Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2011. január 24. hétfő, 20:16

Csak azért is osztályfőnök…

Hadd higgyem azt, hogy az osztályfőnökség a tanári munka csúcsa – írja Achs kollégánk egy megjelenés előtt álló könyvében1. Az erről szóló könyvfejezettel indítjuk el a felkészülést a január 31-i kerekasztal-beszélgetésre (részletes információk minderről a pedagógia-online honlapon találhatók). Várjuk előzetesen is a javaslatokat, ötleteket, mi mindenről szóljon a beszélgetés, illetve az ehhez kapcsolódó online fórum.

Csak azért is osztály2

Hadd higgyem azt, hogy az osztályfőnökség a tanári munka csúcsa.

Alig éltem túl, amikor kezdőként évekig kellett várnom az első osztályomra. Mert fiatal, a gyerekeknél alig idősebb tanárként osztályfőnöknek lenni gyönyörűség! Aztán minden korban szép valamiért. Most éppen a hetedik osztályom fog érettségizni. Fiatalságról már szó sincs, de mostanra talán sokat tanultam. Talán jobban tudom, mi fontos, mi nem. Talán jobban merek a saját fejem után menni. Talán kitaláltam egy-két jó dolgot, néha bizony restellem, hogy nem valamelyik korábbi osztályom idején jutottak eszembe.

Persze mit is jelent ez a munka?

Első megközelítésben az osztályfőnök az osztálynapló külalakjának fő csinosítója. Az óráját beírni elfelejtő szaktanár fő fegyelmezője. Adminisztrátor. Bizonyítványkitöltő. A jegyek pontos vezetésének fő ellenőre. Az igazolások szortírozója. Statisztikai szakértő. A hatóság kiértesítője nehéz esetben. A báliruha-cégek közvetítője. A fényképészek közvetítője. A felvételi előkészítő cégek közvetítője. Az osztályterem fő állagmegóvója. (Néha még festője is.) Biztonsági őr. Vagyonőr. A Kötelező Osztályfőnöki Témák bősz elővezetője. És így tovább napestig.

Persze ezek közül sok mindennek azért értelme is van. De nem ezek miatt szeret az ember osztályfőnök lenni.

Hanem azért, mert jó tartozni valakihez. Jó látni, hogyan alakulnak át a gyerekek négy év alatt. Jó együtt átélni pillanatokat. Jó közös titkoknak a birtokában lenni.

És persze a legjobbak a megoldandó feladatok. Észrevenni az egészen apró, kicsi rossz gesztust egyik gyerektől a másik felé. Mindezt finoman megoldani. Észrevenni és megpróbálni feloldani a gátlást. Kezelni az akaratlan durvaságokat. Neki való feladatot adni az első látásra nehéznek tűnőnek. Bizalmi feladatot kitalálni az első látásra nem feltétlenül szimpatikusnak. Csitítani a túlzottan nagyszájúakat. Hangosítani a túlzottan kisszájúakat. Fölfedezni az értéket. Melléjük állni, kihozni azt, amiben jók.

És küzdeni mindenféle hierarchia ellen. Nem fölállítani sorrendeket, de vigyázni arra is: a jó tanuló egy idő után nehogy diszkriminációnak érezze, ha mindig a kevésbé kiemelkedőket bízzuk meg feladatokkal. Az év végén mindenkinek oklevelet adni. Olyat, amelyben nem valamiféle iskolai teljesítményért dicsérjük meg őket.

Tapintatosnak lenni pénzügyekben. Tapintatosnak lenni ízlésnevelgetésben. De azért valamiféle értékek felé orientálni.

Felelősséget adni. Bizalmat adni. Néha elnézni botlásokat. Néha kivárni akár fél évet is, hogy a botlásról a legalkalmasabb időben beszélhessünk.

Ja, ha nem esik nehezünkre, akár szeretni is őket…

1Csak azért is iskola címmel jelenteti meg a kötetet az Underground Kiadó

2 Részlet Achs Károly kiadásra váró Csak azért is iskola című kötetéből

11 üzenet

  1. terepmunkás szerint:

    Vannak szép napok. Ez ilyen. Tudj Isten, miért elég egy szemelvény, s már jónak érzem, hogy ofő lehetek.

  2. márta szerint:

    egyáltalán jó érzés az a tudat, hogy bár pillanatnyilag azt hiszik utálnak, és utálod őket, és csak szívatod őket, de tudják, hogy ha bármi baj van ott vagy és számíthatnak rád… és ott vannak és számíthatsz rájuk…
    én elsősorban ezért szeretek osztályfőnök lenni!

  3. gyöngy szerint:

    Köszönöm ezt az írást. Bár én jóval kisebbek 6-10 évesek osztályfőnöke vagyok, szívemből szóltál."Jó látni, hogyan alakulnak át a gyerekek négy év alatt. Jó együtt átélni pillanatokat."

  4. zöldbéka szerint:

    Ez nem "csak" egy osztályfőnöki munka-látlelet, ez egy igazi pedagógus lelkének röntgenképe – és innentől fogva teljesen mindegy, hogy osztályfőnök vagy sem … Pedagógus!

  5. boros1124 szerint:

    Nekem sosem voltak rossz osztályfőnökeim, de amit ide leírtál, már-már mesébe illő. A rosszalkodásra pedig már született irodalom a kezdők számára:
    http://www.konyv-konyvek.hu/book_images/70a/999639570a.jpg

  6. achs szerint:

    Bocs, hogy ilyesmivel tolakszom, de ma hallottam hivatalosan is: szeptembertől új osztályom lesz!
    (A múlt héten egy színjátszó találkozón már beszéltem is egy nyolcadikos lánykával, aki jön, kapott is házit a nyárra: tanuljon meg gitározni, hegedülni, néptáncolni, és találjon ki valami jó bulit az első hétre… Remélem, nem ijedt el egy életre…, nem nézett ki ijedősnek.)

  7. Juli szerint:

    Éljen az új osztály! Csak azért is!

  8. zöldbéka szerint:

    Nagyon örülök neki! Csak azért is!
    Én még nem tudom, teljes a bizonytalanság…

  9. olga szerint:

    Minden szülő ilyen belevalóan emberi osztályfőnököt álmodik a gyerekének. A ma már egyetemista lányomnak nem volt szerencséje. Minden osztályfőnöke púpként viselte a feladatot. A fiam csodálatos tanítójának most szervezzük a meglepetés búcsúpartit.

    Én pedig kiteszem ezt az írást a tanári faliújságjára, hadd lelkesedjenek így tanév végén azok a kollégáim, akik időt,energiát nem sajnálva jószívvel töltik az időt tanítványaikkal. És szégyenkezzenek azok a tanárok, akik minden kibúvót megtalálnak, hogy kihúzzák magukat az osztályfőnöki teendőkből.

  10. Zsike szerint:

    Kedves Olga! Sajnos nem vagy egyedül. Én is most menekítem ki a lányomat egy szörnyeteg osztályfőnök karmai közül. Legalább az érettségi előtti utolsó éve legyen valamivel emberibb. Eddig nem is gondoltam volna, hogy milyen sokat számít az osztályfőnök milyensége egy gyerek életében.

  11. Csenteiné Balogh Katalin szerint:

    Osztályfőnöknek lenni, jó!
    A sok-sok munka mellett oly sok szép dolgot és oly sok szeretet kapok/kaptam a gyermekeimtől.
    Ma volt a tanévzárónk és negyedikeseim "ballagása". Sírós-könnyesre sikeredett. A levélkék,az apró figyelmességek sora mindenért kárpótolt.
    A kollégáim figyelmessége is megható volt.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.11.28.
Takáts Előd, a Corvinus rektora: \"A legtehetségesebb diákok elvándorlása egy csendes nemzeti katasztrófa”
A végzősök nyelvvizsga-kötelezettségének eltörlése differenciálni fogja a diplomák értékét – értenek egyet azok az egyetemi rektorok, akiket egyebek között arról kérdeztünk, milyen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.28.
Mától a budapesti Vörösmarty Mihály Gimnázium 28 tanára is \"gördülő\" sztrájkba kezd
A 28 aláíró tanár november 28-tól vesz részt a más iskolákban is meghirdetett gördülő sztrájkban. Hozzáteszik, amint a 9 követelésük végrehajtását megkezdik, azonnal felfüggesztik...
(Forrás: Eduline)
--
2022.11.28.
Vera Jourová magyar tanárokat és hallgatókat fogad Brüsszelben holnap
Az Európai Bizottság értékekért felelős alelnöke egy nappal azelőtt folytat eszmecserét a magyar pedagógusok és hallgatók képviselőivel, hogy az Ursula von der Leyen vezette testület á...
(Forrás: ATV)
--
2022.11.28.
L. Ritók Nóra: A gyermekvédelmi és a szociális törvény miatt rosszabb a helyzet, mint a 80-as években
Mert ha mindent megoldunk az állam helyett adományokból, akkor az állam hátra dől és nem is fordít erőforrásokat a megoldásra, hiszen nélküle is rendeződik minden. Lehet azt is mondani,...
(Forrás: Népszava)
--
2022.11.28.
Fóti Péter: Képzés a kiképzésen túl
A kiképzés (tréning) mindig valamilyen előre ismert cél elérésére törekszik. A kiképzendő, mintegy bemenete egy olyan gyártási folyamatnak, aminek végén egy ismert, és már sokszor elé...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep