Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. február 22. szerda, 16:16

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 31.

Hogy valóban emberek legyünk…

Kipling verse az emberi minőségről szól, és felsorolja azokat a kritériumokat, amelyek szerinte az embert az emberi léthez méltóvá, a szó szoros értelmében emberré teszik. Vajon érvényesek-e ma is az általa megfogalmazott tanácsok? Az ő közel száz évvel ezelőtt született gondolatainak a mai fiatalok életről, emberről alkotott elképzeléseivel történő összevetése érdekes beszélgetésre, tartalmas gondolkodásra, tanulságos következtetések levonására adhat alkalmat.

A vers feldolgozását 14 évesnél idősebb diákoknak javasoljuk. Az eredeti műben a sorszámok nem szerepelnek, és a vers nincs szakaszokra osztva. A részleteket mi számoztuk meg, hogy megkönnyítsük a feldolgozást.

Rudyard Kipling: Ha…

(1)
Ha nem veszted fejed, mikor zavar van,

s fejvesztve téged gáncsol vak, süket,
ha kétkednek benned, s bízol magadban,
de érted az ő kétkedésüket,
(2)
ha várni tudsz és várni sose fáradsz,
és hazugok között se hazug a szád,
ha gyűlölnek, s gyűlöltségtől nem áradsz,

s mégsem papolsz, mint bölcs-kegyes galád,

(3)
ha álmodol – s nem zsarnokod az álmod,
gondolkodol – s becsülöd a valót,
ha a Sikert, Kudarcot bátran állod,
s úgy nézed őket, mint két rongy csalót
(4)
ha elbírod, hogy igazad örökre
maszlag gyanánt használják a gazok,

s életműved, mi ott van, összetörve,
silány anyagból építsék azok,
(5)
ha mind amit csak nyertél, egyhalomban,
van merszed egy kártyára tenni föl,
s ha vesztesz és elkezded újra, nyomban,

nem is beszélsz a veszteség felől,
(6)
ha paskolod izmod, inad a célhoz,
és szíved is, mely nem hajdani,
mégis kitartasz, bár mi sem acéloz,
csak Akaratod int: „Kitartani”,
(7)
ha szólsz a néphez s tisztesség a vérted,
királyokkal jársz, s józan az eszed,
ha ellenség, de jó barát se sérthet,
és mindenki számol egy kicsit veled,
(8)
ha a komor perc hatvan pillanatja
egy távfutás neked, s te futsz vígan,

tiéd a Föld és minden, ami rajta,
és – ami több – ember leszel, fiam.

(Kosztolányi Dezső fordítása)

Javaslat a feldolgozáshoz

Szükséges eszközök: csomagolópapír, színes filcek, blue tack vagy cellux.

Geoff Hughes: Kipling’s IfAz osztály két felé oszlik: A és B csoport alakul. Mindkét nagy csoportban 2-3 fős kiscsoportok alakulnak. A feladat, amit a két nagy csoportnak külön-külön el kell végeznie, 15-20 percet igényel.

Az A csoportban létrejövő kiscsoportok összegyűjtik azokat a tulajdonságokat, amelyek szerintük az embert nagybetűs EMBERRÉ teszi. Erre kb. 5 percet kapnak. A következő 5 percben a kiscsoportok egyeztetik a véleményüket, és egy közös listát írnak fel egy poszterre. A B csoporthoz tartozó kiscsoportoknak szétosztjuk a vers részleteit. A kapott részlet alapján a tanulók fogalmazzák meg saját szavaikkal, hogy milyen tanácsokkal látja el Kipling azt a fiút, akihez szól. Ezek alapján elkészül egy másik tulajdonságlista, amely szintén felkerül egy poszterre.

Ezután az osztály összehasonlítja a két listát. Megvizsgálják, hogy a két felsorolás miben egyezik, és hol vannak különbségek.
Vajon mi okozza az eltéréseket? (Pl. különböző korszak, kultúra, életkor stb.)

A megbeszélést követően feltétlenül hangozzék el a vers teljes egészében. Esetleg egy jó szavaló diák készüljön fel az előadásra.

A foglalkozás végén a tanulók írásban fejezzék be a következő hiányos mondatot:
„A mai beszélgetésből azt tanultam, hogy…”. Az írások tanulságaiból indítható egy következő beszélgetés.

Kiegészítő információ

Részletek Rudyard Kipling életrajzából

Angol regényíró, novellista és költő. 1865. december 30-án született Indiában (Bombayban). Szülei Angliába küldték tanulni. 1882-ben visszatért Indiába, ahol újságíróként dolgozott. Itt jelentek meg első novellái és versei. 1889-ben Angliában telepedett le, ahol írásaival hatalmas sikert aratott. Egyik leghíresebb művében, A dzsungel könyvé-ben a farkasok fölnevelte Maugli történetével Kipling azt tanítja, hogy az élet állandó küzdelem, amelyben a gyengébb áldozatul esik az erősebbnek, a dzsungel kegyetlen törvényéből azonban nem hiányzik az igazságosság, a szolidaritás és a méltányosság. 1907-ben megkapta az irodalmi Nobel-díjat. 1935. január 18-án halt meg Londonban.

(Forrás: http://www.mkk.hu)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep