Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. április 26. kedd, 14:50

PSZICHOháttér

3. „Nem érdekel, hogy lehetetlen”

A tehetségnek a belső hajtóerő az egyik fő eleme. Amikor már mindenki feladta, ő még mindig nem nyugszik. A kihívások erősítik és éltetik. Ez azt is jelenti, hogy a tehetségnek akár a gyenge oldala erősséggé is válhat a megküzdés során. A tehetség szemléletében nincs lehetetlen, csak tehetetlen.

Az ókori Athén nagy szónoka, Démoszthenész, beszédhibákkal küzdött, beszéde artikulálatlan volt és dadogott. Beszédhibái ellen kavicsokat tartott a szájában, futás közben verseket szavalt és a tengerparton hangjával igyekezett legyőzni a hullámok morajlását. Bruce Willis, a neves színész is küzdött a dadogással, és egy színjátszó körben tette magát túl ezen a problémán. Súlyos dadogó volt John Paul Larkin, Scatman John, amerikai jazz zenész és költő, aki megalkotta a „scat” éneklést és táncot, melynek legismertebbje a „Scatman” című slágere.

A zene és zenetanulás segíti a kontrollműködés fejlődését is, és miközben a gyengeségét csökkenti, kiemelkedővé válhat az ember. Számos zenész, zeneszerző figyelemzavarral küzd/küzdött, amit, ha kezelni tud, az alkotást segítő vizualizáló, álmodozó alkathoz vezet.

Egyre több tehetséges diszlexiás gyerek és fiatal fordul a robotika felé. Egyébként is az egyik jellemző önfejlesztési terület a programozás a diszlexiás agy számára. A robotika pedig még sokkal nagyobb segítség a részleteket, irányokat, viszonyokat nehezen kezelő agy számára. A programozás ugyanis módszerességet, a részletek, viszonyok pontos követését, leképezését kívánja. A hibák pedig gyorsan megmutatkoznak, és a robot különösen vizuálissá teszi ezeket, vagyis nagy segítség, hogy szembesüljön az ember a hibájával, és kijavítsa azt.

A gyenge oldal veszélye

Az emberek gyenge oldala legtöbb esetben nem azért gyenge, mert deficites, hanem mert kerüli azokat a tevékenységeket, amelyekben szembesülnie kell ezzel. Így a gyakorlás hiányában valóban gyengévé válik.

Hatalmas felelőssége van a környezetnek abban, hogy miképpen értékeli a kisgyerekek gyengeségeit. Ha eleve elrendeltnek tekintik a problémákat, akkor azok azzá is lesznek, mert a kisgyerek átveszi ezt az attitűdöt, és így önbeteljesítővé válik a jóslat.

A tehetség azonban nem ilyen könnyen adja fel. A tehetség a szokásosnál nagyobb természeti erő, amely mindenképpen fog valamit tenni. Ha megakasztják, akkor is megy tovább, csak esetleg nem arra, amerre szeretnénk. Ahogy a víz és a tűz is utat tör, ha a szokásosnál nagyobb, és az útját eltorlaszoljuk. Arra fog menni, amerre utat talál.

Azok a tehetségek, akik elé a környezet akadályokat állít akár, mert fejlődésük a szokásostól eltérő, vagy, mert kulturális gátak hátrányt okoznak a fejlődésében, a társadalomból kirekesztve, a társadalmi értékektől elzárva antiszociális irányba fejlődhetnek.

A hatékony tehetséggondozás nem a tehetségekre való kereslet miatt fontos, hanem mert a társadalom legjobb önvédelme. A tehetségfejlődésben megakadályozott tehetség ugyanis pusztítóvá válhat.

A tehetség jellemzője a sokféle út

Sok tekintetben kellemetlen a környezet számára a tehetségattitűd, amely a megoldást keresi, amelynek a változás és a változtatás a lényege. Akármennyire is vágyunk a tehetségre, amikor szembesül vele a környezet, nem feltétlenül örül, mert esetleg

  • kérdez és megkérdőjelez,
  • összefüggéseket talál ott, ahol nem szeretnénk,
  • eltérő véleménye van,
  • a saját útját járja, és nem hagyja könnyen eltéríteni magát,
  • akár a kötelességei elmulasztása árán is követi az érdeklődését.

És ez csak néhány azok közül a jellemzők közül, amelyek a tehetségről szólnak. Amúgy a tehetség rendkívül sokféle, és sokféle úton fejlődik, de maga is sokféle utat ismer.

A tehetség számára a dolgok nem végesek és véglegesek, hanem megváltoznak és megváltoztathatók. A „nem érdekel, hogy lehetetlen” szemlélet nem csupán a belső hajtóerőre épül, hanem arra is, hogy új utakon, új módszerekkel új megoldások születhetnek.

A kreativitás lényege, hogy összeköti az összeköthetetlent, hogy elviseli a bizonytalan, kétértelmű keltette feszültséget. Sőt az alkotás lehetőségét látja benne.

A sokféleség lehetőség az alkotásra. A homogenitás a véglegességhez vezet. A leépülés, a pusztulás a sokféleség elvesztése. Ilyenek a romok, a kiszáradt természet, a letarolt föld.

A tehetség maga a változás, és addig tehetség, amíg erre képes.

Dan Shechtman csak 2011-ben nyert kémiai Nobel díjat a kvázi kristályok felfedezéséért, pedig már a 80-as években publikálni akarta felfedezését. Linus Pauling kétszeres Nobel-díjas kémikus haláláig akadályozta Dan Shechtman elméletének terjedését. Szerinte kvázi kristályok nincsenek, csak kvázi tudósok. Dan Shechtman szerint „a szerény tudós a jó tudós”.

A tehetség számára nincsen lehetetlen. A tehetség szerénysége azt jelenti, hogy óvatos a kategorikus kijelentésekkel, kirekesztéssel, mert számára a változás és sokféleség mindig lehetőség.

Gyarmathy Éva

2 üzenet

  1. cakó gábor szerint:

    nem mondott sokat ez a cikk a lényegről…

  2. OFOE szerint:

    Kedves Cakó Gábor! Ez az írás egy hosszabb sorozat része, talán ha végigolvassa a már láthatókat, illetve követi a továbbiakat, a lényeg is kirajzolódik majd. Amennyiben vannak a témával kapcsolatban gondolatai, ötletei, kritikai észrevételei, szívesen fogadjuk ezeket.

Hozzászólás a(z) cakó gábor bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep