Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021. november 18. csütörtök, 15:26

Az OFOE szekciója a Digitális Tér konferencián

Az ELTE PPK és a Tempus Közalapítvány közös szervezésében 2021-ben is megrendezésre kerül a Digitális Tér konferencia. A rendezvényről, illetve  az erre történő regisztráció módjáról  a rendezvény honlapján található részletes tájékoztatás. 

Az alábbiakban az egyesületünk által szervezett szekciót szeretnénk beharangozni, amelyre a konferencia második napján (11. 26-án) 15.00 és 16.30 között kerül sor.

 

Oktatási vízióink kultúraváltás idején

Az évtizedek óta formálódó kultúraváltást ugrásszerűen felgyorsította a pandémiás helyzet. A távolléti oktatás tükröt tartott a jelen iskolájának és exponált formában mutatta meg a jövő kihívásait. Úgy tűnik azonban, hogy a hatalmas és meglehetősen lomhán mozduló oktatási rendszer minderről kevéssé vesz tudomást.

Ha csak a tanári pályát, a tanári szerepet érő kihívásokra tekintünk, világviszonylatban megfigyelhető, hogy az önmagukban álló ismeretek leértékelődnek, sőt akár hatalmas információmennyiség birtoklása sem váltható sikerre, ha az összefüggések valós értelmezése akadályokba ütközik. A tanári pálya az ismeretközpontú tudáskoncepcióval együtt értékét vesztette, és egyre kevesebben teszik az életüket az oktatásra, mert nem látják már benne a saját jövőjüket, miközben sok, régebben pályán lévő kolléga kétségbeesetten keresi – és egyre kevésbé találja – a kapcsolódást a fiatalokhoz, gyerekekhez.

Azt gondoljuk: ahhoz, hogy ez a kapcsolódás újra létrejöjjön, mindnyájunknak új oktatási vízióra van szüksége, amiért fejben és a gyakorlatban – az oktatás terei mellett az intézményrendszerben és a kormányzás, irányítás rendszereiben is – meg kell küzdeni.

A beszélgetést a következő kérdések mentén tervezzük:

  • Milyen oktatási rendszerre lenne szüksége a jövőnek?
  • Vannak-e előttünk jó példák, és ha vannak, számunkra ezek követendők, követhetők? Működhetne vajon az északi vagy a keleti modell nálunk?
  • Milyen strukturális változás volna szükséges, hogy a méltányosságot és a társadalmi mobilitást biztosítani tudja az oktatás?
  • Mi hozná a pályára, és mi tartaná a pályán a tanárokat?
  • Szükség lesz-e a jövőben tanárra, illetve tanárra lesz-e szükség? Mi lesz a gépi tanulástámogatás szerepe az oktatásban?
  • Mit tegyen és mit ne tegyen az osztályteremben a kultúraváltásra reflektálni kívánó tanár?

Ez csupán néhány kérdés azok közül, amelyeket körüljárunk a különböző generációkból érkező beszélgetőtársakkal, oktatási szakemberekkel, hogy megtudjuk, kinek milyen víziói vannak a jövő iskolájáról.

93b10235-a169-4375-b8f5-f5a95450d258

Moderátor: Antaliné Miss Lilla, magyar-történelem szakos tanár a Dunaújvárosi Móricz Zsigmond Általános Iskolában, a Neteducatio szakmai vezetője

Beszélgetőpartnerek:

  • Knausz Imre, történelem szakos középiskolai tanár, volt egyetemi docens, jelenleg pedagógiai szakértő a Van Helyed Alapítványnál, a Taní-tani Online főszerkesztője.
  • Lannert Juditoktatáskutató, a T-Tudok Oktatáskutató intézet senior munkatársa és alapítója. A 2010-ig rendszeresen megjelenő Jelentés a magyar közoktatásról kötetek egyik alapító szerkesztője. A 2007 óta létező Kölöknet közösségi szülői portál elindítója, a Tanulópénz blog szerzője.
  • Tarné Éder Marianna, tanító az, Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnáziumban, könyvtár informatikus, mentortanár
  • Béndek Ábris, a Párizsi Politikai Tanulmányok Intézete (Sciences Po.) diákja

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.25.
Tanügyi intézkedés nincs, de sok iskolában alig van tanár, aki tanítana
Tanügyi intézkedés jelenleg egy iskolában sincs, ugyanis nemrég módosultak a karanténszabályok, az oltatlanokra öt nap karantén vár, aki viszont be van oltva és nincs pozitív teszteredmé...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.25.
Ránki Sára: ELBALTÁZOTT ÍRÁSBELIK
Összegezve: az idei felvételi feladatsor sem azt kéri számon, amit tanítunk. Nem indulnak a gyerekek egyenlő esélyekkel, eleve nem tudnak egyenlő esélyekkel indulni. Gondoljunk a Covid okozta...
(Forrás: Jelen)
--
2022.01.25.
A kormány szeretné, ha úgy sztrájkolnának a tanárok, hogy azért tanítanak is közben
Nem jutott eredményre a kormánnyal folytatott tárgyalások során a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének és a Pedagógusok Szakszervezetének közös sztrájkbizottsága. Pedig már hónapok...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.01.25.
UZSALYNÉ PÉCSI RITA A TRANSZHATÁSRÓL, AZ OKOSESZKÖZMENTES ISKOLÁKRÓL ÉS A SZÜLŐI MINTÁRÓL
Hirtelen lett az életünk része a kütyüvilág, nem alakult még ki a kultúrája, nem vagyunk tudatosak. Sikeres elvonót irányító kutató is van olyan, aki azt mondja magáról, hogy maga is leszok...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.01.24.
„A feladatsorok összeállítói egyáltalán nem vettek tudomást arról, mi történt az elmúlt két évben\"
Ezekkel a feladatokkal ki lehet deríteni, hogy egy diák tudja-e, mi a különbség a képző, a jel és a rag között, vagy felismer-e egy magas hangrendű szót. Arról viszont semmit nem tudunk meg...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.24.
Ónody-Molnár Dóra: TÖMEGESEN KERÜLNEK KI AZ ISKOLÁKBÓL OLYAN FIATALOK, AKIK NEM TUDNAK SEM ÍRNI, SEM OLVASNI, SEM SZÁMOLNI – 2. rész
A tanárok szavaiból kiderül: nem a „lemorzsi” miatt csökken a statisztikában a buktatások száma, hanem azért, mert az elszegregálódó iskolákban a pedagógusok felhagytak a buktatással...
(Forrás: Jelen)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep