Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 10.

A siker kulcsa

A világon semmi sem léphet az állhatatosság helyébe. A tehetség biztosan nem: tehetséges, de sikertelen ember lépten-nyomon akad. A géniusz sem: el nem ismert lángelmék ezrével élnek a világon. És a műveltség sem: a világ tele van művelt emberroncsokkal. Csupán az állhatatosság és a céltudatosság mindenható.

(Ian Whittle, angol feltaláló)

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (a 12 évesnél idősebb korosztály számára)

Rövid reflexió az idézet által érintett problémára


A tehetség fogalmának értelmezéséről, fejlesztésének iskolai és iskolán kívüli lehetőségeiről, a tehetség és az életben való boldogulás viszonyáról időről időre fellángolnak a viták. Milyen életkorban választhatók ki jó eséllyel a valamilyen területen kiemelkedő képességűek? Milyen életkorban kell és lehet fejleszteni bizonyos speciális képességeket? Mi történik azokkal a gyerekekkel és fiatalokkal, akik valami okból nem kapnak esélyt a speciális fejlesztésre? Ki és hogyan támogassa azokat a gyerekeket és fiatalokat, akik kiemelkedő képességűnek, tehetségesnek bizonyulnak? Elképzelhető-e egyáltalán esélyegyenlőség ezen a területen? Az ezekre és az ezekhez hasonló kérdésekre különböző módon reflektáló szakemberek és laikusok többsége azonban egyetért abban, hogy akaraterő és céltudatosság nélkül nagy valószínűséggel elkallódnak a legkiválóbb adottságokkal rendelkező egyének is. Ez a sokat emlegetett, szinte már közhelyszámba menő gondolat jelenleg, ha lehet, még fontosabbá vált. Hiszen a világ egyre áttekinthetetlenebb, a siker, a boldogulás kritériumrendszere folyamatosan változik, az életpálya kiszámíthatatlan. Ezért az egyén felelőssége saját életének, pályájának alakulásában hihetetlen mértékben megnőtt. Rendkívül sok múlik személyiségének stabilitásán, egyéni döntései minőségén, kockázatvállalási hajlandóságán, autonómiáján.

Javaslatok a feldolgozásra

Mivel a viszonylag rövid szöveg nagyon sok gondolatot tartalmaz, tanácsos ezt kivetíteni vagy kinyomtatva valamennyi tanuló kezébe adni.

Célszerű a diákok spontán reakcióiból indítani a beszélgetést.

Megvitatható kérdések

Egyetértetek-e az idézetben szereplő megállapítással? Indokoljátok a választ!

Kit tekintetek sikeres embernek?

A siker feltétele-e a boldogságnak? Indokoljátok a válaszotokat!

Ti mikor tekintenétek magatokat sikeresnek?

Ki miben érzi magát az átlagosnál jobb képességűnek? Tett-e valamit e képessége fejlesztése érdekében?

Javasolt projekttéma

Sikeres emberek a jelenlegi Magyarországon


A tanulók először gyűjtsék össze, hogy milyen területeken keresnek sikeres embereket. A különböző területekre csoportok szerveződnek, amelynek tagjai meghatározott időtartamon belül információkat gyűjtenek a sikeres személyiségekről. A tájékozódás történhet az Internet útján, elektronikus levélben, személyes interjúban.

Az összegyűjtött anyagból bemutató szervezhető, és ehhez kapcsolódóan lehet megvitatni, kinek hogyan sikerült sikert elérnie, ki mit tett annak érdekében, hogy eddig jutott, milyen szerepet játszottak az adottságok, a körülmények, a céltudatosság stb.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep