Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Pedagógiai játékok

3. osztályos kortól javasolt csoportjátékok ismerkedéshez, a
kooperációs és a kommunikációs készség fejlesztéséhez

Tartalom

I. Kommunikációs játékok

1. Karmesterjáték (ki a kezdeményező?)
(Cél: a nonverbális kommunikáció gyakorlása.)
2. Tükörkép
(Cél: a nonverbális kommunikáció, a metakommunikációs jelzések
megértésének gyakorlása.)
3. Üzenet szavak nélkül
(Cél: a nonverbális kommunikáció gyakorlása, az
információtorzulás megtapasztalása.)
4. Rosszul értelmezett üzenetek
(Cél: bevezetés a kommunikációelméletbe, a nonverbális
kommunikáció gyakorlása, a sikertelen kommunikáció következményeinek
tudatosítása.)
5. Követni az utasításokat
(Cél: a verbális és a képi kifejezés különbségeinek
megtapasztalása, az ebből eredő kommunikációs nehézségek szemléltetése és az
áthidalás módozatainak megvitatása.)
6. Szájról szájra
(Cél: az információk torzulásának megtapasztalása.)
7. Jelentéstani játszadozás
(Cél: ráébreszteni a tanulókat, hogy milyen eltérő módon
ítéljük meg magunkat és másokat, felismertetni ebben a jelenségben az eredményes
kommunikációt gátló tényezőt.)
8. Részvétlen válaszok
(Cél: rámutatni arra, hogy az emberek válaszaikkal olykor
elárulják, hogy igazából nem is figyelnek oda a beszélőre; előidézni az érzést,
amikor nem hallgatnak oda a szavainkra; eszközöket keresni, amelyek segítségével
leküzdhető a beszélgetőpartner érdektelensége.)
9. Cipőbolt
(Cél: a kommunikáció, valamint az egyéni és páros
problémamegoldás érzelmi gátjainak megtapasztalása, annak tudatosítása, hogy milyen
határozottan tudunk ragaszkodni saját vélt vagy valódi igazunkhoz.)
10. „Linzer gyakorlat”
(Cél: az önmagunkról történő megnyilatkozás és az egymásra való
odafigyelés gyakorlása.)

II. Ismerkedéshez javasolt játékok

1. Névkígyó
(Cél: egymás nevének megtanulása; 3. osztályos kortól ajánljuk.)
2. Zim és zum
(Cél: egymás nevének megtanulása; 3-8. osztályosoknak ajánljuk.)
3. Ha állat lennék, akkor…
(Cél: bemutatkozás, azonosságtudat kialakítása; alsótagozatosoknak ajánljuk.)
4. Névhullám
(Cél: egymás nevének a megtanulása; alsótagozatosoknak ajánljuk.)
5. Pókháló névjáték
(Cél: egymás nevének megtanulása, az összetartozás érzésének átélése; általános iskolásoknak ajánljuk.)
6. Ismerkedés névhúzással
(Cél: csoportindításnál a helyzet strukturálása, a feszültség csökkentése, személyészlelési és empátiás érzékenység növelése, visszajelzés adása és kapása egymást korábban nem vagy csak felületesen ismerő csoporttagoknál; középiskolásoknak és felnőtteknek ajánljuk.)
7. Felfedezés
(Cél: az identitástudat erősítése, a közvetlen lakókörnyezet iránti érdeklődés felkeltése, együttes tevékenység és élményszerzés.)
8. Az én hazám
(Cél: a nemzeti identitás- és az énazonosság-tudat erősítése; 2-6. osztályosoknak ajánljuk.)
9. Ismerkedés
(Cél: csoportindításnál a helyzet strukturálása, a feszültség csökkentése, illetve az egymást korábban nem vagy kevéssé ismerő csoporttagok kölcsönös megismerése; középiskolásoknak és felnőtteknek ajánljuk.)
10. Én-notesz
(Cél: önismeret, énazonosság-tudat fejlesztése; 2-6. osztályosoknak ajánljuk.)
11. A múltam
(Cél: az énazonosság tudatának erősítése; alsótagozatosoknak ajánljuk.)
12. Időegyenes
(Cél: az énazonosság-tudat erősítése; 2-6. osztályosoknak ajánljuk.)
13. Életvonal
(Cél: az énazonosság-tudat erősítése; 2-8. osztályosoknak ajánljuk.)
14. Jövőegyenes
(Cél: a jövőtudat megalapozása; alsótagozatosoknak ajánljuk.)
15. Címerek
(Cél: önismeretfejlesztés, az én-azonosság erősítése; 3-8. osztályosoknak ajánljuk.)
16. Mozgásos névjáték
(Cél: nevek megtanulása, egymásra figyelés, egymás megismerése; minden korosztálynál alkalmazható.)
17. A nevemről
(Cél: bemutakozás, énazonosság-tudat megerősítése; 5. osztálytól ajánljuk.)
18. Kéz- és talplenyomatok
(Cél: önismeret-fejlesztés, azonosságtudat kialakítása; 1-6. osztályosoknak ajánljuk.)
19. Sziluettek 1.
(Cél: önismeret-fejlesztés, pozitív megerősítés; alsótagozatos gyerekeknek ajánljuk.)
20. Árnyék sziluettek
(Cél: önismeret-fejlesztés, pozitív megerősítés, egymás megismerése; alsótagozatos gyerekeknek ajánljuk.)
21. Sziluettek 2.
(Cél: egymás megismerése, elfogadása, az énazonosság-tudat erősítése, a csoportkohézió növelése.)
22. Sziluett/interjú
(Cél: bemutatkozás, egymás megismerése, pozitív megerősítés; minden korcsoportnak ajánljuk.)
23. Parola
(Cél: az énazonosság-tudat erősítése, egymás megismerése, elfogadása; általános iskolásoknak ajánljuk.)
24. Az én kezem, a te kezed
(Cél: bemutatkozás, egymás megismerése; 1-3. osztályosoknak ajánljuk.)
25. Pantomim: Valami, amit szívesen csinálok
(Cél: pozitív megerősítés, azonosságtudat fejlesztése; 1-6. osztályosoknak ajánljuk.)
26. Képességfa
(Cél: önismeretfejlesztés, önnevelési igény felkeltése, énazonosság-tudat erősítése; 3-6. osztályosoknak ajánljuk.)
27. Kitalálások: Kire illik?
(Cél: egymás megismerése, az énazonosság-tudat erősítése; 3-8. osztályosoknak ajánljuk.)

III. A kooperációs készséget fejlesztő játékok

1. „A háromrészes krokodil”
(Cél: az együttműködés megtapasztalása, a kreativitás fejlesztése; általános iskolásoknak ajánljuk.)
2. Hangulatkupola
(Cél: együttes élmény, a közös tevékenység eredményességének megtapasztalása; általános iskolásoknak ajánljuk.)
3. Tapintó doboz
(Cél: az együttes tevékenység megtapasztalása, kommunikáció gyakorlása; alsótagozatosoknak ajánljuk.)
4. Szókockacukor
(Cél: kreativitás fejlesztése, a közös tevékenység eredményességének megtapasztalása, szókincsfejlesztés.)
5. „Liz játék”
(Cél: a kreativitás fejlesztése, az együttes munka eredményességének és örömének megtapasztalása (Általános iskolásoknak ajánljuk.)
6. Közös montázs
(Cél: a kreativitás fejlesztése, az együttes munka eredményességének és örömének megtapasztalása, a konszenzusra jutás gyakorlása; minden korosztálynak ajánljuk.)
7. Közös vonások, közös történet
(Cél: a kreativitás fejlesztése, az együttes munka eredményességének és örömének megtapasztalása.)
8. Asszociációk
(Cél: a kreativitás fejlesztése; 3. osztály felett minden korcsoportnak ajánljuk.)
9. Mese
(Cél: a kreativitás fejlesztése, az együttes munka örömének, a közös produkció létrehozásának megtapasztalása; általános iskolásoknak ajánljuk.)
10. Ablak-kollázs
(Cél. a kreativitás fejlesztése, az együttes munka örömének, a közös produkció létrehozásának megtapasztalása; általános iskolásoknka ajánljuk.)
11. Kavicskirakó
(Cél: a kreativitás fejlesztése, az együttes munka örömének, a közös produkció létrehozásának megtapasztalása, a kooperáció által kapott többlet tudatosítása; 1-6. osztályosoknak ajánljuk.)
12. Bizalomjáték
(Cél: az egymásrautaltság megtapasztalása.)
13. Álmok és utak
(Cél: a kreativitás fejlesztése, a közös tevékenység eredményességének és örömének megtapasztalása; minden korcsoportnak ajánljuk.)
14. Jégtáblák
(Cél: a diákok ismerjék fel, hogy (például az osztályközösségben) együttműködéssel sok minden elérhető; 10-18 éves korban ajánljuk.)
15. Csomók
(Cél: az egymáshoz kapcsolódás megtapasztalása; általános és középiskolásoknak ajánljuk.)
16. Üléskör
(Cél: az együttesség összetartó erejének, az egymásra utaltságnak és a feltétlen bizalomnak a megtapasztalása; középiskolás és felnőttcsoportoknak ajánljuk.)
17. Bizalomkör
(Cél: az együttesség összetartó erejének, az egymásra utaltságnak és a feltétlen bizalomnak a megtapasztalása; középiskolás és felnőttcsoportoknak ajánljuk.)
18. Gépfogó vagy Robotillesztő játék
(Cél: az együttműködés által nyújtott többlet megtapasztalása; 1-6 osztályosoknak ajánljuk.)
19. Együttműködő monstrumok
(Cél: közös tervezés, közös munka; felnőttek és gyerekek közös csoportjainak különösen ajánljuk. Minden korcsoportban alkalmazható.)
20. Elefánt és pálmafa
(Cél: lehetőséget teremteni az összehangolt munkára; minden korcsoportnak ajánljuk.)
21. Széttöredezett négyzetek
(Cél: vitát kezdeményezni a csoportmunkáról; az egyenlőtlen erőeloszlásból adódó érzelmek felderítése.)
22. Összekuszált állatok – fiatalabb gyermekek részére

Összeállította: Szekszárdi Júlia

3 üzenet

  1. Lugosi Attila szerint:

    Egyik link sem működik

    • Szekszárdi Júlia szerint:

      Kedves Attila! Köszönjük a jelzést. Közben átalakulrt a honlap rendszere, és egyes korábbi linkek nem működnek. De a türelmedet kérjük, dolgozunk rajta.

    • Szekszárdi Júlia szerint:

      Kedves Attila, a jelzett link már működik. Pfróbáld ki, és jelezd,ha mégsem.

Hozzászólás a(z) Szekszárdi Júlia bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep