Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. október 21. szerda, 18:32

IKT és web2 a tanórákon – Díjaztuk a legjobb módszertani ötleteket

Barangoló természetismeret, Színes kémia, Lovagok az időben – csak néhány cím, melyek hátterében tudatos tervezés, pedagógiai célokhoz illesztett IKT-eszközhasználat, valamint kreatív megvalósítás áll, és nem utolsó sorban olyan pedagógusok, akiknek munkáját Digitális Pedagógus Díjjal ismerte el a Tempus Közalapítvány.

A szervezet hosszú évek óta kiemelt figyelmet fordít a köznevelésben dolgozó pedagógusok szakmai támogatására, az egymástól való tanulás kultúrájának elterjesztésére és a jó példák megosztására. Ezt a célt szolgálja többek között a www.tka.hu oldalon található Tudástár, amely jelenleg több mint 800, pedagógusok által írt ötlettel, gyakorlattal segíti a tanórák tervezését, és a digitális nemzedék interaktív tanulását, tanítását.

Az IKT-technológiák pedagógiai célokat támogató alkalmazásának fontosságára szerették volna ráirányítani a figyelmet a 2012-ben létrehozott Digitális Módszertárral is. A Közalapítvány minden évben új felhívással és a legjobbak elismerésével ösztönözi az új ötletek feltöltését, előmozdítva ezzel a pedagógusok közötti tudásmegosztást.

A 2015-ben beérkezett és publikált 59 ötlettel együtt immár 171 – az IKT-eszközök és web2-es alkalmazások kreatív használatával kapcsolatos – módszertani anyag között lehet böngészni a Digitális Módszertár online adatbázisában. A feltöltött ötletek széleskörűen adaptálhatóak különböző oktatási környezetben, sokféle tantárgyi háttér mellett, különféle célcsoportokban. Olyan módszertani anyagok, amelyek fókuszában a 21. századi képességek fejlesztése áll, miközben a motiváló szemléltetésen túlmutatóan, a természetes digitális eszközhasználatot erősítik és a tanulók aktivitását ösztönzik. A Digitális Módszertárban elérhető anyagok segítségével a pedagógusok felfrissíthetik az eszköztárukat és új színt vihetnek a tanóráikba.

A szakértők értékelése alapján a Tempus Közalapítvány idén is díjazta a legjobbakat: 6 kiemelkedő módszertani ötlet kapott Digitális Pedagógus Díjat az október 17-i Digitális pedagógus konferencián.

2015-ben a Tempus Közalapítvány Digitális Pedagógus Díjjal ismerte el a következő pedagógusokat a Digitális Módszertárba feltöltött ötletük alapján:

BENEDEKNÉ FEKETE HAJNALKA: BARANGOLÓ TERMÉSZETISMERET SNI CSOPORTTAL

Az összetett, több IKT-eszközt felvonultató projekt lehetőséget nyújt ahhoz, hogy a diákok a tanteremből kilépve sajátítsák el a hatodikos természetismeret tananyagot, mobileszközök segítségével. Az eszközhasználat nem cél, hanem támogató lehetőség – ugyanakkor a diákok számára motiváló módon. Gyógypedagógusok nagy haszonnal illeszthetik a módszertani megoldást saját intézményük környezetébe átültetve, és alkalmazhatják a diákok készségfejlesztésére, motivációjának növelésére, saját környezetük megismertetésére és értékelésére.

CSIKÓ SZILVIA: LOVAGOK AZ IDŐBEN – SZÖVEGÉRTÉS FEJLESZTÉSE AZ IPOO MINIMUM TANULÁSI MODELL ALAPJÁN IKT ESZKÖZÖK KREATÍV FELHASZNÁLÁSÁVAL

Az előadásban bemutatásra kerülő módszertani ötlet fejleszti a szövegértési és szövegalkotási készségeket oly módon, hogy a tanulók lovagkori történetekhez kapcsolódó kerettörténetbe ágyazva oldanak meg játékos feladatokat, informatikai és kommunikációs eszközök bevonásával. Olyan komplex, kreatív tevékenységek keretében ismerik meg egymást a tanulók, illetve a pedagógus a diákokat, amelyre egy hagyományos tanóra nem teremtene lehetőséget.

DÉNESNÉ SZAK ANDREA: JÓZSEF ATTILA ÉS ÉN

A projekt során a diákok interaktív módon, egyéni, páros- és csoportmunka keretében, IKT eszközök segítségével dolgozzák fel József Attila életét és műveit, úgy, hogy a precíz munkavégzésre való ösztönzés, az önfejlesztés és a felelősségtudat fejlesztése kerül a fókuszba. Változatos kooperatív technikák alkalmazásával dolgoznak, ahol az értékelés a gamification elemeivel, pontgyűjtés alapján, a diákok bevonásával történik.

FILEP OTÍLIA: SZÍNES KÉMIA

Komplex, összetett, innovatív projekt, számos web 2.0-s, platformfüggetlen alkalmazással. A különböző IKT-eszközök olyan együttes használatára mutat jó példát, amely rendkívül motiváló környezetet teremt a diákok számára. A természettudományos tantárgyak esetében lehetőségek tárháza nyílik meg azáltal, hogy a diákok online laboratóriumi kísérleteket végezhetnek. A digitális kompetenciát fejlesztő alkalmazások és különböző programok egy helyen találhatók és használhatók a diákok számára, akik életszerű példákon keresztül kerülhetnek közelebb ezen tantárgyak tananyagához.

NEMES-NAGY KATALIN ERIKA: A FÉMEK – KICSIT MÁSKÉNT

A projekt számtalan IKT-megoldást alkalmaz a pedagógiai céloknak megfelelően: a diákok különböző kísérletekről képeket és video felvételeket készítenek, melyeket később tanulást segítő plakátokhoz és vázlatokhoz használnak fel. Egyik legfőbb értéke, hogy IKT-eszközök segítségével a jelentős szociális és életviteli hiányosságokkal, tanulási- és/vagy magatartási problémákkal küzdő diákokat is sikerrel tudja bevonni a tanulás folyamatába.

SZÁRNYASNÉ TÓTH TERÉZ: GAUSS BUDAPESTEN – AVAGY: GEOMETRIAI ALGEBRAI UTAZÁS SOROZAT BUDAPESTEN

A projekt célja, hogy a matematika tanulását érdekessé, izgalmassá, életszerűvé tegye. Ezt egy Budapesti „kirándulás” formájában valósítja meg úgy, hogy a kirándulás virtuálisan, online történik, miközben játékos feladványokat találnak ki és oldanak meg a diákok. A projekt értéke, hogy fejleszti a kreativitást, épít a diákok felfedezőkedvére, kíváncsiságára. Szép példát mutat a műveltségterületek integrációjára, számos kompetencia fejlesztésére ad lehetőséget.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep