Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. július 2. csütörtök, 8:20

Az új nemzedék – digitális tanárjelöltek

A XXI. század indukálta technológiai innovációk széles körben történő elterjedését világunk erősen digitalizálódó jellege mutatja. A terjedő tendencia idézte változások az élet számos területén éreztetik hatásukat, beleértve az oktatás világát is. Jelen értelmezési keretek között a tanulás-tanítás folyamat eredményességének szükséges feltétele, a pedagógustársadalom szemléletformálásának támogatása, tudásbázisának kiszélesítése.

A IV. Digitális Nemzedék Konferencia Az új nemzedék – digitális tanárjelöltek címet viselő szekciójának – kiváltképp tanár szakos – előadói, az oktatásban alkalmazható ötletek, megoldási javaslatok ismertetésével, a megújulást szorgalmazó módszertani repertoárt jellemezték.

Elsőként Pintye Erzsébet, a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karának német-angol tanár szakos hallgatója tartott előadást A digitális kommunikáció hatása a diákok nyelvhasználatára címmel. A prezentáció felépítettségét tekintve négy fő tartalmi egységből állt, melyek az internetes kommunikáció beszédre gyakorolt hatásán túl, a szleng nyelvi jelenségének alkalmazására, a középiskolás diákokkal készített interjúk eredményeinek bemutatására, valamint továbblépési lehetőségek megfogalmazására egyaránt kiterjedtek. Pintye Erzsébet, a kapott adatok tükrében, a diákok körében használatos internet szleng redukálását célzó javaslatokat is megfogalmazott.

A szekció második előadójaként Nyéki Zoltán – a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karának másodéves, magyar-angol tanár szakos hallgatója –, Edutópia című prezentációját mutatta be. Előadásában a tudásbázis fogalmi tisztázását, a létező tanári tudásbázisok működésének jellemzése, valamint az ideális tudásbázisok kialakítására vonatkozó kritériumok meghatározása követte. Nyéki Zoltán, a téma hangsúlyozásával az oktatói tudásbázisok tanári munkában betöltött szerepének létjogosultságára hívta fel a figyelmet. A példákkal szemléltetett rendszerek hiányosságaira és gyengeségeire reflektálva, az ideális tudásbázisok formai és tartalmi kritériumait a következő fogalmakkal írta le: egyszerű kezelőfelület, letisztult dizájn, tananyag- és módszervezérelt, közvetlenül oktatók számára készült, különféle oktatási formába beépíthető, ellenőrzött anyagokat tartalmaz.

Sápi Vivien, a szintén Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karának tanár szakos hallgatója (magyar–hon-és népismeret) az Okostelefonok és applikációk legalizálása a középiskolai oktatás világában kérdéskörrel foglalkozott. Előadását a hazai közoktatási rendszer helyzetképének feltárásával kezdte, mely – ellentétben a külföldi gyakorlattal –, nem szorgalmazza a digitális tananyag, valamint mobiltelefon oktatásba történő beillesztését. Sápi Vivien, prezentációjában a hagyományos, vegyes és interaktív tanulási környezetek előnyeinek és hátrányainak bemutatását követően a procedurális (kritikai) tudástípus – oktatási segédeszközök által történő – fejlesztésének jelentőségét emelte ki. Előadását tovább gazdagította a tanulási folyamat során alkalmazható applikációk felsorolása, jellemzőik részletezése.

A szekciót Dr. Buda András, a Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézet megbízott intézetigazgató helyettesének Oktatási ötletek az IKT használatára című előadása zárta. A virtuális környezetben megvalósítható csoportszervezési lehetőségek technikai kivitelezhetőségének ismertetésén túl, a számítógépes programok oktatási célú felhasználásának módszerei is bemutatásra kerültek.

Salamon Szilvia

A prezentációk az alábbi linkeken érhetők el:

Nyéki Zoltán: Edutópia – Az ideális tanári tudásbázis kialakításának alapelvei
Sápi Vivien: Okostelefonok és applikációk legalizálása a középiskolai oktatás világában
Buda András: Oktatási ötletek az IKT használatára

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.02.03.
Pankotai Lili: Az iskola vezetősége megszavaztatta a tanárokkal, hajlandóak-e velem dolgozni
Pankotai úgy érezte, elfogyott körülötte a levegő, szerinte pszichológiai hadviselést folytattak ellene, és tavaly novemberben eljött az iskolából, sőt, Pécsről is, azóta a budapesti Alternat...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.02.03.
Rétvári Bence tisztázta a pedagógusbér-emelés részleteit
dén januártól már 10 százalékkal emelkedtek a pedagógusbérek, de amint megérkeznek a Magyarországnak járó EU-s források, 21 százalékra emelkedhet az idei béremelés mértéke. Ezt a jö...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.02.02.
Nem csitul a tanársztrájk, újabb akciók jönnek Március 15-ére pedig a diákok is nagyobb megmozdulást szerveznek.
A szakképzésben oktatók hosszabb ideig tartó munkabeszüntetésével folytatódhat a tiltakozási hullám az oktatásban, a részleteket hamarosan elkezdi kidolgozni a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete...
(Forrás: Népszava)
--
2023.02.02.
Kütyüikbe bújó gyerekek - itt az ideje a szemléletváltásnak
#agyermekkornemapplikáció címmel társadalmi figyelemfelhívó kampány indult, melynek célja a gyermekeket nevelő szülők és pedagógusok edukálása, az online tartalmakkal kapcsolatos tévhitek...
(Forrás: infostart)
--
2023.02.02.
A szaki felemelkedése az elitbe – így szorul ki az értelmiség a legjobban keresők közül
Meglepő társadalmi folyamat zajlik Magyarországon: az alkalmazott szakmunkások és betanított munkások közül az utóbbi években egyre többen kerültek fel a legfelső jövedelmi ötödbe, mik...
(Forrás: G7)
--
2023.01.31.
„A tankerületekhez hasonlóan a szakképzési centrumok is próbálják fékezni a sztrájkot” - Több helyen egész napos munkabeszüntetésre készülnek a tanárok
Kedd délelőtt a PDSZ és több más ágazati érdekképviselet (köztisztviselők, kormánytisztviselők, védőnők, rendvédelmi és szociális dolgozók) vezetői közös sajtótájékoztatót tartanak...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep