Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. február 22. szerda, 16:16

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 31.

Hogy valóban emberek legyünk…

Kipling verse az emberi minőségről szól, és felsorolja azokat a kritériumokat, amelyek szerinte az embert az emberi léthez méltóvá, a szó szoros értelmében emberré teszik. Vajon érvényesek-e ma is az általa megfogalmazott tanácsok? Az ő közel száz évvel ezelőtt született gondolatainak a mai fiatalok életről, emberről alkotott elképzeléseivel történő összevetése érdekes beszélgetésre, tartalmas gondolkodásra, tanulságos következtetések levonására adhat alkalmat.

A vers feldolgozását 14 évesnél idősebb diákoknak javasoljuk. Az eredeti műben a sorszámok nem szerepelnek, és a vers nincs szakaszokra osztva. A részleteket mi számoztuk meg, hogy megkönnyítsük a feldolgozást.

Rudyard Kipling: Ha…

(1)
Ha nem veszted fejed, mikor zavar van,

s fejvesztve téged gáncsol vak, süket,
ha kétkednek benned, s bízol magadban,
de érted az ő kétkedésüket,
(2)
ha várni tudsz és várni sose fáradsz,
és hazugok között se hazug a szád,
ha gyűlölnek, s gyűlöltségtől nem áradsz,

s mégsem papolsz, mint bölcs-kegyes galád,

(3)
ha álmodol – s nem zsarnokod az álmod,
gondolkodol – s becsülöd a valót,
ha a Sikert, Kudarcot bátran állod,
s úgy nézed őket, mint két rongy csalót
(4)
ha elbírod, hogy igazad örökre
maszlag gyanánt használják a gazok,

s életműved, mi ott van, összetörve,
silány anyagból építsék azok,
(5)
ha mind amit csak nyertél, egyhalomban,
van merszed egy kártyára tenni föl,
s ha vesztesz és elkezded újra, nyomban,

nem is beszélsz a veszteség felől,
(6)
ha paskolod izmod, inad a célhoz,
és szíved is, mely nem hajdani,
mégis kitartasz, bár mi sem acéloz,
csak Akaratod int: „Kitartani”,
(7)
ha szólsz a néphez s tisztesség a vérted,
királyokkal jársz, s józan az eszed,
ha ellenség, de jó barát se sérthet,
és mindenki számol egy kicsit veled,
(8)
ha a komor perc hatvan pillanatja
egy távfutás neked, s te futsz vígan,

tiéd a Föld és minden, ami rajta,
és – ami több – ember leszel, fiam.

(Kosztolányi Dezső fordítása)

Javaslat a feldolgozáshoz

Szükséges eszközök: csomagolópapír, színes filcek, blue tack vagy cellux.

Geoff Hughes: Kipling’s IfAz osztály két felé oszlik: A és B csoport alakul. Mindkét nagy csoportban 2-3 fős kiscsoportok alakulnak. A feladat, amit a két nagy csoportnak külön-külön el kell végeznie, 15-20 percet igényel.

Az A csoportban létrejövő kiscsoportok összegyűjtik azokat a tulajdonságokat, amelyek szerintük az embert nagybetűs EMBERRÉ teszi. Erre kb. 5 percet kapnak. A következő 5 percben a kiscsoportok egyeztetik a véleményüket, és egy közös listát írnak fel egy poszterre. A B csoporthoz tartozó kiscsoportoknak szétosztjuk a vers részleteit. A kapott részlet alapján a tanulók fogalmazzák meg saját szavaikkal, hogy milyen tanácsokkal látja el Kipling azt a fiút, akihez szól. Ezek alapján elkészül egy másik tulajdonságlista, amely szintén felkerül egy poszterre.

Ezután az osztály összehasonlítja a két listát. Megvizsgálják, hogy a két felsorolás miben egyezik, és hol vannak különbségek.
Vajon mi okozza az eltéréseket? (Pl. különböző korszak, kultúra, életkor stb.)

A megbeszélést követően feltétlenül hangozzék el a vers teljes egészében. Esetleg egy jó szavaló diák készüljön fel az előadásra.

A foglalkozás végén a tanulók írásban fejezzék be a következő hiányos mondatot:
„A mai beszélgetésből azt tanultam, hogy…”. Az írások tanulságaiból indítható egy következő beszélgetés.

Kiegészítő információ

Részletek Rudyard Kipling életrajzából

Angol regényíró, novellista és költő. 1865. december 30-án született Indiában (Bombayban). Szülei Angliába küldték tanulni. 1882-ben visszatért Indiába, ahol újságíróként dolgozott. Itt jelentek meg első novellái és versei. 1889-ben Angliában telepedett le, ahol írásaival hatalmas sikert aratott. Egyik leghíresebb művében, A dzsungel könyvé-ben a farkasok fölnevelte Maugli történetével Kipling azt tanítja, hogy az élet állandó küzdelem, amelyben a gyengébb áldozatul esik az erősebbnek, a dzsungel kegyetlen törvényéből azonban nem hiányzik az igazságosság, a szolidaritás és a méltányosság. 1907-ben megkapta az irodalmi Nobel-díjat. 1935. január 18-án halt meg Londonban.

(Forrás: http://www.mkk.hu)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.20.
A PSZ közleménye
Az EMMI az elmúlt időszakban több alkalommal is tévesen interpretálta a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) álláspontját, amelyet a tárgyalásokon képviselt. A PSZ nem üdvözölte az iskol...
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
--
2021.04.19.
Ercse Kriszta: A magyar iskolákból a nyitással könnyen orosz rulett lehet
A jelenlegi körülmények között, pandémia idején, egy tragédiákkal teli év után még inkább kontrasztos a kormányzat valódi képtelensége a jelenségek helyes értelmezésére. El lehet...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.04.19.
Juhász Ágnes: Segíteni akarsz? Meg ne próbáld! JUHÁSZ ÁGNES
A lelkiismeretes igazgatók, tanítók a szülőkkel egyeztetve végiggondolták, mit lehet tenni, hogy a legkevesebb kárt szenvedjenek azok, akik otthon maradnak. Sokan még azt a pluszmunkát is vá...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.19.
Hiába nyitják az iskolákat, a TASZ szerint bizonyos esetekben a pedagógus is jogszerűen maradhat otthon, és a szülő is otthon tarthatja a gyereket
A Társaság a Szabadságjogokért szerint az iskolák nyitásáról szóló döntésben nem csak a fertőzésveszély mértékét kell figyelembe venni, hanem azt is, hogy az egyes döntések milyen...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.04.19.
A pedagógusok 87%-a nem pártolja a mai iskolanyitást
A szervezetek azonban aggodalmukat is kifejezték az óvodák és az általános iskolák tervezett jelenléti oktatásának megkezdésével kapcsolatban. Öt nagy szakszervezet közös nyilatkozatban...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.19.
Ellentmondásos döntések az iskolanyitás körül
Lapunkhoz több szülői jelzés érkezett arról is, hogy az iskolaigazgatóktól azt a tájékoztatást kapták: ha egy osztályból mindenki hiányzik, annak az osztálynak rendkívüli szünetet kell...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep