|
2005. július 31. vasárnap, 23:59 Pedagógiai játékok
3. osztályos kortól javasolt csoportjátékok ismerkedéshez, a
kooperációs és a kommunikációs készség fejlesztéséhez
Tartalom
I. Kommunikációs játékok
- 1. Karmesterjáték (ki a kezdeményező?)
- (Cél: a nonverbális kommunikáció gyakorlása.)
- 2. Tükörkép
- (Cél: a nonverbális kommunikáció, a metakommunikációs jelzések
megértésének gyakorlása.)
- 3. Üzenet szavak nélkül
- (Cél: a nonverbális kommunikáció gyakorlása, az
információtorzulás megtapasztalása.)
- 4. Rosszul értelmezett üzenetek
- (Cél: bevezetés a kommunikációelméletbe, a nonverbális
kommunikáció gyakorlása, a sikertelen kommunikáció következményeinek
tudatosítása.)
- 5. Követni az utasításokat
- (Cél: a verbális és a képi kifejezés különbségeinek
megtapasztalása, az ebből eredő kommunikációs nehézségek szemléltetése és az
áthidalás módozatainak megvitatása.)
- 6. Szájról szájra
- (Cél: az információk torzulásának megtapasztalása.)
- 7. Jelentéstani játszadozás
- (Cél: ráébreszteni a tanulókat, hogy milyen eltérő módon
ítéljük meg magunkat és másokat, felismertetni ebben a jelenségben az eredményes
kommunikációt gátló tényezőt.)
- 8. Részvétlen válaszok
- (Cél: rámutatni arra, hogy az emberek válaszaikkal olykor
elárulják, hogy igazából nem is figyelnek oda a beszélőre; előidézni az érzést,
amikor nem hallgatnak oda a szavainkra; eszközöket keresni, amelyek segítségével
leküzdhető a beszélgetőpartner érdektelensége.)
- 9. Cipőbolt
- (Cél: a kommunikáció, valamint az egyéni és páros
problémamegoldás érzelmi gátjainak megtapasztalása, annak tudatosítása, hogy milyen
határozottan tudunk ragaszkodni saját vélt vagy valódi igazunkhoz.)
- 10. „Linzer gyakorlat”
- (Cél: az önmagunkról történő megnyilatkozás és az egymásra való
odafigyelés gyakorlása.)
II. Ismerkedéshez javasolt játékok
- 1. Névkígyó
- (Cél: egymás nevének megtanulása; 3. osztályos kortól ajánljuk.)
- 2. Zim és zum
- (Cél: egymás nevének megtanulása; 3-8. osztályosoknak ajánljuk.)
- 3. Ha állat lennék, akkor…
- (Cél: bemutatkozás, azonosságtudat kialakítása; alsótagozatosoknak ajánljuk.)
- 4. Névhullám
- (Cél: egymás nevének a megtanulása; alsótagozatosoknak ajánljuk.)
- 5. Pókháló névjáték
- (Cél: egymás nevének megtanulása, az összetartozás érzésének átélése; általános iskolásoknak ajánljuk.)
- 6. Ismerkedés névhúzással
- (Cél: csoportindításnál a helyzet strukturálása, a feszültség csökkentése, személyészlelési és empátiás érzékenység növelése, visszajelzés adása és kapása egymást korábban nem vagy csak felületesen ismerő csoporttagoknál; középiskolásoknak és felnőtteknek ajánljuk.)
- 7. Felfedezés
- (Cél: az identitástudat erősítése, a közvetlen lakókörnyezet iránti érdeklődés felkeltése, együttes tevékenység és élményszerzés.)
- 8. Az én hazám
- (Cél: a nemzeti identitás- és az énazonosság-tudat erősítése; 2-6. osztályosoknak ajánljuk.)
- 9. Ismerkedés
- (Cél: csoportindításnál a helyzet strukturálása, a feszültség csökkentése, illetve az egymást korábban nem vagy kevéssé ismerő csoporttagok kölcsönös megismerése; középiskolásoknak és felnőtteknek ajánljuk.)
- 10. Én-notesz
- (Cél: önismeret, énazonosság-tudat fejlesztése; 2-6. osztályosoknak ajánljuk.)
- 11. A múltam
- (Cél: az énazonosság tudatának erősítése; alsótagozatosoknak ajánljuk.)
- 12. Időegyenes
- (Cél: az énazonosság-tudat erősítése; 2-6. osztályosoknak ajánljuk.)
- 13. Életvonal
- (Cél: az énazonosság-tudat erősítése; 2-8. osztályosoknak ajánljuk.)
- 14. Jövőegyenes
- (Cél: a jövőtudat megalapozása; alsótagozatosoknak ajánljuk.)
- 15. Címerek
- (Cél: önismeretfejlesztés, az én-azonosság erősítése; 3-8. osztályosoknak ajánljuk.)
- 16. Mozgásos névjáték
- (Cél: nevek megtanulása, egymásra figyelés, egymás megismerése; minden korosztálynál alkalmazható.)
- 17. A nevemről
- (Cél: bemutakozás, énazonosság-tudat megerősítése; 5. osztálytól ajánljuk.)
- 18. Kéz- és talplenyomatok
- (Cél: önismeret-fejlesztés, azonosságtudat kialakítása; 1-6. osztályosoknak ajánljuk.)
- 19. Sziluettek 1.
- (Cél: önismeret-fejlesztés, pozitív megerősítés; alsótagozatos gyerekeknek ajánljuk.)
- 20. Árnyék sziluettek
- (Cél: önismeret-fejlesztés, pozitív megerősítés, egymás megismerése; alsótagozatos gyerekeknek ajánljuk.)
- 21. Sziluettek 2.
- (Cél: egymás megismerése, elfogadása, az énazonosság-tudat erősítése, a csoportkohézió növelése.)
- 22. Sziluett/interjú
- (Cél: bemutatkozás, egymás megismerése, pozitív megerősítés; minden korcsoportnak ajánljuk.)
- 23. Parola
- (Cél: az énazonosság-tudat erősítése, egymás megismerése, elfogadása; általános iskolásoknak ajánljuk.)
- 24. Az én kezem, a te kezed
- (Cél: bemutatkozás, egymás megismerése; 1-3. osztályosoknak ajánljuk.)
- 25. Pantomim: Valami, amit szívesen csinálok
- (Cél: pozitív megerősítés, azonosságtudat fejlesztése; 1-6. osztályosoknak ajánljuk.)
- 26. Képességfa
- (Cél: önismeretfejlesztés, önnevelési igény felkeltése, énazonosság-tudat erősítése; 3-6. osztályosoknak ajánljuk.)
- 27. Kitalálások: Kire illik?
- (Cél: egymás megismerése, az énazonosság-tudat erősítése; 3-8. osztályosoknak ajánljuk.)
III. A kooperációs készséget fejlesztő játékok
- 1. „A háromrészes krokodil”
- (Cél: az együttműködés megtapasztalása, a kreativitás fejlesztése; általános iskolásoknak ajánljuk.)
- 2. Hangulatkupola
- (Cél: együttes élmény, a közös tevékenység eredményességének megtapasztalása; általános iskolásoknak ajánljuk.)
- 3. Tapintó doboz
- (Cél: az együttes tevékenység megtapasztalása, kommunikáció gyakorlása; alsótagozatosoknak ajánljuk.)
- 4. Szókockacukor
- (Cél: kreativitás fejlesztése, a közös tevékenység eredményességének megtapasztalása, szókincsfejlesztés.)
- 5. „Liz játék”
- (Cél: a kreativitás fejlesztése, az együttes munka eredményességének és örömének megtapasztalása (Általános iskolásoknak ajánljuk.)
- 6. Közös montázs
- (Cél: a kreativitás fejlesztése, az együttes munka eredményességének és örömének megtapasztalása, a konszenzusra jutás gyakorlása; minden korosztálynak ajánljuk.)
- 7. Közös vonások, közös történet
- (Cél: a kreativitás fejlesztése, az együttes munka eredményességének és örömének megtapasztalása.)
- 8. Asszociációk
- (Cél: a kreativitás fejlesztése; 3. osztály felett minden korcsoportnak ajánljuk.)
- 9. Mese
- (Cél: a kreativitás fejlesztése, az együttes munka örömének, a közös produkció létrehozásának megtapasztalása; általános iskolásoknak ajánljuk.)
- 10. Ablak-kollázs
- (Cél. a kreativitás fejlesztése, az együttes munka örömének, a közös produkció létrehozásának megtapasztalása; általános iskolásoknka ajánljuk.)
- 11. Kavicskirakó
- (Cél: a kreativitás fejlesztése, az együttes munka örömének, a közös produkció létrehozásának megtapasztalása, a kooperáció által kapott többlet tudatosítása; 1-6. osztályosoknak ajánljuk.)
- 12. Bizalomjáték
- (Cél: az egymásrautaltság megtapasztalása.)
- 13. Álmok és utak
- (Cél: a kreativitás fejlesztése, a közös tevékenység eredményességének és örömének megtapasztalása; minden korcsoportnak ajánljuk.)
- 14. Jégtáblák
- (Cél: a diákok ismerjék fel, hogy (például az osztályközösségben) együttműködéssel sok minden elérhető; 10-18 éves korban ajánljuk.)
- 15. Csomók
- (Cél: az egymáshoz kapcsolódás megtapasztalása; általános és középiskolásoknak ajánljuk.)
- 16. Üléskör
- (Cél: az együttesség összetartó erejének, az egymásra utaltságnak és a feltétlen bizalomnak a megtapasztalása; középiskolás és felnőttcsoportoknak ajánljuk.)
- 17. Bizalomkör
- (Cél: az együttesség összetartó erejének, az egymásra utaltságnak és a feltétlen bizalomnak a megtapasztalása; középiskolás és felnőttcsoportoknak ajánljuk.)
- 18. Gépfogó vagy Robotillesztő játék
- (Cél: az együttműködés által nyújtott többlet megtapasztalása; 1-6 osztályosoknak ajánljuk.)
- 19. Együttműködő monstrumok
- (Cél: közös tervezés, közös munka; felnőttek és gyerekek közös csoportjainak különösen ajánljuk. Minden korcsoportban alkalmazható.)
- 20. Elefánt és pálmafa
- (Cél: lehetőséget teremteni az összehangolt munkára; minden korcsoportnak ajánljuk.)
- 21. Széttöredezett négyzetek
- (Cél: vitát kezdeményezni a csoportmunkáról; az egyenlőtlen erőeloszlásból adódó érzelmek felderítése.)
- 22. Összekuszált állatok – fiatalabb gyermekek részére
Összeállította: Szekszárdi Júlia
|
|
Vissza |
|
|
Egyik link sem működik
Kedves Attila! Köszönjük a jelzést. Közben átalakulrt a honlap rendszere, és egyes korábbi linkek nem működnek. De a türelmedet kérjük, dolgozunk rajta.
Kedves Attila, a jelzett link már működik. Pfróbáld ki, és jelezd,ha mégsem.