2006. december 4. hétfő, 21:56
Rendhagyó tanóra a siketek világáról
Felhívás intézményvezetőknek
A Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ) és a Csimota Kiadó által közösen kialakított, rendhagyó tanóra a siketek világába enged bepillantást a gyerekeknek.
Magyarország lakosságának csaknem 10%-a szenved valamilyen mértékű halláskárosodásban. Ebből súlyosan nagyothalló, illetve siket körülbelül 3-4%. Kommunikációs nehézségeik mindennaposak, nagy részük nehezen vagy egyáltalán nem képes a társadalomba való beépülésre, integrálódásra, hiszen sérülésük éppen a másik emberrel kialakítandó kapcsolattól fosztja meg őket. Meggyőződésünk, hogy a gyermekek még sokkal nyitottabbak a másságra, így fontos, hogy megismertessük velük a fogyatékkal élők világát.
Korunk társadalma az információra épül, mely beszélt és írott nyelven terjed. Kommunikálunk a boltban, közlekedés közben, hivatalos ügyeink intézésekor, a munkahelyünkön, otthon, de amikor kikapcsolódunk, filmet nézünk, újságot, könyvet olvasunk, akkor is párbeszédet folytatunk. A kommunikációs készség kialakításához meghatározott szókincs szükséges, melynek elsajátítása a halló gyerekeknél nem okoz különösebb problémát. A siket és a hallássérült gyerekek számára azonban a hallássérülés mértékétől függően a szájrólolvasás, az olvasás és írás megtanulása jóval nehezebb.
A siket emberek a jelnyelvet kommunikációjuk fő eszközének tekintik. A jelnyelvet ugyanúgy használják, mint a halló emberek a beszélt nyelvet. Tehát a jelnyelv a legtöbb siket ember elsődleges nyelve.
Célunk az, hogy a rendhagyó órák keretében ne csak beszéljünk a fogyatékosság elfogadásáról, hanem teremtsünk lehetőséget is a találkozásra és a megismerkedésre.
Ezt a programot a SINOSZ finanszírozza, így az iskolának csak a lehetőséget kell megteremtenie az óra megtartásához (melynek a menetét az alábbiakban részletesen kifejtjük).
A rendhagyó órát 1., 2. és 3. évfolyamos tanulók számára ajánljuk, és ennek megfelelően dolgoztuk ki az óravázlatot. Az osztályfőnök mellett egy siket animátor, illetve a kommunikáció támogatása érdekében egy szakképzett jeltolmács venne részt az órán. Az órán segédanyagként minden gyerek kap a Csimota könyvkiadó által kiadott Beszél a kéz 2. című könyvből olyan lapokat, melyeken siket jelnyelven lerajzolt szavakat találnak; ezeket haza is vihetik, vagy későbbi játékban felhasználhatják. A SINOSZ felajánl az iskolai könyvtár számára a Beszél a kéz, illetve a Beszél a kéz 2. című könyvekből osztályonként 1-1 példányt ajándékként, melyeket a továbbiakban saját belátásuk szerint használhatnak fel a pedagógusok.
Az óra menete
I. Az osztályfőnök néhány mondattal bevezeti a fogyatékosság, a másság mibenlétét
A vakok, siketek és a mozgáskorlátozottak rövid bemutatása (pl. a szemüveg teljesen elfogadott segédeszköz, míg a hallókészülékre rácsodálkozunk; a vakokat mindjárt felismerjük az utcán, megpróbálunk segíteni, a kerekesszékesek is láthatók, de a siketekről csak beszélgetés kezdeményezésekor derül ki, hogy nem hallanak).
A siket ember nem hall, de ez nem jelenti azt, hogy néma is lenne. Tud hangot adni, de mivel nem hallja a saját hangját sem, így sokkal nehezebb a normál beszéd elsajátítása a számára. A siketeknek van egy saját nyelvünk, ez a siket jelnyelv.
II. Játék 1 (az animátor, a jeltolmács és az osztályfőnök közös közreműködésével)
„Most mutasd meg” (activity): szavak nélkül, kézzel lábbal magyarázva kell a gyerekeknek elmutogatniuk osztálytársaiknak egy-egy állatot (béka, tigris, majom, tehén, elefánt, nyúl, mókus krokodil), illetve közlekedési eszközt (hajó, metró, busz, daru, motor, mentőautó, markoló, vonat). Aki elsőként kitalálja, az mutogatja a társainak a következő szót. A játék célja, hogy érzékeltessük, sokszor milyen egyszerűen vagy – éppen fordítva – milyen nehezen lehet egy-egy mozdulatsorból kikövetkeztetni a másik fél mondanivalóját.
III. A jelnyelv bemutatása
- Mi a kommunikáció?
- Beszéden kívül hogyan lehet még egymással kommunikálni?
- Feladat: kitalálni a siket vendég által elmutatott egy-egy mozdulat jelentését (siket jelnyelvi szlengek is felmerülhetnek akár, melyek szó szerinti megfeleltetései bizonyos összetett szavaknak – pl. vállalatvezető, piros pont, buszvezető-ablaküveg –, csak a gyerekek érdeklődésének megfelelő szavakból válogatva. Ugyanez fordítva: egy-egy fogalomra, tárgyra találjanak ki közösen egy jelet, rámutatni ezzel, hogy ezek a mozdulatok sokszor milyen jellemzőek is az adott tárgyra. Pl. szoktak-e egymás között kódolt módon, titkos jeleket használva beszélni, és milyen vicces is ez, amikor más nem érti, amit mi igen. Mindezt nagyon egyszerűen, játékosan fogalmazzuk meg.
III. Beszélgetés a siket vendéggel jeltolmács segítségével
Lehetséges témakörök, kérdések:
- Hány éves, mivel foglakozik, hogyan lett siket?
- Mennyire nehéz a beszélgetés a hallókkal, szájról olvasás, beszédhang?
- Megnézik-e az utcán, ha társaival jelel; zavarja-e ez
- Milyen napi problémákat jelent számára a fogyatékossága: bevásárlás, közlekedés, iskola, szórakozás (pl. hogyan hallgatnak zenét, táncolnak stb.)
- Családja halló vagy siket? És a barátai?
- Írás-olvasás elsajátítása: milyen plusz nehézséget jelent, hogy nem hallják a hangokat, melyekből a szavak építkeznek (nagyobbaknak bővebben lehet magyarázni)?
IV. A gyerekek szabadon tehetnek fel kérdéseket a siket vendégnek
V. Játék 2.
Az animátor kioszt lapokat (10 jármű) a gyerekeknek, melyen a Beszél a kéz 2. című könyv jelelő figurái láthatók. A gyerekeknek a többieknek nem megmutatva a lapot kell jelelniük úgy, hogy társaik kitalálják, melyik közlekedési eszközt mutatják.
VI. Zárás
A siket vendég segítségével a gyerekek megtanulhatják a legegyszerűbb mondatokat, pl. „Jó napot kívánok!”, „Köszönöm!” (mint ahogy, ha elutazunk külföldre, akkor is megtanuljuk az adott ország nyelvén ezeket a legalapvetőbb mondatokat) vagy „Szia, anyu, szeretlek!”. Így talán a gyerekek haza is visznek valamit ennek a különleges órának a tananyagából.
***
Célunk, hogy úgy találkozzanak ezzel a témával a gyerekek, mint egy érdekes, játékos jelrendszerrel. Nem elrémisztő, sajnálatkeltő célzattal történik a siket jelnyelvnek, a siketek világának a bemutatása, hanem a megismerésre törekszünk, másságuk elfogadására. Reméljük, hogy egyetértenek törekvésünkkel, és lehetőséget biztosítanak számunkra arra, hogy ellátogathassunk iskolájukba, és Önökkel együttműködve tegyünk a siket gyermekek beilleszkedéséért.
Ha kérdésük merülne fel az óra menetét illetően vagy időpont-egyeztetés céljából, kérjük, keressék Edinger Katalint a 30/274-9947 telefonszámon.
SINOSZ és Csimota Kiadó