Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. július 2. csütörtök, 8:20

Az új nemzedék – digitális tanárjelöltek

A XXI. század indukálta technológiai innovációk széles körben történő elterjedését világunk erősen digitalizálódó jellege mutatja. A terjedő tendencia idézte változások az élet számos területén éreztetik hatásukat, beleértve az oktatás világát is. Jelen értelmezési keretek között a tanulás-tanítás folyamat eredményességének szükséges feltétele, a pedagógustársadalom szemléletformálásának támogatása, tudásbázisának kiszélesítése.

A IV. Digitális Nemzedék Konferencia Az új nemzedék – digitális tanárjelöltek címet viselő szekciójának – kiváltképp tanár szakos – előadói, az oktatásban alkalmazható ötletek, megoldási javaslatok ismertetésével, a megújulást szorgalmazó módszertani repertoárt jellemezték.

Elsőként Pintye Erzsébet, a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karának német-angol tanár szakos hallgatója tartott előadást A digitális kommunikáció hatása a diákok nyelvhasználatára címmel. A prezentáció felépítettségét tekintve négy fő tartalmi egységből állt, melyek az internetes kommunikáció beszédre gyakorolt hatásán túl, a szleng nyelvi jelenségének alkalmazására, a középiskolás diákokkal készített interjúk eredményeinek bemutatására, valamint továbblépési lehetőségek megfogalmazására egyaránt kiterjedtek. Pintye Erzsébet, a kapott adatok tükrében, a diákok körében használatos internet szleng redukálását célzó javaslatokat is megfogalmazott.

A szekció második előadójaként Nyéki Zoltán – a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karának másodéves, magyar-angol tanár szakos hallgatója –, Edutópia című prezentációját mutatta be. Előadásában a tudásbázis fogalmi tisztázását, a létező tanári tudásbázisok működésének jellemzése, valamint az ideális tudásbázisok kialakítására vonatkozó kritériumok meghatározása követte. Nyéki Zoltán, a téma hangsúlyozásával az oktatói tudásbázisok tanári munkában betöltött szerepének létjogosultságára hívta fel a figyelmet. A példákkal szemléltetett rendszerek hiányosságaira és gyengeségeire reflektálva, az ideális tudásbázisok formai és tartalmi kritériumait a következő fogalmakkal írta le: egyszerű kezelőfelület, letisztult dizájn, tananyag- és módszervezérelt, közvetlenül oktatók számára készült, különféle oktatási formába beépíthető, ellenőrzött anyagokat tartalmaz.

Sápi Vivien, a szintén Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karának tanár szakos hallgatója (magyar–hon-és népismeret) az Okostelefonok és applikációk legalizálása a középiskolai oktatás világában kérdéskörrel foglalkozott. Előadását a hazai közoktatási rendszer helyzetképének feltárásával kezdte, mely – ellentétben a külföldi gyakorlattal –, nem szorgalmazza a digitális tananyag, valamint mobiltelefon oktatásba történő beillesztését. Sápi Vivien, prezentációjában a hagyományos, vegyes és interaktív tanulási környezetek előnyeinek és hátrányainak bemutatását követően a procedurális (kritikai) tudástípus – oktatási segédeszközök által történő – fejlesztésének jelentőségét emelte ki. Előadását tovább gazdagította a tanulási folyamat során alkalmazható applikációk felsorolása, jellemzőik részletezése.

A szekciót Dr. Buda András, a Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézet megbízott intézetigazgató helyettesének Oktatási ötletek az IKT használatára című előadása zárta. A virtuális környezetben megvalósítható csoportszervezési lehetőségek technikai kivitelezhetőségének ismertetésén túl, a számítógépes programok oktatási célú felhasználásának módszerei is bemutatásra kerültek.

Salamon Szilvia

A prezentációk az alábbi linkeken érhetők el:

Nyéki Zoltán: Edutópia – Az ideális tanári tudásbázis kialakításának alapelvei
Sápi Vivien: Okostelefonok és applikációk legalizálása a középiskolai oktatás világában
Buda András: Oktatási ötletek az IKT használatára

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep