerüljön ez a téma, és ne kezeljék tabuként a mentális problémákat. Azzal, ha szembenézünk e nehéz és fájdalmas jelenséggel, talán még időben észrevehetővé válnak a túlzóan negatív gondolatok első jelei.

Facebook oldal

Instagram oldal

Forgalmazó, további információ: MOZINET

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep