Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 10.

A siker kulcsa

A világon semmi sem léphet az állhatatosság helyébe. A tehetség biztosan nem: tehetséges, de sikertelen ember lépten-nyomon akad. A géniusz sem: el nem ismert lángelmék ezrével élnek a világon. És a műveltség sem: a világ tele van művelt emberroncsokkal. Csupán az állhatatosság és a céltudatosság mindenható.

(Ian Whittle, angol feltaláló)

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (a 12 évesnél idősebb korosztály számára)

Rövid reflexió az idézet által érintett problémára


A tehetség fogalmának értelmezéséről, fejlesztésének iskolai és iskolán kívüli lehetőségeiről, a tehetség és az életben való boldogulás viszonyáról időről időre fellángolnak a viták. Milyen életkorban választhatók ki jó eséllyel a valamilyen területen kiemelkedő képességűek? Milyen életkorban kell és lehet fejleszteni bizonyos speciális képességeket? Mi történik azokkal a gyerekekkel és fiatalokkal, akik valami okból nem kapnak esélyt a speciális fejlesztésre? Ki és hogyan támogassa azokat a gyerekeket és fiatalokat, akik kiemelkedő képességűnek, tehetségesnek bizonyulnak? Elképzelhető-e egyáltalán esélyegyenlőség ezen a területen? Az ezekre és az ezekhez hasonló kérdésekre különböző módon reflektáló szakemberek és laikusok többsége azonban egyetért abban, hogy akaraterő és céltudatosság nélkül nagy valószínűséggel elkallódnak a legkiválóbb adottságokkal rendelkező egyének is. Ez a sokat emlegetett, szinte már közhelyszámba menő gondolat jelenleg, ha lehet, még fontosabbá vált. Hiszen a világ egyre áttekinthetetlenebb, a siker, a boldogulás kritériumrendszere folyamatosan változik, az életpálya kiszámíthatatlan. Ezért az egyén felelőssége saját életének, pályájának alakulásában hihetetlen mértékben megnőtt. Rendkívül sok múlik személyiségének stabilitásán, egyéni döntései minőségén, kockázatvállalási hajlandóságán, autonómiáján.

Javaslatok a feldolgozásra

Mivel a viszonylag rövid szöveg nagyon sok gondolatot tartalmaz, tanácsos ezt kivetíteni vagy kinyomtatva valamennyi tanuló kezébe adni.

Célszerű a diákok spontán reakcióiból indítani a beszélgetést.

Megvitatható kérdések

Egyetértetek-e az idézetben szereplő megállapítással? Indokoljátok a választ!

Kit tekintetek sikeres embernek?

A siker feltétele-e a boldogságnak? Indokoljátok a válaszotokat!

Ti mikor tekintenétek magatokat sikeresnek?

Ki miben érzi magát az átlagosnál jobb képességűnek? Tett-e valamit e képessége fejlesztése érdekében?

Javasolt projekttéma

Sikeres emberek a jelenlegi Magyarországon


A tanulók először gyűjtsék össze, hogy milyen területeken keresnek sikeres embereket. A különböző területekre csoportok szerveződnek, amelynek tagjai meghatározott időtartamon belül információkat gyűjtenek a sikeres személyiségekről. A tájékozódás történhet az Internet útján, elektronikus levélben, személyes interjúban.

Az összegyűjtött anyagból bemutató szervezhető, és ehhez kapcsolódóan lehet megvitatni, kinek hogyan sikerült sikert elérnie, ki mit tett annak érdekében, hogy eddig jutott, milyen szerepet játszottak az adottságok, a körülmények, a céltudatosság stb.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.10.07.
Megelégelték a diákok, hogy velük zsarolják a tanáraikat Interjú a Diákok a Tanárokért mozgalom elnökségével
abár a teljes társadalmi szolidaritás vagy az általános sztrájk, sőt forradalom (?) még várat magára, és a tüntetés maga is inkább apolitikusnak tekinthető koncertezésbe fulladt, aki kint...
(Forrás: mérce)
--
2022.10.07.
A FINN CSODAISKOLÁKBAN SEMMI OLYAN NEM TÖRTÉNIK, AMIT NE LEHETNE BÁRHOL, AKÁR INGYEN IS MEGVALÓSÍTANI
Az iskola nyitott volt számunkra, amúgy is rendszeresen járnak oda a világ minden tájáról. Az első, ami feltűnt, a hihetetlen tisztaság. Sehol egy porszem, még a szekrények teteje is tükö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.10.07.
Tengernyi kockázatot hordoz, ha nem foglalkoznak eleget a médiaműveltséggel az iskolában
A digitális térrel kibővült valóság számos kockázatot hordoz a gyerekek egészséges személyiségfejlődésére. Az online térben túl könnyen férnek hozzá ártalmas tartalmakhoz (pl. pornogr...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.10.07.
A tanárok ma nyitott kapukat döngetnek
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter az elmúlt hónapokban többször is ismertette, hogy tervben van egy kiemelt pedagógus-bérfejlesztés. Azt a tényt viszont nem lehet mellőzni, hogy 2020-tól...
(Forrás: Mandiner)
--
2022.10.07.
Az ország legjobb egyházi gimnáziumának tanárai is kiálltak a sztrájkolók mellett
A Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium tanárai egy Klebelsberg Kuno-idézettel fejezték ki szolidaritásukat a sztrájkoló kollégáik mellett – számolt be a Telex. A Facebookra feltöltött nyilv...
(Forrás: Mandiner)
--
2022.10.07.
Listázzák azokat a diákokat, akik nem vettek részt a reggeli élőláncban
Az indulatokat a felháborodáson nyerészkedő ellenzék mellett a Soros-galaxis szatellitjei is fűtik. Ugyanazok az emberek kongatják a vészharangot, akik már 2016-ban is megpróbáltak kormányt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep