2021.04.26.
Maruzsa reméli, hogy az érettségizők elkerülték a tömegjeleneteket a hétvégi terasznyitáskor
Maruzsa Zoltán közölte, hogy a jelenléti oktatás múlt heti visszaállítása óta az iskolákba a gyerekek 75 százaléka tért vissza, az óvodákba pedig 60 százalékuk. Az államtitkár elmondta, hogy a hétfői adatok kedden, szerdán állnak majd rendelkezésre, de arra számít, hogy egyre kevesebb gyerek marad otthon, véleménye szerint két-három hét múlva azok a szülők is beviszik az iskolába a gyermeküket, akik eddig otthon tartották őket. Maruzsa Zoltán szerint van értelme a középiskolák május 10-ei nyitásának, hiszen így a tanév egytizedét még jelenléti oktatásban tölthetik a diákok. Ennek a tanévzárás szempontjából van jelentősége, ugyanis lehetőséget ad az esetleges pótlások biztosítására, a felzárkóztatásra, a tudás rendszerezésére és közösségépítésre.
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.26.
Belemászkálni a kötelezőkbe
Petőfi Sándor huszonegy évesen megírta a János vitézt. Vahot Imre úgy emlékszik erre, hogy a lánglelkű rögtönzőnek csak néhány est és éjfél kellett, „mert az egyes versszakokat járás és ülés közben jó előre kifőzte magában”. A költői fantáziának nem szabhatott határt a valóság, magyar ember 1845 óta elfogadja: van az úgy, hogy Franciaország és India határos, semmi nem lehetetlen. A fiatal szellem játékra hív, ennek az invitálásnak Szabó Borbála sem tudott ellenállni, amikor megírta A János vitéz-kód című regényt.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2021.04.26.
Galgóczi: május 10-től év végéig már nem áll vissza a digitális oktatás az iskolákban
Az érettségi első hete után már általánostól középiskoláig mindenki személyesen tanul majd, és ez az év végéig így is marad. A digitális oktatás ugyanis \\\"jól bevált, de a közösség szempontjából fontos a jelenlét is\\\" - mondta Galgóczi Ágnes, a Nemzeti Népegészségügyi Központ járványügyi osztályvezetője.
(Forrás: eduline)
2021.04.24.
Társasjáték az abúzus ellen – játékbemutató az OFOE szervezésében
A játékbemutató önmagában is lehetőséget adott a vonatkozó ismeretek és tapasztalatok hatékony átadására. A közreműködő szakemberek kapcsolódó, évtizedes tapasztalatai révén ez igen árnyalt formát öltött. Az elméleti, a témával kapcsolatos alapvető ismeretek és fogalmak bemutatását követően a résztvevők pontos képet kaptak a nemzetközi projektről, a játék létrehozásáról és annak körülményeiről, valamint természetesen a módszertani alapokról is.
(Forrás: Modern Iskola)
2021.04.24.
Oltatlan gyerek oltott szülővel: még nem ajánlott úgy élni, mint az \"utolsó békeévben\"
A bizonytalanság miatt azokkal a fiatalokkal, akik valamilyen betegség vagy túlsúly miatt veszélyeztetettek, viszont nem oltottak, még a családtagok körében is érdemes maszkban együtt lenni. Nem beszélve arról, hogy Magyarországon a kormányfői melldöngetés ellenére a nagyszülői korosztályoknak még mindig legfeljebb a negyede–fele az, amely már tényleg védettnek tekinthető, a többiek tehát továbbra is kölcsönösen veszélyeztethetik egymást az unokával.
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.21.
Harcunk a nyelv romlása ellen. Sentei Viktória írása
Számomra most is nehéz kérdés, hogy kijavítsam-e a diákot, az általam helyesnek vélt nyelvi formára, de nem gondolom, hogy ez felesleges lenne. Viszont az új nyelvi elemek megjelenése mindig elkápráztat, főleg, ha megkérem diákjaimat, hogy magyarázzák el nekem az adott szleng, forma jelentését, adjanak példákat használatára, igazi kis nyelvészek lesznek egyből, és öröm látni, hogy talán ők is épp először gondolkodnak el azon, hogy mért pont ezt a kifejezést használják.
(Forrás: tani-tani online)
2021.04.21.
Rendben kinyitottak az óvodák és az iskolák
Mindenhol rendben elindult az oktatás, adataink szerint országosan az óvodákban a gyermekek hatvan százaléka, az iskolákban a tanulók 75 százaléka jelent meg – számolt be lapunknak az újranyitás első napjának tapasztalatairól Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke. Az intézmények nagyon óvatosak, továbbra sem engednek a biztonsági intézkedésekből. Minden segítséget megkapnak azok is, akik az otthoni tanulást választják, ők a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szerint várhatóan napról napra kevesebben lesznek.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2021.04.21.
Elsős lesz a ovisból? Így lesz könnyebb az átmenet!
Az óvoda nem csak a képességek fejlesztésében és a szocializációs folyamatokban játszik nagy szerepet, hanem az iskolás éveket is előkészíti. Az iskolakezdés mégis okozhat nehézséget a kicsik számára, hiszen egy teljesen új világba csöppennek, amikor elsőosztályosokká válnak. Ez az időszak nem csupán fizikailag és szellemileg jelenthet plusz kihívást a gyerekeknek, hanem pszichésen is megterhelő lehet. Hogyan könnyíthető meg az átmenet? Mit tehet a szülő?
(Forrás: Magyar Nemzet)
2021.04.21.
SZFE: Vidnyánszky nélkül nem beszélget Stumpf
Ma délelőttre a Színház- és Filmművészeti Egyetemről (SZFE) szóló, sokak által várt beszélgetést terveztek a háromnapos Infosztrájk az egyetemi autonómiáért esemény keretén belül Stumpf István, a felsőoktatás modellváltásért felelős kormánybiztos és Karsai György, az SZFE doktori iskolájának vezetője részvételével. Tegnap azonban Stumpf István az eseményen való megjelenését Vidnyánszky Attila meghívásához kötötte - írja az SZFE Hallgatói Önkormányzata a Facebook-oldalán. Miután a kormánybiztos a hallgatók tudta nélkül egyeztetett az eseményről Vidnyánszky Attilával, annak ellenére, hogy korábban a beszélgetést a hallgatók által nyilvánosságra hozott körülmények ismeretében vállalták a résztvevők, a beszélgetés elmarad.
(Forrás: Népszava)
2021.04.21.
Pórul járhat, aki nem jelenik meg az írásbeli érettségin
A múlt évhez hasonlóan főszabály szerint idén is csak az írásbeli érettségi vizsgákat tartják meg, szóbelikre csak speciális esetekben kerülhet sor. Utóbbiba nem tartozik bele, ha valaki - bármilyen okból - nem jelenik meg az írásbeli vizsgákon. A vonatkozó kormányrendelet szerint ő nem pótvizsgázhat és jelentkezését is törlik, legközelebb az őszi érettségi időszakban próbálkozhat újból. Az Oktatási Hivatal megkeresésünkre megerősítette, valóban ez a helyzet. Ugyanakkor emlékeztettek, ez a tavaly május-júniusi vizsgaidőszakban is így volt. Szerettük volna megtudni azt is, tavaly előfordult-e, és ha igen, hány esetben, hogy valaki nem jelent meg az írásbelin, s emiatt törölni kellett a jelentkezését, de erre a kérdésünkre cikkünk írásáig nem kaptunk választ.
(Forrás: Népszava)
2021.04.21.
Hamarosan a teljes felsőoktatásban kiépül a pártállami rendszer
A tanárképzés leválasztása az ELTE-ről nem menne könnyen, hiszen bár van külön Tanárképző Központ és pedagógiai kar is, a szakmai oktatás ott is a bölcsész- és természettudományi karokon zajlik. A tanítóképzés leválasztása már könnyebben menne, azt amúgy is egyre nagyobb arányban az egyházaknak adja át az állam. Eldőlt például, hogy a vidéki tanár- és tanítóképzés fellegvára, az egri Eszterházy Károly Egyetem a katolikus főegyházmegyéé lesz. A kecskeméti tanítóképzést a református egyháznak adták át, ám azt a Károli Gáspár Református Egyetem a Bács-Kiskun megyei székhelyen már meg is szüntette.
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.21.
A tiltás ellenére is segítik a pedagógusok az otthon maradó gyerekeket
Nem csak a védettség kialakulásának elmaradása miatti biztonságérzet hiánya okozhat azonban gondot az intézményekben. Az Emmi hétfő esti tájékoztatása szerint országosan az óvodákban a gyerekek 60 százaléka, míg az iskolákban a tanulók 75 százaléka jelent meg hétfőn, miután a kormány hivatalosan is megerősítette, hogy ha egy szülő úgy dönt, hogy a járványügyi helyzetre hivatkozva a gyerekét nem viszi be az iskolába, akkor ez igazolt hiányzásnak tekinthető. A 24.hu-hoz beérkező visszajelzések alapján meglehetősen vegyes a kép a jelenléti oktatásba bekapcsolódó tanulók számát illetően. „Anonim szavazásban az egyik osztályban 60 százalék lett az otthon maradók aránya, egy másik alsós osztályba körülbelül 22-ből 6-7 gyerek megy ma be” – írta egy alapítványi iskolában szerzett tapasztalatokról egy édesapa, míg egy csepeli iskolában a 27 fős osztályból 22-en megjelentek hétfőn, egy XII. kerületi intézményben pedig a szintén 27 gyerekből 15 volt jelen.
(Forrás: 24.hu)
2021.04.20.
A PSZ közleménye
Az EMMI az elmúlt időszakban több alkalommal is tévesen interpretálta a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) álláspontját, amelyet a tárgyalásokon képviselt. A PSZ nem üdvözölte az iskolák újranyitását, csak részsikernek tartotta. Az óvodákat és iskolákat mindaddig zárva kell tartani, amíg a járványügyi adatok nem mutatnak megfelelő szintet a nyitáshoz, vagyis az új fertőzöttek száma nem csökken napi 1400 fő alá.
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
2021.04.19.
Ercse Kriszta: A magyar iskolákból a nyitással könnyen orosz rulett lehet
A jelenlegi körülmények között, pandémia idején, egy tragédiákkal teli év után még inkább kontrasztos a kormányzat valódi képtelensége a jelenségek helyes értelmezésére. El lehet azon gondolkozni, hogyan jellemezhető egy kormány tisztessége, ha például öt év alatt egy 15 milliárdos Digitális Oktatási Stratégiát elszabotál, de amikor kérdésre legfeljebb annyit felel, hogy „negyvenezer tablet”, akkor lehet tudni: nagy baj van. Ennyit ért. A digitális infrastruktúra, a digitális pedagógia messze nem egyenlő digitális eszközök sokaságával. Most a nagynál is nagyobb a baj: Gulyás Gergely azzal biztat mindenkit, hogy a kórházi kapacitásokkal semmi gond, akár 1700 lélegeztetőgép is rendelkezésre áll még.
(Forrás: g7.hu)
2021.04.19.
Juhász Ágnes: Segíteni akarsz? Meg ne próbáld! JUHÁSZ ÁGNES
A lelkiismeretes igazgatók, tanítók a szülőkkel egyeztetve végiggondolták, mit lehet tenni, hogy a legkevesebb kárt szenvedjenek azok, akik otthon maradnak. Sokan még azt a pluszmunkát is vállalták volna, ami az egyidejű jelenléti és digitális oktatással jár, hogy ne maradjon le az osztály nagy része. És ekkor jött a hideg zuhany: számos forrás – szakszervezetek, kollégáink és szülői visszajelzések – alapján is úgy tűnik, a tankerületek levélben vagy telefonon jelezték az igazgatóknak, hogy tilos egyszerre digitálisan és személyesen tanítani.
(Forrás: mérce)
2021.04.19.
Hiába nyitják az iskolákat, a TASZ szerint bizonyos esetekben a pedagógus is jogszerűen maradhat otthon, és a szülő is otthon tarthatja a gyereket
A Társaság a Szabadságjogokért szerint az iskolák nyitásáról szóló döntésben nem csak a fertőzésveszély mértékét kell figyelembe venni, hanem azt is, hogy az egyes döntések milyen hátrányt okozhatnak egyes társadalmi csoportoknak. Szempontjaikat az iskolák felelős újranyitásához részletes állásfoglalásban összegezték.
(Forrás: 444.hu)
2021.04.19.
A pedagógusok 87%-a nem pártolja a mai iskolanyitást
A szervezetek azonban aggodalmukat is kifejezték az óvodák és az általános iskolák tervezett jelenléti oktatásának megkezdésével kapcsolatban. Öt nagy szakszervezet közös nyilatkozatban ellenezte a nyitást, valamint a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) reprezentatív felmérést is készített a szakmabeliek véleményéről, melyből kiderült a pedagógusok döntő többsége elutasítja, hogy április 19-én becsengessennek az iskolákba. Az összefogás látszólag meghozta eredményét, ugyanis múlt szerdán Orbán Viktor bejelentette, hogy csak az óvodák és az általános iskolák alsó tagozatain indul újra az oktatás. A PSZ a döntést részsikerként értékelte, Szabó Zsuzsa, a szakszervezet elnöke pedig a Mércének elmondta, a kormány a döntése során figyelembe vette az általuk készített kérdőíves felmérést és a szakszervezet ajánlásait.
(Forrás: mérce)
2021.04.19.
Ellentmondásos döntések az iskolanyitás körül
Lapunkhoz több szülői jelzés érkezett arról is, hogy az iskolaigazgatóktól azt a tájékoztatást kapták: ha egy osztályból mindenki hiányzik, annak az osztálynak rendkívüli szünetet kell elrendelni, a kiesett napok pótlása pedig szombati napokon vagy június második felében – tehát a nyári szünet első heteiben – elrendelhető. Arra már nem hívták fel a szülők figyelmét, erre milyen esetekben kell sort keríteni. A köznevelési törvény szerint ugyanis nem kötelező pótolni az elmaradt órákat, erre csak akkor van szükség, ha a pótórák megtartása nélkül nem lehet teljesíteni a követelményeket. A tanév rendjéről szóló rendelet pedig azt írja: ha egy rendkívüli tanítási szünet miatt több tanítási nap kiesik, és ezeket a tanév végéig sem sikerül pótolni (például szombati tanítási napok beiktatásával) az sem akadálya a tanév lezárásának, a tanulók minősítésének, magasabb évfolyamba lépésének, az iskola ugyanis a következő tanévben is pótolhatja az elmaradt tananyagot.
(Forrás: Népszava)
2021.04.19.
Mi lesz az iskolanyitás következménye? – ezt mutatja a járványmatematikai modell
Három fontos állítás: 1. A szabályok lazításának következtében nő a találkozások és a fertőzések száma. 2. Amíg az elmúlt hetekben a munkahelyeken és a boltokban fertőződtek meg az emberek, most az általános iskolákban is terjed majd a vírus. 3. A nyitás kis lépéseit azért igazítják a beadott vakcinák számához, hogy egyensúlyi állapot alakuljon ki. Magyarán: nem esik majd vissza a kórházban ápoltak és a lélegeztetőgépen levők száma. Mindig annyival nyitnak, hogy az oltások adta növekvő védelem ellensúlyozza a hatást, és ne legyen nagyobb a kórházakra nehezedő nyomás. Viszont még hetekig nem lesz kisebb sem. Ezen a nagyon magas szinten marad.
(Forrás: válasz online)
2021.04.19.
2021 új abszurdja: az egyházi történelemtankönyv jobb és tudományosabb lett az államinál
Se „hun lobbi”, se „agymosás” – az összes elfogult várakozásra rácáfolnak a most megjelent katolikus szemléletű gimnáziumi tankönyvek, melyeket a világi iskolák is választhatnak szeptembertől. Elemzésünkből kiderül, hogy kompatibilitási zavarok ettől még lehetnek: a finnugor nyelvrokonság körüli vitákról, a honfoglalást kiváltó eseményekről és Szent István koronázási helyszínéről is mást mond az állami tankönyv, mint az egyházi
(Forrás: válasz online)
2021.04.19.
Osztály, vigyázz! – 5 dolog, ami hiányzik a biztonságos iskolanyitáshoz
Másodszor is korrigált a miniszterelnök: Orbán Viktor szerdán jelentette be, hogy csak az óvodákat és az alsó tagozatokat nyitják meg április 19-én, a felsősök május 10-én a középiskolásokkal együtt kezdenek. A cikkünk élesítése előtti pillanatban jött a harmadik korrekció: az oktatási államtitkár közölte, hogy végül az alsós gyerekek távolmaradását is igazolhatják a szülők. Tehát a hétfői iskolanyitás valójában opcionális, a kormány visszavonulót fújt. Helyesen. Járványügyi szempontból üdvözlendő a lépés, mert a „laborként” használt országokkal szemben a magyar iskolákba úgy térhetnek vissza a gyerekek, mintha angol mutáns nem is létezne. Pedig az 50–70 százalékkal fertőzőbb, az időseknél a halálesetet 55 százalékkal növelő vírusvariáns fő terjesztői a gyakran tünetmentes gyerekek. Öt pont, amellyel biztonságosabbá lehetne tenni az iskolák nyitását.
(Forrás: válasz online)
2021.04.19.
\"Én mennék, de anyukám nem enged\" – gyerekek vallanak az iskolanyitásról
Amikor az iskolanyitásról beszélünk, szinte mindig a tanárok és a szülők helyzetén keresztül próbáljuk bemutatni a helyzetet. Mi most kollégáink gyerekeit kérdeztük, hogy örülnek-e az iskolanyitásnak, mi a véleményük az online oktatásról, de azt is megtudtuk, mi zajlik ilyenkor a „fejük kis csücskében”. Videó.
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.17.
Az egyik legdrágább brit elitiskola csapatát is legyőzte két magyar diák az oxfordi vitaversenyen
Magyar gimnazisták nyerték meg a legnevesebb nemzetközi vitaverseny döntőjét – a tizedikes diákok „újonc” kategóriában indultak az oxfordi versenyen, és az egyik legrégebbi brit magániskola csapatát is legyőzték. Pedig míg számos európai és ázsiai országban népszerű „iskolai sport” a vitázás, itthon alig néhány iskolában működik vitaklub. Kár, a társadalom is jól járna azzal, ha már tizenévesen megtanulnánk jól vitázni. Olyan témákról is, amelyekről nagyon mást gondolunk.
(Forrás: eduline)
2021.04.17.
Életveszély miatt nem engedik iskolába vezető orvosok és egészségügyi dolgozók a gyerekeiket
Egyre több egészségügyi dolgozó, orvos jelzi, hogy nem engedi iskolába a gyerekeit a jelenlegi járványügyi helyzetben – értesült a Portfolio. Döntésüket a vírus gyors terjedésével magyarázzák, amit kockázatosnak, életveszélyesnek tartanak. Müller Cecília országos tisztifőorvos a vírus gyors terjedéséről beszélt tegnap is, miközben a Magyar Orvosok Szakszervezete nyílt levelet írt Orbán Viktornak, amelyben közölték: a Magyarországon leginkább elterjedt Sars-Cov-2 vírus „brit variánsa” a fiatal, egészséges felnőttek és a gyermekek esetén is súlyos, életveszélyes állapotot alakíthat ki. Kásler Miklós Emmi-miniszter a nyitásról szóló levelében már arra készíti fel az iskolákat, hogy újra felbukkanhat az intézményekben a vírus.
(Forrás: portfolio.hu)
2021.04.17.
Balla István: Tényleg belefér egy-egy pofon a nevelési folyamatba?
Szerencsére elmúlt a 18., a 19. század, azt is gondolhatnánk, hogy a 21. században már az ütéske, a legyintéske, továbbá a vessző nem épp a nevelési fősodorhoz tartozik. Ám időnként rá kell döbbenjünk, hogy ezek sokkal jobban be vannak betonozva a nevelés köztudatban, mint gondolnánk. Legutóbb Márki-Zay Péter tért vissza egy interjúban a nevelési szokásaira, amelyeket már taglalt korábban is, akkor is nagy port vert fel a nyilatkozata. Most a Partizánnak ismerte el – igaz, hozzá tette, nem büszke erre –, hogy csapta már arcon dühből a gyerekeit. Azt gondolja a politikus, hogy – végső esetben – elfogadható nevelési eszköz a testi fenyítés. Márki-Zay szerint két éve a baloldali, most a kormánypárti média magyarázza félre a szavait.
A tízmillió foci- és ugyanennyi Covid-szakértő országában úgy tűnik, él majdnem tízmillió pszichológus és neveléselméleti szakember is, aki időről időre, ha van egy ilyen apropó, kifejti a véleményét a testi fenyítésről. A
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.17.
„Nincsenek külön szülők és külön munkavállalók” – öt nagy szakszervezet állt ki az iskolanyitás ellen
Közös nyilatkozatban állt ki öt nagy szakszervezeti konföderáció az iskolák hétfői nyitása ellen, miután múlt pénteken kiderült: bár a kormány visszakozott, így a középiskolásokat csak május 10-én küldik vissza az iskolapadba, ugyanakkor az óvodák és általános iskolák az eredeti tervhez hűen április 19-én nyitnak. Csakhogy számos szülői, illetve oktatói szervezet jelezte az elmúlt napokban, hogy kifejezetten veszélyesnek tartják a tantermi oktatást a járvány harmadik hullámának kellős közepén. Mint arról a Mércén beszámoltunk, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) április elején készített reprezentatív felmérése alapján
a pedagógusok 87 százaléka nem szeretne visszatérni a tantermi oktatáshoz egyelőre, 81 százaléka pedig tanítványait egyáltalán nem, vagy inkább nem érezné biztonságban jelenléti oktatásban.
(Forrás: mérce)
2021.04.17.
Palkovics László felel a Diákvárosért a Fudan Egyetem campusáért
A kabinet fenntartja szándékát a Budapest Diákváros megvalósítására, egyetért azzal, hogy a Budapest Diákváros mellett a Fudan Hungary Egyetem budapesti oktatási-kutatási és adminisztratív infrastruktúrája, vagyis campusa is létrejöjjön. Emellett úgy dönt, hogy a Budapest Diákváros, valamint a Fudan Hungary Egyetem megvalósítását Palkovics László kormánybiztosként irányítja. Ez a terület eddig szintén Fürjes Balázs portfoliójához tartozott. A kormány felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy gondoskodjon a Budapest Diákváros, valamint a Fudan Hungary Egyetem megvalósításához szükséges fejlesztési területek Déli Városkapu Fejlesztési Program területétől történő lehatárolásáról. Egy másik határozat kifejti, hogy Palkovics László kormánybiztosként koordinálja a Budapest Diákváros és a Fudan Hungary Egyetem budapesti campusának megvalósítását, valamint a Budapest Diákváros és a Fudan Hungary Egyetemet érintő kormányzati döntések, fejlesztések előkészítését.
(Forrás: Infostart)
2021.04.17.
Orbán Viktor sincs meggyőződve arról, hogy kell-e iskolanyitás, szerinte a kormány a WHO javaslatát követi
A miniszterelnök saját elmondása alapján sincsen meggyőződve az iskolanyitás időszerűségéről. Szerinte a kormány a WHO (Egészségügyi Világszervezet) protokollja szerint jár el a kérdésben, amely azt javasolja, hogy zárásnál az iskolákat zárják be először, nyitásnál pedig az iskolákat nyissák ki először. Orbán Viktor azt is elmondta, hogy a pedagógusok nagy részét már beoltották, azok közül, akik kérték az oltást. Korábban több szervezet is bírálta a kormány iskolanyitását, mondván, az intézkedés elhamarkodott. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint a tanárok egy része még nem lesz beoltva az iskolanyitáskor, vagy még nem fog kialakulni náluk az immunitás a nyitás napjára.
(Forrás: mérce)
2021.04.17.
Van is iskola, meg nem is – otthon maradó diákokkal indulhat újra a közoktatás
Egy szülő arról beszélt lapunknak, hogy a végleges kormánydöntés előtt a családjában az az abszurd helyzet állt elő, hogy az ugyanabba az iskolába – egy hatosztályos gimnáziumba – járó gyermekei közül 11. osztályos lányának nem, de nyolcadikos fiának iskolába kellett volna mennie. Végül úgy határozott, hogy a kormány rendelkezésétől függetlenül a gyerekei ebben a tanévben már nem mennek iskolába, maga körül viszont azt látja, hogy a szülők között nagy a bizonytalanság, sokan nem mernek lépni a központi akarattal szemben. Egy éve volt a kormánynak, hogy tegyen valamit a szülőkért, akik otthon vannak, illetve akiket elbocsátottak a munkájukból, de mindennel foglalkoztak, csak az élet hétköznapi dolgaival nem – vélekedik az édesanya, aki szerint az érettségizők kivételesen nehéz helyzetben vannak, de a többi diák számára a tanévből hátralévő két hónapon már semmi nem múlik.
(Forrás: 24.hu)
2021.04.17.
A jövő egyetemét építi a Pázmány Budapest belvárosában
Budapest már most is egyetemváros, de néhány éven belül igazán a diákoké lesz. A kínai Fudan Egyetem idetelepülésével egybekötött Diákváros gigaberuházása mellett a belvárosban is hatalmas felsőoktatási központ alakul ki néhány éven belül. A jelenleg több városban működő Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) vezetése úgy vélte, hogy a széttagoltság egyre inkább versenyhátrányt jelent, ezért egy összevont campust hoz létre a Józsefvárosban, amely becslések szerint 2027-ben nyithatja meg kapuit.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2021.04.17.
Csak egészséges gyermeket vigyenek hétfőtől óvodába, iskolába
Az óvodába érkező szülőket Müller Cecília arra kérte, hogy az intézmény saját szabályzatának megfelelően járjanak el a kicsik átadása során, viseljenek maszkot és tartsák a védőtávolságot. Hozzátette: a gyerekeket meg kell tanítani a zsebkendőhasználatra és a tüsszentés, köhögés etikettjére. Az intézményeket arra figyelmeztette, hogy rendszeresen fertőtlenítőtakarítást kell végezniük, illetve szükséges a gyakori szellőztetés is. A szakember azt javasolta, hogy a gyerekeket a szünetekben, illetve amilyen gyakran csak lehet, vigyék ki a levegőre.– Az óvodákban különösen fontos a játékok napi fertőtlenítő tisztítása, elmosása, mert a kicsik a közös játék során ezekkel érintkeznek, illetve átadják egymásnak .
(Forrás: Magyar Nemzet)
2021.04.17.
A MOSZ nyílt levélben kéri Orbán Viktortól, hogy halasszák el az iskolák és az óvodák nyitását
A Magyar Orvosok Szakszervezete (MOSZ) üdvözli, hogy a felső tagozatos osztályokban és a középiskolákban a kormány elhalasztotta a jelenléti oktatás bevezetését. Ugyanakkor csatlakoznak a Magyar Orvosi Kamara, illetve a pedagógusok, a szülők és gyermekek érdekképviseleti szervezetei által megfogalmazottakhoz, és arra kérik Orbán Viktort és kormányt, hogy halasszák el a 2021. április 19-re tervezett oktatási intézmények nyitását az óvodák és alsó tagozatos osztályok esetében is - olvasható a szakszervezet nyílt levelében, amelyet a miniszterelnöknek címeztek.
(Forrás: eduline)
2021.04.17.
Az ellenzék szerint Orbán a szülőkre hárítja azt a felelősséget, amit neki kellene vállalnia
A közleményben felidézik Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár szavait, aki szerint az a megoldás, hogy az intézményvezetők engedélyezhetik a gyerekek távollétét, ha a szülők tartanak attól, hogy gyermekük az iskolából hazaviheti a vírust. Ez azonban az ellenzék szerint hazárdjáték, “Orbán Viktor a tanárokra és a szülőkre hárítja a felelősséget”. A fertőzöttek és a halottak magas száma miatt a kormánynak kellene döntenie az online oktatás teljes körű fenntartásáról. Orbán Viktor azonban nem nyújt segítséget, csak a magának megrendelt közvélemény-kutatások alapján hozza meg járványügyi intézkedéseit”
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.17.
PDSZ: Retorziókkal fenyegetik azokat a tanárokat, akik megtagadják a jelenléti oktatást
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének XXIV. Kongresszusa elítéli a szülők és a pedagógusok megfélemlítését és fenyegetését – írja a pénteki nyilatkozatában az érdekképviselet. A PDSZ a dokumentumban követeli az óvodák és alsó tagozatok további zárvatartását április 19-étől. Azt állítják, hogy azokat a pedagógusokat, akik a munka törvénykönyvének erre vonatkozó paragrafusa alapján megtagadják a jelenléti nevelést és oktatást, az intézményvezetők és fenntartók rendre retorzióval fenyegetik. Szerintük mindezt úgy, hogy tudják, hogy az óvodákban és iskolákban az egészséges és biztonságos munkakörülmények az EMMI által kiadott intézkedési terv szerint sem biztosíthatók.
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.17.
Az egyik legrugalmasabb tanulási forma, mégsem népszerű a szakirányú továbbképzés
Az utóbbi tíz évben megfeleződött mind a felvételizők, mind a felvettek száma a szakirányú továbbképzésekre. Míg 2010-ben országszerte az általános felvételi eljárásban még több mint 20 ezren szerettek volna bekerülni valamelyik szakirányra, és több mint 12 ezren be is jutottak, 2020-ban már csak 10 ezer hallgató adta be a jelentkezését, és 6119 kezdte meg a tanulmányait. 2021 szeptemberétől 1300 különböző szakirányú továbbképzést hirdettek meg az egyetemek, a Felvi adatai szerint a legnépszerűbbek a gazdaságtudományok területén indulnak, de sokan keresik még az informatikai vagy a jogi szakokat is.
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.17.
„A hétfő még messze van” - dilemmában a szülők és a pedagógusok is a nyitással kapcsolatban
Jelenléti és digitális oktatás párhuzamosan nem folytatható. Az alsó tagozatos évfolyamok hétfőtől jelenléti oktatásban vesznek részt. A diákok ugyanakkor bekapcsolódhatnak online a tantermi órákba, amennyiben az adott iskolában megoldható – derül ki Kásler Miklós miniszter leveléből, amelyet pénteken küldött körbe az iskolaigazgatóknak. Hétfőtől nyitnak az óvodák és az alsó tagozatos évfolyamok. Kásler Miklós emberi erőforrások minisztere pénteken levelet küldött az óvodák, általános iskolák és kollégiumok vezető részére. Ebben az áll, hogy „2021. április 19. napjától az általános iskola 1-4. évfolyamai rendes munkarendben működnek, ezek az évfolyamok tehát hétfőtől ismét jelenléti oktatásban vesznek részt.\"
(Forrás: euronews)
2021.04.15.
Tízezrek dilemmája: Menjen-e iskolába a gyerek, ha kötelező, de nem biztonságos?
Mert nagyot mondani Orbán Viktor, amikor arra hivatkozott, hogy a magyarok többsége a nemzeti konzultáción azt kérte, nyissák ki az iskolákat: a témakört firtató kérdés ugyanis nem szerepelt az íven. Ettől függetlenül tény, hogy sok olyan család van, ahol alig tudják megoldani az otthon tanuló gyermek felügyeletét. Az sem vitás, hogy a jelenléti oktatást nem pótolja a távoktatás, s utóbbi tovább növeli a szociális hátrányokból eredő különbségeket. Ezek mind a mihamarabbi iskolanyitás mellett szólnak. Az viszont kérdés, hogy valóban elérkezett-e ennek az ideje a járványnak ezen a magasan tetőző pontján.
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.15.
Maruzsa: Ha nagyon rosszul sikerül az írásbeli érettségi, lehet javítani szóbelin
Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős államtitkár az operatív törzs pénteki tájékoztatóján beszélt az iskolákat érintő járványügyi intézkedések változásairól. Elmondta, az óvodák és az általános iskolák (az első 8 évfolyam) nyitását április 19-ére tervezik, vagyis itt nincs változás a korábbi tervekhez képest. A pedagógusok oltása folytatódik, a honvédség az iskolák fertőtlenítést végzi a nyitáshoz.
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.15.
Maruzsa: Nem lesz kötelező a gyerekeket visszavinni az óvodába és az iskolába
Az államtitkár elmondta, hogy az óvodák és az alsó tagozatok megnyitása mellett az is szólt, hogy e két csoportban alacsonyabb volt a fertőzöttek aránya. Hozzátette, hogy az alsó tagozaton fele-harmada volt a fertőzöttek aránya, mint a felsőn.
Maruzsa szerint azt nem lehet megvalósítani, hogy mindenhol megfelezik az osztályokat, mert nincs kétszer annyi pedagógus a rendszerben. Jelentős érvnek nevezte az alsó tagozatos visszanyitás mellett, hogy a digitális oktatás nem hatékony ebben a korosztályban, a gyerekeknek szükségük van jelenléti oktatásra. A felsősöknél viszont már eredményesebb az online tanítás, ők majd május 10-én térhetnek vissza.
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.14.
Biztonságos-e az iskolák jövő heti újranyitása Magyarországon?
Hétfőn újranyitnak az általános iskolák a kormány döntése alapján, ezért megvizsgáltuk, hogy járványügyi szempontból indokolható-e az újranyitás. Amikor a kabinet március végén döntött az április 19-i nyitásról, akkor még senki sem tudta megmondani, hogy milyen lesz a járványhelyzet április közepén, de sejteni lehetett, hogy nem javul eleget. Mostanra azonban már világosan látszanak a trendek: az eredményeink azt mutatják, hogy a járványhelyzet rosszabb, vagy legalább olyan rossz, mint amikor a kabinet az iskolák zárásáról döntött márciusban. Az iskolák nyitása mellett felsorakozhatható járványmutatók gyengébb lábakon állnak, mint a zárás fenntartása mellettiek. A nyitással lassabb lesz a járvány lecsengése, tízezres nagyságrendben lehet több a regisztrált fertőzöttek száma a következő időszakban a fiatalok körében, mint abban az esetben, ha fenntartják a digitális oktatást. Az iskolák nyitása valójában akkor nem okoz majd érdemi gondot az intézményekben, ha kellően sok szülő dönt úgy, hogy nem engedi be a gyerekét az iskolába. A kormány azzal is segíthetne a helyzeten a nyitás elnapolása mellett, ha az intézményekben a korábbinál sokkal szigorúbb járványügyi szabályokat vezetne be.
(Forrás: portfolio.hu)
2021.04.13.
Koronavírus és iskolanyitás: a diákoknak könnyebb, a tanároknak nehezebb lesz otthon maradni
Egyfelől tehát valós igény, hogy újrainduljon a jelenléti oktatás, másfelől valós járványügyi veszély is a nyitás. Mint a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke lapunknak elmondta, hozzájuk is a legkülönbözőbb vélemények érkeznek, nem is tudná eldönteni, hogy a pró vagy kontra érvek vannak többségben. Horváth Péter azt is elárulta, hogy a kormányzat és az operatív törzs a kar képviselőivel nem tárgyalt arról, hogy a pedagógusoknak mi a véleménye a nyitásról. Ő azt gondolja, hogy ebben a helyzetben bármilyen döntés születik, az van, akinek tetszeni fog van, akinek nem.
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.13.
Oroszi Beatrix: Amíg nem telik el két hét a tanárok második oltása után, maszkban kellene tanítani
Az esetszámokat tekintve túl vagyunk a harmadik hullám csúcsán, de továbbra sem dőlhetünk hátra, mondta Oroszi Beatrix epidemiológus, a kormánynak tanácsokat adó minisztériumi elemzőcsapat tagja a Népszavának. Szerinte „csak óvatos optimizmussal tekinthetünk az adatokra”: az új fertőzöttek száma csak annyira csökkent le, hogy elértük a második hullám csúcsát, „ami még mindig veszélyes zónának minősül”. A kórházban ápolt fertőzöttek és a lélegeztetettek száma pedig továbbra is magasabb, mint a második hullám legrosszabb időszakában.
(Forrás: 444.hu)
2021.04.13.
Megszólalt Áder János a szegedi professzor botrányában: ha valóban elhangzott, akkor az minősíthetetlen
A Szeged.hu híradása nyomán a Népszava is foglalkozott a botrányos esettel. A cikk szerint a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karán tanító Gulyás László professzor, a Magyarságkutató Intézet tudományos tanácsadója egyik online előadásában egyebek mellett közölte, hogy „afrikai civilizáció nincs. Ott a fekák az őserdőben lóf...t se csináltak”. Vagy például:„utálom a cigányokat, de a Győzikét végképp”. Joe Bident, az Egyesült Államok elnökét „félhülyének”, Kamala Harris alelnököt „fekete ribancnak” nevezte, más összefüggésben „rendkívül csúnya niggerekről” beszélt. Annak a véleményének is hangot adott, hogy „az lenne a tökéletes, ha Claudia Schiffer a hálószobámban tartózkodna”. Négy hallgató panaszt tett, az egyetem belső vizsgálatot indított.
(Forrás: Népszava)
2021.04.13.
Májusban a szakmunkástanulók is vizsgázhatnak
Pölöskei Gáborné szakképzésért felelős helyettes államtitkár hangsúlyozta: a gazdaság újraindításához nagy szükség van a versenyképes szaktudással bíró, tehetséges fiatalokra, emellett viszont változatlanul elsődleges fontosságú az emberek egészségének védelme, a fertőzési kockázatok mérséklése. Hozzátette: a szaktárca a tavaly május–júniusi vizsgaidőszak tapasztalatait figyelembe véve már dolgozik az idei szakmai vizsgákra vonatkozó szabályozás kialakításán.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2021.04.13.
QR-kóddal és párbeszéddel teszik vonzóvá az irodalmat
Április a tankönyvrendelés időszaka az iskolákban, a választást segítheti, hogy új kiadványokkal bővült a 2021. évi állami tankönyvjegyzék: a Magyar Katolikus Püspöki Kar megbízásából elkészült a Szent Imre-tankönyvcsalád irodalomból és történelemből. Az akkreditált 9–10. évfolyamos katolikus tankönyveket a hozzájuk tartozó szöveggyűjteményekkel együtt egyházi és világi fenntartású gimnáziumoknak, szakgimnáziumoknak és technikumoknak ajánlja S. Pásztor Judit, az irodalomtankönyvek főszerkesztője.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2021.04.13.
Romankovics András (TANOSZ alelnök) a Klubrádióban
Az interjú a hanganyag 31. percénél indul.
(Forrás: Klubrádió)
2021.04.13.
Bekerült Pataky Attila a tankönyvbe, a pár nap alatt lezavart bírálatok szerint minden oké
Az államosított tankönyvpiacon az Oktatási Hivatal előbb elkészítette, majd saját maga elbíráltatta, végül elfogadta a tankönyveket. A felkért szakértőknek néhány nap alatt kellett részletes bírálatot írniuk sok száz oldalról: talán nem meglepő, hogy minden könyvet rendkívül pozitívnak találtak. A Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete (TANOSZ) szerint az összeférhetetlenség tankönyvi esetéről van szó.
(Forrás: telex)
2021.04.13.
Néhány nap alatt engedélyeztek egyes NAT-kompatibilis tankönyveket
A TANOSZ szerint az idő rövidsége mellett kérdéseket vet fel az is, hogy a feltűnően rövid értékelési idő után a legtöbb tankönyvet szinte tökéletesnek találták a szakértők, és feltétel nélkül ajánlották őket jóváhagyásra akkor is, ha egyébként kijavítandó hibákat találtak bennük. A szervezet felhívta a figyelmet: NAT 2020-hoz készült 1-5-9. osztályos állami tankönyvek esetén fordult elő először, hogy a könyveket ugyanaz az állami intézmény minősítette tankönyvvé, amely azokat elkészítette.
Vagyis az Oktatási Hivatal egyik (fejlesztési) részlege a könyveket az Oktatási Hivatal (akkreditációs)
részlegéhez nyújtotta be jóváhagyásra, és az a tankönyveket minden esetben feltétel nélkül pozitívan is bírálta el.
(Forrás: Magyar Hang)
2021.04.13.
Kutatás: A pedagógusok 87 százaléka nem akar jövő héttől személyesen tanítani
Egy országos, reprezentatív kutatás szerint a pedagógusok döntő többsége szíve szerint nem menne be tanítani, inkább online folytatná az oktatást. Ennek ellenére a többség, ha muszáj, bemegy. Az általános iskolai tanárok és óvodapedagógusok a leginkább megengedőek, hiszen minél kisebb egy gyerek, annál kevésbé hatékony az online oktatás.
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.13.
Ahogyan a pedagógusok jogszerűen tagadhatják meg a tantermi oktatást április 19-től, úgy a szülőknek is joguk van a gyermekeket visszatartani az iskolától a biztonságuk érdekében – utóbbi témáról a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ)
Ahogyan a pedagógusok jogszerűen tagadhatják meg a tantermi oktatást április 19-től, úgy a szülőknek is joguk van a gyermekeket visszatartani az iskolától a biztonságuk érdekében – utóbbi témáról a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Totyik Tamás nyilatkozott az RTL Híradónak az általános iskolák és óvodák egy hét múlva esedékes újranyitása kapcsán. Pénteken Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár arról beszélt a Hír TV-n, hogy igazolt hiányzásnak tekinthető, ha a szülő a járványhelyzetre való tekintettel nem engedi iskolába a gyermekét.
(Forrás: mérce)
2021.04.09.
Stumpf István: Az SZFE ügye kivétel, egyfajta baleset
Stumpf István szerint, ami a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) esetében történt, bizonyos értelemben egyfajta baleset, és reméli, hogy ilyen a többi modellváltó egyetem esetében nem fog előfordulni. A felsőoktatás modellváltását koordináló kormánybiztos az ATV Egyenes beszéd című műsorában arról is beszélt, az egész folyamat egy esélyteremtés arra, hogy egy korábbi, bürokratikus struktúrából kiszabadulva, a piaci viszonyokhoz igazodva, az egyetemek maguk is keressenek lehetőséget arra, hogyan tudnak versenyképes tudást adni a magyar fiataloknak.
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.09.
A tanárok megakadályozhatják a korai iskolanyitást
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint a tanárok meg tudják akadályozni, hogy április 19-én a kormány megnyissa az iskolákat. Mint írták, a korainak tartott nyitást a pedagógusok és a szülők nagy része elutasítja, de a hatályos jogszabályokra hivatkozva a jelenléti munkavégzés megtagadható .Fontos, hogy a tanárok nem a munkavégzést tagadják meg, a digitális munkarendben továbbra is a munkáltatók rendelkezésére állnak! A nedolgozzingyen.hu oldalon közzétették azt a levelet, amit ehhez alá kell írniuk a tanároknak. Fel kell hívni a figyelmet, hogy a törvény szerint a munkáltatónak biztosítania kell az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeit.
(Forrás: 24.hu)
2021.04.09.
Csak írásbeli érettségi lesz
Orbán bejelentette , hogy csak írásbeli érettségik lesznek. A részletszabályokat később teszik közzé. Azt mondta, hogy az írásbeli érettségi azért is fontos, mert ez szerepet játszik az egyetemekre való bejutásban, és mivel „tavaly csak írásbeli volt, és ahhoz, hogy fair legyen a verseny a tavaly érettségizettek meg a mostaniak között, ezért jó, ha a két érettségi között összhang van”. A középiskolákat pedig csak május 10-étől nyitják meg. A részletszabályokat később teszik közzé. Azt mondta, hogy az írásbeli érettségi azért is fontos, mert ez szerepet játszik az egyetemekre való bejutásban, és mivel „tavaly csak írásbeli volt, és ahhoz, hogy fair legyen a verseny a tavaly érettségizettek meg a mostaniak között, ezért jó, ha a két érettségi között összhang van”.
(Forrás: 444.hu)
2021.04.08.
Válaszolt az érettségizőknek az Oktatási Hivatal
A diákok a rendkívüli körülményekre való tekintettel olyan forgatókönyv nyilvánosságra hozatalát kérik a döntéshozóktól, amely határozott választ ad az érettségizők, tanáraik és családtagjaik kérdéseire, például arra, hogy milyen körülmények között lesznek a szóbeli vizsgák megrendezve. Az Index a diákok kérdéseivel az Oktatási Hivatalhoz fordult, ahonnan nem sokkal ezelőtt a következő választ kaptuk: Az írásbeli és szóbeli érettségi vizsgák során a járványügyi veszélyhelyzetben alkalmazandó biztonsági intézkedésekről számos információ elérhető az Oktatási Hivatal honlapján. A vizsgák pótlásának lehetőségeit a vizsgaszabályzat részletesen szabályozza.
(Forrás: index)
2021.04.08.
Rasszista, homofób, szexista kijelentései miatt panaszoltak be egy szegedi történész oktatót a hallgatói
Az előadás nehezen minősíthető stílusa miatt négy hallgató panaszlevelet írt és küldött el. Az ügy a Juhász Gyula Pedagógusképző Karra került, mert Gulyás Lászlót ezen a karon alkalmazzák. A diákok tudomása szerint a kar már vizsgálja az ügyet. Nyitott kérdés, hogy egyetlen alkalommal szólt olyan módon hallgatóságához Gulyás László, ahogyan az őt bepanaszló hallgatók állítják vagy ez korábban és esetleg rendszeresen is megtörtént. A történész, aki egyben a Magyarságkutató Intézet tudományos tanácsadója is, március 15-én a Magyar Érdemrend lovagkeresztje polgári tagozata kitüntetését vehette át.
(Forrás: szeged.hu)
2021.04.08.
Gulyás: arra kérjük a tanárokat, hogy legyenek tekintettel a leterhelt szülőkre és diákokra
A miniszter szerint az oktatási-nevelési feladatok hatékony ellátása csakis személyes jelenléten keresztül történhet hatékonyan, és a szülőknek rendkívül nagy terhelést jelent a távoktatás, ahogy a diákoknak is. Gulyás arról is beszélt, hogy már a soron kívüli oltás megkezdése előtt is 34 ezer pedagógus megkapta az első oltást az életkora és egészségi állapota alapján, április 19-ig pedig minden olyan tanár megkapja az oltást, aki kéri. Ahogy korábban, úgy most sem említette a miniszter azt a szempontot, hogy az általa is hangoztatott védettség az első oltást követően csak két hét múlva alakul ki, tehát sok tanár még bőven nem lesz védett április 19-én. Szerdán az ADOM (Alternatív Diákközpontú Oktatásért Mozgalom) Nem megyünk suliba április 19-től – együtt a kötelező jelenléti oktatás ellen címmel hirdetett eseményt az iskolák újranyitásának első napjára.
(Forrás: mérce)
2021.04.08.
Kizárta tagjai közül az SZFE-t az Európai Színházi Iskolák és Akadémiák Szövetsége
Az indoklás szerint az SZFE tagságát azért szüntetik meg, mert az egyetemen 2020. szeptember 1-gyel olyan vezetőségi változások léptek életbe, hogy az intézmény már nem tekinthető ugyanannak az intézménynek, amely felvételt nyert az E: UTSA tagságába.Mint ismert, tavaly történt meg az SZFE modellváltása, amely részeként az egyetem alapítványi fenntartásba került, ennek a kuratóriumába az egyetem polgársága által el nem fogadott vezetőket ültettek, élükön Vidnyánszky Attilával. Szerdán derült ki, hogy Szarka Gábor, az SZFE kancellárja levelet írt annak az öt külföldi egyetem rektorának, melyek befogadnák a hallgatókat, hogy figyelmeztesse őket, a magyar jogszabályokat mindenkinek be kell tartania.
(Forrás: Magyar Narancs)
2021.04.08.
Kérik a gyerekek oltását is
A fővárosban a Heim Pál Gyermekkórház az elsődleges Covid-ellátó helye a kicsiknek. Úgy tudjuk: a járvány egy éve alatt már több mint ezer gyereket kezeltek itt Covid-fertőzéssel, körülbelül tíz százalékuknak volt szüksége intenzív ellátásra. - A súlyos állapotúak közül Magyarországon eddig még egyet sem veszítettünk el – mondta Havasi Katalin, a HGYE elnöke egy szerdai háttérbeszélgetésen. Megerősítette, hogy a hazai házi gyermekorvosok tapasztalatai szerint a koronavírus járvány harmadik hullámában jóval több Covid-megbetegedés fordul elő a gyermekek között, mint az első, vagy akár a második hullám alatt.
(Forrás: Népszava)
2021.04.08.
\"Halasszák el az április 19-re tervezett kötelező jelenléti oktatás bevezetését!\"
Az ADOM Diákmozgalom azt kéri a kormánytól, ne vezessenek be kötelező jelenléti oktatást április 19-étől, és a középiskolákban továbbra is maradjon az online oktatás, amíg a tanárok teljes immunitása ki nem alakul. Továbbá kérik, hogy a szülőknek ne legyen kötelező általános iskolás gyermeküket iskolába küldeni, valamint a védettséget nem élvező tanárok választhassanak online tanítási formát, ne kötelezhessék őket egészségük veszélyeztetésére. Végül kérik, hogy azt is, hogy a kormány nyújtson további segítséget a tanárok számára az online oktatáshoz.
(Forrás: eduline)
2021.04.08.
Gulyás: Nem nagy nehezen döntött a kormány a pedagógusok beoltásáról
Nem végül és nagy nehezen döntöttek a pedagógusok beoltásáról – kezdett válaszába Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. Az operatív törzs döntésé-nek megfelelően határoztak erről. A miniszter azzal érvelt amellett, hogy a pedagógusok biztonságban vannak, hogy Pfizer-vakcinát kapnak. Az amerikai gyógyszerhatóság korábbi közlése szerint ennek az oltásnak az első adagja után 2-3 héttel \"a védettség jelentős részben\" kialakul. Azt is a kormány intézkedéseinek védelmében hozta fel, hogy ennél \"lényegesen kisebb védettség mellett Magyarországon sokan ma is dolgoznak\".
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.08.
Letesztelik a XVIII. kerületi iskolásokat és pedagógusokat az önkormányzat saját költségén
„A kormány jelenleg hatályos döntése értelmében április 19-én, hétfőn kinyitnak az iskolák. Az intézkedés úgy született, hogy pontosan tudja mindenki, hogy a pedagógusok és a családok átoltottsága és védettsége erre az időpontra nem lesz elégséges” – írta csütörtökön a Facebookon Szaniszló Sándor, a XVIII. kerület DK-s polgármestere. Szaniszló úgy folytatta: annak érdekében, hogy az iskolák ne váljanak szuperterjesztő gócpontokká, az önkormányzat az iskolák nyitását megelőző hétvégén (jelen állapot szerint április 17–18-án) saját költségén leteszteli a kerület valamennyi diákját és pedagógusát”.
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.04.
ONLINE TANULÓPÁR SEGÍTI A DIGITÁLIS OKTATÁSBAN A HÁTRÁNYOS HELYZETŰ GYEREKEKET
Tavaly márciusban, amikor a digitális munkarend életbe lépett, sok általános iskolás egyik napról a másikra kiesett az oktatásból amiatt, mert nincs megfelelő internethozzáférése, illetve eszköze, egyáltalán: nincs olyan családtagja, ismerőse, aki segítene neki eligazodni a digitális oktatásban. Az Ökumenikus Segélyszervezet, amely folyamatosan jelen van a hátrányos helyzetű településeken, először 2020 áprilisától a Boldogkőújfalun élő hátrányos helyzetű általános iskolásoknak adott kölcsön tableteket a digitális munkarend idejére. Nekik – a technikai eszközökön túl – szükségük volt személyes támogatásra is, ezért a segélyszervezet megszólított néhány budapesti gimnáziumot: a Budai Ciszterci és a Budapesti Piarista Gimnáziumot. Az itt tanuló fiatalok az iskolai közösségi szolgálat keretében végezték tevékenységüket.
(Forrás: Jelen)
2021.04.04.
Boldogkői: Ne nyissanak áprilisban az iskolák, a védettek erős jogosítványokat kapjanak
\"Átoltottság tekintetében egyre jobban állunk világviszonylatban, ami hamarosan jótékony hatással lesz a ma még kedvezőtlen egészségügyi statisztikákra is\" - írta Facebook-oldalán Boldogkői Zsolt molekuláris biológus, egyetemi tanár, aki szerint két problémát kellene még megoldani. Az egyik az, hogy további türelemre volna szükség, azt javasolja, ne nyissák ki az iskolákat áprilisban. Már csak azért sem mert a gyermekeket még nem lehet oltani, a tanárok oltása pedig nem fog elegendő immunitást produkálni addigra. Továbbá, a brit variáns veszélyes a kicsikre, ráadásul, ők haza fogják vinni a vírust a családba.
(Forrás: hvg.hu)
2021.04.04.
A járvány negyedik hullámától tartanak a pedagógusok
Elkezdődött az óvodákban és iskolákban dolgozók oltása Magyarországon. Magas az oltási hajlandóság a pedagógusok körében, a tervek szerint április 11-ig több mint 162 ezren kapnák meg az első koronavírus elleni vakcinát. A kormány egy hétre rá, április 19-én ki is nyitná az iskolákat. A Pedagógusok Szakszervezete szerint azonban a korai nyitás a járvány negyedik hullámához vezethet.
(Forrás: euronews)
2021.04.03.
FELMÉRÉS: A NEVELÉSI-OKTATÁSI DOLGOZÓK CSAK KIALAKULT VÉDELEMMEL AKARNAK VISSZATÉRNI AZ INTÉZMÉNYEKBE
A PDSZ több mint ötezer nevelésben-oktatásban dolgozót kérdezett oltásokról, sztrájkról, vírus elleni védelemről. A kérdőívünk legfőbb tanulsága, hogy a többség csak akkor kész arra, hogy visszatérjen a hagyományos munkarendbe dolgozni, amennyiben úgy oltják be, hogy a visszatérés időpontjára bizonyosan kialakul a védettsége. Ellenben a sztrájkfeszültség egyértelműen a csúcsot döntögeti – úgy tűnik, a kormány felemás kommunikációja meghozta az oktatásban dolgozók sztrájkhajlandóságát is.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
2021.04.01.
Most dől el, visszamegyünk-e a KRÉTA-ból a krétaporba
A szakértő (Ercse Kriszta) egyúttal felhívta a figyelmet arra, hogy egy jó digitális oktatási stratégia biztosítja a feltételeit, hogy megfeleljünk a 21. századi elvárásoknak, de ez jóval túl mutat az internetelérés és a digitális eszközök biztosításán. A pedagógusoknak is képessé kell válniuk ezen eszközök használatára, a pedagógiai célok figyelembe vételével tudniuk kell a különféle alkalmazásokban gondolkodni. „A digitális pedagógia több, mint egyszerű felhasználói jártasság. Ez egy nagyon nagy falat ahhoz képest, ahol most tartunk”, jegyezte meg, hozzátéve, dicséretes ugyan, hogy 2016-ban elfogadták ezt a stratégiát, ám az súlyos mulasztás, hogy azóta sem történt semmilyen rendszer szintű változás.
(Forrás: 24.hu)