Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. január 30. hétfő, 8:24

Hívjátok meg Ti is Jónás Tamást!

Halkan beszélt. A gyerekek maguktól csendesedtek el, mert nem lehetett nem figyelni rá. Mesélt életről, halálról, gyerekkorról, intézetről, családról, magára találásáról. Beszélt a szavak erejéről, a költészetről, arról, hogy mit jelent neki az önkifejezésnek ez a formája. Kollégám, aki moderálta a találkozót, mellette ült, maga is elvarázsolódott, mint mi valamennyien. Feszült csend volt, néha nevetés, harsány röhögés szakította félbe, néha döbbent összenézések, rácsodálkozások. Pedig több osztály zsúfolódott be a kis ebédlőbe, több osztály, valamennyien hányattatott sorsú, utolsó esélyt kapott fiatalok, sokan romák, többen sajátos nevelési igényűek. Hozzájuk hívtuk meg Jónás Tamást, a költőt.

A cigány költőt. Mert ő vállalta fel cigányságát mindenki előtt. Büszkén beszélt róla, nem kerülve a sértő sztereotípiákat, a féligazságokat. (A találkozó alatt nem volt kérdéses, hogy csodálatos ember és tehetséges költő, az lett kérdéses többekben, hogy cigány-e. Minta lett tanulóink számára…)

Beszélt a tudás hatalmáról, szépségéről, a világ értésének és megértésének hihetetlen fontosságáról. Sziporkázott. Én tudtam, éreztem műveltségének, bölcsességének csillogását, a gyerekek csak sejtették, hogy nem akárki ül előttük. Lopva néztem őket, értik-e szavait? De nem kellett félnem. Tamás – valószínűleg bele sem gondolva – ösztönösen lépett a fiatalok szintjére. És értették! És akkora figyelemmel itták szavait, kérdeztek tőle, amekkora motivációs szintnek a legtöbb pedagógus nagyon tudna örülni óráin. És szóba is került minden, az irodalomtól kezdve a természettudományok bizonyos kérdésein keresztül a vallás misztikumáig.

S mikor maga kezdte mondani, nem szavalni!, mondani, olvasni költeményeit, fejét leszegve laptopjának képernyőjére, még nagyobb lett a csend. Nem hiszem, hogy ült minden allegória, hasonlat, metafora, rejtett értelem, de a csodálatos gondolatok megragadtak a fejekben. A fiatalok megértették, elértették a sorokat, a hömpölygő érzelmek eláradtak bennük. Láttam, volt ki könnyezett és volt, ki hangosan nevetett. Három óra. Három óra csoda! Tamás csak ült, fáradhatatlanul beszélt, válaszolt, mosolygott és érvelt. Közben az osztályok forgószínpadszerűen jöttek-mentek, s ha többen maradtak is, elengedve tanáraikat és társaikat, nem szóltunk érte.

Persze készültünk erre a napra, erre a találkozóra. Meséltünk róla irodalom órákon, olvastunk közösen verseket tőle. Tamás verseit sokszorosítottuk és „elhagytuk” itt-ott az iskolában. Jutott az ebédlőbe is több tucat, és hihetetlenül boldogok voltunk, mikor a nap végén minden gyerek elvett egyet a másolatokból. Tényleg felejthetetlen nap volt gyereknek, pedagógusnak, de még a konyhás néninek is.

Kollégák: hívjátok meg Jónás Tamást a sulitokba!

Leiner Károly


Jónás Tamás – MINDEGY

Hasznom nem volt. Az meglehet.
Akartam tán, hogy szebb legyek.
Jó? Az nem. Nem. Semmiképp.

Illatos lenni. Búzakék.
Haszontalan, veszélytelen.
Soha se lettem semmi sem.
Vagyis maradtam semmiség.
Volt, hogy akartam lenni még
egy keveset vagy valami.
De jobb mindent lemondani.
Pompám teljében, álmosan,
úgy értem, érett férfiként,
aki, ha akar, sármosan,
vagy egyszerűen, semmiképp,
szánalmasan, mert szabadon,
tulajdonképpen hajadon,
tulajdonképpen hajadon
akadtam fenn. De tagadom.
Utolsó játszmám legyen ez:
ha van Isten, ma befejez,
s ha holnap mégis ébredek,
az istentelen rettenet.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.24.
„A feladatsorok összeállítói egyáltalán nem vettek tudomást arról, mi történt az elmúlt két évben\"
Ezekkel a feladatokkal ki lehet deríteni, hogy egy diák tudja-e, mi a különbség a képző, a jel és a rag között, vagy felismer-e egy magas hangrendű szót. Arról viszont semmit nem tudunk meg...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.24.
Ónody-Molnár Dóra: TÖMEGESEN KERÜLNEK KI AZ ISKOLÁKBÓL OLYAN FIATALOK, AKIK NEM TUDNAK SEM ÍRNI, SEM OLVASNI, SEM SZÁMOLNI – 2. rész
A tanárok szavaiból kiderül: nem a „lemorzsi” miatt csökken a statisztikában a buktatások száma, hanem azért, mert az elszegregálódó iskolákban a pedagógusok felhagytak a buktatással...
(Forrás: Jelen)
--
2022.01.24.
PDSZ: Vicc, hogy ilyen kettős mércével kezelik a figyelmeztető sztrájkot és általában az oktatást
Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének vezetőségi tagja a Hírklikknek nyilatkozva elmondta, már 17 ezer aláírás (azóta már 20 ezernél is több – a szerk.) gyűlt ö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.01.24.
A PDSZ tagja is megszólalt a lefújt felvételiről: mindenképp hátrány éri az érintett gyerekeket
— Nem tudok más ilyen esetről, de olyanról se hallottam még, hogy 20 kormányhivatalnok megy ki egy iskolába ellenőrizni. Abban biztos vagyok, hogy ilyen jellegű ügy ekkora sajtónyilvánoss...
(Forrás: Blikk)
--
2022.01.24.
Elküldtek egy tanárt egy budapesti gimnáziumból, mert nyomult a lányokra és szexchatbe keveredett a diákjaival
Novemberben elküldtek egy szaktanárt a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnáziumból, mert “az online térben korábbi figyelmeztetés ellenére pedagógushoz nem méltó módon viselkedett”. Az iskola...
(Forrás: Átlátszó)
--
2022.01.24.
Ellenőrök szálltak ki egy alapítványi gimnáziumhoz és lefújták a felvételit
Szombaton nagyjából negyed órával 10 óra előtt kéttucatnyi kormányhivatalnok ment ki a budapesti Kürt Alapítványi Gimnáziumhoz, amelynek épületében tudomásunk szerint nagyjából 150 di...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep