Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. július 2. csütörtök, 8:20

Az új nemzedék – digitális tanárjelöltek

A XXI. század indukálta technológiai innovációk széles körben történő elterjedését világunk erősen digitalizálódó jellege mutatja. A terjedő tendencia idézte változások az élet számos területén éreztetik hatásukat, beleértve az oktatás világát is. Jelen értelmezési keretek között a tanulás-tanítás folyamat eredményességének szükséges feltétele, a pedagógustársadalom szemléletformálásának támogatása, tudásbázisának kiszélesítése.

A IV. Digitális Nemzedék Konferencia Az új nemzedék – digitális tanárjelöltek címet viselő szekciójának – kiváltképp tanár szakos – előadói, az oktatásban alkalmazható ötletek, megoldási javaslatok ismertetésével, a megújulást szorgalmazó módszertani repertoárt jellemezték.

Elsőként Pintye Erzsébet, a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karának német-angol tanár szakos hallgatója tartott előadást A digitális kommunikáció hatása a diákok nyelvhasználatára címmel. A prezentáció felépítettségét tekintve négy fő tartalmi egységből állt, melyek az internetes kommunikáció beszédre gyakorolt hatásán túl, a szleng nyelvi jelenségének alkalmazására, a középiskolás diákokkal készített interjúk eredményeinek bemutatására, valamint továbblépési lehetőségek megfogalmazására egyaránt kiterjedtek. Pintye Erzsébet, a kapott adatok tükrében, a diákok körében használatos internet szleng redukálását célzó javaslatokat is megfogalmazott.

A szekció második előadójaként Nyéki Zoltán – a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karának másodéves, magyar-angol tanár szakos hallgatója –, Edutópia című prezentációját mutatta be. Előadásában a tudásbázis fogalmi tisztázását, a létező tanári tudásbázisok működésének jellemzése, valamint az ideális tudásbázisok kialakítására vonatkozó kritériumok meghatározása követte. Nyéki Zoltán, a téma hangsúlyozásával az oktatói tudásbázisok tanári munkában betöltött szerepének létjogosultságára hívta fel a figyelmet. A példákkal szemléltetett rendszerek hiányosságaira és gyengeségeire reflektálva, az ideális tudásbázisok formai és tartalmi kritériumait a következő fogalmakkal írta le: egyszerű kezelőfelület, letisztult dizájn, tananyag- és módszervezérelt, közvetlenül oktatók számára készült, különféle oktatási formába beépíthető, ellenőrzött anyagokat tartalmaz.

Sápi Vivien, a szintén Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karának tanár szakos hallgatója (magyar–hon-és népismeret) az Okostelefonok és applikációk legalizálása a középiskolai oktatás világában kérdéskörrel foglalkozott. Előadását a hazai közoktatási rendszer helyzetképének feltárásával kezdte, mely – ellentétben a külföldi gyakorlattal –, nem szorgalmazza a digitális tananyag, valamint mobiltelefon oktatásba történő beillesztését. Sápi Vivien, prezentációjában a hagyományos, vegyes és interaktív tanulási környezetek előnyeinek és hátrányainak bemutatását követően a procedurális (kritikai) tudástípus – oktatási segédeszközök által történő – fejlesztésének jelentőségét emelte ki. Előadását tovább gazdagította a tanulási folyamat során alkalmazható applikációk felsorolása, jellemzőik részletezése.

A szekciót Dr. Buda András, a Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézet megbízott intézetigazgató helyettesének Oktatási ötletek az IKT használatára című előadása zárta. A virtuális környezetben megvalósítható csoportszervezési lehetőségek technikai kivitelezhetőségének ismertetésén túl, a számítógépes programok oktatási célú felhasználásának módszerei is bemutatásra kerültek.

Salamon Szilvia

A prezentációk az alábbi linkeken érhetők el:

Nyéki Zoltán: Edutópia – Az ideális tanári tudásbázis kialakításának alapelvei
Sápi Vivien: Okostelefonok és applikációk legalizálása a középiskolai oktatás világában
Buda András: Oktatási ötletek az IKT használatára

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.10.07.
Nemzetközi normáknak sem felel meg a magyar tanárok sztrájkjogának csorbítása
A pedagógusok fizetése alacsony Magyarországon, ezt szinte mindenki tudja. De miért szerepel a tüntetések molinóin, hogy a sztrájk alapjog? Miért követelik vissza a sztrájklehetőségüket...
(Forrás: euronews)
--
2022.10.07.
A katolikus püspökök is tisztában vannak pedagógusaik „nehéz helyzetével”
„A katolikus egyházmegyei fenntartók minden esetben az Alaptörvénnyel, illetve a hatályos jogszabályokkal összhangban álló intézményi működés mellett elkötelezettek. A jelenlegi helyzetre...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.10.07.
Megelégelték a diákok, hogy velük zsarolják a tanáraikat Interjú a Diákok a Tanárokért mozgalom elnökségével
abár a teljes társadalmi szolidaritás vagy az általános sztrájk, sőt forradalom (?) még várat magára, és a tüntetés maga is inkább apolitikusnak tekinthető koncertezésbe fulladt, aki kint...
(Forrás: mérce)
--
2022.10.07.
A FINN CSODAISKOLÁKBAN SEMMI OLYAN NEM TÖRTÉNIK, AMIT NE LEHETNE BÁRHOL, AKÁR INGYEN IS MEGVALÓSÍTANI
Az iskola nyitott volt számunkra, amúgy is rendszeresen járnak oda a világ minden tájáról. Az első, ami feltűnt, a hihetetlen tisztaság. Sehol egy porszem, még a szekrények teteje is tükö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.10.07.
Tengernyi kockázatot hordoz, ha nem foglalkoznak eleget a médiaműveltséggel az iskolában
A digitális térrel kibővült valóság számos kockázatot hordoz a gyerekek egészséges személyiségfejlődésére. Az online térben túl könnyen férnek hozzá ártalmas tartalmakhoz (pl. pornogr...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.10.07.
A tanárok ma nyitott kapukat döngetnek
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter az elmúlt hónapokban többször is ismertette, hogy tervben van egy kiemelt pedagógus-bérfejlesztés. Azt a tényt viszont nem lehet mellőzni, hogy 2020-tól...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep