Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. március 6. vasárnap, 7:25

Trénerek kézikönyve 1

Amikor kezembe vettem a könyvet, a címe alapján arra gondoltam, egy módszertant és gyakorlatokat egyaránt összefoglaló művel lesz dolgom. Hamar rájöttem azonban arra, hogy csupán egy gyakorlatgyűjteményről van szó, melyet a Düsseldorfi Tréner- és Tanácsadófórum egy munkacsoportja a már meglévő szakirodalom és saját tréneri tapasztalatai alapján állított össze. Az előszóban is utalnak rá a szerzők – és ezt magam is meg tudom erősíteni –: a könyv főként tapasztalt trénereknek szól.

A gyakorlatokat, játékokat a már jól ismert témakörök alapján kategorizálja:

  • Bemelegítés, aktivizálás, feszültségoldás
  • Ismerkedés
  • Visszajelzés
  • Vezetés
  • Kommunikáció és testbeszéd
  • Együttműködés és csapatépítés
  • Önmenedzselés
  • Értékelés
  • Gyakorlatba való átültetés, a tapasztalatok hasznosítása
  • Érzékelés

A könyv elején néhány táblázat található, amely segít eligazodni a gyakorlatok alkalmazásának lehetséges formái között. A gyakorlatokat témakörönként csoportosítják, és abban is segítenek, hogy a csoporttal való munka mely szakaszában érdemes ezeket használni. Feltüntetik a szükséges segédeszközöket, a lehetséges résztvevők számát, az időigényt és a szükséges felkészülési időt. A szükséges felkészülési idő megjelölését nem tartom reálisnak, mivel ezt számos szubjektív tényező befolyásolja (pl.: a tréner felkészültsége, a gyakorlathoz kapcsolódó korábbi tapasztalatai, a helyszín, a csoportlétszám stb.).

Ha abból indulunk ki, hogy a könyvet tapasztalt szakemberek, trénerek forgatják, akkor – a szerintem fontos – fogalommagyarázat elmaradhat, de a kezdőknek biztosan szükségük lenne rá.

Az általam hiányolt módszertani vonatkozású ismeretek helyenként azért felfedezhetők a könyvben. A „Melléklet a Bevezetés – »Kérdezési technikák« feladathoz” című fejezetben például a szerzők a nyitott és a zárt kérdések típusait, példákkal ellátva írják le, ami azért különösen érdekes, mert egy jó tréner számára elengedhetetlen, hogy képes legyen a gyakorlat levezetését követően megfelelő nyitott kérdéseket feltenni. A másik nagyon hasznos rész a „Melléklet a Bevezetés a »Kommunikációs modell« témához” című, mely a kommunikáció útját és szereplőit foglalja össze.

A könyv – sajnálatos módon – nem fektet kellő hangsúlyt a gyakorlatok során szerzett tapasztalatoknak a csoporttagok mindennapi életébe történő átültetésére. Ezt a gyakorlatleírások végén akár feldolgozandó kérdések, témák formájában jelölni lehetett volna.

A magyar fordítás néhol igen nehézkes, és nem tükrözi pontosan azokat a fogalmakat, melyeket a szakemberek a pszichológia, a pedagógia területén használnak (például a „plénum” kifejezés használata a csoportmunka helyett, vagy a „partnermunka” a páros munkaforma helyett). A gyakorlatok leírását „eljárásnak” fordítják, a konfliktuskezelés során alkalmazott modell ismertetésében pedig megtartják az angol kifejezéseket, noha a szakirodalomban többnyire már meghonosodtak a magyar nyelvű formák (a „win-win” és „win-loose” helyett általában nyertes-nyertes és nyertes-vesztes stratégiáról beszélünk). A fordításból ered az a probléma is, hogy a gyakorlatleírások és eszközök megnevezése nem egyértelmű (lásd a Varázspálca c. gyakorlatot, melynek szükséges eszköze egy „mérőpálca”, amit a magyarországi gyakorlatban egy sátorrúd, vagy nádpálca helyettesíthet, továbbá e gyakorlat esetében trénerként érdemes tudnunk, hogy milyen fizikai jelenség húzódik meg a jelenség hátterében). Mindezeket a hiányosságokat egy szakfordítás vagy szakmai lektorálás megoldhatta volna.

Összességében elmondható, hogy a könyv remek gyakorlatgyűjtemény lehet a már tapasztalt trénerek számára, ugyanis a sok ismert gyakorlatot új perspektívákból képes megvilágítani, és rengeteg új játékkal, a szerzők által kitalált, illetve továbbfejlesztett gyakorlattal bővítheti a szakemberek eszköztárát.

Peer Krisztina

1Peter Dürrschmidt, Joachim Koblitz, Marco Mencke, Andrea Rolofs, Konrad Rump, Susanne Schramm, Jochen Strasmann, Z-Press Kiadó, 2008.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.13.
A nyelviskolák 20-30 ezer diákot biztosan elveszítettek a járvány miatt
A járványhelyzet miatti korlátozások a nyelviskolák és vizsgaközpontok piacát is erősen érintette – mondta a Világgazdaságnak Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke. Bár...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.07.13.
L. Ritók Nóra: Beavatkozási pontok
Aztán az idén a tanoda bővült egy klubbal, a Szülői klubbal, ami megint újabb szállal erősíti meg azt a hálót, amit a gyerekek köré fonunk, és erősíti a tanuláshoz kötődést. Mert...
(Forrás: hvg.hu/Nyomor széle blog)
--
2020.07.13.
Maruzsa: remélhetőleg hagyományosan lehet elkezdeni az új tanévet
Korábban már beszámoltunk róla, hogy Maruzsa Zoltán szerint annak ellenére, hogy mások voltak a felkészülés körülményei, nem lettek \"sem rosszabbak, sem jobbak\" az érettségi eredmények...
(Forrás: eduline)
--
2020.07.12.
Horn Gábor: Az erősek, a bosszúállók, a kicsinyesek világa
A vasalódeszkás tanár esete is mutatja, hogy a NER oktatáspolitikája megalázza, elsöpri, kiiktatja azt, aki bárhogyan is eltér a sorvezetőtől. Ráadásul az ellenállásnak legjobb szándé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.11.
Pygmalion-effektus vagy fejlesztés? Adalékok és értelmezési lehetőségek az iskolarendszer alulteljesítésének és méltányossági mutatóinak összefüggésrendszerében. Asztalos György írása
Jelen dolgozat egy konkrét, mégis tipikusnak tekinthető intézmény országos kompetenciamérési eredményeire épülő esettanulmány. Ugyanakkor segédletnek is felfogható, ha valaki saját iskol...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.07.11.
A BM, az Emmi és az ORFK sem adott választ arra, hogy valós-e az iskolaőrök véletlenül kiderült fizetése
A kormány az iskolai erőszak megfékezésére bevezeti az iskolaőrséget, amely külön rendészeti szervként jön létre, az őrök pedig gázspray-t, rendőrbotot és bilincset is használhatnak...
(Forrás: 168 óra)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep