Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 10.

A siker kulcsa

A világon semmi sem léphet az állhatatosság helyébe. A tehetség biztosan nem: tehetséges, de sikertelen ember lépten-nyomon akad. A géniusz sem: el nem ismert lángelmék ezrével élnek a világon. És a műveltség sem: a világ tele van művelt emberroncsokkal. Csupán az állhatatosság és a céltudatosság mindenható.

(Ian Whittle, angol feltaláló)

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (a 12 évesnél idősebb korosztály számára)

Rövid reflexió az idézet által érintett problémára


A tehetség fogalmának értelmezéséről, fejlesztésének iskolai és iskolán kívüli lehetőségeiről, a tehetség és az életben való boldogulás viszonyáról időről időre fellángolnak a viták. Milyen életkorban választhatók ki jó eséllyel a valamilyen területen kiemelkedő képességűek? Milyen életkorban kell és lehet fejleszteni bizonyos speciális képességeket? Mi történik azokkal a gyerekekkel és fiatalokkal, akik valami okból nem kapnak esélyt a speciális fejlesztésre? Ki és hogyan támogassa azokat a gyerekeket és fiatalokat, akik kiemelkedő képességűnek, tehetségesnek bizonyulnak? Elképzelhető-e egyáltalán esélyegyenlőség ezen a területen? Az ezekre és az ezekhez hasonló kérdésekre különböző módon reflektáló szakemberek és laikusok többsége azonban egyetért abban, hogy akaraterő és céltudatosság nélkül nagy valószínűséggel elkallódnak a legkiválóbb adottságokkal rendelkező egyének is. Ez a sokat emlegetett, szinte már közhelyszámba menő gondolat jelenleg, ha lehet, még fontosabbá vált. Hiszen a világ egyre áttekinthetetlenebb, a siker, a boldogulás kritériumrendszere folyamatosan változik, az életpálya kiszámíthatatlan. Ezért az egyén felelőssége saját életének, pályájának alakulásában hihetetlen mértékben megnőtt. Rendkívül sok múlik személyiségének stabilitásán, egyéni döntései minőségén, kockázatvállalási hajlandóságán, autonómiáján.

Javaslatok a feldolgozásra

Mivel a viszonylag rövid szöveg nagyon sok gondolatot tartalmaz, tanácsos ezt kivetíteni vagy kinyomtatva valamennyi tanuló kezébe adni.

Célszerű a diákok spontán reakcióiból indítani a beszélgetést.

Megvitatható kérdések

Egyetértetek-e az idézetben szereplő megállapítással? Indokoljátok a választ!

Kit tekintetek sikeres embernek?

A siker feltétele-e a boldogságnak? Indokoljátok a válaszotokat!

Ti mikor tekintenétek magatokat sikeresnek?

Ki miben érzi magát az átlagosnál jobb képességűnek? Tett-e valamit e képessége fejlesztése érdekében?

Javasolt projekttéma

Sikeres emberek a jelenlegi Magyarországon


A tanulók először gyűjtsék össze, hogy milyen területeken keresnek sikeres embereket. A különböző területekre csoportok szerveződnek, amelynek tagjai meghatározott időtartamon belül információkat gyűjtenek a sikeres személyiségekről. A tájékozódás történhet az Internet útján, elektronikus levélben, személyes interjúban.

Az összegyűjtött anyagból bemutató szervezhető, és ehhez kapcsolódóan lehet megvitatni, kinek hogyan sikerült sikert elérnie, ki mit tett annak érdekében, hogy eddig jutott, milyen szerepet játszottak az adottságok, a körülmények, a céltudatosság stb.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.17.
Az egyik legdrágább brit elitiskola csapatát is legyőzte két magyar diák az oxfordi vitaversenyen
Magyar gimnazisták nyerték meg a legnevesebb nemzetközi vitaverseny döntőjét – a tizedikes diákok „újonc” kategóriában indultak az oxfordi versenyen, és az egyik legrégebbi brit magá...
(Forrás: eduline)
--
2021.04.17.
Életveszély miatt nem engedik iskolába vezető orvosok és egészségügyi dolgozók a gyerekeiket
Egyre több egészségügyi dolgozó, orvos jelzi, hogy nem engedi iskolába a gyerekeit a jelenlegi járványügyi helyzetben – értesült a Portfolio. Döntésüket a vírus gyors terjedésével magyar...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.04.17.
Balla István: Tényleg belefér egy-egy pofon a nevelési folyamatba?
Szerencsére elmúlt a 18., a 19. század, azt is gondolhatnánk, hogy a 21. században már az ütéske, a legyintéske, továbbá a vessző nem épp a nevelési fősodorhoz tartozik. Ám időnként...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.17.
„Nincsenek külön szülők és külön munkavállalók” – öt nagy szakszervezet állt ki az iskolanyitás ellen
Közös nyilatkozatban állt ki öt nagy szakszervezeti konföderáció az iskolák hétfői nyitása ellen, miután múlt pénteken kiderült: bár a kormány visszakozott, így a középiskolásokat...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.17.
Palkovics László felel a Diákvárosért a Fudan Egyetem campusáért
A kabinet fenntartja szándékát a Budapest Diákváros megvalósítására, egyetért azzal, hogy a Budapest Diákváros mellett a Fudan Hungary Egyetem budapesti oktatási-kutatási és adminisztrat...
(Forrás: Infostart)
--
2021.04.17.
Orbán Viktor sincs meggyőződve arról, hogy kell-e iskolanyitás, szerinte a kormány a WHO javaslatát követi
A miniszterelnök saját elmondása alapján sincsen meggyőződve az iskolanyitás időszerűségéről. Szerinte a kormány a WHO (Egészségügyi Világszervezet) protokollja szerint jár el a kérd...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep