Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 10.

A siker kulcsa

A világon semmi sem léphet az állhatatosság helyébe. A tehetség biztosan nem: tehetséges, de sikertelen ember lépten-nyomon akad. A géniusz sem: el nem ismert lángelmék ezrével élnek a világon. És a műveltség sem: a világ tele van művelt emberroncsokkal. Csupán az állhatatosság és a céltudatosság mindenható.

(Ian Whittle, angol feltaláló)

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (a 12 évesnél idősebb korosztály számára)

Rövid reflexió az idézet által érintett problémára


A tehetség fogalmának értelmezéséről, fejlesztésének iskolai és iskolán kívüli lehetőségeiről, a tehetség és az életben való boldogulás viszonyáról időről időre fellángolnak a viták. Milyen életkorban választhatók ki jó eséllyel a valamilyen területen kiemelkedő képességűek? Milyen életkorban kell és lehet fejleszteni bizonyos speciális képességeket? Mi történik azokkal a gyerekekkel és fiatalokkal, akik valami okból nem kapnak esélyt a speciális fejlesztésre? Ki és hogyan támogassa azokat a gyerekeket és fiatalokat, akik kiemelkedő képességűnek, tehetségesnek bizonyulnak? Elképzelhető-e egyáltalán esélyegyenlőség ezen a területen? Az ezekre és az ezekhez hasonló kérdésekre különböző módon reflektáló szakemberek és laikusok többsége azonban egyetért abban, hogy akaraterő és céltudatosság nélkül nagy valószínűséggel elkallódnak a legkiválóbb adottságokkal rendelkező egyének is. Ez a sokat emlegetett, szinte már közhelyszámba menő gondolat jelenleg, ha lehet, még fontosabbá vált. Hiszen a világ egyre áttekinthetetlenebb, a siker, a boldogulás kritériumrendszere folyamatosan változik, az életpálya kiszámíthatatlan. Ezért az egyén felelőssége saját életének, pályájának alakulásában hihetetlen mértékben megnőtt. Rendkívül sok múlik személyiségének stabilitásán, egyéni döntései minőségén, kockázatvállalási hajlandóságán, autonómiáján.

Javaslatok a feldolgozásra

Mivel a viszonylag rövid szöveg nagyon sok gondolatot tartalmaz, tanácsos ezt kivetíteni vagy kinyomtatva valamennyi tanuló kezébe adni.

Célszerű a diákok spontán reakcióiból indítani a beszélgetést.

Megvitatható kérdések

Egyetértetek-e az idézetben szereplő megállapítással? Indokoljátok a választ!

Kit tekintetek sikeres embernek?

A siker feltétele-e a boldogságnak? Indokoljátok a válaszotokat!

Ti mikor tekintenétek magatokat sikeresnek?

Ki miben érzi magát az átlagosnál jobb képességűnek? Tett-e valamit e képessége fejlesztése érdekében?

Javasolt projekttéma

Sikeres emberek a jelenlegi Magyarországon


A tanulók először gyűjtsék össze, hogy milyen területeken keresnek sikeres embereket. A különböző területekre csoportok szerveződnek, amelynek tagjai meghatározott időtartamon belül információkat gyűjtenek a sikeres személyiségekről. A tájékozódás történhet az Internet útján, elektronikus levélben, személyes interjúban.

Az összegyűjtött anyagból bemutató szervezhető, és ehhez kapcsolódóan lehet megvitatni, kinek hogyan sikerült sikert elérnie, ki mit tett annak érdekében, hogy eddig jutott, milyen szerepet játszottak az adottságok, a körülmények, a céltudatosság stb.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.10.20.
Varga Előd: Miért teljesen értelmetlen a munkád, ha irodalomtanár vagy?
A kudarcot négy fő okra vezetem vissza: a diákok lelkivilágától elszakadt elitista tananyagra; az értelmiségi lét totális félreértésére; az alkalmazott módszerek nyers nyomulósságára...
(Forrás: Azonnali)
--
2021.10.19.
Van olyan gimnázium, ahonnan a végzősök fele külföldre ment
Az egyik budapesti gimnáziumban a májusban érettségizettek közül minden második diák szeptemberben már valamelyik külföldi egyetemen kezdett, de a HVG most megjelent középiskolai rangsorá...
(Forrás: eduline)
--
2021.10.19.
Egy 18 éves magyar gimnazista nyerte az egyik legrangosabb oxfordi esszéversenyt
Egy 18 éves magyar diák szerezte meg az első helyet az egyik legismertebb és legnevesebb oxfordi esszéversenyen, ráadásul olyan témával, amely a tapasztalt bölcsészhallgatóknak is feladná...
(Forrás: eduline)
--
2021.10.16.
Lelki problémája van a gyereknek? Várhatja, hogy ellássák!
Jelenleg félelmetesen hosszú sorok kígyóznak a gyermekpszichológusokat foglalkoztató pedagógiai szakszolgálatok előtt, akárcsak a gyerekpszichiátriai ambulanciákon. Miközben az állami mellett...
(Forrás: index)
--
2021.10.16.
Mit tegyél, ha bántják és kiközösítik a gyerekedet?
Kevés szívfájdítóbb dolog létezik szülő számára, mint amikor azt tapasztalja, hogy a suliban bántják, kiközösítik a gyerekét. Az áldozat szégyenkezik, gyakran titkolja mindazt, amit...
(Forrás: családi net)
--
2021.10.16.
A pedagógusok szerint a kormány slendriánsága miatt fulladt kudarcba az első sztrájktárgyalásuk
A Pedagógus Szakszervezet (PSZ) felháborítónak tartja, hogy a közös sztrájkbizottságban nem volt nevesítve, csak a PDSZ. Így a levél Kisfaludy Lászlót csak a PDSZ-szel való tárgyalásra...
(Forrás: Mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep