Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. február 22. szerda, 16:16

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 31.

Hogy valóban emberek legyünk…

Kipling verse az emberi minőségről szól, és felsorolja azokat a kritériumokat, amelyek szerinte az embert az emberi léthez méltóvá, a szó szoros értelmében emberré teszik. Vajon érvényesek-e ma is az általa megfogalmazott tanácsok? Az ő közel száz évvel ezelőtt született gondolatainak a mai fiatalok életről, emberről alkotott elképzeléseivel történő összevetése érdekes beszélgetésre, tartalmas gondolkodásra, tanulságos következtetések levonására adhat alkalmat.

A vers feldolgozását 14 évesnél idősebb diákoknak javasoljuk. Az eredeti műben a sorszámok nem szerepelnek, és a vers nincs szakaszokra osztva. A részleteket mi számoztuk meg, hogy megkönnyítsük a feldolgozást.

Rudyard Kipling: Ha…

(1)
Ha nem veszted fejed, mikor zavar van,

s fejvesztve téged gáncsol vak, süket,
ha kétkednek benned, s bízol magadban,
de érted az ő kétkedésüket,
(2)
ha várni tudsz és várni sose fáradsz,
és hazugok között se hazug a szád,
ha gyűlölnek, s gyűlöltségtől nem áradsz,

s mégsem papolsz, mint bölcs-kegyes galád,

(3)
ha álmodol – s nem zsarnokod az álmod,
gondolkodol – s becsülöd a valót,
ha a Sikert, Kudarcot bátran állod,
s úgy nézed őket, mint két rongy csalót
(4)
ha elbírod, hogy igazad örökre
maszlag gyanánt használják a gazok,

s életműved, mi ott van, összetörve,
silány anyagból építsék azok,
(5)
ha mind amit csak nyertél, egyhalomban,
van merszed egy kártyára tenni föl,
s ha vesztesz és elkezded újra, nyomban,

nem is beszélsz a veszteség felől,
(6)
ha paskolod izmod, inad a célhoz,
és szíved is, mely nem hajdani,
mégis kitartasz, bár mi sem acéloz,
csak Akaratod int: „Kitartani”,
(7)
ha szólsz a néphez s tisztesség a vérted,
királyokkal jársz, s józan az eszed,
ha ellenség, de jó barát se sérthet,
és mindenki számol egy kicsit veled,
(8)
ha a komor perc hatvan pillanatja
egy távfutás neked, s te futsz vígan,

tiéd a Föld és minden, ami rajta,
és – ami több – ember leszel, fiam.

(Kosztolányi Dezső fordítása)

Javaslat a feldolgozáshoz

Szükséges eszközök: csomagolópapír, színes filcek, blue tack vagy cellux.

Geoff Hughes: Kipling’s IfAz osztály két felé oszlik: A és B csoport alakul. Mindkét nagy csoportban 2-3 fős kiscsoportok alakulnak. A feladat, amit a két nagy csoportnak külön-külön el kell végeznie, 15-20 percet igényel.

Az A csoportban létrejövő kiscsoportok összegyűjtik azokat a tulajdonságokat, amelyek szerintük az embert nagybetűs EMBERRÉ teszi. Erre kb. 5 percet kapnak. A következő 5 percben a kiscsoportok egyeztetik a véleményüket, és egy közös listát írnak fel egy poszterre. A B csoporthoz tartozó kiscsoportoknak szétosztjuk a vers részleteit. A kapott részlet alapján a tanulók fogalmazzák meg saját szavaikkal, hogy milyen tanácsokkal látja el Kipling azt a fiút, akihez szól. Ezek alapján elkészül egy másik tulajdonságlista, amely szintén felkerül egy poszterre.

Ezután az osztály összehasonlítja a két listát. Megvizsgálják, hogy a két felsorolás miben egyezik, és hol vannak különbségek.
Vajon mi okozza az eltéréseket? (Pl. különböző korszak, kultúra, életkor stb.)

A megbeszélést követően feltétlenül hangozzék el a vers teljes egészében. Esetleg egy jó szavaló diák készüljön fel az előadásra.

A foglalkozás végén a tanulók írásban fejezzék be a következő hiányos mondatot:
„A mai beszélgetésből azt tanultam, hogy…”. Az írások tanulságaiból indítható egy következő beszélgetés.

Kiegészítő információ

Részletek Rudyard Kipling életrajzából

Angol regényíró, novellista és költő. 1865. december 30-án született Indiában (Bombayban). Szülei Angliába küldték tanulni. 1882-ben visszatért Indiába, ahol újságíróként dolgozott. Itt jelentek meg első novellái és versei. 1889-ben Angliában telepedett le, ahol írásaival hatalmas sikert aratott. Egyik leghíresebb művében, A dzsungel könyvé-ben a farkasok fölnevelte Maugli történetével Kipling azt tanítja, hogy az élet állandó küzdelem, amelyben a gyengébb áldozatul esik az erősebbnek, a dzsungel kegyetlen törvényéből azonban nem hiányzik az igazságosság, a szolidaritás és a méltányosság. 1907-ben megkapta az irodalmi Nobel-díjat. 1935. január 18-án halt meg Londonban.

(Forrás: http://www.mkk.hu)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.10.07.
Nemzetközi normáknak sem felel meg a magyar tanárok sztrájkjogának csorbítása
A pedagógusok fizetése alacsony Magyarországon, ezt szinte mindenki tudja. De miért szerepel a tüntetések molinóin, hogy a sztrájk alapjog? Miért követelik vissza a sztrájklehetőségüket...
(Forrás: euronews)
--
2022.10.07.
A katolikus püspökök is tisztában vannak pedagógusaik „nehéz helyzetével”
„A katolikus egyházmegyei fenntartók minden esetben az Alaptörvénnyel, illetve a hatályos jogszabályokkal összhangban álló intézményi működés mellett elkötelezettek. A jelenlegi helyzetre...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.10.07.
Megelégelték a diákok, hogy velük zsarolják a tanáraikat Interjú a Diákok a Tanárokért mozgalom elnökségével
abár a teljes társadalmi szolidaritás vagy az általános sztrájk, sőt forradalom (?) még várat magára, és a tüntetés maga is inkább apolitikusnak tekinthető koncertezésbe fulladt, aki kint...
(Forrás: mérce)
--
2022.10.07.
A FINN CSODAISKOLÁKBAN SEMMI OLYAN NEM TÖRTÉNIK, AMIT NE LEHETNE BÁRHOL, AKÁR INGYEN IS MEGVALÓSÍTANI
Az iskola nyitott volt számunkra, amúgy is rendszeresen járnak oda a világ minden tájáról. Az első, ami feltűnt, a hihetetlen tisztaság. Sehol egy porszem, még a szekrények teteje is tükö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.10.07.
Tengernyi kockázatot hordoz, ha nem foglalkoznak eleget a médiaműveltséggel az iskolában
A digitális térrel kibővült valóság számos kockázatot hordoz a gyerekek egészséges személyiségfejlődésére. Az online térben túl könnyen férnek hozzá ártalmas tartalmakhoz (pl. pornogr...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.10.07.
A tanárok ma nyitott kapukat döngetnek
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter az elmúlt hónapokban többször is ismertette, hogy tervben van egy kiemelt pedagógus-bérfejlesztés. Azt a tényt viszont nem lehet mellőzni, hogy 2020-tól...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep