2016. február 18. csütörtök, 20:23
Jó portfólióm1 (avagy hétköznapi gyávaságaim)
1. rész
2014. március 26.
A mai napon jelentkeztem a 2015. évi pedagógusminősítési eljárásra. Emberismeret, etika tantárgyat jelölhettem meg. Nagyon örülök, mert az általam tanított tantárgyak közül ezt szeretem a legjobban. Igazolta a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság, hogy 2014. február 1-ig 13 év 18 napot töltöttem el közalkalmazotti jogviszonyban. Szakvizsga megvan. Jelentkezés megtörtént. Vágjunk bele!
2014. április 28.
Egyeztették velem az iskolában újra a KIR-ben lévő adataimat. Szakmai gyakorlati éveim száma több mint 8 év, tényleg van szakvizsgám, tényleg leadtam a jelentkezési lapom. Valóban megtörténhet, hogy az intézményvezetőnk hivatalosan lejelenti: Imre Katalin jelentkezett a pedagógusok 2015. évi minősítési eljárására. Kicsit izgulok. Ilyet még nem csináltam.
2014. július 1.
Levelet kaptam az Oktatási Hivataltól: „A KIR személyi nyilvántartásban rögzített adatait ellenőriztük, és megállapítottuk, hogy ezek alapján Ön megfelel a minősítési tervbe történő felvétel feltételeinek. Ezúton értesítjük, hogy a 326/2013. (VIII.30.) Korm. rendeletben foglaltak szerint, az oktatásért felelős miniszter döntése alapján Ön bekerült a 2015. évi minősítési tervbe. E-portfóliója feltöltésére 2014. november 30-ig lesz lehetősége. A feltöltő felülethez való hozzáférésről a későbbiekben tájékoztatjuk.”
Örülök és csodálkozom.
Itt a nyári szünet, jövő héten megyünk nyaralni, családostul. Képtelen vagyok munkával foglalkozni.
2014. augusztus 6.
Nem akarom elhinni, hogy 3 hét múlva iskola!
Megnéztem a munkahelyi levelesládám; még nem kaptam tájékoztatást az e-portfólió feltöltő felületének megnyitásáról. Jobb is így.
Délután strandolunk!
2014. szeptember 1.
Hihetetlen! Most komolyan! Hogy’ kezdődhetett el a tanév?!
Pedagógus portfólió, mi is vagy te egyáltalán?
2014. szeptember 12.
Micsoda nap ez a mai! Megnyílt az e-portfólió feltöltő felület. Regisztrálnom kell. Hol is van az oktatási azonosítóm? Azt hiszem, a pénztárcámba tettem még réges-régen azt a világoskék kis kártyát.
2014. szeptember 14.
Jelezte az iskolánk igazgatónője, hogy kapott egy levelet, amelyben hivatalosan is megerősítette az Oktatási Hivatal a jelentkezésemet. Ott a nevem, az oktatási azonosítómmal együtt! Hogy ebből mi lesz…?
2014. szeptember 15.
Kipróbáltam az e-portfólió feltöltő felületét. A Végzettségek rész eleve ki van töltve, minden bizonnyal a KIR-ben szereplő adataim alapján. Sajnos az egyik diplomám és a szakvizsgám nem látszódott. Kértem segítséget az iskola egyik ügyintézőjétől. Nagyon kedves volt, mert addig-addig telefonálgatott és nyomkodta a számítógépe billentyűzetét, míg végül megjelentek a végzettségeim az e-portfóliómban.
2014. szeptember 16.
Megnézegettem az Útmutatót2. Megnézegettem a feltöltő felületet is. Megígértem magamnak még tegnap, hogy nem fogok kétségbeesni. Nem estem kétségbe. Papírt, tollat ragadtam, összeírtam, hogy milyen dokumentumokat kell összeállítanom. Minden dokumentum mellé írtam egy dátumot. Meglesz november 30-ig. Íme a dokumentumlista, amit fel kell töltenem:
- profil személyes adatokkal, végzettségek,
- szakmai tapasztalatok, munkahelyek,
- pedagógus-továbbképzések,
- publikációs tevékenység,
- kitüntetések, elismerések,
- nyelvismeret,
- érdeklődési kör,
- eredetiséget igazoló nyilatkozat,
- pedagógiai szakmai tevékenységek bemutatása, dokumentumai;
- a portfólió alapdokumentumai:
- csoportprofil,
- tematikus terv reflexióval,
- 6 óraterv reflexiókkal,
- esetleírás,
- hospitálási napló reflexióval;
- a portfólió szabadon választott dokumentumai (esetemben):
- publikációs tevékenység,
- mentortanári munka dokumentumai,
- éves tanmenet,
- szakirodalmi ajánlások.
2014. szeptember 17.
Megkérdeztem a diákokat, hogy megengedik-e, hogy ők legyenek a Csoportprofilban, a Tematikus tervben, az Esetleírásban. Kedvesek voltak, rám hagyták. Megígérték, hogy fognak nekem adni feltölthető diákmunkákat.
Suli után, amikor hazajöttem, nekiálltam összeszedni, hogy mi mindent csináltam az elmúlt 13-14 évben. Tiszta szerencse, hogy elektronikusan sok minden megvan.
2014. szeptember 20.
Megnéztem azt a kormányrendeletet3, amit az Oktatási Hivatal emleget a levelében.
Megtaláltam benne a pedagóguskompetenciákat. Ha jól emlékszem, az Útmutatóban ezeket részletezik.
Szóval, ezeket a kompetenciáimat kellene beazonosítanom, miközben töltöm a portfóliómat:
1. szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás;
2. pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók;
3. a tanulás támogatása;
4. a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség;
5. a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység;
6. pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése;
7. kommunikáció és szakmai együttműködés;
8. elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért.
Érdekes volt az Útmutató után a kormányrendeletet is átböngészni. Találtam benne a minősítési eljárásról új információkat. A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 1. melléklete tartalmazza a pedagógus értékelésének elemeit. A minősítő eljárás és minősítő vizsga pedig valahogy így lesz, ha jól olvasom:
- a pedagógus legalább két foglalkozásának, tanórájának látogatása;
- portfólióvédés;
- a meglátogatott foglalkozás, tanóra értékelése;
- az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során a látogatott foglalkozások tapasztalatainak és az összegző értékelésnek a megismerése;
- az intézményi önértékelés pedagógusra vonatkozó megállapításainak értékelésének megismerése.
2014. szeptember 21.
Egész éjjel a jogszabályok jártak a fejemben. Reggeli után, bográcsozás előtt átböngésztem a netet további jogszabályok után kutatva.
A köznevelési törvény4 64. és 65. paragrafusa foglalkozik a pedagógus előmeneteli rendszerrel. Szabatosan írja a törvény, hogy a pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállaló a minősítő vizsga és a minősítési eljárás keretében elnyert minősítés alapján a következő fokozatokat érheti el:
a) gyakornok,
b) pedagógus I.,
c) pedagógus II.,
d) mesterpedagógus,
e) kutatótanár.
A törvény 87. § (1) bekezdésénél kicsit aggódni kezdtem, mert ilyeneket olvastam: „Az oktatásért felelős miniszter működteti az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszerét, intézményenként, ötévente ismétlődő, értékeléssel záruló vizsgálatot szervez és bonyolít le a kormányhivatal közreműködésével.” „A minisztérium és a kormányhivatal által közösen végzett ellenőrzés elsősorban az óra- és foglalkozáslátogatás, a megfigyelés, az interjú és a pedagógiai dokumentumok vizsgálata módszereit alkalmazza.” „Az ellenőrzést legalább három köznevelési szakértőből álló csoport végzi. Az ellenőrzés eredményét a munkáltatói jogok gyakorlása során figyelembe kell venni.”
Utánanéztem az országos pedagógia-szakmai ellenőrzésnek is. Felzaklatott a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI5 rendelet. A 148. § értelmében a pedagógiai-szakmai ellenőrzés fajtái:
a) a pedagógus ellenőrzése,
b) az intézményvezető ellenőrzése,
c) az intézményellenőrzés.
Az országos szakmai-pedagógiai ellenőrzéssel kapcsolatban további rendelkezéseket olvasgattam még két jogszabályban.6
Hú, mit vettem én a nyakamba! Megyek bográcsozni, pásztortarhonya lesz.
2014. október 24.
Ma volt a 6. olyan tanóra, amiről óratervet, reflexiót töltök föl. Jó sok anyag összegyűlt a diákoktól ez alatt a 6 tanóra alatt is. Aranyosak voltak, és nagyon jó munkákat kaptam tőlük. A munkáikon tényleg látszódik, hogy ők ilyenek: kreatívak és okosak.
2014. november 3.
Új hírek a Magyar Közlönyből! Holnap lép hatályba az a módosító rendelet7, amely a pedagógus-életpályamodellre vonatkozóan átfogó jellegű változásokat foglal magában.
Már látom, hogy erre egy lyukas óra nem elég, úgyhogy inkább kijavítom a biológia röpdolgozatokat.
2014. november 13.
Újabb levél az Oktatási Hivataltól. Felhívták a figyelmemet arra, hogy a 2015. évi minősítésben részt vevők e-portfólió feltöltésének határideje 2014. november 30. éjfél. Meg arra is, hogy a pedagógusok előmeneteli rendszeréről szóló 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 12. § (2) bekezdése szerint eljárási díjat kell fizetnem, ha esetleg nem tudom feltölteni határidőre az e-portfóliómat, és emiatt megismételt minősítő vizsgára kényszerülök.
Már lassan a végére érek a feltöltögetésnek, nem hiszem, hogy határidőig nem fejezem be a portfóliómat.
Mióta informatikus kollégám javaslatára kipróbáltam a PDFCreator8 és a PDFTools9 programokat, nagyon felgyorsult a munkám. Most először nagy hasznát vettem a számítógép-kezelő OKJ-s vizsgámnak. Bele sem merek gondolni, mi lenne, ha ennyire sem értenék a számítógéphez.
2014. november 23.
Végre kész! El sem hiszem! Összesen 150 oldal lett. Újraolvasva, ellenőrizve összesen két olyan részt találtam benne, amiről tényleg mélyen és igazán magamra ismerek: mindkét rész kicsit narcisztikus és giccses, szóval felismerem, hogy én írtam. Az egyik az Esetleírásokban van, amikor is azt részleteztem, hogy beígértem a diákoknak egy-egy elégtelent arra az esetre, ha nem készítik el a házi feladatukat. Merő következetességből be is írtam négy elégtelent a be nem adott házi feladat miatt. Aztán beszélgettem a négy diákkal, hogy miért nem készült el a házi. Elmondták, szavaik nyomán pedig beláttam, hogy sok mindent megérdemelnének ők négyen, de egyest semmiképpen.
A másik rám jellemző rész a Szakmai életút értékelése fejezetben van. Nagy őszinteséggel ezt írtam: „Pedagógusi pályámat a folyamatos tanulás, önképzés kíséri végig. 2 egyetemi diplomával kezdtem meg tanári pályámat, melyeket később még egy egyetemi diplomával egészítettem ki. Szakvizsgát 2008-ban szereztem. Szakirányú tanfolyamok elvégzése után két országos névjegyzékre kerültem föl: érettségi vizsgaelnök és gyermekvédelmi szakértő lettem. Jelenleg közoktatás-vezetői képzésen veszek részt, várhatóan a 2014/15-ös tanév végén szerzem meg negyedik egyetemi diplomámat. Pedagógiai szemléletemet, tanári attitűdömet elsősorban diákjaim formálják, fő tanítóim az iskolapadokban ülnek.”
A maradék 149,5 oldalt nehezen olvastam végig, pedig 3 hónapon át gyűjtögettem-írogattam, míg elkészült.
Nem fogom elmondani senkinek sem, hogy a nagy nehezen, verejtékkel elkészített portfólióm még számomra is unalmas.
folytatása következik
Imre Katalin
Az Új Pedagógiai Szemle 2015. 9-10. számának cikkei ezen a linken érhetők el.
A lapszám tartalomjegyzéke itt olvasható.
1Az írás az Új Pedagógiai Szemle 2015 9-10. számában jelent meg.
2http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_pedagogusok_minositesi_rendszerehez_v3.pdf
3http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1300326.KOR
4http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100190.TV
5http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1200020.EMM
6http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1200229.KOR,
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1300008.EMM
7http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK14149.pdf
8Doc. kiterjesztésű fájlt segít pdf-dokumentummá alakítani.
8Pdf-dokumentumok egyesítését teszi lehetővé.