Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021. november 18. csütörtök, 15:26

Az OFOE szekciója a Digitális Tér konferencián

Az ELTE PPK és a Tempus Közalapítvány közös szervezésében 2021-ben is megrendezésre kerül a Digitális Tér konferencia. A rendezvényről, illetve  az erre történő regisztráció módjáról  a rendezvény honlapján található részletes tájékoztatás. 

Az alábbiakban az egyesületünk által szervezett szekciót szeretnénk beharangozni, amelyre a konferencia második napján (11. 26-án) 15.00 és 16.30 között kerül sor.

 

Oktatási vízióink kultúraváltás idején

Az évtizedek óta formálódó kultúraváltást ugrásszerűen felgyorsította a pandémiás helyzet. A távolléti oktatás tükröt tartott a jelen iskolájának és exponált formában mutatta meg a jövő kihívásait. Úgy tűnik azonban, hogy a hatalmas és meglehetősen lomhán mozduló oktatási rendszer minderről kevéssé vesz tudomást.

Ha csak a tanári pályát, a tanári szerepet érő kihívásokra tekintünk, világviszonylatban megfigyelhető, hogy az önmagukban álló ismeretek leértékelődnek, sőt akár hatalmas információmennyiség birtoklása sem váltható sikerre, ha az összefüggések valós értelmezése akadályokba ütközik. A tanári pálya az ismeretközpontú tudáskoncepcióval együtt értékét vesztette, és egyre kevesebben teszik az életüket az oktatásra, mert nem látják már benne a saját jövőjüket, miközben sok, régebben pályán lévő kolléga kétségbeesetten keresi – és egyre kevésbé találja – a kapcsolódást a fiatalokhoz, gyerekekhez.

Azt gondoljuk: ahhoz, hogy ez a kapcsolódás újra létrejöjjön, mindnyájunknak új oktatási vízióra van szüksége, amiért fejben és a gyakorlatban – az oktatás terei mellett az intézményrendszerben és a kormányzás, irányítás rendszereiben is – meg kell küzdeni.

A beszélgetést a következő kérdések mentén tervezzük:

  • Milyen oktatási rendszerre lenne szüksége a jövőnek?
  • Vannak-e előttünk jó példák, és ha vannak, számunkra ezek követendők, követhetők? Működhetne vajon az északi vagy a keleti modell nálunk?
  • Milyen strukturális változás volna szükséges, hogy a méltányosságot és a társadalmi mobilitást biztosítani tudja az oktatás?
  • Mi hozná a pályára, és mi tartaná a pályán a tanárokat?
  • Szükség lesz-e a jövőben tanárra, illetve tanárra lesz-e szükség? Mi lesz a gépi tanulástámogatás szerepe az oktatásban?
  • Mit tegyen és mit ne tegyen az osztályteremben a kultúraváltásra reflektálni kívánó tanár?

Ez csupán néhány kérdés azok közül, amelyeket körüljárunk a különböző generációkból érkező beszélgetőtársakkal, oktatási szakemberekkel, hogy megtudjuk, kinek milyen víziói vannak a jövő iskolájáról.

93b10235-a169-4375-b8f5-f5a95450d258

Moderátor: Antaliné Miss Lilla, magyar-történelem szakos tanár a Dunaújvárosi Móricz Zsigmond Általános Iskolában, a Neteducatio szakmai vezetője

Beszélgetőpartnerek:

  • Knausz Imre, történelem szakos középiskolai tanár, volt egyetemi docens, jelenleg pedagógiai szakértő a Van Helyed Alapítványnál, a Taní-tani Online főszerkesztője.
  • Lannert Juditoktatáskutató, a T-Tudok Oktatáskutató intézet senior munkatársa és alapítója. A 2010-ig rendszeresen megjelenő Jelentés a magyar közoktatásról kötetek egyik alapító szerkesztője. A 2007 óta létező Kölöknet közösségi szülői portál elindítója, a Tanulópénz blog szerzője.
  • Tarné Éder Marianna, tanító az, Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnáziumban, könyvtár informatikus, mentortanár
  • Béndek Ábris, a Párizsi Politikai Tanulmányok Intézete (Sciences Po.) diákja

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.11.27.
Ezért menekülnek a tanárok az iskolákból - Csoda, hogy még valaki bejár tanítani
Egyre több tanár fizetését éri el a garantált bérminimum, miután a tanárok bére évek óta nem emelkedik, a szakmunkás minimálbér viszont minden esztendőben nő. A Pedagógusok Demokratikus...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.11.27.
Drasztikusan emelnék a tanárok fizetését, az egyetemeket pedig visszaadnák az államnak az Eduline olvasói
Tartson ismét 18 éves korig a tankötelezettség, jelentősen emeljék a tanárok, tanítók, óvónők fizetését, a modellváltó egyetemek kerüljenek vissza az államhoz, vagy legalább a kurat...
(Forrás: Eduline)
--
2021.11.27.
NYILVÁNOSAK A 2022. JÚNIUSI EMELT SZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA TÉTELEI
A követelményekről a Magyartanárok Egyesülete 2016 októberében rendezett konferenciát: a vizsgaleírás és a követelmények összefoglalása az egyesület honlapján olvasható, a konferenci...
(Forrás: Magyartanárok Egyesülete)
--
2021.11.27.
Megszűnhet a pedagógusok közalkalmazotti jogviszonya
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke figyelmeztetett: a Munka törvénykönyve kevesebb védelmet nyújt, mint a közalkalmazotti törvény, például könnyebben el lehet...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.11.23.
Telt ház van a gyermekpszichiátrián, sok az önsértő fiatal
Idén a 2019-es, vagyis a Covid előtti őszi időszakhoz viszonyítva 40 százalékkal emelkedett az esetek száma. A szorongásos és depressziós zavarokkal küzdő gyerekek aránya az ötszörös...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.11.23.
Decembertől a szülők csak védettségi igazolvánnyal mehetnek be az iskolába
December elsejétől szigorítják a belépés rendjét az iskolákba, a szülőket csak védettségi igazolvánnyal engedik be az épületekbe – derül ki Kásler Miklós, az emberi erőforrások miniszter...
(Forrás: telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep