Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. december 4. hétfő, 21:56

Rendhagyó tanóra a siketek világáról

Felhívás intézményvezetőknek

A Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ) és a Csimota Kiadó által közösen kialakított, rendhagyó tanóra a siketek világába enged bepillantást a gyerekeknek.

Magyarország lakosságának csaknem 10%-a szenved valamilyen mértékű halláskárosodásban. Ebből súlyosan nagyothalló, illetve siket körülbelül 3-4%. Kommunikációs nehézségeik mindennaposak, nagy részük nehezen vagy egyáltalán nem képes a társadalomba való beépülésre, integrálódásra, hiszen sérülésük éppen a másik emberrel kialakítandó kapcsolattól fosztja meg őket. Meggyőződésünk, hogy a gyermekek még sokkal nyitottabbak a másságra, így fontos, hogy megismertessük velük a fogyatékkal élők világát.

Korunk társadalma az információra épül, mely beszélt és írott nyelven terjed. Kommunikálunk a boltban, közlekedés közben, hivatalos ügyeink intézésekor, a munkahelyünkön, otthon, de amikor kikapcsolódunk, filmet nézünk, újságot, könyvet olvasunk, akkor is párbeszédet folytatunk. A kommunikációs készség kialakításához meghatározott szókincs szükséges, melynek elsajátítása a halló gyerekeknél nem okoz különösebb problémát. A siket és a hallássérült gyerekek számára azonban a hallássérülés mértékétől függően a szájrólolvasás, az olvasás és írás megtanulása jóval nehezebb.

A siket emberek a jelnyelvet kommunikációjuk fő eszközének tekintik. A jelnyelvet ugyanúgy használják, mint a halló emberek a beszélt nyelvet. Tehát a jelnyelv a legtöbb siket ember elsődleges nyelve.

Célunk az, hogy a rendhagyó órák keretében ne csak beszéljünk a fogyatékosság elfogadásáról, hanem teremtsünk lehetőséget is a találkozásra és a megismerkedésre.

Ezt a programot a SINOSZ finanszírozza, így az iskolának csak a lehetőséget kell megteremtenie az óra megtartásához (melynek a menetét az alábbiakban részletesen kifejtjük).

A rendhagyó órát 1., 2. és 3. évfolyamos tanulók számára ajánljuk, és ennek megfelelően dolgoztuk ki az óravázlatot. Az osztályfőnök mellett egy siket animátor, illetve a kommunikáció támogatása érdekében egy szakképzett jeltolmács venne részt az órán. Az órán segédanyagként minden gyerek kap a Csimota könyvkiadó által kiadott Beszél a kéz 2. című könyvből olyan lapokat, melyeken siket jelnyelven lerajzolt szavakat találnak; ezeket haza is vihetik, vagy későbbi játékban felhasználhatják. A SINOSZ felajánl az iskolai könyvtár számára a Beszél a kéz, illetve a Beszél a kéz 2. című könyvekből osztályonként 1-1 példányt ajándékként, melyeket a továbbiakban saját belátásuk szerint használhatnak fel a pedagógusok.

Az óra menete

I. Az osztályfőnök néhány mondattal bevezeti a fogyatékosság, a másság mibenlétét

A vakok, siketek és a mozgáskorlátozottak rövid bemutatása (pl. a szemüveg teljesen elfogadott segédeszköz, míg a hallókészülékre rácsodálkozunk; a vakokat mindjárt felismerjük az utcán, megpróbálunk segíteni, a kerekesszékesek is láthatók, de a siketekről csak beszélgetés kezdeményezésekor derül ki, hogy nem hallanak).
A siket ember nem hall, de ez nem jelenti azt, hogy néma is lenne. Tud hangot adni, de mivel nem hallja a saját hangját sem, így sokkal nehezebb a normál beszéd elsajátítása a számára. A siketeknek van egy saját nyelvünk, ez a siket jelnyelv.

II. Játék 1 (az animátor, a jeltolmács és az osztályfőnök közös közreműködésével)

„Most mutasd meg” (activity): szavak nélkül, kézzel lábbal magyarázva kell a gyerekeknek elmutogatniuk osztálytársaiknak egy-egy állatot (béka, tigris, majom, tehén, elefánt, nyúl, mókus krokodil), illetve közlekedési eszközt (hajó, metró, busz, daru, motor, mentőautó, markoló, vonat). Aki elsőként kitalálja, az mutogatja a társainak a következő szót. A játék célja, hogy érzékeltessük, sokszor milyen egyszerűen vagy – éppen fordítva – milyen nehezen lehet egy-egy mozdulatsorból kikövetkeztetni a másik fél mondanivalóját.

III. A jelnyelv bemutatása

  • Mi a kommunikáció?
  • Beszéden kívül hogyan lehet még egymással kommunikálni?
  • Feladat: kitalálni a siket vendég által elmutatott egy-egy mozdulat jelentését (siket jelnyelvi szlengek is felmerülhetnek akár, melyek szó szerinti megfeleltetései bizonyos összetett szavaknak – pl. vállalatvezető, piros pont, buszvezető-ablaküveg –, csak a gyerekek érdeklődésének megfelelő szavakból válogatva. Ugyanez fordítva: egy-egy fogalomra, tárgyra találjanak ki közösen egy jelet, rámutatni ezzel, hogy ezek a mozdulatok sokszor milyen jellemzőek is az adott tárgyra. Pl. szoktak-e egymás között kódolt módon, titkos jeleket használva beszélni, és milyen vicces is ez, amikor más nem érti, amit mi igen. Mindezt nagyon egyszerűen, játékosan fogalmazzuk meg.

III. Beszélgetés a siket vendéggel jeltolmács segítségével

Lehetséges témakörök, kérdések:

  • Hány éves, mivel foglakozik, hogyan lett siket?
  • Mennyire nehéz a beszélgetés a hallókkal, szájról olvasás, beszédhang?
  • Megnézik-e az utcán, ha társaival jelel; zavarja-e ez
  • Milyen napi problémákat jelent számára a fogyatékossága: bevásárlás, közlekedés, iskola, szórakozás (pl. hogyan hallgatnak zenét, táncolnak stb.)
  • Családja halló vagy siket? És a barátai?
  • Írás-olvasás elsajátítása: milyen plusz nehézséget jelent, hogy nem hallják a hangokat, melyekből a szavak építkeznek (nagyobbaknak bővebben lehet magyarázni)?

IV. A gyerekek szabadon tehetnek fel kérdéseket a siket vendégnek

V. Játék 2.

Az animátor kioszt lapokat (10 jármű) a gyerekeknek, melyen a Beszél a kéz 2. című könyv jelelő figurái láthatók. A gyerekeknek a többieknek nem megmutatva a lapot kell jelelniük úgy, hogy társaik kitalálják, melyik közlekedési eszközt mutatják.

VI. Zárás

A siket vendég segítségével a gyerekek megtanulhatják a legegyszerűbb mondatokat, pl. „Jó napot kívánok!”, „Köszönöm!” (mint ahogy, ha elutazunk külföldre, akkor is megtanuljuk az adott ország nyelvén ezeket a legalapvetőbb mondatokat) vagy „Szia, anyu, szeretlek!”. Így talán a gyerekek haza is visznek valamit ennek a különleges órának a tananyagából.

***

Célunk, hogy úgy találkozzanak ezzel a témával a gyerekek, mint egy érdekes, játékos jelrendszerrel. Nem elrémisztő, sajnálatkeltő célzattal történik a siket jelnyelvnek, a siketek világának a bemutatása, hanem a megismerésre törekszünk, másságuk elfogadására. Reméljük, hogy egyetértenek törekvésünkkel, és lehetőséget biztosítanak számunkra arra, hogy ellátogathassunk iskolájukba, és Önökkel együttműködve tegyünk a siket gyermekek beilleszkedéséért.

Ha kérdésük merülne fel az óra menetét illetően vagy időpont-egyeztetés céljából, kérjük, keressék Edinger Katalint a 30/274-9947 telefonszámon.

SINOSZ és Csimota Kiadó

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.09.23.
Lannert Judit: A gyerekeink jövőjének ne a saját múltunkat képzeljük el
Recseg-ropog a világ tartószerkezete, nem ok nélkül gondolják sokan, hogy a klímaválság, a koronavírus-járvány és az új európai háború az új hét csapás, és ki tudja, milyen nehézs...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.09.23.
Rétvári: A Nemzeti alaptantervben jelentősen csökkentettük a tanulói terheket
„Nem nemzeti, mert ekkora mennyiségű tananyag az adott korosztály legalább kétharmada számára nem elsajátítható, őket a nemzetből mintegy kirekeszti. Nem alaptanterv, mert a tanítást teljes...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.23.
Minőségi kulturális élmény elsőtől nyolcadik osztályig
Októbertől lehet pályázni az európai viszonylatban is egyedülálló Lázár Ervin-programra, amelynek célja, hogy szociális helyzettől függetlenül évente legalább egyszer minden 1–8. é...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.09.23.
Geszti: „Tanári diplomám most dörömböl a fiókban, és emlékeztet rá, hogy szolidaritást kell vállalni velük”
„Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy ISKOLA, ahol becsülték a tudást, a tehetséget, a szorgalmat, a jellemet – és becsülték a tanárokat is. Ebben az ISKOLÁBAN tanított a regényb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.22.
SZTRÁJK: MIÉRT KELL FOLYTATNI? MIT ÉRTÜNK EL EDDIG?
A kormány csak arra vár, hogy kifáradjunk, lelombozódjunk, elveszítsük a lendületet. Ezt nem szabad megengedni!De van egy sokkal jobb érvünk. Bár érdemtelenül keveset beszélünk róla, de...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2022.09.21.
Óvodapedagógus-hiány: Minden nyolcadik állás betöltetlen Budapesten
A G7 készített egy részletes összeállítást a fővárosi önkormányzatok válaszaiból. A gazdasági portál az óvodapedagógusok helyzetéről érdeklődött, az óvodák – a bölcsődékkel...
(Forrás: 24.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep