Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021. november 18. csütörtök, 15:26

Az OFOE szekciója a Digitális Tér konferencián

Az ELTE PPK és a Tempus Közalapítvány közös szervezésében 2021-ben is megrendezésre kerül a Digitális Tér konferencia. A rendezvényről, illetve  az erre történő regisztráció módjáról  a rendezvény honlapján található részletes tájékoztatás. 

Az alábbiakban az egyesületünk által szervezett szekciót szeretnénk beharangozni, amelyre a konferencia második napján (11. 26-án) 15.00 és 16.30 között kerül sor.

 

Oktatási vízióink kultúraváltás idején

Az évtizedek óta formálódó kultúraváltást ugrásszerűen felgyorsította a pandémiás helyzet. A távolléti oktatás tükröt tartott a jelen iskolájának és exponált formában mutatta meg a jövő kihívásait. Úgy tűnik azonban, hogy a hatalmas és meglehetősen lomhán mozduló oktatási rendszer minderről kevéssé vesz tudomást.

Ha csak a tanári pályát, a tanári szerepet érő kihívásokra tekintünk, világviszonylatban megfigyelhető, hogy az önmagukban álló ismeretek leértékelődnek, sőt akár hatalmas információmennyiség birtoklása sem váltható sikerre, ha az összefüggések valós értelmezése akadályokba ütközik. A tanári pálya az ismeretközpontú tudáskoncepcióval együtt értékét vesztette, és egyre kevesebben teszik az életüket az oktatásra, mert nem látják már benne a saját jövőjüket, miközben sok, régebben pályán lévő kolléga kétségbeesetten keresi – és egyre kevésbé találja – a kapcsolódást a fiatalokhoz, gyerekekhez.

Azt gondoljuk: ahhoz, hogy ez a kapcsolódás újra létrejöjjön, mindnyájunknak új oktatási vízióra van szüksége, amiért fejben és a gyakorlatban – az oktatás terei mellett az intézményrendszerben és a kormányzás, irányítás rendszereiben is – meg kell küzdeni.

A beszélgetést a következő kérdések mentén tervezzük:

  • Milyen oktatási rendszerre lenne szüksége a jövőnek?
  • Vannak-e előttünk jó példák, és ha vannak, számunkra ezek követendők, követhetők? Működhetne vajon az északi vagy a keleti modell nálunk?
  • Milyen strukturális változás volna szükséges, hogy a méltányosságot és a társadalmi mobilitást biztosítani tudja az oktatás?
  • Mi hozná a pályára, és mi tartaná a pályán a tanárokat?
  • Szükség lesz-e a jövőben tanárra, illetve tanárra lesz-e szükség? Mi lesz a gépi tanulástámogatás szerepe az oktatásban?
  • Mit tegyen és mit ne tegyen az osztályteremben a kultúraváltásra reflektálni kívánó tanár?

Ez csupán néhány kérdés azok közül, amelyeket körüljárunk a különböző generációkból érkező beszélgetőtársakkal, oktatási szakemberekkel, hogy megtudjuk, kinek milyen víziói vannak a jövő iskolájáról.

93b10235-a169-4375-b8f5-f5a95450d258

Moderátor: Antaliné Miss Lilla, magyar-történelem szakos tanár a Dunaújvárosi Móricz Zsigmond Általános Iskolában, a Neteducatio szakmai vezetője

Beszélgetőpartnerek:

  • Knausz Imre, történelem szakos középiskolai tanár, volt egyetemi docens, jelenleg pedagógiai szakértő a Van Helyed Alapítványnál, a Taní-tani Online főszerkesztője.
  • Lannert Juditoktatáskutató, a T-Tudok Oktatáskutató intézet senior munkatársa és alapítója. A 2010-ig rendszeresen megjelenő Jelentés a magyar közoktatásról kötetek egyik alapító szerkesztője. A 2007 óta létező Kölöknet közösségi szülői portál elindítója, a Tanulópénz blog szerzője.
  • Tarné Éder Marianna, tanító az, Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnáziumban, könyvtár informatikus, mentortanár
  • Béndek Ábris, a Párizsi Politikai Tanulmányok Intézete (Sciences Po.) diákja

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.08.13.
Drasztikus rezsicsökkentésre kényszerülhet az ország legnagyobb egyeteme
Az energiaválság, a növekvő rezsiárak és az állami támogatások csökkenése miatt takarékoskodásra kényszerülhet Magyarország legnagyobb egyeteme, az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE...
(Forrás: hírklikk)
--
2022.08.13.
L. Ritók Nóra: A foglalkoztatás sikere
Pedagógia ez a javából…csak sokkal nehezebb, mint az iskolában, mert itt felnőttekkel dolgozunk, akinek az élete tele van megoldhatatlan gondokkal és bepótolhatatlan lemaradásokkal. Paternalista...
(Forrás: nyomor széle/hvg blog)
--
2022.08.13.
Egyáltalán nem biztos, hogy jó ötlet minden diáktól megkérdezni, mit csinált a nyári szünetben
Bevett szokás, hogy a tanév első napján az egész osztály elmeséli, hol töltötte a nyarat. De nem minden gyerek osztja meg szívesen, mit csinált (vagy éppen mit nem csinált) a szünetben....
(Forrás: Eduline)
--
2022.08.13.
Tízezer pedagógus hiányzik a magyar iskolarendszerből, a kormány kész béreket emelni, de a szakszervezet szerint gyorsabb lépésekre van szükség
Végre belátta az Orbán-kormány is, hogy az elmaradó pedagógus utánpótlás egyik oka a versenyképes fizetés hiánya, a tanárok kezdő fizetése ugyanis nálunk az egyik legalacsonyabb az Eur...
(Forrás: Szabad Pécs)
--
2022.08.13.
Gyarmati Éva: Nem a tananyag ismétlésével kell az iskolára hangolni a gyerekeket
Korai, fekvés korábbi kelés – a napi ritmus visszaállításával kell kezdeni a felkészülést az iskolára, mert ez általában a nyár folyamán alaposan átalakul – kezdi a legfontosabb Gyarmati...
(Forrás: Infostart)
--
2022.08.13.
Első fokon pert nyert a tankerülettel szemben az egészségére veszélyes munkát visszautasító oktató
A PDSZ 2020-as beszámolója szerint Ritecz Szilviának az iskola egyik takarítója azt a feladatot adta ki egy munkahelyi konfliktus után, hogy fertőtlenítse le a bútorokat és a kilincseket azokban...
(Forrás: telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep