Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. március 25. kedd, 6:07

A közoktatás SWOT-analízise – 1.

Egy vizsgálat elé

Virtuális nevelésügyi kongresszusunk az elmúlt év novembere, azaz már több mint három hónapja zajlik, és még közel sincs vége. A vitaindítókból (e héten jelenik meg a 18.) és a hozzászólásokból (számuk e pillanatban megközelíti a kétszázat) lassanként kirajzolódik egy kép az iskola, a nevelés jelenlegi állapotáról. A fokozatosan kibomló képet élesebbé, teljesebbé, árnyaltabbá kívánjuk tenni annak érdekében, hogy megfelelő alapot szolgáltassunk egy, a nevelés ügyével foglalkozó diskurzushoz, amelyben a közoktatás valamennyi szereplője és felelőse képviselteti magát.

Ennek érdekében kértünk meg elektronikus úton 140 szakembert (pedagógusokat, iskolavezetőket, egyetemi oktatókat, tudományos kutatókat, pedagógiai szakértőket) arra, hogy töltsenek, illetve egészítsenek ki egy táblázatot, amelyben a közoktatás résztvevőinek, illetve a közoktatás társadalmi környezetének erősségei és gyengeségei szerepelnek. A táblázatba már előzetesen bekerültek azok az állítások, amelyeket a január 21-ig megjelent kongresszusi anyagból gyűjtöttünk ki.

A vizsgálatot Szekszárdi Júlia és Molnár Zsuzsanna végezte.

A szakembereknek elküldött levelünk szövege

A következő táblázatban azoknak az erősségeknek és gyengeségeknek a számbavételét kíséreltük meg, amelyek a közoktatás egyes szereplőihez, illetve érintettjeihez kapcsolódnak. Ez szerkesztőségünk álláspontja, de biztosak vagyunk abban, hogy a vélekedések e tekintetben is különbözőek. Ezért arra kérünk, hogy az alábbi táblázatba (valamilyen eltérő színnel vagy betűtípussal) írd be kiegészítéseidet, kritikai észrevételeidet, és az így módosított anyagot legkésőbb január 31-ig küldd vissza nekünk. Az így beérkező véleményeket összegezzük, és honlapunkon – mint vitaindítót – közzé tesszük.

Szakemberek Erősségek Gyengeségek
Pedagógusok Kötelességtudat, felelősségérzet, felelősségvállalás a gyerekekért Idegenkedés a változásoktól
Önállótlanság
A saját jogok érvényesítésének elégtelensége
Rossz mentálhigiénés állapot
Gyenge reflektivitás
Tanulók Nyitottság, kíváncsiság dinamizmus,
erősödő igény a társas életre, a közösségre,
fogékonyság,
őszinteség, igazságérzet
Szocializálódás egy mediatizált világban
Motiválatlanság iskolai tanulásra
Idegenkedés a hagyományos iskolai értékektől
Befolyásolhatóság, manipulálhatóság, bizalmatlanság a felnőttek iránt
Szabályok elutasítása
Közöny a közügyek irántt
Indulati reakciók, erőszak terjedése,
az érzelmi kultúra háttérbe szorulása
Felületesség
Fenntartók Közvetlenül megtapasztalt helyi igények
Érdekeltség a fejlesztésben
Költséghatékonyság felülírja a szakmai érveket
Anyagi források elégtelensége
Helyi lobbik, kiskirályságok
Oktatásirányítók A koncepció előremutató elemei (kompetenciaalapú fejlesztés, integráció, a merev iskolai keretek oldása stb.) Kapkodás, rossz kommunikáció
Erősödő bürokrácia
A társadalmi párbeszéd hiánya
A pártpolitika túlzott érvényesülése a döntésekben
A piaci érdekeknek a szükségesnél erősebb érvényesülése (pl. a tankönyvkiadásban, a pedagógus-továbbképzésekben és más szolgáltatásokban)
Átláthatatlan pályáztatás: fiskális szigor a bemenetnél és a teljes áttekinthetetlenség a döntéseknél
Tanárképzők Szigetszerűen, de létező korszerű törekvések, műhelymunka,
lehetőség a felnőttképzésbe való bekapcsolódásra
Életidegenség,
az iskolával való párbeszéd hiánya
Átmeneti helyzet (áttérés a bolognai folyamatra) következtében elbizonytalanodás
Összefonódások, helyi hatalmi harcok, lobbiérdekek kiszorítják a szakmai szempontokat
Sokan „csak formalinban” láttak gyereket
Tudományos kutatók Fontos témák felvetése, döntő fontosságú problémák felszínre hozása Elefántcsonttoronyba vonulás, elszakadás a gyakorlattól
A tudományos címek, rangok túlértékelése
Rossz anyagi feltételek
Hatalmi harcok, lobbiérdekek érvényesülése
Szülők, családok Az iskolával együttműködni kész szülői csoportok,
segítségnyújtás az iskolának
Részvétel lehetősége a döntésekben
Különböző szülői rétegek eltérő módon reagálnak (gőggel, a jogérvényesítés félreértelmezése, bizalmatlanság, lenézés, félelem stb.)
Családok szétesése, a családi nevelés sokfélesége
Társadalom A jogállam és a demokrácia létező alkotmányos keretei
Szólásszabadság, kapcsolódás Európához és a világhoz
Magas feszültségi szint
A szociális háló szinte teljes hiánya
Általános bizalmatlanság
A társadalmi szolidaritás erőtlensége, manipulálhatóság, etikai normák szétesése, „következmények nélküli ország” hatása
Manipulálhatóság, a pénz és a média szerepének túlzott megnövekedése
Férfi és női szerepek gyökeres átalakulása, hagyományok elhalványulása
Média A korlátlan tájékozódás lehetősége
Széles választék
A társadalmi párbeszéd technikai lehetősége adott
Az internet mint kihasználható tér a tájékoztatásra, vitára
Nincs cenzúra
Szenzációk kiemelése, felületesség, a közszolgálat igényeinek háttérbe szorulása
Az internet adta lehetőségek (vitára, tájékoztatásra) kihasználásának elégtelensége
Visszaélés lehetősége a technika adta lehetőségekkel (internet-nyilvánosság), szabályozhatatlanság

A vizsgálatról

Felkérésünkre ötvenen válaszoltak; ezúton is nagyon köszönjük mindenkinek az értékes közreműködést.

A következő hetekben folyamatosan közreadjuk a beérkezett vélemények összesítését. A sort a pedagógusokra vonatkozó állapotrajzzal indítjuk. Terveink szerint 1-2 hetes gyakorisággal közöljük a többi részt.

Az összefoglalás során kizárólag a beérkezett gondolatokat „használjuk”, sohasem a sajátunkat. A minta véletlenszerűen alakult, tehát nem reprezentatív kutatásról van szó. A megismert és gyakran egymásnak is ellentmondó vélemények egy teljes foglalkozási csoportot írnak le, és nyilván számos sztereotip elemet tartalmaznak. Az összképet nem tekintjük véglegesnek. A leírtakhoz kérjük Olvasóink visszajelzéseit, bízva abban, hogy a beérkező hozzászólások segítik megalapozottabbá tenni a képet. Az aktuális állapot valósághű megrajzolását követően – reményeink szerint – megindulhat az együttgondolkodás arról, hogy a helyzet jobbítása érdekében miként használhatók ki az erősségek, és hogyan lehet ellensúlyozni, illetve felszámolni a gyengeségeket.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep